Mies haaveilee omakotitalosta, mutta minä vastustan ajatusta
Mies on kasvanut Helsingissä rivitalossa, johon kuului parin neliön kokoinen piha. Arvata saattaa, ettei tuossa ole juuri pihatöitä ollut. Minä olen viettänyt lapsuus- ja nuoruusvuoteni omakotitalossa, joten tiedän, mikä määrä siinä on työtä. Siksi en ole omakotitaloon halunnutkaan, kun kolmihenkinen perheemme pärjää vallan mainiosti kerrostalossa/rivitalossa.
Mies on jo pitkään haaveillut, että ostaisimme omakotitalon. Asumme siis vuokralla rivitalossa (neliöitä yhteensä n. 90). Mies haluaisi omakotitalon, koska toivoo lisätilaa harrastusvälineilleen sekä erillistä kellaria/sivurakennusta, jossa saisi olla tietokoneella rauhassa pelaamassa. Minä en ole ollenkaan innostunut tästä ajatuksesta, monestakaan syystä:
1) Miestä ei nykyäänkään kiinnosta kotityöt/pihatyöt. Minä olen meistä se, joka yleensä haravoi ja teen talvisin pienemmät lumityöt (mies tekee vain kaikista raskaimmat lumityöt). Eli omakotitalossa minulle kaatuisi yhä enemmän näitä pihatöitä. Minä en myöskään tunne suurta kutsumusta puutarhanhoitoon ja pihatöihin eli eivät ne ole minullekaan mitään huippujuttuja.
2) Minulle on puhjennut sairaus, joka aiheuttaa kovien kipujen vuoksi sen, että en aina kykene kotitöihin/pihatöihin. Voi siis tulla aikoja, jolloin en yksinkertaisesti pysty tekemään niitä muutamaan päivään. Nykyisessä kodissa selviämme vielä sillä, että mies hoitaa kiireisimmät kotihommat pari päivää/kotihommat jäävät tekemättä. En edes halua kuvitella, mikä tilanne olisi omakotitalon osalta. Ei miehestä kuoriudu yhtään sen ahkerampaa, vaikka omakotitaloon muuttaisimme.
3) Mies on jo nyt paljon koneella (kone on makuuhuoneessamme). Jos miehellä olisi joku erillinen kellari tai piharakennus, niin emme lapsen kanssa näkisi miestä koskaan, kun hän olisi aina koneella. Mies toivoo tuollaista erillistä tilaa siksi, että saisi olla 100 % rauhassa. Nyt miestä häiritsee, kun pieni lapsi tulee keskeyttämään tai minä huikkaan viereistä huoneesta miehelle jonkun asian. Erillisessä tilassa olemalla tuota huikkaamismahdollisuutta ei olisi.
Olenko ihan väärässä, kun minusta omakotitalo on tilanteessamme huono idea, vaikka mies sitä toivookin? Ja kun joku tulee kuitenkin nillittämään raha-asiasta, niin minulla on miestä enemmän säästöjä ja isompi palkka eli en loisisi miehen ostamassa omakotitalossa.
Kommentit (49)
Minä vaatisin ennen muuttoa miestä kirjallisesti lupaamaan, että hän huolehtii omakotitalon pihahommat tai sitten maksaa ulkopuoliselle, joka niistä huolehtii.
Mitä mies kuvittelee sinun hyötyvän omakotitaloon muutosta?
Vierailija kirjoitti:
miksi olet tuollaisen "kultakimpaleen" kanssa?
Mieheni on monella tavalla hyvä ja rakastava puoliso ja isä, vaikka ei pihatöistä piittaa. Kukaan ei ole täydellinen, en minäkään.
Ap
Väännä miehelle rautalangasta, kuinka paljon töitä omakotitalossa on. Minkä verran aikaa menee lehtien lakaisuun, lumitöihin, puutarhanhoitoon (ihan yksinkertaiseenkin) jne. Tämä kaikki aika on pois koneella istumiselta.
Vierailija kirjoitti:
Minä vaatisin ennen muuttoa miestä kirjallisesti lupaamaan, että hän huolehtii omakotitalon pihahommat tai sitten maksaa ulkopuoliselle, joka niistä huolehtii.
Kenelle tämän lappusen sitten toimitat jos miehellä ei pysykkään ruohonleikkuri käsissä? Poliisille?
Eihän okt:ssa tarvitse tehdä pihatöitä ellei halua
Teillä on ihan riittävän iso koti noinkin, ei omakotitalossa välttämättä paljon enempää neliöitä ole.
Miksi mies edes haaveilee omakotitalosta? Kyllähän harrastushuoneen saa vaikka rivariinkin. Ja harrastuskamoja voi säilyttää varastossa.
Kuulostaa silti itsekkäältä tuo, että hänen harrastusten takia teillä pitäisi asua omakotitalossa ja sinulle lankeaisivat pihatyöt.
En suosittele omakotitaloa tuossa tilanteessa, mullon samanlainen mies, kokeiltu okt, myytiin vuoden jälkeen pois, nyt on luhtitalon alakerta pieni piha, minä teen pihatyöt, mies ei edes oleile pihalla, kun ei välitä naapureista, mökillä tekee ajettavalla leikkurilla, siellä en tee minä sentään
Minusta lähtökohta on se, että molempien pitää tehdä talon työt ja selviytyä niistä tarvittaessa myös yksin. Entä jos sinulla menee vaikka jalka pakettiin ja olet pari kuukautta pois pelistä? Mitä mies sitten tekisi?
On hulluutta muuttaa kotiin, jossa jo lähtöoletus on, että toinen osapuoli hoitaa asiat pitkälti itse, koska toista ei huvita. Jos mies haluaa omakotitalon ja sinä et, niin miehen pitäisi ottaa päävastuu omakotitaloon liittyvistä asioista.
Tuo kakkoskohta ratkaisee asian. Ei omakotitaloa teille. Se vaan ei ole realistinen vaihtoehto.
Aikuinen mies pelaa tietokoneella kun olisi perhekin olemassa, kunnon vitsi tuollainen :D :D
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jokaisessa omakotitalossa on pihatöitä. Vaikka olisi ihan yksinkertainen piha, niin nurmikko täytyy ajaa. Harva piha on pelkkää kiveystä tai täysin puuton/pensaaton.
A) sinä, sinä, sinä
B) toivottavasti miehesi JSS
C) toivottavasti miehesi älyään JUOSTA
Piha-asiahan on järjestettävissä oleva "ongelma", Pihan ei tarvitse olla suuri; nykyään näkee paljonkin (erillis-?)taloja, joissa on melkeinpä vai terassi ja sitten toisella puolen asfaltoitu parkkipaikka. Tai sitten piha voi olla kalliopohjaista, kunttapohjaista tms.; kaikissa on jotain työtä, mutta ihan erilailla, kuin isossa "puutarhassa".
Peliasia taas...Noh, jos se on talon koosta kiinni onko teillä mitään kommunikointia/suhdetta vai ei, niin varmasti pitäisi keskustella asiasta vakavasti. Itsestäni olisi melkeinpä parempi, jos toinen olisi jossain poissa silmistä silloin, kun ei ole tippaakaan läsnä.
Vähän kapeasti ajateltu, että vain pihatyöt olisivat ongelma. Omakotitalossa kun yleensä on kaikenlaista muutakin hommaa ja fiksattavaa. Jos on epäilystäkään, ettei mies osallistu, niin ei kannata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jokaisessa omakotitalossa on pihatöitä. Vaikka olisi ihan yksinkertainen piha, niin nurmikko täytyy ajaa. Harva piha on pelkkää kiveystä tai täysin puuton/pensaaton.
Tiedän montakin okt pihaa joissa ei ole ruohonkorttakaan. Ei sitä ole pakko sinne kylvää jos ei halua. Kiveä, laattaa, mursketta, asfalttia vaan jos niin haluaa.
Ehdottaisin ratkaisuna omakotitaloon vuokralle muuttamista, toki on kallista, mutta ei se rivarikaan varmasti halpa ole ja olette vuokralla nytkin. Asutte vuoden okt:ssä ja miehelle paljastuu karu totuus työmäärästä. Plussana on että ette ole kuluttaneet euroakaan rahaa okt:hen josta ette pääsisi eroon tarvittaessa. Palata voi aina rivariin tai kerrostaloon ja vaikka ostaa omaksi.
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen mies pelaa tietokoneella kun olisi perhekin olemassa, kunnon vitsi tuollainen :D :D
Älä nyt, se on nykyaikaa, kuulema naisetkin pelaa ja se on tosi siistiä.
Ihmekään että lasten kasvatus on päin revaa kun vanhemmat vaan näppää.
Eniten mua ihmetyttää toi, että mies haluaa itselleen oman tilan, jotta ei tarvitse olla vaimon ja lapsen tavoitettavissa. Mikä mul.kku! Millainen ihminen ei halua olla oman perheensä kanssa tekemisissä??
miksi olet tuollaisen "kultakimpaleen" kanssa?