Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi haluat ostaa asunnon?

Vierailija
23.05.2025 |

Elämä on paljon stressittömämpää vuokralla pienessä asunnossa. Parasta olisi tietysti, jos voisi asua ilmaiseksi, mutta se rajoittaisi liikaa elämää. Ihmettelen vaan, miksi niin moni haaveilee omistusasunnosta. 

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluan ostaa asunnon, koska en halua maksaa kuukausittain vuokraa, joka kasvattaa vain vuokranantajan varallisuutta. Omistusasunnossa saan itse päättää, millaisia remontteja teen, ja voin oikeasti juurtua omaan kotiini ilman pelkoa siitä, että vuokranantaja päättääkin yllättäen myydä asunnon tai lopettaa vuokrauksen. Omistusasunto tuo vapautta ja turvaa. Vuokraaminen voi toki olla järkevää, jos tietää asuvansa paikkakunnalla vain lyhyen ajan, esimerkiksi muuttaessaan vuodeksi ulkomaille mutta pitkäaikaisessa asumisessa omistusasunto on mielestäni huomattavasti parempi ratkaisu.

Kun kyse on asunnosta taloyhtiössä, et voi ihan mitä tahansa remontointia tehdä oman mielesi mukaan. Myös taloyhtiön mielipide remonttiin pitää huomioida, varsinkin, jos tarvitaan rakennusteknisiä muutoksia. Esimerkiksi asunnossa ei ole saunaa, mutta asukas haluaa sellaisen, tarvitaan melkoinen mää

Vuokrakämpässäkö voi tehdä mitä remonttia haluaa? Jos saunaa kaipaa, voi ostaa asunnon, jossa se on jo valmiina. Se ei ole mikään yleinen remppa. 

Vierailija
22/73 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla asuminen on hyvä vaihtoehto mielestäni niille, joilla Kela maksaa asumisen ja niille todella rikkaille ja hyvätuloisille, jotka haluavat vapautta ja nopeaa ja helppoa muuttoa, eikä ole väliä että elämän aikana vuokralla asuminen tulee reilusti kalliimmaksi kuin oman omistaminen, eikä ole pelkoa, että ettei eläkkeellä elä, jos joutuu vuokria maksamaan.

Meille keskituloisille elämän yli laskettuna säästöt on isot. 2-2,5 asuntoa ehtisi vuokrilla maksamaan asuntosijoittajalle helposti. Vuokralla asujahan lyhentää asuntosijoittajan sijoitusasuntovelkaa, ei omaansa. Myös kuntien asunnoissa sama juttu. Karmea olisi keskituloisella eläkkeellä laittaa puolet eläkkeestä vuokraan. Ne eläkkeet ei niin isot ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ollut stressiä asuntolainasta. Lainan lyhennys ja asumiskulut jäivät saman suuruisiksi kuin edeltäneen vuokra-asunnon vuokra oli. Vuokran maksaminen sujui ongelmitta ja niin sujui lainan maksukin. Nyt on velaton koti ja asumiskulut todella pienet. Koti on omaksi remontoitu, eikä siellä ole edellisten jättämiä sotkuja, reikiä, vaurioita. Minua ei kiinnosta pätkääkään, että mitä tälle asunnolle tapahtuu kuolemani jälkeen. Se ei ole minun ongelmani. En elä muita varten.

Vierailija
24/73 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska maksan tästä vastiketta 400€/kk. Aikoinaan maksoin lainanlyhennystä ja korkoja vastikkeen lisäksi 800€/kk. Naapuri maksaa samanlaisesta vuokraa 2000€/kk. Lisäksi tämän arvo on noussut 20 vuodessa 269.000€:sta 520.000€:oon.

En usko, että elämäni oli stressittömämpää vuokralla jonkun muun omistamassa yksiössä kuin tässä saunallisessa ja parvekkeellisessa kolmiossa, jossa on lisäksi kiva merinäköala.

Jos Suomessa on nuo asunnot, niin 2 000€/kk on järjetön vuokra kolmiosta, joten en ihan usko tuohon osaan tarinaasi. Lisäksi tuo arvonnousu selviää vasta, kun muut asuntosi ja myyntivoitosta vähennetään inflaation vaikutus yleisesti hintatasoon. 

Toki eihän hän ole tyhmä, joka pyytää liikaa, vaan hän, joka maksaa liikaa.

Vierailija
25/73 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mieluummin maksan lainanlyhennystä, korkoa ja vastiketta sen verran kuin mitä maksaisin samasta asunnosta vuokraa. Kun asunto on maksettu, minulla on asunnon arvon verran omaisuutta. Jo nyt asunnon arvo on kuusinumeroisen summan verran enemmän kuin mitä lainapääomaa on jäljellä.

Toki elämäntilanteita on erilaisia. Tiedän asuvani tällä paikkakunnalla pitkään, asun yksin eikä suunnitelmissa ole perustaa perhettä, sain lainan ja asun kaupungissa, jossa asunnon arvo ei pitkällä aikavälillä laske ja tarvittaessa asunnon saan varsin nopeasti myytyä.

Vierailija
26/73 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vuokrakämpässäkö voi tehdä mitä remonttia haluaa? Jos saunaa kaipaa, voi ostaa asunnon, jossa se on jo valmiina. Se ei ole mikään yleinen remppa. "

Missä niin väitettiin, että vuokrakämpässä voi tehdä mitä vaan haluamaansa remonttia. Kyse oli taloyhtiössä olevan asunnon remontoinnista oman mielen mukaan miten vaan. Monella on harhaluulo, että taloyhtiön osakas omistaisi asunnon, jossa asuu... Todellisuudessa omistaa taloyhtiön osakkeita, jotka oikeuttavat yhtiön tekemien päätösten mukaisesti asumaan asunnossa. Joitakin remontteja voidaan siihen toki tehdä, mutta mitään rakenteita et voi muuttaa.

Vierailija
27/73 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska mieluummin maksan lainanlyhennystä, korkoa ja vastiketta sen verran kuin mitä maksaisin samasta asunnosta vuokraa. Kun asunto on maksettu, minulla on asunnon arvon verran omaisuutta. Jo nyt asunnon arvo on kuusinumeroisen summan verran enemmän kuin mitä lainapääomaa on jäljellä.

Toki elämäntilanteita on erilaisia. Tiedän asuvani tällä paikkakunnalla pitkään, asun yksin eikä suunnitelmissa ole perustaa perhettä, sain lainan ja asun kaupungissa, jossa asunnon arvo ei pitkällä aikavälillä laske ja tarvittaessa asunnon saan varsin nopeasti myytyä.

"Jo nyt asunnon arvo on kuusinumeroisen summan enemmän kuin, mitä asunnosta on lainaa..." Miten ihmeessä olet saanut lainaa noin paljon? Olet maksanut asunnosta enemmän kuin sen arvo on? Asunnon arvo on romahtanut? Lisäksi merkitystä on tietysti sillä, mikä ostohinta oli, on myös aivan eri asia onko lainaa esimerkiksi 1000,01€ tai 9999,99€ vähemmän kuin asunnon arvo.

Vierailija
28/73 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähemmän minulla on stressiä omassa asunnossa, kun maksan vastiketta 350e/kk. Vuokralla maksaisin  700-1200ekk tällä alueella samankokoisesta asunnosta. 

Ennen kuin maksat pelköstään sitä vastiketta niin pitää maksaa lainaa ja niitä Korkoja esim omalla kohdalla 300000e. Lisäksi myös se vastike. 

Vierailija
29/73 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks sulle ap, käynyt mielessä, että joku omistaa sen sun asunnon aina? Ei ne tipahda taivaasta niin, että joku elämäntapaintiaani saa katon päänsä päälle. Jopa kommunismissa sillä asunnolla on joku omistaja.

Vierailija
30/73 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jo nyt asunnon arvo on kuusinumeroisen summan enemmän kuin, mitä asunnosta on lainaa..." Miten ihmeessä olet saanut lainaa noin paljon? Olet maksanut asunnosta enemmän kuin sen arvo on? Asunnon arvo on romahtanut? Lisäksi merkitystä on tietysti sillä, mikä ostohinta oli, on myös aivan eri asia onko laina

Miksi alapeukku? Faktaahan tuo on. Ymmärrän kyllä, että oma tyhmyys on vaikeaa myöntää, mutta...

Vierailija
31/73 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin asunnon just ennen kuin hinnat lähti nousuun. Samalla tuli myös nollakorot. Sain maksettua lainan nopeasti ja nyt asun edullisesti vastikkeen hinnalla. Edullisemmaksi tulee asua tässä remppoineen päivineen kuin olisin vuokralla vastaavassa asunnossa, kun vuokrahinnat on niin korkeat nykyään. Olen kiittänyt itseäni, kun silloin uskalsin tämän asunnon ostaa. Ei mulla ollut edes mitään pääomaa vaan pankki antoi 100 %:n asuntolainan. 

Vierailija
32/73 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähemmän minulla on stressiä omassa asunnossa, kun maksan vastiketta 350e/kk. Vuokralla maksaisin  700-1200ekk tällä alueella samankokoisesta asunnosta. 

Ennen kuin maksat pelköstään sitä vastiketta niin pitää maksaa lainaa ja niitä Korkoja esim omalla kohdalla 300000e. Lisäksi myös se vastike. 

Nyt on todella tarkkaan laskettava, ettei maksa liikaa. Esimerkiksi meillä lainanlyhennys+korko+vastike olisi n. 1 550€, joka on enemmän kuin mitä kokonaisuudessaan maksamme asumisesta (vuokra+vesi+sähkö+vakuutus+autopaikka+saunavuoro) tällä hetkellä. Lisäksi taloyhtiössä on suunnitteilla isompia remontteja, joten ainakaan vastike ei ole laskusuunnassa.

Vierailija
33/73 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vuokrakämpässäkö voi tehdä mitä remonttia haluaa? Jos saunaa kaipaa, voi ostaa asunnon, jossa se on jo valmiina. Se ei ole mikään yleinen remppa. "

Missä niin väitettiin, että vuokrakämpässä voi tehdä mitä vaan haluamaansa remonttia. 

Tonttu! Aloitus koskee omistus- ja vuokra-asunnoissa elämisen eroja. Ap ensin kyselee, miksi kukaan haluaa asua omistusasunnossa ja toinen siihen vastaa, että omistusasunnossa voi tehdä rempat mielensä mukaan. Tietenkään hän ei sillä tarkoita, että voi tehdä ihan mitä tahansa. Ihan turha siis tulla halkomaan hiuksia, että nönnönnöö, et voi tehdä sitä sun tätä. Omassa asunnossa voi aina helpommin tehdä mielensä mukaan. Vaikkei vuokranantaja esim. kieltäisi uuden lieden ostamista vanhan rotiskon tilalle ("kyllä se vielä toimii"), hyvin harva niin tekee, koska omilla rahoilla ostettua liettä ei huvita jättää jälkeensä eikä sen raahaaminen muutoissa ole järkevää. 

Useimmat myös osaavat ihan itse täyttää taloyhtiöiden lomakkeet, joissa remontti perustellaan. On kyllä aika vähissä ne taloyhtiöt, jotka kieltäisivät esim. keittiöremontit. En usko, että saunaremontteja tehdään mitenkään merkittävissä määrin, vaikkei minulla mitään tilastoa ole näyttääkään. 

Vierailija
34/73 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jo nyt asunnon arvo on kuusinumeroisen summan enemmän kuin, mitä asunnosta on lainaa..." Miten ihmeessä olet saanut lainaa noin paljon? 

Kuusinumeroinen summa voi olla esim. 100 000 euroa. Ei tuo mikään tolkuton summa ole. 

Vierailija
35/73 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jo nyt asunnon arvo on kuusinumeroisen summan enemmän kuin, mitä asunnosta on lainaa..." Miten ihmeessä olet saanut lainaa noin paljon? 

Kuusinumeroinen summa voi olla esim. 100 000 euroa. Ei tuo mikään tolkuton summa ole.&nbsp

Ei olekaan. Olen tuon lainausketjun ekan viestin kirjoittaja, ja asunnon arvo on noin 160 000 e ja lainaa on 30 000 e jäljellä. 130 000 e siis jäisi käteen, jos asunnon myisin nyt. Ei siis todellakaan mikään tolkuton summa enkä ole kroisos.

Vierailija
36/73 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokralla pääset asunnosta helpommin eroon. Toki jos on ns. loppuelämänkoti. Mutta silloinkin asunto voi jäädä perillisten riesaksi. Sen ymmärrän, jos on sukutila tms, johon kiteytyy usean sukupolven elämä, eikä ole riskiä, etteivät perilliset haluaisi pitää 

Ymmärrän kyllä ajatuksen siitä, että vuokralla asuminen voi tietyissä tilanteissa tarjota joustavuutta, esimerkiksi jos elämäntilanne muuttuu nopeasti. Mutta en ihan allekirjoita ajatusta, että oma asunto olisi rasite, josta pitäisi jatkuvasti päästä eroon.

Miksi haluaisin jatkuvasti päästä asunnostani eroon? Jos haluan asua jossain muualla tilapäisesti, voin hyvin vuokrata oman asuntoni ja saada samalla vuokratuloja. Ja jos joskus haluan myydä asunnon kokonaan, olen todennäköisesti silloin paremmassa taloudellisessa asemassa kuin jos olisin ollut koko ajan vuokralla.

Vierailija
37/73 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuusinumeroinen summa voi olla esim. 100 000 euroa. Ei tuo mikään tolkuton summa ole.&nbsp

Ei ole. Euroissa erotetaan aina pilkulla sentit mukaan ja silloin 9999,99€ on suurin 6 numeroinen summa.

Vierailija
38/73 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Euroissa erotetaan aina pilkulla sentit mukaan ja silloin 9999,99€ on suurin 6 numeroinen summa.

Höpsis. Pilkun oikealle puolelle luvun perään voi lisätä nollia äärettömän paljon, joten tuossa selitysyrityksessäsi ei ole mitään järkeä.

Vierailija
39/73 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kroonisesti sairas, en tiedä miten yliopistotutkintoni käy ja pärjäänkö työelämässä enää pitkään. Onneksi tuli aikoinaan hankittua oma asunto joka on kohta maksettu. Jos asuisin vuokralla niin hyvin köyhät vanhuudenpäivät olisi luvassa, eikä minulla olisi varaa käydä lääkärissä juurikaan koskaan.

Vierailija
40/73 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsis. Pilkun oikealle puolelle luvun perään voi lisätä nollia äärettömän paljon, joten tuossa selitysyrityksessäsi ei ole mitään järkeä.

eli väität ihan tosissasi, että 100 000€ on 6 numeroinen summa, mutta 99 999,99€ seitsemän numeroinen summa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi