Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Takaisin nollakokoon, 90-luvun ja 2000-luvun alun laihuuden ihannointi on tehnyt paluun, osin kiitos Ozempicin

Vierailija
24.05.2025 |

Laihuus on taas in ja kehopositiivisuus ja kurvikkaat vartalot out. Mitä mieltä te olette tästä vanhan trendin paluusta?

Ysärillä ja nollarilla monet olivat jatkuvasti laihdutuskuurilla ja sairastivat syömishäiriöitä. Nyt onneen on saatu oikotie Ozempicin muodossa.

TikTokissa trendaa laihuuden ihannointi 

https://yle.fi/a/74-20162942

Kommentit (203)

Vierailija
101/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terve hoikkuus on monelle aivan eri asia kuin nollakoko. Hyvä asia pilattiin viittauksella nollakokoon, joka on käytännössä mahdoton monelle aikuiselle ihmiselle, moni voi saavuttaa sellaisen vain sairastumalla vakavasti. Sekö sitten on tavoittelemisen arvoista? Eikö tiedotusvälineillä ole mitään vastuuta?

Sitä nollakokoahan somessa tyrkytetään eritoten lapsille ja nuorille. Media tekee oikein, kun kertoo siitä. Aikuisten on aika herätä suojelemaan nuoria skinnytok-trendiltä. Se johtaa pahimmillaan kuolemaan. 

Vierailija
102/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalipaino on musta sellanen M koon ihminen. Ysärin ihanne oli XS.

Kaksi kertaa oon ollu noissa mitoissa eri syistä aikuisiällä ja kummallakin kerralla loppui kuukautiset eli siis normaali hormonitoiminta. Painoin 52 kg tai vähemmän. Yli 55 kg ja kuukautiseni palasivat. Paras mulle on n. 58 kg. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ihailin hoikkaa lihaksikasta (slim athletic) naisen vartaloa jo ysärillä. En vaan itse osannut silloin syödä oikein että olisin saanut sellaista. Onneksi olen oppinut. Olen hoikka lihaksikas ja sellaisena aion pysyä niin kauan kuin pystyn. 

170/58. 

Minä taas olen samanpituinen ja saman painoinen kuin sinä ja olen ollut jo nuorena laiha. Välillä painoin hieman enemmän. Toisaalta en minä tästä mitään kunniaa itselleni ota ja mitään täyttä tavoitetta, että on vaan pakko pysyä näissä mitoissa. Olen aina syönyt melko terveellisesti ja totuus kaikessa silti on, että laihduin esim viime talvena kiloja, kun ei maittanut syödä ja liikuin liikaa eli en olisi edes halunnut laihtua enempää. 

Jos mietin laihuuden ihannointia niin kaikki tälläinen on vaan puuttumista siihen miltä joku näyttää ja kohdistuu erityisesti naisiin. Kun se on vaan jokaisen oma asia mitä hän painaa (rajoituksena esim sairaalloinen alipaino)  ja siihen ei saisi mikään muiden pilkkaaminen yms vaikuttaa. Ja on minusta on terveellisempää olla hieman lihava kuin alipainoinen. Joku 10 kilon ylipaino ei välttämättä vaikuta ihmiseen kovin paljon, mutta alipaino esim nuorella on vakava asia. Samalla lievästi ylipainoiset voivat silti omana ns terveen tavan syödä toisin kuin jatkuvasti alipainon rajoilla keikkuvat ihmiset. Minä olen päättänyt, etten saa laihtua enää yhtään. Posket kuopalla, solisluut ja hartiat törröttää ja en näytä enää ns itseltäni. Liikun liikaa syömisiini nähden ja tääm on syynä laihtumiseen. En tahallani laihduta.

Vierailija
104/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 20 - 30 vuotias 90-luvulla. Silloin oltiin laihoja tai normaalipainoisia. Itse olin laiha, tosin, harrastin liikuntaa paljon, söin kyllä, mutta terveellisesti. Ei me syöty poikaystävän kanssa mitään karkkeja, sipsejä, limsoja, jätskejä, pullia, keksejä........näitä syötiin harvoin. Leivoin itse piirakkaa kerran viikossa sunnuntaisin. Tehtiin itse ruoka. 

