Vanhalle isälle on yhtäkkiä tullut pakkomielle että meidän lasten täytyy alkaa hoitaa äitimme hautaa
Milloin mitäkin istuttaa ja rapsuttaa. Pitää olla kynttilää ja kanervaa ja vaikka mitä orvokkia. Muori on ollut kaksikymmentä vuotta haudassaan ja tähän asti on perinteinen joulukynttilä riittänyt. Yhtäkkiä on tullut kauhea vimma pakottaa muita kuopimaan hautaa josta ei ole itsekään ollut ikinä kiinnostunut.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Bvaari ei jaksa enää yksin hoitaa. Ihan ymmärrettävää.
Pitäskö sun opetella lukemaan asiat ihan loppuun asti ennen kommentointia?
Jos haluatte, ostakaa hoito seurakunnalta.
Taitaa olla vaarilla ittellä diagnoosi, että on kohta siellä kanssa.
Noi hautapaikat muistokivineen sais jäädä jo historiaan. Puoliso ja minä haluamme tuhkauksen, ja ripottelun luontoon.
Se odottaa jo omaa kuolemaansa, tulee haudatuksi siihen samaan hautaan ja ajattelee, että kun saa teidät lapset nyt sitä hoitamaan, niin hänenkin hautamuistomerkkinsä tulee sitten hoidetuksi.
Minulle isä puhui äidin kuoltua, että muistanhan sitten, että seurakunnalta voi ostaa haudan hoidon. Siis hän ei silloin ostanut, mutta ymmärsin, että viittasi tulevaan.
Se seurakunnan haudanhoito on tosi halpaa ja itse asiassa tulee halvemmaksi kuin se, että itse siellä kuopisit, ostaisit kukkia ym.
Vierailija kirjoitti:
Noi hautapaikat muistokivineen sais jäädä jo historiaan. Puoliso ja minä haluamme tuhkauksen, ja ripottelun luontoon.
Toivottavasti kaatopaikalle. Teideän raskasmetallit yms. myrkyt ei kuulu minnekään takapihalle.
On vasta nyt tajunnut kuolemisen mysteerin. Siis mysteerin olemassaolon. Alkanut miettiä, mitä todellisuudessa kuollessa ihmisen tietoisuudelle tapahtuu.
Alkanut surra vaimoaan toisella tavalla.
Jos ei minun eläissäni käynyt katsomassa, ei tarvitse käydä haudallakaan. Mitä sitä kuollutta kumarrella.
Yrittää aktivoida teitä, että oma hautansakin tulisi aikanaan hoidetuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kaatopaikalle. Teideän raskasmetallit yms. myrkyt ei kuulu minnekään takapihalle.
Kuuluu ne meidän takapihalle. Omalle tontille saa sirotella tuhkat. Muistomerkkiä sinne ei saa laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Se odottaa jo omaa kuolemaansa, tulee haudatuksi siihen samaan hautaan ja ajattelee, että kun saa teidät lapset nyt sitä hoitamaan, niin hänenkin hautamuistomerkkinsä tulee sitten hoidetuksi.
Minulle isä puhui äidin kuoltua, että muistanhan sitten, että seurakunnalta voi ostaa haudan hoidon. Siis hän ei silloin ostanut, mutta ymmärsin, että viittasi tulevaan.
Se seurakunnan haudanhoito on tosi halpaa ja itse asiassa
tulee halvemmaksi kuin se, että itse siellä kuopisit, ostaisit kukkia ym.
Ei ainakaan meidän seurakunnassa ole halpa tuo haudan hoito . Yli 70€ kesältä, siis kesältä eli syksyisin hommataan ihan itse kanervat tai mitä sinne sitten halutaankaan.
Isäsi miettii selkeästi omaa kuolemaansa ja muistaako kukaan häntä niin kuin hän teidän äitiä hänen hautaansa hoitaessaan. Kanavoi sitä kautta tunteitaan /ajatuksiaan, vaikka varmasti ymmärtää myös järjellään miten se rakas ihminen ei siellä haudessa kuitenkaan ole.
Keskustelun vois ehkä ohittaa niin, että jututa isääsi millaisena se hauta pitäisi olla ja miltä näyttää ja kuinka paljon hän haluaa sinne istutuksia. Ja millaiset hoitovuorot hän ajatteli kesäksi laatia kuin myös mitä siihen hoitoon sitten tarkalleen ottaen kuuluisi. KUn hän itse kuulee mitä sanoo voi ehkä ymmärtää, ettei äitisi haudalle tarvitse mitään suurtalkoita järjestää.
Vierailija kirjoitti:
Tilaa seurakunnalta haudanhoito.
Tilakoon pappa itse.
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikki luonnossa liikkuvat haluavat tietysti rypeä,teidän tuhkissanne.
Hieno boomeri. Itse ei ole viitsinyt hoitaa vaimonsa hautaa ja nyt kuoleman lähestyessä alkaa panikoida, ettei kukaan muista häntäkään hoitamalla hautaa. Antaisin olla ja kehottaisin ukkoa tilaamaan hoidon seurakunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikki luonnossa liikkuvat haluavat tietysti rypeä,teidän tuhkissanne.
Meidän tontti on aidattu. Ei täällä nytkään kukaan luonnossa liikkuva ryve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu ne meidän takapihalle. Omalle tontille saa sirotella tuhkat. Muistomerkkiä sinne ei saa laittaa.
Hyi vttu.
Ei perikuntanne teidän tuhkianne mihinkään halua sirotella oikeasti. Kaatikselle tai joukkohautaan ne päätyvät.
Lain mukaan hautaa on hoidettava. Hoitamatta jättäminen ei ole sallittua. Tilatkaa hoito seurakunnalta.
Bvaari ei jaksa enää yksin hoitaa. Ihan ymmärrettävää.