Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko ainoa, jonka mielestä nuoremmilla työntekijöillä on epärealistiset odotukset palkasta ja työtehtävistä heti kättelyssä?

Vierailija
24.05.2025 |

Olen nyt jonkin aikaa seurannut työelämään tulevia parikymppisiä ja tuntuu, että monella on heti kovat vaatimukset palkan, etujen ja työtehtävien mielekkyyden suhteen, ilman että olisi vielä näyttöjä osaamisesta tai sitoutumisesta. Ollaanko me vanhemmat sukupolvet oltu liian nöyriä vai onko nykynuorilla vääristynyt kuva työelämästä?

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu ja uutena ilmiönä joillakin näillä itseään täynnä olevilla itseriittoisilla nuorilla on se että he ottavat innokkaasti työn vastaan niillä ehdoilla ja toimenkuvalla kun hakuilmoituksessa kerrotaan. Sitten kun koeaika on ihi (tai jo sen aikana) he alkavat itse soveltamaan työaikaa, työmenetelmiä tms toimintaohjeistusta oman mielensä mukaidiksi. Tai eivät vaan noudata samoja "kirjoittamattomia" työelämän pelisääntöjä kuin kaikki muut työyhteisössä.

Mutta tämä on varmaankin seuraus ihan vaan kasvatuksen muuttumisesta niin kotona kuin kouluissakin, eli mitään ei kunnioiteta, sääntöjä ei tarvitse noudattaa ja jokaisen on annettava toteuttaa itseään niin kuin haluaa. Tätä samaa sitten toteutetaan työelämään tullessakin ja/tai on virveän vaikea sopeutua esim noudattamaan työhöntulon aikoja. 

kirjoittamaton sääntö. Kannattaisiko sellaiset säännöt kirjoittaa jos haluaa että niitä noudatetaan?

Vierailija
62/82 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä ikä ei ole juttu vaan työkokemus.

Kun työuraa aloittaa niin silloin se palkka pitäisi olla kaikilla noin 2000-2500 euroa ja sitten kun työkokemusta tulee niin sitten se palkka voi nousta jopa sinne 4000e/kk. 

Nykyisin tuntuu myös siltä että ihmiset ei halua tehdä töitä, he haluavat vain istua koneella ja hengailla. Työtä se ei ole jos istutaan tietokoneella(paitsi koodari) tai näprätään puhelinta.

Hyvä jos nykyään kokeneempikaan saa tuota kahta tonnia kuussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menin tuollaiseen työpaikkaan sillä idealla että pääsen vielä näyttämään kynteni niin kuin työnantaja antoi ymmärtää.

Virhe. Meni aivan hukkaan pari vuotta ja työnantaja vain kierrätti paskaduuneissa. Hain sitten muualle oikeasti koulutusta vastaaviin töihin.

Tässähän kävi niin, että tekemällä sen pari vuotta töitä, pätevöidyit siihen hommaan, minkä näin pystyit saamaan. Näin sen kuuluu mennä. Asenteesi on huono.

Pätevyyden saa oppilaitoksesta. Jos yritykset eivät arvosta tätä niin palkatkoon peruskoululaisia ja lukiolaisia, ja pätevöittäköön heitä.

Jos valmistuneita ja fiksuja kohdellaan kuin niitä 7-vuotiaita, niin totta kai he lähtevät.

Ehkä jollain alalla se riittää. On myös vaativamp

Olen töissä erittäin vaativien taitorakenteiden parissa. Työkokemusta vuodesta 2007. Käyty AMK ja yliopisto. Silti miltei päivittäin tulee eteen asioita, joita voi oppia. 

Mikä se on se sellainen koulu, josta valmistuu kaikenoppineita?

Vierailija
64/82 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 2006 18 vuotias ja opettaja kysyi palkka toivetta.

