Olenko ainoa joka EI pidä imettämisestä?
Olen 2kk vanhan vauvan äiti ja kuulen ympäriltäni vaan taivastelua imetyksen ihanuudesta. En kehtaa sanoa ääneen, että minä rakastan vauvaani ja rakastan helliä häntä rintaani vasten päivästä toiseen, mutta imetys..siitä en pidä ollenkaan.
Rinnat ovat luonnollisestikin turvonneet ja painavat. Kaikki paikat haisevat maidolle liivinsuojista (joita saa alvariinsa vaihtaa) huolimatta. Nännit ovat kipeät ja jano jatkuvaa. Kahvia ei voi juoda ja seksiä miehen kanssa en pysty edes harkitsemaan.
Minä haluaisin jo tämän kehon vain itselleni. Olenko maailman itsekkäin ihminen? ja ainoa joka kokee näin?
Kommentit (90)
Tunnen, kuinka vauva etsii rintaani, hänen pientä suuta hänen ponnistellessaan löytääkseen oikean paikan. Se hetki, kun hän saa otteen, on kuin taikuutta. Mielihyvä valtaa minut, kun huomaan, kuinka luontaisesti tämä kaikki tuntuu. Olen äiti, ja tämä on juuri se hetki, jota olen odottanut.
Imettäminen tuo myös mukanaan koko joukon tunteita. Olen ylpeä siitä, että pystyn tarjoamaan hänelle kaiken tarvitsemansa. Välillä tunnen huolta ja epävarmuutta, riittääkö maito vai saako hän tarpeeksi, mutta jokainen tyytyväinen ilme hänen kasvoillaan rauhoittaa minut. Tämä on meidän matkamme, ja jokainen päivä tuo mukanaan uusia haasteita ja ilon aiheita.
Lapset ovat aiheuttamastaan vaivannäöstä huolimatta parasta mitä elämässä on puolison kohtaamisen lisäksi tapahtunut. Ihmisenä olisin vajavainen enkä kehittynyt siten kuin vain lapsi voi ihmismieltä kehittää. Saan siis olla kiitollinen monesta rakkaille lapsilleni. En olisi tullut mieleenkään jättää tätä väliin, olivat aina kuuluneet suunnitelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, olen imettänyt lastani 2,5 vuotta enkä ole kertaakaan käyttänyt liivinsuojia. Maito pysyy kyllä tisseissä eikä ole koskaan valunut itsestään. En koe, että olisin maidolle haissut. Sulla taitaa olla aika paljon ylituotantoa?
AP:n vauva on vasta 2kk, kyllä se siitä tasottuu.
Ei imetys ole mikään naisen nautinto, vaan lapsen hyvä ensimmäinen ravinto.
3 lasta imetetty ja oikeastaan se siinä vaan välillä tökki, että piti jumittaa pitkiäkin aikoja paikallaan. Aikansa kutakin, älä stressaa
Vierailija kirjoitti:
Miltähän oman vauvan imetys tuntuu 💕
Niin
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on osalle naisista nautinto tai ainakin miellyttävää, erittää dopamiinia. Ihan luonnollista.
Toki alussa voi hetki mennä, että nännit tottuu ja sopiva tyyli löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen, kuinka vauva etsii rintaani, hänen pientä suuta hänen ponnistellessaan löytääkseen oikean paikan. Se hetki, kun hän saa otteen, on kuin taikuutta. Mielihyvä valtaa minut, kun huomaan, kuinka luontaisesti tämä kaikki tuntuu. Olen äiti, ja tämä on juuri se hetki, jota olen odottanut.
Tämä 💕
Vierailija kirjoitti:
Et ole ainoa. Minäkin inhosin imettämistä, siis aivan käsittämättömän tylsää puuhaa. Enkä todellakaan halunnut kaivaa tissiä esiin julkisilla paikoilla, en pitänyt edes siitä jos joku oli kylässä kun imetin. Onneksi lapsi söi myös pullosta. Maidon tulo loppui kokonaan kun muksu oli 3kk vanha, en tiedä miksi. Vi utti lujaa kun appiukko tuli neuvomaan asiassa, että "kyllä sitä maitoa tulee kun yrität". No enpä yrittänyt väkisin, oikeasti olin vain iloinen asiasta, mutta eihän sitä saa ääneen sanoa. Ja ihan fiksu, hauska ja kohtelias teini kasvoi Tuttelillakin.
