Pankki/luottokortin käyttö ulkomaanmatkan ainana?
Kokematon ulkomaanmatkaaja tässä. Jostain luin että jos lähtee ulkomaille, kannattaa pankkiin/korttiin tehdä ilmoitus väliaikaisesta maan vaihdosta. Ettei tule epäilyksiä että korttia käytetään väärin.
Soitin pankkiin asiasta ja sanoivat ettei sitä mitenkään pysty ilmoittamaan. Kortti voi lukittua kun sitä käytetään ulkomailla ja sitten "kannattaa käyttää toista korttia". Mutta eipä ole mitään toista korttia?? No sitten kuulemma pitää soittaa pankkiin jotta avaavat kortin.
Siis ihan oikeasti, tätä ei pysty mitenkään ennakoimaan ja estämään, vaan matkalla sitten katsotaan ja odotetaan milloin kortti ei enää toimikaan? Rentouttavaa matkaa vaan 😂
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Nosta luottokortilla siellä paikan päällä varmiuden vuoksi vähän käteistä. Tai jo kotimaassa, jos on sama valuutta.
Muuten käytä aina luottokorttia, ei pankkikortin puolta.
Mutta pelkän luottokortin käyttö ei estä lukittumista... Ja kuulemma voi lukittua heti ekan käytön jälkeen vaikka olisi pieni summa. Ap
Hanki Revolutin kortti matkoja varten, tosi kätevä. Eikä ole luottokortti jos se pelottaa.
Katsot sen kortin maarajoitukset kuntoon sen mukaan, mihin olet matkustamassa. Ei ne silloin mihinkään lukkiudu
Luottoyhtiöön voi aina soittaa jos kortti lukittuu.
Ne tosiaan seuraavat käyttäjän käytöstä ja jos siinä tapahtuu iso muutos, niin voi olla että lukitsevat.
Sama koskee kännykkää. Jos et ole ollut paljoa ulkomailla ja yhtäkkiä olet siellä, niin sinun puhelimen käyttöä aletaan seurata. Ja jos laskua kertyy, niin ottavat yhteyttä ja tarvittaessa katkaisevat kännykän käytön.
Näitähän on jatkuvasti mediassa. Pankki mielivaltaisesti sulkee ilman mitään yhteydenottoa eikä asialle voi mitään ennen kuin tulee Suomeen ja hoitaa homman konttorissa. Sinne kahden viikon odotusaika.
Vierailija kirjoitti:
Nosta luottokortilla siellä paikan päällä varmiuden vuoksi vähän käteistä. Tai jo kotimaassa, jos on sama valuutta.
Siis miksi pitäisi käyttää aina luottokortin puolta?
Mitä ihmettä täällä höpötetään. Ihan huuhaata.
No ei minulla ole 40 vuoden aika mikään luottokortti lukittunu. Ja olen matkustanut 50+ maassa.
Mutta aina käteistä mukana muutama satanen pieninä seteleinä. Kortti ei joka paikassa kelpaa.
Mä matkustan työkseni, eikä mulla ole kertaakaan kortti lukittunut sen takia, että olisin käyttänyt sitä toisessa maassa. en siis pitäisi tätä ihan ensimmäisenä haasteena.
Ja jos se lukittuisi, niin jos sen todiaan saa tosiaan avattua puhelinsoitolla, niin sehän ei ole iso eikä pitkäaikainen ongelma.
Joskus se kortti ei toki ole tilapäisesti toiminut muuten vaan. Eihän se aina Suomessakaan toimi. Käteistä on hyvä pitää vähän mukana.
toki voit hankkia varmuuden vuoksi toisen luotto/pankkikortin. Itse en ole hankkinut, kun niissä kuitenkin on säännöllisiå kuluja. Ja se pitää sit olla eri palveluntarjoajilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luottokortissa on usein vakuutus, jos et saakaan sitä, mitä maksoit. Pankkikortti on aina omalla riskillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luottokortissa on usein vakuutus, jos et saakaan sitä, mitä maksoit. Pankkikortti on aina omalla riskillä.
Siis matkalla ostan ruokaa kaupasta tai sukat, niin en saakaan niitä mukaan..?
Vierailija kirjoitti:
Katsot sen kortin maarajoitukset kuntoon sen mukaan, mihin olet matkustamassa. Ei ne silloin mihinkään lukkiudu
Kyllä vaan lukkiutuu.
Viime kesänä lukkiutui kahdesti. Ja molemmilla kerroilla syynä, että ostin bussiliput. (Samalta firmalta ja netin kautta.)
Halpaa huvia soitella pankkiin ja roikkua jonossa, kun lukitusta ei saa auki edes kirjautumalla omaan verkkopankkiin.
Vierailija kirjoitti:
No ei minulla ole 40 vuoden aika mikään luottokortti lukittunu. Ja olen matkustanut 50+ maassa.
Mutta aina käteistä mukana muutama satanen pieninä seteleinä. Kortti ei joka paikassa kelpaa.
Mulla on Venäjällä, ei koskaan missään muualla.
Milla joskus lukittui Jenkeissä. Ja siis ostos oli joku alle 20€ arvoinen museolippu. Hoitui puhelinsoitolla pankkiin. Ei siitä tiedä koska he noita tarkastavat, varmaan joku pistokoemenetelmä. Tuossa vaiheessa olin ollut maassa ja käyttänyt pankin kortteja jonkun 6 viikkoa. Tuo on ainoa kerta kun on ollut ongelmaa kortin kanssa ja olen reissannut ja asunut useammassa maassa.
Olen matkustanut yli 30 maassa, mutta koskaan ei ole tapahtunut lukkiutumista. Yhdysvalloissa käydessäni taisin ilmoittaa asiasta, mutta en valitettavasti muista, miten sen silloin tein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luottokortissa on usein vakuutus, jos et saakaan sitä, mitä maksoit. Pankkikortti on aina omalla riskillä.Siis matkalla ostan ruokaa kaupasta tai sukat, niin en saakaan niitä mukaan..?
Verkko-ostoksista lähinnä on kyse. Voithan esim. Tilata bussilipun verkosta.
Joka maassa ei debit-puoli toimi. Riippuu, minne menet.
Mihin maahan olet matkalla, olisi helpompi neuvoa ?
Ei kai kukaan ole niin varomaton että maksaa debit-kortilla ulkomailla? Tililtä kadonneita rahoja ei korvaa kukaan, luottokorttiyhtiö palauttaa jos kortilta on otettu vääriiä veloituksia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne vaan lukitaan, jos pankista siltä tuntuu, itsellä kävi niin. Ostin lennolla syömistä ja samaan aikaan Wallmartissa joku yritti ostaa kortillani noin 120dollarin ostoksen, no onnekseni op lukitsi kortin välittömästi. En edes huomannut asiaa, koska se oli ainoa ostos luottokortilla koko matkalla, käytän normaalisti aina käteistä. Vasta kotona pankkiin kirjautuessa oli punainen hälytys sivullani ja jouduin tilaamaan uuden kortin, jonka saaminen kesti noin kolme viikko. Älkää siis luottako pelkkään korttiin, vaan myös käteistä mukaan.