Minusta tämä lihavien ihannointi on ollut omituista, lihavuus on sairaustila, se ei ole normaalia. Minusta myös lihavat ovat rumia, löntystävät, eivät jaksa edes kunnolla kävellä. Laihuus kunniaan. 

Missä kuka on ihannoinut "lihavia" sitten renesanssin?

Opettele lukemaan ja jätä ihmisten haukkuminen, vanha ihminen.

Lopeta sinä tuollainen rutina. Itse koen itseni nuorekkaaksi, harrastan liikuntaa ja syön terveellisesti, olen vitaalinen, entäs itse, kuulostat vanhalta rupsahtaneelta rusinalta. 

Vierailija
105/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin ysärillä laiha, koska olin silloin nuori. Nyt en ole laiha, koska nyt olen keski-ikäinen. Ei viisikymppiset naiset olleet ennenkään laihoja. Pari syömishäiriöistä ikuisen nuoruuden tavoittelijaa tunsin, mutta heitä kävi lähinnä sääliksi.

Minä en ole ainoa, joka on tällä välin saanut lisää ikää. Myös väestö on ikääntynyt ja se kehitys kiihtyy koko ajan, kun syntyvyys on matala. Iän myötä kaikille tulee lisää kiloja, ja totta kai siis väestö keskimäärin lihoo, kun se vanhenee. Tämä on normaalia ja sinänsä täysin ok.

Ylipaino ei todellakaan ole mikään iän tuoma pakko. Terveellinen ruokavalio ja hyvä lihaskunto pitää naisetkin hoikkina menopaussista huolimatta.

Ei hoikasta seuraava askel ole ylipainoinen vaan normaalipainoinen. 54-kiloisesta voi tulla 64-kiloinen eikä se s

Lisäksi, jos ne kilot jakautuu tasaisesti ympäri kroppaa, ei näytä välttämättä edes ylipainoiselta, tiettyyn rajaan saakka tietysti.

Vierailija
106/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jo on läskivihaa taas.

Kertokaa mulle, milloin ylipaino on ollut ihailtua?

Olen vähän päälle 30v ja hyvin pitkään laihaa tai hoikkaa vartaloa ihailtiin, ihan mun lapsuudesta asti. Kun olin joku päälle 20-25v alettiin ihailla fitness-vartaloa... 

Sairaanloisen laihuuden tai äärimmäisen lihaksikkuuden ihailu on minustakin epätervettä. Mutta yhtä epätervettä on ylipainon haittojen vähättely tai kieltäminen. Urheilullinen ja sopivasti lihaksikas vartalo yleensä paitsi näyttää hyvältä on myös vahva ja terve.

Vierailija
107/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin ysärillä laiha, koska olin silloin nuori. Nyt en ole laiha, koska nyt olen keski-ikäinen. Ei viisikymppiset naiset olleet ennenkään laihoja. Pari syömishäiriöistä ikuisen nuoruuden tavoittelijaa tunsin, mutta heitä kävi lähinnä sääliksi.

Minä en ole ainoa, joka on tällä välin saanut lisää ikää. Myös väestö on ikääntynyt ja se kehitys kiihtyy koko ajan, kun syntyvyys on matala. Iän myötä kaikille tulee lisää kiloja, ja totta kai siis väestö keskimäärin lihoo, kun se vanhenee. Tämä on normaalia ja sinänsä täysin ok.

Monet lihovat, mutta ei se luonnollista ole. Olen pian 60 ja edelleen normaalipainoinen.  

Vierailija
108/203 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tämä on sairasta. Tytär sairastui syömishäiriöön, yksi koulukaveri sairastui ysärin alussa pahasti eikä ole oikein toipunut, tiedän yhden, joka teki itsemurhan pitkään sairastettuaan. Ihan helvetin edesvastuutonta ruokkia tällaista trendiä tai ihailla laihuutta. Ylipäänsä toisten kehojen arvostelu tai ruodinta on sivistymätöntä ja kypsymätöntä.

Vierailija
109/203 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 20 - 30 vuotias 90-luvulla. Silloin oltiin laihoja tai normaalipainoisia. Itse olin laiha, tosin, harrastin liikuntaa paljon, söin kyllä, mutta terveellisesti. Ei me syöty poikaystävän kanssa mitään karkkeja, sipsejä, limsoja, jätskejä, pullia, keksejä........näitä syötiin harvoin. Leivoin itse piirakkaa kerran viikossa sunnuntaisin. Tehtiin itse ruoka. 

Minusta tämä lihavien ihannointi on ollut omituista, lihavuus on sairaustila, se ei ole normaalia. Minusta myös lihavat ovat rumia, löntystävät, eivät jaksa edes kunnolla kävellä. Laihuus kunniaan. 

Ai? Ruokatunnilla kaikki kävi ostaa irtokarkkia tai grilliruokaa.

Tytöt veti tupakkaa kaksin käsin.

Vierailija
110/203 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä Tiktok?

Pennuilta kiinni semmoset aivosyövät

Vierailija
111/203 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tämä on sairasta. Tytär sairastui syömishäiriöön, yksi koulukaveri sairastui ysärin alussa pahasti eikä ole oikein toipunut, tiedän yhden, joka teki itsemurhan pitkään sairastettuaan. Ihan helvetin edesvastuutonta ruokkia tällaista trendiä tai ihailla laihuutta. Ylipäänsä toisten kehojen arvostelu tai ruodinta on sivistymätöntä ja kypsymätöntä.

Se sairaalloinen ylipaino on isompi ongelma. Ei vani niille ihmisille vaan ihan koko maapallolle: ylensyönti siis. Ihmisen biomassa on aivan järkyttävä ja puolet siitä putoaisi ihan vaan laihduttamalla.

Vierailija
112/203 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en "ihannoi" mitään vartalonmallia. Itse olen normaalipainoinen, olkaa te muut mitä ikinä olettekin.

Jes. Pysyy poissa somesta, mielenterveys kiittää!

Aika moni kuoli tuohon trendiin 90-luvulla

Vierailija
113/203 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama.

Samaa mieltä.

Tämän päivän kehopositiiviset kuolevat 40-50 -vuotiaita sydänkohtaukseen. Siinä jää arkussa maatessa 50 vuotta elämättä.

Ysärin terveelliset elintavat vaikuttavat tänäänkin.

Liikun paljon, syön itse tehtyä ruokaa, ei herkkuja.

Vierailija
114/203 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiskunta on niin tyhmää kuin tekonahkasaapas. 

Ensin ulvottiin koronarokotteen haitoista sitten terveet ottaa diabeteslääkkeitä.

Lääkkeillä on aina haittoja pitkässä juoksussa.

Syödään jauhopusseja ja pirtelöitä.

Täynnä syöpää aiheuttavia makeutusaineita ja sokeri on vaarallista.

Mistähän lie johtuu lisääntyneet munuaisvaivat ja syövät

Yksilön täytyy aina muistaa ettei myyjät välitä, lääkärit ei välitä jos yksilö kupsahtaa...

Järjenkäyttö on sallittu yksilöllä.

Mihin nämä trendit perustuu, jonkun rikastumiseen hölynpölyllä.

Vierailija
115/203 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs ne paksupyllyt peränsä pienentävät kun hoikat lantiot ja pienet peput ovat nyt muodissa?😂

Luonnollisuus on kaunista, erikavikmanit ja kimkardasianit jo niin last season.🤣

Erika Vikman on normaalipainoinen nainen. En tajua hänen vartalonsa haukkumista.

Erikalla on liian pienet vaatteet LOL

Vierailija
116/203 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama.

Samaa mieltä.

Tämän päivän kehopositiiviset kuolevat 40-50 -vuotiaita sydänkohtaukseen. Siinä jää arkussa maatessa 50 vuotta elämättä.

Ysärin terveelliset elintavat vaikuttavat tänäänkin.

Liikun paljon, syön itse tehtyä ruokaa, ei herk

Niin? Pääsepähän yhteiskunta eroon työttömistä ja sairasta.

Luuletko, että anoreksikko jaksaa jotain tehdä???

Vierailija
117/203 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiskunta on niin tyhmää kuin tekonahkasaapas. 

Ensin ulvottiin koronarokotteen haitoista sitten terveet ottaa diabeteslääkkeitä.

Lääkkeillä on aina haittoja pitkässä juoksussa.

Syödään jauhopusseja ja pirtelöitä.

Täynnä syöpää aiheuttavia makeutusaineita ja sokeri on vaarallista.

Mistähän lie johtuu lisääntyneet munuaisvaivat ja syövät

Yksilön täytyy aina muistaa ettei myyjät välitä, lääkärit ei välitä jos yksilö kupsahtaa...

Järjenkäyttö on sallittu yksilöllä.

Mihin nämä trendit perustuu, jonkun rikastumiseen hölynpölyllä.

Niin. Lääkäreille ei makseta terveyden tuottamisesta, vaan lääkkeiden myymisestä. Korruptoitunutta ja paatunutta porukkaa, jotka ovat hyvin kaukana ammattinsa aidosta funktiosta. Tai no, onko lääkäri koskaan parantaja ollutkaan.

Vierailija
118/203 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalipainon ihannointi on palannut, wau. Vihdoinkin.

Eihän se ole normaalipaino, jos se saavutetaan kemiallisella lääkeaineella elimistön omaa toimintaa sotkien! Eikä ole normaalipaino myöskään, jos on sairas eli syömishäiriöinen.

Olen minäkin laihduttanut vodkan avulla. Ja moni lopettaa tupakoinnin jonkin lääkeaineen avulla. Ei siinä ole sinänsä mitään ihmeellistä. Oleellista on saada katki ne haitalliset addiktiot ja impulssit, ja totutettua keho sopivampaan sisäänottoon. En siis näe esim. ozempicin käytössä mitään ongelmallista sinänsä, kunhan vaan lopettaa sen aikanaan.

Joka toinen tuntuu napsivan laihdutuslääkettä. Mistä ne sitä saavat? Mulla on ollut parikymmentä vuotta 10 kiloa liikapainoa. Ei vaan onnistu millään konstilla, mutta lääkettä en saa. Ei ole kuulemma tarvetta. Pitäisi ensin ahtaa ruokaa 5 kilon edestä, että pääsisi sopivaan painoon lääkettä varten. En näe tässä oikein järkeä. Lihoin siis aikuisiässä e-pillerin ja epäsäännöllisen työn vuoksi ja ne kilot jäivät.

Vierailija
119/203 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihuuden ihannointi on sairasta. Terveyttä ylläpidetään syömällä monipuolisesti, riittävästi ja sallivasti, kuuntelemalla omaa kehoa ja sen tarpeita. Toivottavasti te läskivihaajat ette ole äitejä itse ja jos olette opettakaa ja näyttäkää merkkiä sivistyksestä ja keskittykää johonkin muuhun kuin ulkonäköön. 

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se sairaalloinen ylipaino on isompi ongelma. Ei vani niille ihmisille vaan ihan koko maapallolle: ylensyönti siis. Ihmisen biomassa on aivan järkyttävä ja puolet siitä putoaisi ihan vaan laihduttamalla.

Vierailija
120/203 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se oikeastaan ole normaalia. Normaalia on pysyä normaalipainossa. Jos iäkkäämpänä jämähtää paikoilleen, eikä energiaa enää kulu nuoruuden malliin, pitää alkaa syödä vähän vähemmän. Voi pitää vaikka kaapissa jotain tyköistuvaa venymätöntä vaatettaa ja kokeilla silloin tällöin alkaako se kiristää..

Ennen ei ollut strech-kankaita, farkutkin olivat pelkkää puuvillaa, eli eivät joustaneet lainkaan. Silloin huomasi helposti lihomisen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi