Olenko ainoa joka EI pidä imettämisestä?
Olen 2kk vanhan vauvan äiti ja kuulen ympäriltäni vaan taivastelua imetyksen ihanuudesta. En kehtaa sanoa ääneen, että minä rakastan vauvaani ja rakastan helliä häntä rintaani vasten päivästä toiseen, mutta imetys..siitä en pidä ollenkaan.
Rinnat ovat luonnollisestikin turvonneet ja painavat. Kaikki paikat haisevat maidolle liivinsuojista (joita saa alvariinsa vaihtaa) huolimatta. Nännit ovat kipeät ja jano jatkuvaa. Kahvia ei voi juoda ja seksiä miehen kanssa en pysty edes harkitsemaan.
Minä haluaisin jo tämän kehon vain itselleni. Olenko maailman itsekkäin ihminen? ja ainoa joka kokee näin?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imetys on niin vaivatonta pulloruokintaan verrattuna, että sitä kannattaa vaalia. Maito kulkee kätevästi mukana ja on aina sopivan lämpimänä. Toki itsellä imetys on ollut aina tosi vaivatonta enkä ole esim. liivinsuojia tarvinnut, ei ole rinnat valunut. En jaksaisi mitään pulloja yöllä lämmitellä enkä kantaa korvikkeita mukana. Lisäksi terveyshyödyt on kiistattomat.
Jep ja vauvakin kärsii näistä, sillä häneen ei ole asennettu biologista ohjelmaa "odota kun isukki nousee, laittaa jauhoa ja vettä kuppiin ja lämmittää sinulle prosessoitua lehmäntissimaitoa". Ja tämäkin vasta sen jälkeen, kun vauva on ensin HUUTANUT, koska eihän se isukki muuten herää.
Vauvan biologinen ohjelma on herätä maidon vierestä ja saamaan ruokaa välittömästi pienestä ynähdyksestä, siitä oman äidin rinnasta.
Korvikkeita voi myös ostaa valmiina pikkutölkkeinä, jotka säilyvät huoneenlämmössä avaamattomina. Yöllä vauvan herätessä voi avata ja kaataa pulloon. Normaalisti kasvava, terve vauva voi juoda huoneenlämpöistä maitoa.
Tuttipullo lapsen viereen sänkyyn ja koko perhe sai nukkua rauhassa. Lapsi itki kun pullo oli tyhjä. Käytimme isointa mahdollista tuttipulloa.
Vierailija kirjoitti:
Minä imetän vaimoani joka ilta työntämällä ison, paksun ja likaisen kullini hänen suuhun. Vaimo sitten nuolee sekä imee haisevan kullin puhtaaksi ja saa siitä palkinnoksi valkoista elixiriä, jota lentää kullin reiästä suoraan hänen kasvoilleen.
- kilttimies 30v
Pervot pois ketjusta!
Vierailija kirjoitti:
Tuttipullo lapsen viereen sänkyyn ja koko perhe sai nukkua rauhassa. Lapsi itki kun pullo oli tyhjä. Käytimme isointa mahdollista tuttipulloa.
Ja lapseni on nykyään vankilassa 🤢
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et. Mulla on kolme lasta ja en imettänyt heistä ketään. Ensimmäistä olisin halunnut, mutta se imeminen tuntui kammottavalta. Jos olisin jatkanut, olisin alkanut vihata koko lasta. Kahta nuorempaa en sitten edes aloittanut imettää.
Imetys on asia, jota kukaan ulkopuolinen ei voi määrätä.
Ei tietty voi määrätä, mutta onhan äidinmaito vauvalle se paras ravinto. Sun tuntees menee lapsen parhaan edelle?
Kyllä. Tuntui todella, todella vastenmieliseltä ja iljettävältä. En voinut jatkaa.
Miten kehtasit synnyttää? Eikö sekin ole vastenmielistä ja iljettävää? Kakkimisesta ja seksistä puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et. Mulla on kolme lasta ja en imettänyt heistä ketään. Ensimmäistä olisin halunnut, mutta se imeminen tuntui kammottavalta. Jos olisin jatkanut, olisin alkanut vihata koko lasta. Kahta nuorempaa en sitten edes aloittanut imettää.
Ei tietty voi määrätä, mutta onhan äidinmaito vauvalle se paras ravinto. Sun tuntees menee lapsen parhaan edelle?
Kyllä. Tuntui todella, todella vastenmieliseltä ja iljettävältä. En voinut jatkaa.
Miten kehtasit synnyttää? Eikö sekin ole vastenmielistä ja iljettävää? Kakkimisesta ja seksistä puhumattakaan.
Hyvin. Kolme suunniteltua sektiota. Ei kipua, vuorokauden päästä kotiin. Kaikki on mennyt hyvin. Seksistä olen aina tykännyt kovasti.
Luonto on luonut naisen imettämään lastaan, se on lähtökohta.
Ei siitä rikki mene kukaan vaikka ravinnon saakin pullosta, tärkeintähän se on et maitoa saa.
Syitä, ettei imetys suju, voi olla moniakin mutta ne ovat täysin äidin asioita, muilla ei ole niihin nokan koputtamista.
Isän tuki on tärkeää ja terve mies varmasti tukee puolisoaan.On olemassa myös mustasukkaisia isiä, lapsi tulee perheeseen niin epävakaus nousee pintaan ja voi olla äidille todella raskasta, siinä on aivan kuin kaksi vauvaa.
Olen imettänyt lapsiani. En osannut ajatella pidänkö imettämisestä vai en. Maitoa tuli varsinkin ensimmäiselle lapselle korvistakin. Silloin oli olemassa vain kertakäyttöisiä liivinsuojuksia. Kumpikaan lapsistani ei ole saanut pullomaitoa.
Kaikki asiat eivät ole tunneasioita! Jos oma kroppa on tärkein, älkää synnyttäkö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole ainoa. Minäkin inhosin imettämistä, siis aivan käsittämättömän tylsää puuhaa. Enkä todellakaan halunnut kaivaa tissiä esiin julkisilla paikoilla, en pitänyt edes siitä jos joku oli kylässä kun imetin. Onneksi lapsi söi myös pullosta. Maidon tulo loppui kokonaan kun muksu oli 3kk vanha, en tiedä miksi. Vi utti lujaa kun appiukko tuli neuvomaan asiassa, että "kyllä sitä maitoa tulee kun yrität". No enpä yrittänyt väkisin, oikeasti olin vain iloinen asiasta, mutta eihän sitä saa ääneen sanoa. Ja ihan fiksu, hauska ja kohtelias teini kasvoi Tuttelillakin.
Jotenkin ällöttävää, että appiukko puuttuu noinkin intiimiin asiaan. Olisit kysynyt appiukolta, että "Kuinka pitkään imetit?"
Arvaa tekikö mieli. Omalle äijälle hermostuin koska en ymmärrä, miksi sen piti isälleen edes puhua mun maidontuotannostani. En itse puhunut asiasta edes neuvolassa, en olisi jaksanut sitä lässytystä ja imetyksen pakkotuputtamista.
Imettäminen oli kurjaa. Koko kehoon sattui, maito pakkautui ja rinnat olivat jatkuvasti kivikovat, vaikka kuinka imetti ja lypsi. Tissit myös tulehtuivat. Maitoa valui niin paljon että öisin koko sänky oli märkä, vaikka imetti välillä. Kolmen kuukauden jälkeen luovutin, vauva huusi kaiken aikaa ja en saanut nukkua öisin kuin muutamia tunteja. Sen ajan mitä nukuin, olin litimärkä maidosta. Jaksoin paljon paremmin vauvan ja isomman lapseni kanssa kun päätin lopettaa imetyksen ja siirtyä korvikkeisiin. Pystyin liikkumaan ja toimimaan ilman että maito puski läpi koko ajan. Jotkut sanovat että imetys tuntuu hyvältä, minusta se tuntui varpaissa asti inhottavalta ja jollakin tavalla kivuliaalta, vaikkei suoranaisesti sattunut se vauvan ruokailuhetki. Se tunne vaan oli hyvin epämiellyttävä kropassa. Ja tiedän muitakin, jotka ovat kokeneet imetyksen hyvin epämiellyttäväksi siitä ei vaan saa puhua kun leimataan heti huonoksi äidiksi. Pienempi lapseni ei ole IKINÄ kipeä, vaikken häntä imettänyt. Vanhempaa imetin kauemmin ja hän oli jatkuvasti sairas ja korvatulehduskierteessä ym. Ei tuokaan aina täsmää, vaikka varmasti äidinmaito onkin vauvalle paras ravinto.
Älä ruoski itseäsi imettämisen vuoksi. Äitiys on pelkkää suurennuslasin alla oloa muutenkin, aina joku toinen on parempi ja kokee asiakseen arvostella muita. Tosiasiassa meistä kukaan ei ole täydellinen ja äitiydessä mokataan kerran jos toisenkin, mikään ei ainakaan ikinä riitä. Nauti vauvasta, älä ota liikaa paineita tai tee asioita koska muut vaativat tai niin kuuluu tehdä. Täällä muutenkin vaaditaan äideiltä ihan liikaa, vähemmällä pärjäisi. Eikä sillä ole pätkääkään väliä mitä muut ajattelee. Yleensä isoimmalla äänellä huutaa ne joilla ei ole kaikki hyvin itellä.
Neljä lasta. En ollut yhdenkään kanssa mikään imetysintoilija,terveitä lapsia kaikki ei allergioita.
Vierailija kirjoitti:
Pidätkö vaipanvaihdosta? Vauvan pyllynpesusta? Ruoanlaitosta?
Kysymys on vauvan ruokkimisesta, ei siitä pidätkö sinä siitä. Vauvalla ei ole valinnanvaraa. Imettäminen on kaikkein kätevin, edullisin ja terveellisin vaihtoehto.
Imettäminen on kyllä puhdasta nautintoa verrattuna nuihin muihin pakollisiin, arkisiin askareisiin :D Ruoanlaittokin voi olla parhaimmillaan ihan jees, mutta imetys tuntuu oikeasti hyvältä ja rauhoittaa sekä kehon että mielen. Imetys erittää mielihyvähormoneja, joten ei ihme että on niin miellyttävää.
Omat lapseni ovat jo aikuisia mutta aikoinaan kun lapseni olivat vielä vauvoja niin imettäminen oli aivan hirveää, ihmettelin miksi kukaan ei ollut kertonut millaista se on. Itselläni on pienet rinnat ja kipu oli aivan järkyttävää kun vauva yritti saada maitoa tulemaan ja maitoa tuli aivan liian vähän, nopeasti siirryttiin pulloruokintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imetys on niin vaivatonta pulloruokintaan verrattuna, että sitä kannattaa vaalia. Maito kulkee kätevästi mukana ja on aina sopivan lämpimänä. Toki itsellä imetys on ollut aina tosi vaivatonta enkä ole esim. liivinsuojia tarvinnut, ei ole rinnat valunut. En jaksaisi mitään pulloja yöllä lämmitellä enkä kantaa korvikkeita mukana. Lisäksi terveyshyödyt on kiistattomat.
Jep ja vauvakin kärsii näistä, sillä häneen ei ole asennettu biologista ohjelmaa "odota kun isukki nousee, laittaa jauhoa ja vettä kuppiin ja lämmittää sinulle prosessoitua lehmäntissimaitoa". Ja tämäkin vasta sen jälkeen, kun vauva on ensin HUUTANUT, koska eihän se isukki muuten herää.
Vauvan biologinen ohjelma on herätä maidon vierestä ja saamaan ruokaa välittömästi pienestä ynähdyksestä, siitä oman äidin rinnasta.
Tai sitten se voi juoda sitä äidinmaitoa, jossa on myös melatoniinia ja bakteerikantaa. Siitä bakteerikannasta rakentuu myös vauvan bakteerikanta, jonka voi kyllä nopeasti myös pilata teollisilla valmisteilla, kuten antibiooteilla.
Lehmänmaidosta on esitetty kritiikkiä siitäkin, että niillä ruokituista lapsista kasvaisi isoja ja tyhmiä, kuten lehmäkin. Vuohenmaidon sanotaan sopivan lapselle paremmin. Tässä asiassa mennään teollisuus, ei lapsen terveys edellä. Niin joo ja onhan niissä nykyään niitä rypsi- ja rapsiöljyjäkin - se maidon rasva kaavitaan ensin parempiin suihin ja vauvoille annetaan koneöljyä.
Luonto on järjestänyt asiat täydellisesti, typeryyttä mennä rikkomaan sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauheen itsekästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän hän sitä itse voinut valita, että tuolta tuntui!
Harvinaista tuollainen varmaan on, mutta ei voi mitään. Minä tykkäsin imettämisestä, joten imetin välillä muidenkin vauvoja. Yksi tuttu koki imetyksen juurikin vastenmieliseksi ja imetti vain velvollisuudentunnosta minimisuositusten ajan, joten aina kun satuttiin samaan paikkaan, antoi vauvansa mulle ruokittavaksi.
Ihmiset on erilaisia ja se on ihan fine.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys on vauvan ruokkimisesta, ei siitä pidätkö sinä siitä. Vauvalla ei ole valinnanvaraa. Imettäminen on kaikkein kätevin, edullisin ja terveellisin vaihtoehto.
Imettäminen on kyllä puhdasta nautintoa verrattuna nuihin muihin pakollisiin, arkisiin askareisiin :D Ruoanlaittokin voi olla parhaimmillaan ihan jees, mutta imetys tuntuu oikeasti hyvältä ja rauhoittaa sekä kehon että mielen. Imetys erittää mielihyvähormoneja, joten ei ihme että on niin miellyttävää.
Ei se pyllynkään pesu niin vaikeaa ole, kun siihen asennoituu oikein. Vauvat ovat telepaattisia. Minun hoidossani ei pissannut kertaakaan päälleni, isän kanssa (joka varautui aina pahimpaan) pissasi koko ajan, tuli jatkuvasti onnettomuuksia, kärsimystä, kaikki meni päin helvettiä. Jotkut naiset puhuvat "vessaviesteinnästä" ja väittävät, että jo pikkuvauakin osaa pidättää ja sen voi ehdollistaa pissaamaan esim. lavuaariin tai kakkaamaan tietyillä koodisanoilla.
Luonto on niiiiiiiin viisas.
Olen onnellisessa asemassa sen suhteen, että minulle on maitoa tullut aina hyvin, vaikka tissini ovat tosi pienet. Ainoa ongelma on ollut, että lapset eivät meinaa millään lopettaa tissin imemistä. Ovat nostaneet kaikki ihan hitommoisen mekkalan, jos eivät ole saaneet tissiä. Jokaista olen imettänyt vähintään 2-vuotiaaksi. Keskimmäinen yritti hamuta tissiä vielä 4-vuotiaana. Oikeesti. Ihan hirveä vääntö ollut jokaisen lapsen kanssa tästä. Ei sitä huutamista kuuntele yöaikaan kukaan. Eli ongelmansa kullakin. Itse olen sitä mieltä, että lapsi kasvaa ihan hyvin korvikkeellakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se pyllynkään pesu niin vaikeaa ole, kun siihen asennoituu oikein. Vauvat ovat telepaattisia. Minun hoidossani ei pissannut kertaakaan päälleni, isän kanssa (joka varautui aina pahimpaan) pissasi koko ajan, tuli jatkuvasti onnettomuuksia, kärsimystä, kaikki meni päin hel
Tietenkään se ei ole vaikeaa, kuten ei mitkään tuollaiset yksinkertaiset hommat. Se ei vaan ole miellyttävää, vaan pakollinen paha. Imetys taas on miellyttävää.
Minun vauvani ei muuten koskaan puklaillut ja sotkenut vaatteita millään eritteillä, vaan oli siisti ja freesi pienestä pitäen. Onkohan tämä minun ansiotani jotenkin, vai ihan vaan sattumaa?
Olet
Itseasiassa rinnat eivät ole seksuaalisia Ollekaan
Esim.
Tampereen kaupunki muutti ohjeistusta: Naiset voivat olla uimarannoilla ja halleissa rinnat paljaana 🤢
Uimahallissakin
https://www.aamulehti.fi/moro/art-2000010575442.html
Tämä ei ole seksuaalisista häirintää kuten peniskuvan lähettäminen, koska rinnat eivät ole seksuaalisia ollenkaan. MOT