Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pankki/luottokortin käyttö ulkomaanmatkan ainana?

Vierailija
23.05.2025 |

Kokematon ulkomaanmatkaaja tässä. Jostain luin että jos lähtee ulkomaille, kannattaa pankkiin/korttiin tehdä ilmoitus väliaikaisesta maan vaihdosta. Ettei tule epäilyksiä että korttia käytetään väärin.

Soitin pankkiin asiasta ja sanoivat ettei sitä mitenkään pysty ilmoittamaan. Kortti voi lukittua kun sitä käytetään ulkomailla ja sitten "kannattaa käyttää toista korttia". Mutta eipä ole mitään toista korttia?? No sitten kuulemma pitää soittaa pankkiin jotta avaavat kortin.

Siis ihan oikeasti, tätä ei pysty mitenkään ennakoimaan ja estämään, vaan matkalla sitten katsotaan ja odotetaan milloin kortti ei enää toimikaan? Rentouttavaa matkaa vaan 😂

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsot sen kortin maarajoitukset kuntoon sen mukaan, mihin olet matkustamassa. Ei ne silloin mihinkään lukkiudu

Kyllä vaan lukkiutuu.

Viime kesänä lukkiutui kahdesti. Ja molemmilla kerroilla syynä, että ostin bussiliput. (Samalta firmalta ja netin kautta.)

Halpaa huvia soitella pankkiin ja roikkua jonossa, kun lukitusta ei saa auki edes kirjautumalla omaan verkkopankkiin.

No mitä pankki sanoo syyksi, että lukkiutuu? Ei syy voi olla se, että olet ulkomailla. 

Vierailija
22/77 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä matkustan työkseni, eikä mulla ole kertaakaan kortti lukittunut sen takia, että olisin käyttänyt sitä toisessa maassa. en siis pitäisi tätä ihan ensimmäisenä haasteena.

Ja jos se lukittuisi, niin jos sen todiaan saa tosiaan avattua puhelinsoitolla, niin sehän ei ole iso eikä pitkäaikainen ongelma.

Joskus se kortti ei toki ole tilapäisesti toiminut muuten vaan. Eihän se aina Suomessakaan toimi. Käteistä on hyvä pitää vähän mukana.

toki voit hankkia varmuuden vuoksi toisen luotto/pankkikortin. Itse en ole hankkinut, kun niissä kuitenkin on säännöllisiå kuluja. Ja se pitää sit olla eri palveluntarjoajilta.

S-pankin luottokortti on maksuton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan luottokortista 60 euron kuukausimaksua. Ei ole koskaan jättänyt pulaan. :) 

Vierailija
24/77 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla visa, mastercard ja amex platinium. Mikään ei ole ikinä lukkiutunut paitsi silloin, kun olen ylittänyt luottorajani. Amex tosin ei lukinnut, vaan soitti perään.

Vierailija
25/77 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pankissa pystyy kortille nettipankissa määrittään käyttöalueen. Jos siksi on annettu vain Suomi, niin kortti ei toimi esim. Espanjassa. Jos taas laitan käyttöalueeksi Eurooppa, niin sitten se toimii muissakin Euroopan maissa. Matkan jälkeen taas laitan rajauksen tiukemmaksi.

Vierailija
26/77 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varokaa käyttämästä S-pankin visaa!!!

S-pankki on keksinyt vetää välistä 3,4% lisät omiin taskuihin.

Nordean mastercard ei välistävetoa

Vierailija
27/77 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinsoitolla on selvinnyt, vaikka olen laittanut etukäteen maarajoitukseksi koko maailma. Mutta kyllä mielestäni, jos on osteltu kortilla jo lentolippuja ja hotellivarauksia ja sitten on seuraava ostos Hawaiilaisessa Walmartissa, niin looginen johtopäätös on, että olisin lomamatkalla Hawaiilla.

Puhelinyhtiö veloittaa mukavasti siitä kortin avaus-soitosta Suomeen. 

Vierailija
28/77 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelinsoitolla on selvinnyt, vaikka olen laittanut etukäteen maarajoitukseksi koko maailma. Mutta kyllä mielestäni, jos on osteltu kortilla jo lentolippuja ja hotellivarauksia ja sitten on seuraava ostos Hawaiilaisessa Walmartissa, niin looginen johtopäätös on, että olisin lomamatkalla Hawaiilla.

Ennen pystyi soittamaan Skypellä halvalla puhelinnumeroihin. En tiedä millä voi nykyään.

Vierailija
29/77 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varokaa käyttämästä S-pankin visaa!!!

S-pankki on keksinyt vetää välistä 3,4% lisät omiin taskuihin.