Laskin mitä kaikki tuolloin maksoi ja halusin muutaman satasen syrjään. Tulos oli 3000€ opettaja sanoi että aivan liikaa. Sen jälkeen ol

Vuonna 2006 aloitin raksalla amispapereilla ja palkka oli 9€/h eli noin 1600€/kk. Tuollakin silloin eli, vuokralla oltiin ja oli auto, velkaa ei tarvinnut ottaa jos ei hajonnut mitään suurta.

Yleiseen linjaan suhteutettuna tuo oli alakanttiin, tuolloin hyvä palkka niissä hommissa olisi ollut noin 11€/h eli vajaa 2000€/kk

Siihen peilattuna kolme tonnia olis aika muhku palkka.

--------------

Aina löytyy kaltaisiasi jotka ei ymmärrä vaatia kunnon palkkaa. Olin itsekin raksalla hetken aikaa kunnes huomasin kuinka kusetetaan.

Erikoista että sinulla on ollut tuosta palkasta varaa ostaa auto. Taisi isi avustaa.

Vierailija
65/82 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun työuraa aloittaa niin silloin se palkka pitäisi olla kaikilla noin 2000-2500 euroa ja sitten kun työkokemusta tulee niin sitten se palkka voi nousta jopa sinne 4000e/kk. 

Nykyisin tuntuu myös siltä että ihmiset ei halua tehdä töitä, he haluavat vain istua koneella ja hengailla. Työtä se ei ole jos istutaan tietokoneella(paitsi koodari) tai näprätään puhelinta.

Mutta lupaathan sitten olla ihmettelemättä kun se kaurapuuropakettisi maksaakin 15 euroa ja kaffikupponen kympin, kroissantti 15 euroo..?

Vierailija
66/82 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On, ja se ei ole nuorten vika ollenkaan. Se koko heidän lapsuus on perustunut valheeseen. 

Kun tämä wunderkind aikuistuu, menee ensimmäiseen oikeaan työpaikkaansa, naamalle lentääkin märkä turbaani. Työkaverit eivät palvokaan jokaista ideaa, jota tämä universumin kiintotähti suustaan päästää ja laitetaan eläkepaperit vetämään. 

Ja haluat tukea nuorten näköalattomuutta? Oletko lukenut viime aikoina mitä nuoret on tehneet?

Olen eri, mutta sitä mieltä, että on hyvä työelämässäkin olla tietty maltti ja kunnioitus paitsi itseään niin myös muita kohtaan. Itseään ei pidä nostaa jalustalle.  On ihan hyvä taito hyväksyä, että mahdollisuuksia tulee, kun aikansa tekee ja oppii ja antaa näyttöjä osaamisesta.

"Kunnioitus" eli puhut siitä boomeriden toitottamasta nöyryydestä millä noustaan luudan vartta pitkin toimitusjohtajaksi.

Näin oli vielä 70 luvulla, ei enää. Nykyään saa olla siinä luudan varressa 30 vuotta paskalla palkalla kun johtajat tulee korkeakoulusta.

Turha puhua mistään nöyryydestä kun yksilö vaatii realistista toimeentuloa ja rehellisyyttä sekä sitä KUNNIOITUSTA JA ARVOSTUSTA työnantajan puolelta.

Vierailija
67/82 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No et ole ainoa. 

Meinasin purskahtaa nauruun kun esihenkilötehtäviin pyrkivä "märkäkorva" jolla ei ollut kokemusta muutakuin 1 kesä (2kk) vuorovastaavan työstä pyysi palkkaa heti 4 t€. Siis mitä vit... Sain hädin tuskin hillittyä itseni ja sanottua että tuo on kyllä hyvinkin ylimitoitettu ottaen huomioon sen et kokeneet konkarit, joilla 2 eri palvelun vastuualueen, noin 36-40 alaista, esihenkilöt saavat noin 3,6 -4 t€. Se että joku nuori uransa alkutaipaleella oleva yo- /amk koulutettu ilman mitään työkokemusta tulee vaatimaan keskiarvoa suurempaa palkkaa kertoo tyhmyydestä. Lisäksi hän puhui pokkana että haluaa asiantuntijatehtävään. Siis niinkun minkä alan, et sä ole minkään alan asiantuntija ennen kun sulla on 10v kokemusta useista alan erilaisista työkohteista. Pitää osata tunnistaa realiteetit ja sen että palkka nousee vasta sen jälkeen kun sinulla on merkittävä työkokemus alalta. Se että joku on ollut 2 kk jossain pikku

Olisko sen pitäny siis esihenkilötehtävään hakiessaan laittaa toiveeksi 2t? Se palkkatoive laitetaan yleensä paitsi kokemuksen niin sen työnkuvan perusteella. Ei sun tarttee pilkata toista sen perusteella, ettei hänellä ole tarpeeksi kokemusta, mutta tuolla kuvauksella mitä duunista annat niin 4t nyt on ihan normaali palkkatoive.

Ja asiantuntijahommissa on vähemmälläkin kuin 10v työhistorialla tekijöitä.

Vierailija
68/82 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemukseni mukaan työnantajat kusettavat nuoria ja määräaikaisia työntekijöitä niin paljon kuin pystyvät. Itse jouduin liiton kautta tappelemaan itselleni palkan, joka on sama kuin työpaikan muillakin pätevillä työntekijöillä. Palkka nousi 1000 e/kk eli todellakin kannattaa pitää puolensa ja kuulua ammattiliittoihin. 

Onneksi tämä tulee kokoajan muuttumaan. Ihmiset alkaa myös heräämään onko mitään järkeä tehdä hakemus kaupan kesätyö hyllyttäjäksi kun s-ryhmä ei hae vaan rekryfirma.

Vaaditaan pitkä hakemus, cv, video esittely, ja haastattelu jotta voi laittaa ketsuppi purkkia hyllyyn minkä osaa 10 vuotias lapsikin. Boomereiden perintö alkaa hajoamaan. Hyvä vaan.

Vierailija
69/82 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menin tuollaiseen työpaikkaan sillä idealla että pääsen vielä näyttämään kynteni niin kuin työnantaja antoi ymmärtää.

Virhe. Meni aivan hukkaan pari vuotta ja työnantaja vain kierrätti paskaduuneissa. Hain sitten muualle oikeasti koulutusta vastaaviin töihin.

Tässähän kävi niin, että tekemällä sen pari vuotta töitä, pätevöidyit siihen hommaan, minkä näin pystyit saamaan. Näin sen kuuluu mennä. Asenteesi on huono.

Pätevyyden saa oppilaitoksesta. Jos yritykset eivät arvosta tätä niin palkatkoon peruskoululaisia ja lukiolaisia, ja pätevöittäköön heitä.

Jos valmistuneita ja fiksuja kohdellaan kuin niitä 7-vuotiaita, niin totta kai he lähtevät.

E

Raju jätkä. Käynyt kaiken yliopistossa.

Vierailija
70/82 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskin mitä kaikki tuolloin maksoi ja halusin muutaman satasen syrjään. Tulos oli 3000€ opettaja sanoi että aivan liikaa. Sen jälkeen ol

Vuonna 2006 aloitin raksalla amispapereilla ja palkka oli 9€/h eli noin 1600€/kk. Tuollakin silloin eli, vuokralla oltiin ja oli auto, velkaa ei tarvinnut ottaa jos ei hajonnut mitään suurta.

Yleiseen linjaan suhteutettuna tuo oli alakanttiin, tuolloin hyvä palkka niissä hommissa olisi ollut noin 11€/h eli vajaa 2000€/kk

--------------

Aina löytyy kaltaisiasi jotka ei ymmärrä vaatia kunnon palkkaa. Olin itsekin raksalla hetken aikaa kunnes huomasin kuinka kusetetaan.

Erikoista että sinulla on ollut tuosta palkasta varaa ostaa auto. Taisi isi

Aika harvalla työuraa aloittavalla henkilöllä se palkka nousee sillä, että vaatii. Olisikin kauhean helppoa, jos pelkkä vaatiminen nostaisi palkkaa.

Kyseinen auto oli ihan perus paljon ajettu Ford, hintaluokassa alle 2000€, osamaksulla. Faija oli tuossa vaiheessa jo kuollut, ihan itse sai siihen aikaan vastata elämästään, piti elää suu säkkiä myöten. 

Vierailija
71/82 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta lupaathan sitten olla ihmettelemättä kun se kaurapuuropakettisi maksaakin 15 euroa ja kaffikupponen kympin, kroissantti 15 euroo..?

Ei ole ongelma jos palkat alkaa 30 000 eurosta

Vierailija
72/82 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

--------------

Erikoista että sinulla

Eli olet tehnyt töitä pimeänä kun et tiedä että siinä työsopimuksen teko hetkellä on myös palkka keskustelu. 

Osamaksulla auto eli elit lainalla kuten enemmistö tänäpäivänä.

Vierailija
73/82 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka määräytyy osaamisen mukaan. Ei pelkistä papereista näe onko hyvä ja osaava työntekijä (ei etenkään nykypäivänä kun koulutuksia on helpotettu naurettavan helpoiksi), vaan sen näkee vasta työtä tekemällä. Kun työntekijä todistaa osaamisensa voi mennä pyytämään palkankorotusta.

Vierailija
74/82 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entisaikojen nöyryys on perustunut lapsena omaksuttuun ehdollistumaan ja pelkoon siitä, että jos ei tottele niin saa turpaansa tai henki menee. Kun väkivalta on pikku hiljaa vähentynyt, lapsetkin ovat alkaneet ymmärtää arvonsa ja välttämättömyytensä yhteisöjen ja esim. yritysten jatkuvuudelle. Hyvät tekijät ja vahvat luonteet eivät suostu tekemään samalla palkalla kuin epävarmat luuserit. He arvioivat oman tasonsa vertaistensa kesken, ei työelämässä olevien kollegoiden.

Minä lähdin firmasta huonojen etujen vuoksi. Seuraajani oli vähän nuorempi, tyhmempi, mielenterveysongelmainen ja lapsena päähän potkittu tekijä, jonka suoritustaso oli n. 1/5 minun tasostani. Firma katsoi, että he tarvitsevat enemmän heikon tekijän pienemmällä palkalla. Minulle ihan sama.

Hyvä tekijä ja vahva luonne harvoin kohtaavat samassa persoonassa.  Mulle ihan sama-asenne ei ole lainkaan hyvä työyhteisön eikä varsinkaan työnantajan kannalta. Liika nöyryys ei sekään ole hyvä,  mutta toisia luusereiksi nimittelevät työntekijä tulee ennen pitkään aiheuttamaan ongelmia. Kukaan meistä ei ole korvaamaton. 

Vierailija
75/82 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemukseni mukaan työnantajat kusettavat nuoria ja määräaikaisia työntekijöitä niin paljon kuin pystyvät. Itse jouduin liiton kautta tappelemaan itselleni palkan, joka on sama kuin työpaikan muillakin pätevillä työntekijöillä. Palkka nousi 1000 e/kk eli todellakin kannattaa pitää puolensa ja kuulua ammattiliittoihin. 

Onneksi tämä tulee kokoajan muuttumaan. Ihmiset alkaa myös heräämään onko mitään järkeä tehdä hakemus kaupan kesätyö hyllyttäjäksi kun s-ryhmä ei hae vaan rekryfirma.

Vaaditaan pitkä hakemus, cv, video esittely, ja haastattelu jotta voi laittaa ketsuppi purkkia hyllyyn minkä osaa 10 vuotias lapsikin. Boomereiden perintö alkaa hajoamaan. Hyvä vaan.

Miten nuo videohaut liittyvät boomereihin? Nuoremmathan noita harrastavat.

Vierailija
76/82 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen sai baarissa pulla kahvi 5mk nyt sama 7-10e eli lähes 50mk ei palkat ole läheskään noussut samaa tahtia.

