Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Vaateliike Vilan konkurssi kertoo karun totuuden: naisten vaateliikkeet eivät elä pelkällä fiiliksellä

Vierailija
23.05.2025 |

**Yle Vilan konkurssi kertoo karun totuuden: naisten vaateliikkeet eivät elä pelkällä fiiliksellä**

Huhhuh, naiset... nyt on taas yksi aikakausi ohi ja kaikki vaikenevat! Yli kymmenessä kaupungissa ympäri Suomen suljetaan Vilan myymälät kuin salaa, koska taustayhtiö meni konkurssiin. Eikä tämä ole mikään yksittäistapaus tämä on suora seuraus siitä, että muotialan bisnes ei enää pyöri vanhaan malliin, kun naisten kulutuskäyttäytyminen on muuttunut radikaalisti. Ostetaan kiinakrääsää netistä, ihaillaan second handia, mutta samalla itketään, kun kivat pikkuliikkeet kuolevat pois.

Miettikää, miten monelle tämä oli ainoa paikka ostaa jotain muuta kuin H&M-ryönää. Eikö kukaan oikeasti enää arvosta fyysistä liikettä, palvelua tai yrittäjyyttä? Vai onko tämä kaikki vain seurausta siitä, että "nykyaikainen nainen ei enää tarvitse vaatteita näyttääkseen hyvältä", kuten TikTok-oppi meille sanoo?

Ja missä ovat ne paikallisen yrittäjyyden puolustajat nyt? Samaan aikaan kun miehet saavat pöhistä autojen konetehoista ja golfmailoista, naisten tärkeimmät kivijalkamyymälät valuvat konkurssiin, eikä ketään kiinnosta. Onko tämä sitä tasa-arvoa?

Kertokaa nyt ihan suoraan onko tässä kyse taloudellisesta realiteetista vai onko naisten pukeutuminen muuttunut niin radikaalisti, että tällaiset liikkeet eivät enää mahdu Suomeen? Vai onko syy siinä, ettei "muoti" yksinkertaisesti kiinnosta ketään enää, kun kaikki saa klikkaamalla kotiovelle?

Milloin te viimeksi kävitte kivijalkaliikkeessä ja miksi ette mene enää?

Kommentit (165)

Vierailija
1/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tilaan zalandosta 90% vaatteistani. Helpompaa selata netistä valikoimaa kuin kiertää liikkeissä ja tonkia rekkejä. 

Vierailija
2/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tilaan zalandosta 90% vaatteistani. Helpompaa selata netistä valikoimaa kuin kiertää liikkeissä ja tonkia rekkejä. 

Ja sitten tilaa jokaista riepua 5 viittä eri kokoa jotta saa mieleisensä ja palauttaminen on niin helppoa. Ihana ekoteko <3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut jo 10 vuotta liian lihava Vilan vaatteisiin.

Vierailija
4/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kävin kivijalkakaupoissa kun niitä oli. Nythän niitä ei enää ole. Mikään ei Suomessa kannata. Netti on yksi perkele joka pilaa ihan kaiken ja myös saastuttaa kun asioita tilaillaan ympäri ämpäri ja palautellaan ja tilaillaan ja palautellaan. Nythän edes ruokaa ihmiset eivät jaksa hakea kun se oma lihava perse pitää olla sohvalla, ehkä juuri ja juuri kotiovelle jaksetaan kävellä se kaksi metriä hakemaan se Woltin paskaisessa kassissa kulkenut kylmä ruoka. 

Vierailija
5/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilan vaatteet ei edes olleet erityisen hyviä. En ole ostanut niitä juuri ollenkaan. Ja viimeisimmästäkin kerrasta taitaa olla 10 vuotta aikaa.

Vierailija
6/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpompi shoppailla netissä. 

Vierailija
7/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon sä palautat näitä nettivaatteita, vai osuuko koot nappiin ja kaikki istuu hyvin päälle, eikä ikinä tule pettymyksiä?

Mä en voi ostaa mitään ilman kokeilua, joten en viitsi tilata vaatteita netistä. En jaksa sitä palautusrumpaa.

Vierailija
8/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tällä hetkellä varaa uusiin vaatteisiin. Kun taas on, niin ostan Zalandon tall-mallistoista vaatteet, joissa on minulle sopivat mittasuhteet.

Vierailija
9/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten tilaa jokaista riepua 5 viittä eri kokoa jotta saa mieleisensä ja palauttaminen on niin helppoa. Ihana ekoteko <3

Ei kiinnosta ekologisuus niin paljon että tuo haittaisi mitenkään. 

Vierailija
10/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön. Joka sentti tässä taloudessa menee lasten vaatteisiin, joita ei niitäkään ole kaikkia tarpeellisia. 

En ole vuosiin ostanut itselleni vaatteita. 

Joten eiköhän se kotimaisen kulutuksen vähentyminen ole syy siihen, ettei firmat pärjää. Ennen säätöjä saatoin ostaa itselleni joskun jotain, nyt ei jää mitään omaan kulutukseen. 

Vierailija
11/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kannattavaa käydä ostoksilla pienessä vaatekaupassa kun siellä on aina hinnat aivan järkyttävän korkealla. Turha syyttää asiakasta siittä että yrittäjä/kauppias hinnoittelee tuotteensa niin että asiakkaat käy muuallaa. Joka yrittäjä ja kauppias on todella rahan ahneita ja jokaista kiinnostaa vain ajatus "voittojen maksimointi keinoja kaihtamatta"

Vierailija
12/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilassa oli lähinnä surkeita polyesterirytkyjä, ihmeen kauan kestikin

Vierailija
13/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole varaa ostaa uusia vaatteita.

Vierailija
14/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon sä palautat näitä nettivaatteita, vai osuuko koot nappiin ja kaikki istuu hyvin päälle, eikä ikinä tule pettymyksiä?

Mä en voi ostaa mitään ilman kokeilua, joten en viitsi tilata vaatteita netistä. En jaksa sitä palautusrumpaa.

Palautan todella vähän ja kokeilen vain yhtä rinnakkaiskokoa. Miten joku voi tehdä nettishoppailusta vaikeaa kun se ei ole muuta kuin helppoa.

Eri

Vierailija
15/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo rahaa! Töissäkäyvä oon mut vaatteet ostetaa lidlistä tai prisman ja cittarin alelaareista.

Vierailija
16/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vilassa oli lähinnä surkeita polyesterirytkyjä, ihmeen kauan kestikin

Akryyliä ja pakkomyyntiä unohtamatta 😅

Vierailija
17/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sä keksit Ylen otsikkoja vauvapalstalla?

Vierailija
18/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilaan hyväksi koetuilta merkeiltä jossa koot on tuttuja. Nyt keväällä tein ison tiauksen, pari mekkoa, kaksi laukkua, kolmet kengät, pari paitaa josta takaisin lähti yhdet kengät kun oli liian isot. 

Vierailija
19/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vilan vaatteet ei edes olleet erityisen hyviä. En ole ostanut niitä juuri ollenkaan. Ja viimeisimmästäkin kerrasta taitaa olla 10 vuotta aikaa.

Oli ennen, mutta niiden(kin) laatua huononnettiin.

Vierailija
20/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ostanut kivijalasta vaatteita 10 vuoteen. Nettikaupoissa paljon isommat valikoimat ja mahdollistaa laajemman itseilmaisun, siitähän muodissa pitkälti on kyse.