Antaisitko 15-16 -vuotiaan tyton viettaa yot poikaystavansa kanssa? Seksia pari ei viela harrasta, eika aio harrastaa, mutta sehan on vain ajan kysymys... Miksi ne yot pitaisi
saada viettää yhdessä, eikö riitä että päivät ja illat?? Tyttö sanoo, että seksiä voi harrastaa missä ja milloin vaan, ja tiedän sen, ajattelen kuitenkin että yhdessä nukkuminen madaltaa kynnystä. Ja muutenkin. Hirmu kiire näillä nuorilla tuntuu olevan. Tyttökaveri, joka on puoli vuotta omaani nuorempi, saa viettää yöt poikakaverin kanssa. Hänen äitinsä perusteli päätöstään sillä, että haluaa säilyttää tyttärensä luottamuksen. Jos ei anna lupaa, tyttö viettää joka tapauksessa silloin tällöin yön pojan kanssa, sanoo vaan olevansa tyttökaverilla. Ja onhan noilla nuorilla yöbileitä.
Olen tyttäreni mielestä vanhanaikainen, jos en anna lupaa. Mies on sitä mieltä, että poikaystävän yökyläily on luonnollinen juttu.
Mielipiteitä, please!
Kommentit (55)
jos kieltäytyisin siksi etten tahdo heidän harrastavan seksiä, ongelmaksi muotoutuu se että he eivät harrasta seksiä. Ainut ratkaisu ongelmaan siis tyttäresi kannalta on menettää se neitsyys jotta äidin ainoa kieltoperuste häviäisi ja sitten ei olisi enää estettä yökyläilyihin.
Menetät sinun ja tyttäresi välisen luottamuksen toimimalla noin. Jos välinne ovat niin hyvät että hän voi luottaa sinuun niin paljon että on kertonut ettei seksiä vielä ole ollut, olisit onnellinen siitä ja osoittaisi vuorostasi tytöllekin luottamusta.
Yhdessä nukkuminen ei tarkoita samaa kuin seksi. Voittehan otta nuoret teille nukkumaan, takuulla eivät tee mitään jos olet saman katon alla.
Mitä pahaa asiasta voisi koitua?
Raskaus on huono vastaus. Kuten on todettu, raskaaksi voi tulla päiväsaikaankin...
Miksi se olisi poika joka panee? kyllä se voi olla ihan molemminpuolinen juttu. Minäkin rakastelin 16-vuotiaana poikaystäväni kanssa jo ennen yö-kyläilyjä. Teimme sen päivällä vanhempien ollessa töissä. Luvat yö-kyläilyyn saatiin vasta monta kuukautta myöhemmin ja se paransi suhdetta paljon. oli ihana käpertyä toisen kainaloon, eikä vain harrastaa nopeasti seksiä vanhempien poissaollessa.
Minä kyllä tulin raskaaksi :( (vaikkakin käytimme ehkäisyä)ja jouduin tekemään abortin, mutta ei se elämääni pilannut. Seurustelimme vielä 6 vuotta ja erosimme kun kasvoimme erillemme. Hyvät muistot jäi suhteesta, eikä mitään traumoja abortista. Se nyt oli vain onneton sattuma.
Ihan olen normaali nainen nykyään. 30-vuotta ja olen harradtanut seksiä vain 4 miehen kanssa. En yhdenkään yhdenillan jutun! Minulla on ollut kaksi erittäin pitkää suhdetta ja olen kaikin puolin mallikelpoinen :) Nyt minulla on ihana mies ja kaksi somaa lasta.
Eikä kukaan ole koskaan jälkeenpäin haukkunut!
Tyhmää ajatella " ei ne vielä harrasta seksiä" . tilaisuus luo varkaan niin sanotusti. Poika polkee tytärtäs kun tulpatonta mopoa, jättää hänet. tyttös tulee raskaaksi. Abortti todennäköinen nuoren iän vuoksi. mahdolliset vaikutukset psyykkeeseen ja tuleviin seurustelu kuvioihin/ perhe elämään vanhemmalla iällä vahingoittavalla tavalla.