Vierailija
77/82 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On, ja se ei ole nuorten vika ollenkaan. Se koko heidän lapsuus on perustunut valheeseen. 

Kun tämä wunderkind aikuistuu, menee ensimmäiseen oikeaan työpaikkaansa, naamalle lentääkin märkä turbaani. Työkaverit eivät palvokaan jokaista ideaa, jota tämä universumin kiintotähti suustaan päästää ja laitetaan eläkepaperit vetämään. 

Ja haluat tukea nuorten näköalattomuutta? Oletko lukenut viime aikoina mitä nuoret on tehneet?

Olen eri, mutta sitä mieltä, että on hyvä työelämässäkin olla tietty maltti ja kunnioitus paitsi itseään niin myös muita kohtaan. Itseään ei pidä nostaa jalustalle.  On ihan hyvä taito hyväksyä, että mahdollisuuksia tulee, kun aika

Kunnioitus ja arvostus on usein tasapuolista. Ei työnantaja voi kunnioittaa työntekijää, jolle ihan perusasiat aiheuttavat ongelmia tai vastaansanomista. Totta kyllä,  ettei enää juuri nousta luudanvarresta johtajaksi. Se on hyvä asia. Johtajuuttakin voi opiskella. Hyvä johtaja tarvitsee silti myös kokemusta eli ei nuori ja koulutettu voi olettaa heti pääsevänsä korkeimmille palleille.

Eikä kaikista voi tulla johtajia. Eikä kaikilla ole sama palkka. Ennen tämä ymmärrettiin paremmin. 

Vierailija
78/82 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entisaikojen nöyryys on perustunut lapsena omaksuttuun ehdollistumaan ja pelkoon siitä, että jos ei tottele niin saa turpaansa tai henki menee. Kun väkivalta on pikku hiljaa vähentynyt, lapsetkin ovat alkaneet ymmärtää arvonsa ja välttämättömyytensä yhteisöjen ja esim. yritysten jatkuvuudelle. Hyvät tekijät ja vahvat luonteet eivät suostu tekemään samalla palkalla kuin epävarmat luuserit. He arvioivat oman tasonsa vertaistensa kesken, ei työelämässä olevien kollegoiden.

Minä lähdin firmasta huonojen etujen vuoksi. Seuraajani oli vähän nuorempi, tyhmempi, mielenterveysongelmainen ja lapsena päähän potkittu tekijä, jonka suoritustaso oli n. 1/5 minun tasostani. Firma katsoi, että he tarvitsevat enemmän heikon tekijän pienemmällä palkalla. Minulle ihan sama.

Näetkö itsessäsi mitään ongelmaa? 

Vierailija
79/82 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen sai baarissa pulla kahvi 5mk nyt sama 7-10e eli lähes 50mk ei palkat ole läheskään noussut samaa tahtia.

Mutta ajatteleppas mikä se kahven hinta on jos noudatamme näiden viestijöiden haluja ja tuplaamme sen baarityöntekijän palkan -))))?

Vierailija
80/82 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on perustavanlaatuinen virheajatus. Etenkään yliopistosta sinä et pätevöidy juurikaan yhtään minkään alan osaajaksi, pl. spesifit koulutukset kuten lääkäri. Eivätkä hekään ole ilman työkokemusta mitään huippuammattilaisia. Oikeasti vasta erilaisissa työpaikoissa ja erilaisissa tehtävissä sitä pätevöityy asiantuntijaksi, jonka osaamisesta on oikeasti sellaista hyötyä, josta voi maksaa saavutettavan hyödyn mukaista palkkaakin.

Fiksutkin nuoret monesti osaavat kyllä kyseenalaistaa vakiintuneita toimintamalleja, mutta erittäin harvoin tuovat pöytään mitään aidosti toimintaa parantavaa, konkreettista ideaa. Tämä vaatii laajempien kokonaisuuksien hallintaa, mihin pinnallisella kokemuksella ei ole kykyä hyvälläkään koulutuksella.