Nordean mastercard ei välistävetoa

No ei ole tuollaista automaattista maksua s pankin luottokortilla. Maksa luottosi ajoissa pois niin ei tule korkoja tai tilinhoitopalkkiota. Nuo samat maksut on kaikilla pankeilla jos et hoida luottoasi asiallisesti ja ajoissa

Vierailija
30/77 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nosta luottokortilla siellä paikan päällä varmiuden vuoksi vähän käteistä. Tai jo kotimaassa, jos on sama valuutta.

Muuten käytä aina luottokorttia, ei pankkikortin puolta. 

Siis miksi pitäisi käyttää aina luottokortin puolta? 

Olen eri, mutta maksan kaiken aina luottokortilla maksutapaedun vuoksi.

Vierailija
31/77 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen pystyi soittamaan Skypellä halvalla puhelinnumeroihin. En tiedä millä voi nykyään.

En minäkään tiedä. Kalliiksi tuli puhelut ja sitten liittymä katkaistiin myös 😂

Vierailija
32/77 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mobiilipankissa vaan laittaa täpän siihen, missä mitäkin korttia saa käyttää. Kotiinpaluun jälkeen palauttaa asetuksiksi Suomi (ja minä ainakin: verkkokauppa).

Vierailija
33/77 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on puhelimessa pankin sovellus niin pystyykö sen avaamaan itse sieltä? Kun ainakin sen pystyy sieltä itse sulkemaan ja avaamaan jos on hetkeksi hukannut korttinsa.

Vierailija
34/77 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on puhelimessa pankin sovellus niin pystyykö sen avaamaan itse sieltä? Kun ainakin sen pystyy sieltä itse sulkemaan ja avaamaan jos on hetkeksi hukannut korttinsa.

Mutta auki et taida saada jos pankki on sulkenut sen. Haluavat että sinne soittaa ja kyselevät jotain tietoja jotta voivat varmistua että soittaja on tosiaan se henkilö joka sanoo olevansa.

Vierailija
35/77 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsot sen kortin maarajoitukset kuntoon sen mukaan, mihin olet matkustamassa. Ei ne silloin mihinkään lukkiudu

Mistä tällaiset katsotaan?? Siis tämän takia juuri soitimme pankkiin, mutta siellä sanoivat ettei mitään ole tehtävissä ja kortti menee lukkoon jos menee 😅 ap

Vierailija
36/77 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitähän on jatkuvasti mediassa. Pankki mielivaltaisesti sulkee ilman mitään yhteydenottoa eikä asialle voi mitään ennen kuin tulee Suomeen ja hoitaa homman konttorissa. Sinne kahden viikon odotusaika. 

Pankissa kyllä sanoivat että pitää sitten sieltä matkalta soittaa ja asia on sillä selvä. Ap

Vierailija
37/77 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tällaiset katsotaan?? Siis tämän takia juuri soitimme pankkiin, mutta siellä sanoivat ettei mitään ole tehtävissä ja kortti menee lukkoon jos menee 😅 ap

Kahlasin OP sivuja läpi, mutta turhaan. Ei löydy maarajoituksia. Ja kai sen olisivat pankissakin osanneet neuvoa, jos löytyisi. Ap

Vierailija
38/77 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Op:n debit-kortti ja hyvin on toiminut mm. Thaimaassa, ei ole lukittu. Useampia reissuja tullut tehtyä näin

Vierailija
39/77 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin parin viikon matkalla Yhdysvalloissa vuonna 2017 ja silloin Nordea/MasterCard-korttini lakkasi toimimasta

ostaessani kenkiä New Yorkin Macy'sissa (taivutinkohan liikkeen nimen oikein?).

Myyjä kehotti soittamaan pankkiin ja teinkin sen, jolloin Nordealta kerrottiin, että kortti on tosiaan lukittu,

koska on havaittu, että sillä on tehty tavallisuudesta poikkeavia ostoksia, eli useita ostoksia Yhdysvalloissa.

Puhelun aikana kortin lukitus poistettiin, mutta muistaakseni se edellytti sitä, että tunnistauduin verkkopankissa puhelun aikana.

Tuon tapauksen jälkeen olen aina soittanut pankkiin ennen ulkomaanmatkaa ja kertonut, minne olen matkustamassa ja milloin ja että aion käyttää korttia matkakohteessa tiettyjen päivien aikana. 

Pankista on kyllä todettu sunnilleen niin, että "hyvä että ilmoitit, mutta olisi riittänyt, että olisit muuttanut verkkopankissa kortin maarajauksia".

Vaikea sanoa, onko soittamillani puheluilla ollut merkitystä, mutta New York -kokemuksen jälkeen korttiani ei ole lukittu.

Kaiken varalta olen hankkinut myös toisen pankin (Danske) kortin ja lisäksi olen pyrkinyt pitämään matkoilla mukana tavallista enemmän paikallista valuuttaa käteisenä.

Vierailija
40/77 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä käteistä ta vaihtoehtoinen maksuväline pitää olla, sitähän saattaa vaikka nfc tai siru hajota

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan