YLE: Takaisin nollakokoon, 90-luvun ja 2000-luvun alun laihuuden ihannointi on tehnyt paluun, osin kiitos Ozempicin
Laihuus on taas in ja kehopositiivisuus ja kurvikkaat vartalot out. Mitä mieltä te olette tästä vanhan trendin paluusta?
Ysärillä ja nollarilla monet olivat jatkuvasti laihdutuskuurilla ja sairastivat syömishäiriöitä. Nyt onneen on saatu oikotie Ozempicin muodossa.
TikTokissa trendaa laihuuden ihannointi
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Jos siis jos nyt puhutaan vain ulkonäöstä niin me miehet haluamme normaalipainoisen jolla ei ole lainkaan rasvaa, eli todella kapea vyötärö ja kimmoisat pakarat ja sen muotoiset reidet, että niiden väliin jää tyhjää, joka on olennainen osa hyvän vartalon muotoa.
Erittäin usein on vain niin (ellei ole joku fitnes-treenaaja) että sitä rasvattomuutta löytyy vain todella hoikilta ja moni valitesee tämän takia mielummin normaalista asteikosta pykälää hoikemman, kuin pykälää painavamman.
Me miehet? Puhu vain itsestäsi.
Nainen jolla ei ole lainkaan rasvaa = Erittäin epäkiihottava ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Normaalipainon ihannointi on palannut, wau. Vihdoinkin.
Nollakoko ei ole normaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ihailin hoikkaa lihaksikasta (slim athletic) naisen vartaloa jo ysärillä. En vaan itse osannut silloin syödä oikein että olisin saanut sellaista. Onneksi olen oppinut. Olen hoikka lihaksikas ja sellaisena aion pysyä niin kauan kuin pystyn.
170/58.
Mä olen 166 cm/67 kg ja en enää jostain syystä pääse oikein alle 60 kilon. Toisaalta mulla on enemmän lihasvoimaa kuin nuorena jolloin treenasin vain juoksua.
Minä menetän voimani jos yritän laihduttaa sen alle, mihin paino asettuu luonnostaan ja pysyy siinä ponnistelematta. Olen tullut siihen lopputulokseen, että ennemmin olen jaksavampi ja painavampi kuin kevyempi ja veltompi.
Tämän huomaan itsekin, mutta silti jotenkin ihannoin sitä "voimatonta" oloa, kun ei ole syönyt mitään ja vaatteet istuvat kauniisti päälle. On jotenkin tosi vaikeaa hyväksyä "normaalipaino" (joka itselleni on jo ylipainoa) ja se, että joutuu valikoimaan vaatteita sen mukaan mitkä peittävät allit ja mahan ja selkäläskit jne. Laihana kaikki vaatteet näyttävät hyvältä eikä tarvitse rajoittaa pukeutumista vartalon takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin ysärillä laiha, koska olin silloin nuori. Nyt en ole laiha, koska nyt olen keski-ikäinen. Ei viisikymppiset naiset olleet ennenkään laihoja. Pari syömishäiriöistä ikuisen nuoruuden tavoittelijaa tunsin, mutta heitä kävi lähinnä sääliksi.
Minä en ole ainoa, joka on tällä välin saanut lisää ikää. Myös väestö on ikääntynyt ja se kehitys kiihtyy koko ajan, kun syntyvyys on matala. Iän myötä kaikille tulee lisää kiloja, ja totta kai siis väestö keskimäärin lihoo, kun se vanhenee. Tämä on normaalia ja sinänsä täysin ok.
Ylipaino ei todellakaan ole mikään iän tuoma pakko. Terveellinen ruokavalio ja hyvä lihaskunto pitää naisetkin hoikkina menopaussista huolimatta.
Ei hoikasta seuraava askel ole ylipainoinen vaan normaalipainoinen. 54-kiloisesta voi tulla 64-kiloinen eikä se s
Minulle jo muutos 55 kilosta 60 kiloon tuntuu slltä, että olen tosi läski. Vaatteet kiristävät enkä tykkää peilikuvastani. En ole enää viitsinyt edes käydä puntarilla koska se vain masentaa. Yritän olla välillä kuntokuurilla ja syödä vähemmän, mutta tuntuu, että ikä tekee tehtävänsä ja nuoruuden kiloihin ei ole enää paluuta :( Alkoholia en käytä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ihailin hoikkaa lihaksikasta (slim athletic) naisen vartaloa jo ysärillä. En vaan itse osannut silloin syödä oikein että olisin saanut sellaista. Onneksi olen oppinut. Olen hoikka lihaksikas ja sellaisena aion pysyä niin kauan kuin pystyn.
170/58.
Mä olen 166 cm/67 kg ja en enää jostain syystä pääse oikein alle 60 kilon. Toisaalta mulla on enemmän lihasvoimaa kuin nuorena jolloin treenasin vain juoksua.
Minä menetän voimani jos yritän laihduttaa sen alle, mihin paino asettuu luonnostaan ja pysyy siinä ponnistelematta. Olen tullut siihen lopputulokseen, että ennemmin olen jaksavampi ja painavampi kuin kevyempi ja veltompi.Tämän huomaan itsekin, mutta silti jotenkin ihannoin sitä "voimatonta" olo
Nothing tastes as good as skinny feels. Maailman isoin totuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalipainon ihannointi on palannut, wau. Vihdoinkin.
Heroin chic -luuranko ei ole normaalipainossa. Syömishäiriöt yleistyvät kovaa vauhtia.
Tämä on vain hyvä vastaveto sille, että ylipainoa on toitotettu normaalina tai jopa suotavana jo aivan liian kauan. Herätellään kehopositiivisia siihen, että se xxxl-vaatekokoon sullottu vetelä ruho ei ole terveellinen eikä normaali.
Vierailija kirjoitti:
Olin 20 - 30 vuotias 90-luvulla. Silloin oltiin laihoja tai normaalipainoisia. Itse olin laiha, tosin, harrastin liikuntaa paljon, söin kyllä, mutta terveellisesti. Ei me syöty poikaystävän kanssa mitään karkkeja, sipsejä, limsoja, jätskejä, pullia, keksejä........näitä syötiin harvoin. Leivoin itse piirakkaa kerran viikossa sunnuntaisin. Tehtiin itse ruoka.
Minusta tämä lihavien ihannointi on ollut omituista, lihavuus on sairaustila, se ei ole normaalia. Minusta myös lihavat ovat rumia, löntystävät, eivät jaksa edes kunnolla kävellä. Laihuus kunniaan.
Kyä näin o! Ja ehdottomasti naisten matalavyötäröiset, vartaloa nuolevat tiukat farkut takaisin muotiin. 😋 Kuka ei niihin mahdu, niin laihduttakoon ja kuntoilkoon itsensä siihen kuntoon, että mahtuu ja näyttää syötävän hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Kun kattoo vaikka Frendejä, kyllähän naiset on siinä ihan superlaihoja. Tyyliin XS kokoa.
1970-luvulla oltiin vielä laihempia. Katsokaa vaikka musiikkivideoita. Sekä miehet että naiset. En tajua miten pysyivtä hengissä ja vielä lisääntyivätkin? Sekä naisten että miesten vyötärön voisi kuroa sormilla ympäri.
Jokaisen tulisi pyrkiä normaalipainoon, siinä mielessä tämä suuntaus on paljon parempi kuin tuo älytön kehopositiivisuus lihavilla joka johtaa vaan suurempiin kuluihin koko yhteiskunnalle.
Ozempicin käyttöä pelkästään ylipainoon en pidä hyvänä asiana koska nyt ylipainoiset ajattelee heillä olevan vikaa suolistohormoneissa jonka tämä lääke korjaa vaikka ongelman juurisyy on vääränlainen ravinto. Mutta ken haluaa itsensä big pharman orjaksi kovalla rahalla niin antaa mennä.
Itseni ikäisten (45) naisten parissa nään ongelmana sen että liikakilot hyväksytään osana vanhenemista tai esivaihdevuosia. Estrogeenin lasku heikentää insuliiniherkkyyttä ja hidastaa glukoosiaineenvaihduntaa mikä pitäisi ottaa huomioon syömistottumuksissa mutta ei, sitä vedetään appelsiinimehua, puuroa, leipää ja pullaa kuin viimeistä päivää.
Lihaskuntotreeniä pitäisi tehdä vähintään 2 krt viikossa 35 ikävuoden jälkeen kun lihasmassa alkaa vähentyä mutta salilla nään caan reilusti nuorempia tai sitten senioreita. Mihin on kadonnut omasta terveydestä huolehtiminen?
Miksi pitäisi olla hard core kunnossa läpi elämän? Kuollaan kuitenkin. Mulle riitti aktiiviurheilu ja kaloreitten laskeminen koko elämän ajan. Vaihdevuosissa luovutin ja nautin elämästä. Pari kokoa isommat housut ja ei ahdista elämä. Hyötyliikuntaa ja lepoa. Kuntosaliharjoittelu on pelkkä business.
Valintoja. Olen riittävän hyvässä kunnossa ihan näinkin. 👍🏻
En ole enää rippikoluikäinen teini. Olen aikuisten oikeasti jo vanha ja saan olla ihan miten haluan. 🤗
Vierailija kirjoitti:
En ole enää rippikoluikäinen teini. Olen aikuisten oikeasti jo vanha ja saan olla ihan miten haluan. 🤗
Terveisin ghettopylly-Jenniina 26 vee / 126 kg.
Minulle on ihan yksi ja sama, onko toinen ihminen kokoa 34 vai 54. Sitä en tajua, miksi jotkut ovat kehopositiivisuuden nimissä nälvimässä naisia, jotka urheilevat, syövät terveellisesti ja ovat hoikkia. Ei ne toisen ihmisen terveelliset elintavat ole keltään muulta pois. Itsekin olen tällä hetkellä vähän isompi, kuin mitä haluaisin, kuitenkin normaalipainoinen. Mutta minua ainakin inspiroi muiden onnistumiset ja terveelliset elintavat, vaikken omaan kroppaan täysin tyytyväinen olekaan
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi olla hard core kunnossa läpi elämän? Kuollaan kuitenkin. Mulle riitti aktiiviurheilu ja kaloreitten laskeminen koko elämän ajan. Vaihdevuosissa luovutin ja nautin elämästä. Pari kokoa isommat housut ja ei ahdista elämä. Hyötyliikuntaa ja lepoa. Kuntosaliharjoittelu on pelkkä business.
Valintoja. Olen riittävän hyvässä kunnossa ihan näinkin. 👍🏻
Niin, toiset nauttivat urheilusta ja kiinteästä kropasta. Toiset nauttivat hyvästä ruuasta ja rennommasta otteesta liikuntaan. Ei kummassakaan välttämättä ole mitään vikaa, kunhan ei mene äärimmäisyyksiin.
Naisessa kuuluu olla mistä tarttua ja pehmustetta kun rynkyttää takaapäin.
Vierailija kirjoitti:
Olin ysärillä laiha, koska olin silloin nuori. Nyt en ole laiha, koska nyt olen keski-ikäinen. Ei viisikymppiset naiset olleet ennenkään laihoja. Pari syömishäiriöistä ikuisen nuoruuden tavoittelijaa tunsin, mutta heitä kävi lähinnä sääliksi.
Minä en ole ainoa, joka on tällä välin saanut lisää ikää. Myös väestö on ikääntynyt ja se kehitys kiihtyy koko ajan, kun syntyvyys on matala. Iän myötä kaikille tulee lisää kiloja, ja totta kai siis väestö keskimäärin lihoo, kun se vanhenee. Tämä on normaalia ja sinänsä täysin ok.
Minäkin olin ysärillä laiha nuori ja nyt 45v ja edelleen mahtuu lukioaikaiset farkut jalkaan. Kyllä se on enimmäkseen itsestä ja elämäntavoista kiinni mihin kuntoon itsensä päästää. Tätä viime aikojen lihavuuden ihannointia ja rasvamakkaroiden julkista esittelyä en kerta kaikkiaan ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olin ysärillä laiha nuori ja nyt 45v ja edelleen mahtuu lukioaikaiset farkut jalkaan. Kyllä se on enimmäkseen itsestä ja elämäntavoista kiinni mihin kuntoon itsensä päästää. Tätä viime aikojen lihavuuden ihannointia ja rasvamakkaroiden julkista esittelyä en kerta kaikkiaan ymmärrä.
Mulle meni tuossa iässä vielä rippihame päälle. Kattellaan 10 vuoden päästä ;).
Hyvä hyvä, pannaan naiset kilpailemaan siitä, kenelle menee vielä teinivuosien vaatteet päälle! Pysytte ajatukset ja teot tärkeissä asioissa eli miesten miellyttämisessä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kattoo vaikka Frendejä, kyllähän naiset on siinä ihan superlaihoja. Tyyliin XS kokoa.
1970-luvulla oltiin vielä laihempia. Katsokaa vaikka musiikkivideoita. Sekä miehet että naiset. En tajua miten pysyivtä hengissä ja vielä lisääntyivätkin? Sekä naisten että miesten vyötärön voisi kuroa sormilla ympäri.
70-luvun aikuiset oli syntyneet sodan jlk, kasvaneet eri ruokavaliolla. Olivat luonnostaan laihempia ja rakenteeltaan hennompia. Heidän laihuutensa oli luonnollisen näköistä. Sen sijaan nämä ysärin anorektikot eivät olleet enää luonnostaan niin pienikokoisia. Heidän laihuutensa näytti epäterveeltä, jotenkin ufomaiselta, kun jo yksinkertaisesti pää oli liian iso suhteessa sen alapuolella olevaan kehoon.
Läskiaktivisti on yhtä vaarallinen ja yhteiskunnalle kallis kuin mitä Malrboromies oli aikanaa.