Kaikkien 31. joulukuuta 1970 jälkeen syntyneiden eläkeikä nousee 70 vuoteen
Tanskassa.
TANSKAN parlamentti nuiji torstaina lain, jonka mukaan maan eläkeikä nostetaan 70 vuoteen.
Päätöksen myötä Tanskan eläkeikä nousee Euroopan korkeimmaksi. Nosto hyväksyttiin parlamentissa äänin 81-21 ja se koskee kaikkia 31. joulukuuta 1970 jälkeen syntyneitä.
Kommentit (35)
Mitä vit- tua on ammattiliitot tehneet Euroopassa viimeisen 40 vuoden aikana?!
Eurooppalaiset duunarit on laitettu kilpailemaan kiinalaisten orjien kanssa ilman mitään sanktioita. Kiinalainen duunari on orjan asemassa kun sillä ei ole ammattiliittoja tukena ja siitä johtuen heillä ei ole lomia, oikeutta lakkoiluun, työaika on aina ja työturvallisuus on olematon.
Miten meni niinku omasta mielestä ammattiliitot? Miksi sallitte tämän? Miksi ei ole ollut korkeita tulleja kiinalaisille tuotteille jo 40 vuotta? Luulitteko että businesmiehet ovat eurooppalaisen duunarin puolella!
Älkää ikinä salliko businessmiesten määritellä politiikkaa. Busineksen pitää sopeutua politiikkaan, ei päinvastoin.
P.S. Kiinalainen tehdas saastuttaa paljon enemmän kuin Euroopassa tehtaat. Miten vihreät olette tämän sallineet?
Menikö aika ma muuttajien oikeuksia miettiessä?
Vierailija kirjoitti:
Suomen ja maailman tilanne voi olla ihan toisen lainen muutamien vuosienkin päästä ja eläkeikä ihan mitä tahansa. Sukupolvi toisensa jälkeen Suomessakin alkaa myös olla aina vaan vauraampaa jolloin heillä on itselläkin varaa säädellä omaa työssä käymistään ja työelämästä pois jäämistään. Kannattaa elää täysillä tätä päivää eikä murehtia tulevaa josta ei varmuudella tiedetä mitä tuleman pitää. Olen itse nyt 70 v. ja olisin kyllä edelleenkin työkykyinen.
Tuo ei kyllä ole totta, nykyään ei pystytä esim.ostamaan omaa asuntoa, eikä säästämään. Moni on joutunut tekemään pätkätöitä koko ajan. Ehkä viittaat perittyyn omaisuuteen, ei sitäkään kaikille ole tulossa. Kirjoituksesta kyllä huomaa, että olet 70 etkä ilmeisesti tiedä mitään nuoremman sukupolven elämästä ja vaikeuksista. Tulevaisuutta myös kannattaa nuorena miettiä, sinun iässäsi voi elää vailla huolta tulevaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Jaah. Eläkeikäni on tällä hetkellä 69 v ja 11 kk ihan suomessa
Mä olen syntynyt 1973 ja alin eläkeikäni on 66 ja joitain kuukausia ja 70 on se tavoite-eläkeikä. Että ihan siihen oon orientoitunut, että seitsemän kymppiseksi ollaan töissä.
Eläkekertymässä oli myös huikea ero viimeisinä vuosina eli vaikuttaa eläkkeen määrään merkittävästi, jos jatkaa töissä tavoiteikään asti. Terveyshän sen ratkaisee ja se, onko mielekästä työtä. Mä otin elämäni ensimmäisen asuntolainan vasta 5 vuotta sitten, niin on kyllä motivaatiota pysyä työelämässä 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen ja maailman tilanne voi olla ihan toisen lainen muutamien vuosienkin päästä ja eläkeikä ihan mitä tahansa. Sukupolvi toisensa jälkeen Suomessakin alkaa myös olla aina vaan vauraampaa jolloin heillä on itselläkin varaa säädellä omaa työssä käymistään ja työelämästä pois jäämistään. Kannattaa elää täysillä tätä päivää eikä murehtia tulevaa josta ei varmuudella tiedetä mitä tuleman pitää. Olen itse nyt 70 v. ja olisin kyllä edelleenkin työkykyinen.
