Pankki/luottokortin käyttö ulkomaanmatkan ainana?
Kokematon ulkomaanmatkaaja tässä. Jostain luin että jos lähtee ulkomaille, kannattaa pankkiin/korttiin tehdä ilmoitus väliaikaisesta maan vaihdosta. Ettei tule epäilyksiä että korttia käytetään väärin.
Soitin pankkiin asiasta ja sanoivat ettei sitä mitenkään pysty ilmoittamaan. Kortti voi lukittua kun sitä käytetään ulkomailla ja sitten "kannattaa käyttää toista korttia". Mutta eipä ole mitään toista korttia?? No sitten kuulemma pitää soittaa pankkiin jotta avaavat kortin.
Siis ihan oikeasti, tätä ei pysty mitenkään ennakoimaan ja estämään, vaan matkalla sitten katsotaan ja odotetaan milloin kortti ei enää toimikaan? Rentouttavaa matkaa vaan 😂
Kommentit (77)
Ei tullut mieleen tarkistaa kortin asetuksia ennen matkaa? Ja, mihin sitä korttia tarvii, jos on varannut hotellin ym katevarauksella? Kannattaa olla pientä käteistä kukkarossa, niin ei tarvi käyttää korttia pikkuostoksiin ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan törmännyt mihinkään lukittumiseen. Maarajaus normaalisti Suomi tai Suomi ja Pohjoismaat, pankista riippuen. Matkalle lähtiessäni laitan sen mukaan minne menen. Sovelluksessa ne on ihan kortin asetuksissa. Siellä voi luottorajaakin säätää.
Itselläni kahden eri pankin kortit ihan varuiksi.
Sovelluksesta hain, Osuuspankin sivuilta hain, en löytänyt maarajauksia. Ap
Mulla meni kortti kiinni Yhdysvalloissa. Ratkaisu oli että piti mennä mobiilipankkiin (huom! Ei nettisivun kautta kirjautua vaan vain se äppi puhelimessa toimi tähän, en tiedä miksi) ja vahvistaa että maksun tein minä itse. Sitten se toimi koko matkan normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Ei tullut mieleen tarkistaa kortin asetuksia ennen matkaa?
No tässähän sitä koko ajan tarkistellaan asioita ennen matkaa! Idiootti. Ap
Vierailija kirjoitti:
Olin parin viikon matkalla Yhdysvalloissa vuonna 2017 ja silloin Nordea/MasterCard-korttini lakkasi toimimasta
ostaessani kenkiä New Yorkin Macy'sissa (taivutinkohan liikkeen nimen oikein?).
Myyjä kehotti soittamaan pankkiin ja teinkin sen, jolloin Nordealta kerrottiin, että kortti on tosiaan lukittu,
koska on havaittu, että sillä on tehty tavallisuudesta poikkeavia ostoksia, eli useita ostoksia Yhdysvalloissa.Puhelun aikana kortin lukitus poistettiin, mutta muistaakseni se edellytti sitä, että tunnistauduin verkkopankissa puhelun aikana.
Tuon tapauksen jälkeen olen aina soittanut pankkiin ennen ulkomaanmatkaa ja kertonut, minne olen matkustamassa ja milloin ja että aion käyttää korttia matkakohteessa tiettyjen päivien aikana.
Pankista on kyllä todettu sunnilleen niin, että "hyvä että ilmoitit, mutta olisi riittänyt, että olisit muuttanut verkkopankissa kortin maarajauksia".Vaikea sanoa, onko s
No mulla oli nimenomaan ne maarajoitukset kunnossa ja kortti meni silti lukkoon Yhdysvalloissa 😅.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nosta luottokortilla siellä paikan päällä varmiuden vuoksi vähän käteistä. Tai jo kotimaassa, jos on sama valuutta.
Muuten käytä aina luottokorttia, ei pankkikortin puolta.
Siis miksi pitäisi käyttää aina luottokortin puolta?
Koska silloin luottoyhtiö vastaa siitä maksusta. Jos joudut huijatuksi, hotelli esim. veloittaa sattumanvaraisia maksuja, tai vaikka autonvuokrausyhtiö keksii viikon päästä reissusta että jaa ajoitte tuota siltaa tuolloin, siltatulli 40 dollaria - vaikka et ole ollut siellä päinkään (oikea esimerkki). Luottoyhtiö voi silloin riidellä myyjän kanssa jos ei sopua synny.
Korttiin voi asettaa turvarajat siltä varalta, että kortti menee hukkaan tai varastetaan. Eli sen verran kuin uskot kuluttavasi rahaa matkalla, voit laittaa rajoiksi.
Tai sitten hankit sen kakkoskortin ja laitat tarvittavan matkasumman sinne ja jätät varsinaisen korttisi kokonaan kotiin.
En tajua, miksi pankki lukitsisi kortin, koska pankit nimenomaan suosittelevat korttimaksamista ulkomailla. Ehkä jos maksettu summa on suurudeltaan selvästi isompi, mitä kortilta yleensä tehdään kertamaksuja, pankki saattaa epäillä väärinkäyttöä?
Verkkopankissahan saa määriteltyä missä kortti toimii ja kuinka paljon voi vinguttaa per päivä.
Vierailija kirjoitti:
No ei minulla ole 40 vuoden aika mikään luottokortti lukittunu. Ja olen matkustanut 50+ maassa.
Mutta aina käteistä mukana muutama satanen pieninä seteleinä. Kortti ei joka paikassa kelpaa.
No luetaanpa ensin se aloitus; Viestijähän viestii et hän on lähdössä ensimmäistä kertaa ja juuri se voi hermostaa pankin seurantaa. Se et sinä olet ollut ja matkaillut jo 50 on antanut pankille jo vihjeen et olet siellä taas....siis ulkomailla. Itse en koskaan käytä korttia ulkomailla. Aina seteliä mukaan ja menoksi. Hyvin on pärjätty kymmeniä kertoja.
Kortin turvarajoihin kuuluu myös maarajoitus. Kannattaa rajoja laittaessaan tarkistaa, ettei ole maaestoja päällä. Jos sellainen on päällä, kortti lukkiutuu Suomen ulkopuolella.
2 korttia ja otan käteistä mukaan
Vierailija kirjoitti:
Kortin turvarajoihin kuuluu myös maarajoitus. Kannattaa rajoja laittaessaan tarkistaa, ettei ole maaestoja päällä. Jos sellainen on päällä, kortti lukkiutuu Suomen ulkopuolella.
Kuten sanottu, ei ole tuolla maarajoitusta. Ja varmaan ne olisi tuon pankissakin osanneet neuvoa jos olisi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsot sen kortin maarajoitukset kuntoon sen mukaan, mihin olet matkustamassa. Ei ne silloin mihinkään lukkiudu
Mistä tällaiset katsotaan?? Siis tämän takia juuri soitimme pankkiin, mutta siellä sanoivat ettei mitään ole tehtävissä ja kortti menee lukkoon jos menee 😅 ap
Kahlasin OP sivuja läpi, mutta turhaan. Ei löydy maarajoituksia. Ja kai sen olisivat pankissakin osanneet neuvoa, jos löytyisi. Ap
Eri pankit, mutta niiden kahden pankin nettipankissa joiden kortit on, niin toi maa-asetus on valittavissa kortin tietojen/asetustun yhteydessä. Siellä missä asetetaan päiväkohtaset nosto- ja maksurajat.
Vierailija kirjoitti:
Mulla meni kortti kiinni Yhdysvalloissa. Ratkaisu oli että piti mennä mobiilipankkiin (huom! Ei nettisivun kautta kirjautua vaan vain se äppi puhelimessa toimi tähän, en tiedä miksi) ja vahvistaa että maksun tein minä itse. Sitten se toimi koko matkan normaalisti.
Ainakin omassa pankissa sovelluksen kautta on joku vahvempi varmennus siitä, että olet oikeasti sinä. Vähän ajan sisällä chatissä hoitanut asiaa netitse ja sovelluksessa ja netitse käyttäessä se vaati jonkun lisätunnistautumisen vaikka chattiin meninkin nettipankin kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsot sen kortin maarajoitukset kuntoon sen mukaan, mihin olet matkustamassa. Ei ne silloin mihinkään lukkiudu
Mistä tällaiset katsotaan?? Siis tämän takia juuri soitimme pankkiin, mutta siellä sanoivat ettei mitään ole tehtävissä ja kortti menee lukkoon jos menee 😅 ap
Kahlasin OP sivuja läpi, mutta turhaan. Ei löydy maarajoituksia. Ja kai sen olisivat pankissakin osanneet neuvoa, jos löytyisi. Ap
Eri pankit, mutta niiden kahden pankin nettipankissa joiden kortit on, niin toi maa-asetus on valittavissa kortin tietojen/asetustun yhteydessä. Siellä missä asetetaan päiväkohtaset nosto- ja maksurajat.
Tämän ymmärsin kyllä hyvin, ja sieltä tätä etsin jo ennen aloituksen tekoa moneen kertaan ja äsken uudelleen, mutta ei ole. Ja olisihan se pankkivirkailija sen neuvonut jos sellainen olisi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan törmännyt mihinkään lukittumiseen. Maarajaus normaalisti Suomi tai Suomi ja Pohjoismaat, pankista riippuen. Matkalle lähtiessäni laitan sen mukaan minne menen. Sovelluksessa ne on ihan kortin asetuksissa. Siellä voi luottorajaakin säätää.
Heetkinen, voit aina kortillesi määrätä et käy vain Suomi, vain eurooppa tai muu mailma. Menet kortin ominaisuuksiin. Matkan jälkeen palautat settingit et kortti vain Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heetkinen, voit aina kortillesi määrätä et käy vain Suomi, vain eurooppa tai muu mailma. Menet kortin ominaisuuksiin. Matkan jälkeen palautat settingit et kortti vain Suomessa.
Ymmärrätkö ettei onnistu. Ei ole sellaista mahdollisuutta ja näin sanoivat pankissakin. Piste. Ap
Voit varmaan verkkopankissa rajoittaa missä kortti käy. Mulla on aina voimassa Pohjoismaat ja Viro. Jos matkustan alueen ulkopuolelle, muutan aluetta.
Kerran mulla on luottokortti suljettu mitään ilmoittamatta. Olin saanut juuri uuden kortin ja ehkä pari kertaa käyttänyt. Kortti oli kopioitu ja sillä oli yritetty tehdä ostoksia Espanjassa ja Englannissa.
Vierailija kirjoitti:
Voi lukkiutua vaikka olisi maan asettanut sallituksi. Kokemusta on.