No johtuiskohan maidon loppuminen siitä, että syötit myös pullosta. Maidontuotanto vaatii imetystä. Jos syöttää pullosta, niin toki maidontulo vähenee. Luulis tämän nyt kaikkien tajuavan.
Mä en ole erityisemmin siitä pitänyt. Kaikkien lasten kohdalla se ei edes avusta huolimatta onnistunut ja en koskaan unohda kun erehdyin soittamaan imetystukihenkilölle, joka suunnilleen transsissa hehkutti miten ihanaa imetys on kun se tuntuu ihan varpaissa asti. Se oli kohta missä tajusin, että osa ajattelee enemmän omaa nautintoa kun lapsen.. en ole myöskään koskaan ymmärtänyt miksi vauvan itku yritetään lopettaa tarjoamalla rintaa.
Et. Mulla on kolme lasta ja en imettänyt heistä ketään. Ensimmäistä olisin halunnut, mutta se imeminen tuntui kammottavalta. Jos olisin jatkanut, olisin alkanut vihata koko lasta. Kahta nuorempaa en sitten edes aloittanut imettää.
Imetys on asia, jota kukaan ulkopuolinen ei voi määrätä.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, olen imettänyt lastani 2,5 vuotta enkä ole kertaakaan käyttänyt liivinsuojia. Maito pysyy kyllä tisseissä eikä ole koskaan valunut itsestään. En koe, että olisin maidolle haissut. Sulla taitaa olla aika paljon ylituotantoa?
Mitä hittoa :D Todellakin siis jos maidon tuotanto on normaalia niin sitä kyllä valuu itsekseenkin (vähän) ja kun vauva imee yhdestä niin toisesta rinnasta saattaa suihkuta. Sen vuoksi jotkut pitävät maidonkerääjää toisella rinnalla, kun vauva juo toisesta. Myöhemmässä vaiheessa jos kuulee vauvan itkun, saattaa maito alkaa herumaan jo siitä. Näin keho adaptoituu siihen imetykseen ja tuo kaikki muuten myös tuntuu todella hyvältä, sillä maidon heruminen vapauttaa oksitosiinia. Näin meillä oikeilla naisilla.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole erityisemmin siitä pitänyt. Kaikkien lasten kohdalla se ei edes avusta huolimatta onnistunut ja en koskaan unohda kun erehdyin soittamaan imetystukihenkilölle, joka suunnilleen transsissa hehkutti miten ihanaa imetys on kun se tuntuu ihan varpaissa asti. Se oli kohta missä tajusin, että osa ajattelee enemmän omaa nautintoa kun lapsen.. en ole myöskään koskaan ymmärtänyt miksi vauvan itku yritetään lopettaa tarjoamalla rintaa.
Mikset ole tajunnut? Yleensähän vauva haluaa sitä rintaa tai muutoin olla lähellä, ellei ole kakka housussa.
Vai oletko näitä jotka itkettävät vauvaa, ja laittavat pahimmillaan jopa korvatulpat korviin kun vauva itkee?
Vierailija kirjoitti:
Hah, onpas. Vapauttaa erittäin paljon oksitosiinia naisen kehoon, kun maito liikkuu. Synnytyksen jälkeen saattaa saada jopa kohtuorgasmeja vain siitä, kun vauva imee rintaa. Missä ihmeen körttiläis-protestantti-ankeus-planeetalla te elätte.
Imetys on niin vaivatonta pulloruokintaan verrattuna, että sitä kannattaa vaalia. Maito kulkee kätevästi mukana ja on aina sopivan lämpimänä. Toki itsellä imetys on ollut aina tosi vaivatonta enkä ole esim. liivinsuojia tarvinnut, ei ole rinnat valunut. En jaksaisi mitään pulloja yöllä lämmitellä enkä kantaa korvikkeita mukana. Lisäksi terveyshyödyt on kiistattomat.
Tutkimus: Vanhemman rakkaus lapseen on muita rakkauden muotoja voimakkaampi
No nyt on tämäkin tutkittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on osalle naisista nautinto tai ainakin miellyttävää, erittää dopamiinia. Ihan luonnollista.
Toki alussa voi hetki mennä, että nännit tottuu ja sopiva tyyli löytyy.
Niin