Tuo ei kyllä ole totta, nykyään ei pystytä esim.ostamaan omaa asuntoa, eikä säästämään. Moni on joutunut tekemään pätkätöitä koko ajan. Ehkä viittaat perittyyn omaisuuteen, ei sitäkään kaikille ole tulossa. Kirjoituksesta kyllä huomaa, että olet 70 etkä ilmeisesti tiedä mitään nuoremman sukupolven elämästä ja vaikeuksista. Tulevaisuutta myös kannattaa nuorena miett
Kyllä minä jotain tiedän nuoremman sukupolven elämästä koska nuoria aikuisia on lähipiirissä useampiakin ja osa heistä käyttää ainakin vielä tienaamansa rahat elävään elämään eivätkä esim. edes haaveile omistusasumisesta. Monet tämän ajan nuoren sukupolven edustajista tulevat kuitenkin kossain vaiheessa elämäänsä saamaan perintöjä ja jotkut jopa kahdelta edelliseltäkin sukupolvelta ellei sitten vielä elossa olevan vanhemman sukupolven rahat ala mennä enevässä määrin elämän loppuvaaiheen hoito- ja palvelumaksuihin.
Ei kannata laskea minkään eläkkeiden varaan vanhuuttaan, vaan suunnitella hyvissä ajoin etukäteen miten sitten pärjää talodellisesti. Me tehdään puolison kanssa niin, että jäädään pois työelämästä noin 60v ikäisinä, ja myydään siinä vaiheessa talo. Meillä on siis velaton talo pk-seudulla nyt. Me ollaan jo vuosia sitten hankittu pari asuntoa toiselta paikkakunnalta, jossa asuntoja saa huomattavasti halvemmalla. Nämä ovat myös velattomia, ja molemmissa tällä hetkellä vuokralainen. Vuokratuotot olemme sijoittaneet rahastoon, ja myös työtuloista säännöllisesti vähän lisää. Siellä alkaa myös olla kiva potti, joka ehtii vielä kasvaakin. Toinen asunnoista on vuokralla vain määräaikaisilla sopimuksilla, jotta on helppo sitten tarvittaessa saada omaan käyttöön. Paikkakunta on suosittua järviseutua, ja tämä rivari johon on tarkoitus sitten muuttaa, on järven rannalla. Vuokralaisiksi on ollut helppo löytää kesäisin ihmisiä jotka on halunneet vuokrata loma-asunnon koko kesäksi. Talvella on ollut enimmäkseen virolaisia keikkatyöläisiä, ja joskus opiskelijoita. Hetkittäin ollut tyhjilläänkin, mutta ei onneksi pitkiä aikoja. Vielä 67 pitäisi töitä tehdä, ja sitten olisi tarkoitus toteuttaa suunnitelma. Vähän tietysti senkin mukaan, milloin olisi hyvä aika laittaa talo myyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata laskea minkään eläkkeiden varaan vanhuuttaan, vaan suunnitella hyvissä ajoin etukäteen miten sitten pärjää talodellisesti. Me tehdään puolison kanssa niin, että jäädään pois työelämästä noin 60v ikäisinä, ja myydään siinä vaiheessa talo. Meillä on siis velaton talo pk-seudulla nyt. Me ollaan jo vuosia sitten hankittu pari asuntoa toiselta paikkakunnalta, jossa asuntoja saa huomattavasti halvemmalla. Nämä ovat myös velattomia, ja molemmissa tällä hetkellä vuokralainen. Vuokratuotot olemme sijoittaneet rahastoon, ja myös työtuloista säännöllisesti vähän lisää. Siellä alkaa myös olla kiva potti, joka ehtii vielä kasvaakin. Toinen asunnoista on vuokralla vain määräaikaisilla sopimuksilla, jotta on helppo sitten tarvittaessa saada omaan käyttöön. Paikkakunta on suosittua järviseutua, ja tämä rivari johon on tarkoitus sitten muuttaa, on järven rannalla. Vuokralaisiksi on ollut helppo löytää kesäisin ihmisiä jotka o
Väliviiva jäi näköjään pois numeroiden 6 ja 7 välistä. Olen huomannut, että monet merkit tällä palstalla jostain syystä jää pois. En tiedä miksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen syntynyt 1973 ja alin eläkeikäni on 66 ja joitain kuukausia ja 70 on se tavoite-eläkeikä. Että ihan siihen oon orientoitunut, että seitsemän kymppiseksi ollaan töissä.
Eläkekertymässä oli myös huikea ero viimeisinä vuosina eli vaikuttaa eläkkeen määrään merkittävästi, jos jatkaa töissä tavoiteikään asti. Terveyshän sen ratkaisee ja se, onko mielekästä työtä. Mä otin elämäni ensimmäisen asuntolainan vasta 5 vuotta sitten, niin on kyllä motivaatiota pysyä työelämässä 😂
Eläkekertymän huikea ero tulee siitä, että aikaisemmin kertynyttä eläkettä korotetaan 0,4% jokaista kuukautta kohti, jolla siirtää eläkkeelle jääntiä yli alimman eläkeiän. Nykyinen superkarttuma siis. Lisäksi uutta eläkettä kertyy jonnekin 70 ikävuoteen saakka. Aika harvan lähivuosina eläköityvän olen kuullut harkitsevan tämän hyväksi käyttöä, en ole itsekään ajatellut olla yli 65 vuoden kuin korkeintaan muutaman kuukauden.
Aiempaa useampi päätyy sitten työkyvyttömyyselääkkeelle tai työttömäksi. Jotkut ovat jo ennen 70 v. ikää muistisairaita.
Tarkoitus on varmaan että eläkkeelle pääsee vain sitten kun on työkyvytön tai kuollut.
Periaatteessahan eläkkeet voisi poistaa kokonaan. Paitsi tietysti jos on varakas tai johtavassa asemassa. Silloin EK ja Kokoomuskin olisivat tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkekertymän huikea ero tulee siitä, että aikaisemmin kertynyttä eläkettä korotetaan 0,4% jokaista kuukautta kohti, jolla siirtää eläkkeelle jääntiä yli alimman eläkeiän. Nykyinen superkarttuma siis. Lisäksi
Mä jään eläkkeelle heti, kun alin eläkeikäni tulee täyteen. Tiedän kyllä, että ero eläkkeen suuruudessa olisi oikeasti merkittävä, jos tekisin kokopäivätöitä sinne ylimpään eläkeikään asti. Mä en ole kuitenkaan sitten ysärin laman luottanut yhtään mihinkään, mitä "luvataan". Jos sitten eläkettä ei voisikaan suoraan leikata, niin se onnistuu helposti toisella tavalla eli kiristämällä suurempien eläkkeiden verotusta oikein roimasti. Tuskin meillä tulee olemaan vuosikymmeniä hallituksia, jotka ajavat vain hyvätuloisten etuja. Tukileikkaushallitusta seuraa jossain vaiheessa veronkorottajahallitus. Ja nimenomaan sellainen, joka verottaa enemmän niitä, joilla enemmän onkin, jotta tuloerot pienenevät.
Hyvä provokaatio.
Ylin eläkeikä on tuo. Voisi tehdä jotain tuohon asti. Ja mitä httiä nuoret suree eläkettä. Eläkää ensin
Itse olen toivonut tätä. Pidempi aika kasvattaa omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä tulossa myös Suomeen.
Ihanaa raataa niska limassa duunia ja maksaa ä h l y je n ja kul mah ousu jen eläminen vapaana sekä vankilassa. Ruokkia s o m p an ssi perheen 15 huutavaa suuta, jotta pääsevät teininä r y ö s t ä mään ja r a i s ka amaan kantistyttöjä.
Olen syntynyt 1974 ja syyskuun ensimmäinen päivä jään työelämästä pois tarkkailemaan mikä tämä yleistuki oikein on. Eilen laitoin kotiutuspyynnön osakesäästötililtä ja ehdin nostaa kaiken käteiseksi vielä toukokuussa, joten Kela ei pääse tilitietoihini käsiksi mitenkään. Parempi auto siirretään tänään nimistäni pois, joten sitäkään ei voi määrätä myymään. Vuokralla asunkin jo, kun myin osakkeen heti asumistukilain tullessa julki. Kymppitonnin jätin osakesäästötilille, kun sen verran toistaiseksi saa asumistukea saadakseen olla. Sen nostan pois sitten kun ansiosidonnaiset on käytetty. Oikeastaan jännä fiilis päästä aitiopaikalle katsomaan yhteiskunnan kehitystä.