EI MISSÄÄN NIMESSÄ. kaverilla kun 15 v ikää, niin ei ole kun yksi asia mielessä. SE FAKTA.
Mielestäni tuollainen ei kuulu tuonikäiselle. Nukkukoot yhdessä päivällä kun minä olen töissä jos se on niin tärkeää.
Me muut, joiden perään myös katsottiin, mutta jotka saimme silti (harkintaa käyttäen) käydä diskoissa, juoda siiderin tai pari, jopa viettää öitä poikaystävän kanssa (kun suhde oli kestänyt jo jonkin aikaa, vanhemmat olivat tutustuneet poikaan, jne, ja kun äiti oli pitänyt huolen siitä että ehkäisy on kunnossa ostamalla paketin kortsuja siltä varalta että emme itse kehtaa, tai viemällä gynelle hakemaan pillerit), emme onnistuneet tulemaan raskaaksi teini-iässä.
Ei teiniä voi suojella niin, etteikö hän harrastaisi seksiä jossain vaiheessa, jos kerran poikaystävä jo on, ja halu viettää yhdessä yö tämän kanssa. Mutta teinille voi jutella asioista niiden oikeilla nimillä: seksi tuo mukanaan myös vastuun, ehkäisystä on huolehdittava jo ekalla kerralla ja aina sen jälkeen, seksiin ei ole pakko suostua jos ei itse halua (ei edes siinä vaiheessa kun on jo pojan kanssa saman peiton alla jos alkaa jännittää tai pelottaa liikaa). Muussa tapauksessa jutusta tulee kielletty hedelmä, entistä houkuttavampi, ja sitten se eka kerta tapahtuu humalassa jossain kotipippaloissa kylpyhuoneen lattialla, ilman kondomia.
Tuttu poika jo puolentoista vuoden takaa, ja vanhemmat tunnen myös.
Vaikka niistä 15-vuotiaiden suhteista voi tulla ja tuleekin joskus elinikäisiä suhteita, niin ei se edellytä sitä että on annettava lupa kaikkeen.
Minäkin olen onnellisesti avioliitossa, kolmen suloisen lapsen äiti, vaikken nukkunutkaan poikaystäväni(nykyisen mieheni) kanssa yhdessä teininä. Jos suhde kestää sen ettei heti päästä yökyliin, niin SILLOIN se kestää paljon muutakin, jos se on kestääkseen. Kannattaa ajatella tältäkin kannalta!
Se ei ole merkki tiukkapipoudesta jos ei anna ala-ikäisen lapsen yöpyä jonkun pojan luona.
Minä aloin seurustella mieheni kanssa 15 vuotiaana. Mieheni oli silloin 18v. Rakastelimme kun olimme seurustelleet vain muutaman viikon. Äitini kielsi meiltä yökyläilyt, mutta lemmiskelimme silti. Joskus olimme myös kavereilla yötä yhdessä. Vanhemmille ei tietysti kerrottu, että poikaystävä oli myös siellä yötä. Kun olimme seurusteleet n. 10kk saimme luvan yöpyöä toistemme luona. Siis yökyläilyillä ja rakastelulla ei ollu mitään yhteyttä toisiinsa. Rakastelimme, koska halusimme sitä, oli vuorokaudenaika mikä tahansa :)
Kunnioitan ja rakastan äitiäni niin paljon! Taidan heti mennä soittamaan ja kertomaan sen!
Kun olin 14v, sai poikaystäväni tulla yöksi. Äitini oli ostanut kondomeja aikoja sitten ja kertonut miten käytetään jne.
Sain käydä koulun diskoissa ja muissa. Seurustelin pojan kanssa 2vuotta, emme kertaakaan seksiä harrastaneet! Vaikka olikin usein yötä meillä.
Kerran jopa äitini haki siiderit meille kun olin 15v, se riitti.. Seuraavan kerran sain itse ostettua. Neitsyyteni menetin melkein 17 vuotiaana vakaasti harkiten. Tuli ero ja se siitä. Olen nyt 19 vuotias 8kk ikäisen tytön onnellinen äiti, onnellisessa parisuhteessa. Ja tasan muuten käytän äitini oppeja omankin kohdalla.
Edelleen voin kertoa äidilleni ihan mitä vain ja milloin vain!
että olisimme menneet kavereiden kanssa Alkon kulmille notkumaan, ja pyytäneet jotain tuikituntematonta hakemaan meille viiniä. Tai sitten olisin ottanut huikkaa muiden pulloista, juonut eri laatuja sekaisin, ja sen tietää mitä siitä tulee.
Äitini on ammattikasvattaja, minusta ei tullut juoppohutsua tai teiniäitiä vaan kävin kouluni loppuun, menin naimisiin, sain lapsia yli 25-vuotiaana, ja juon nykyään 1-2 kertaa vuodessa, silloinkaan en tukkihumalaan.
Olisi ollut aikanaan vanhemmiltani aika iso moka päästää mut yöksi hulttiopoikaystäväni luokse. Hän asui yksin ja oli muutaman vuoden mua vanhempikin. Tietenkin seksiä voi harrastaa missä ja milloin vain, mutta kyllä yöpyminen lisää paineita siihen. Myös silloin, vaikka teini itse ei olisi siihen vielä valmis.
Toisaalta aviomieheni luona yövyin jo 16-vuotiaana, kun hän oli vasta poikaystäväni ja seurustelua takana muutama kuukausi. Seksi tuli silti mukaan hellyydenosoituksiin vasta yli vuoden seurustelun jälkeen... Olimme vissiin tosi outoja ja vanhanaikaisia ;)
Kyllä äiti/isä aistii, kehen poikaystävään voi luottaa ja kehen ei. Jos suhde on terveellä pohjalla, niin miksi siihen pitäisi rakentaa tietoisia esteitä? Yhdessä nukkuminen oli jo teininä ihanaa ihastuksen kanssa, ihan ilman seksiäkin :) Ja toisaalta kyllä se fiksu seksivalistus on syytä hoitaa kuntoon jo ennen yökyläpyyntöjä... ja se ei ole pelkästään ehäkiisystä puhumista! Vahva itsetunto ja terve minäkuva (myös seksuaalinen sellainen) auttavat teiniä tekemään itselleen oikeita valintoja ilman yöpymisrajoituksia.
Kuulostaa enemmän siltä, että haluat valehdella itsellesi jotain muuta.
Todellakaan ei 15 vuotias ole kypsä päättämään omasta elämästään koska ei ymmärrä vielä syitä/seurauksia kuten aikuiset eikä pysty ottamaan täyttä vastuuta elämästään eikä todellakaan tarvitse sillä vanhemmat ovat sitä varten.
Nuoret ovat kokeilunhaluisia ja elävär " tässä ja nyt" mentaliteetilla joten virhearviointeja ja ylilyöntejä sattuu ja vastuu on silloin aikuisen joka on antanut nuorelle liikaa vastuuta! On rakkautta lasta kohtaan estää häntä satuttamasta itseään.
terv. äiti joka menetti neitsyytensä 13v yhdynnässä ja 12 harrasti jo muuta seksiä, jonka vanhemmat antoivat kokeilla kaljaa ja tupakkaa, ostivat jo tupakat/alkoholit noin 15v alkaen, ja ostivat jo 13v kondomeja. Eli antoivat MORAALISEN LUVAN juoda, polttaa ja naida! Miten paljon antaisinkaan jos minua olisi lapsena/nuorena suojeltu enemmän.
Lisäksi ajatus siitä, että meidän pienehkössä asunnossa, jossa asuu viisihenkinen perhe, pyörisi vielä teini tai pari lisää aamulla, ja vieras sellainen, ei houkuta. Meillä vanhemmilla ei ole kunnolla omaa, ovella suljettavaa oleskelutilaa täällä, lapsilla on kyllä, joten se häiritsisi tavattomasti mua.
Onko lapsen voitava teini-ikäisenä elää aikuisen elämää lapsuuskodissaan, ilman aikuisen velvoitteita?