Miksi haluat ostaa asunnon?
Elämä on paljon stressittömämpää vuokralla pienessä asunnossa. Parasta olisi tietysti, jos voisi asua ilmaiseksi, mutta se rajoittaisi liikaa elämää. Ihmettelen vaan, miksi niin moni haaveilee omistusasunnosta.
Kommentit (73)
Kotini on linnani ja haluan omistaa linnani sen sijaan että maksaisin jollekin muulle asumisrahaa.
Tiedän että tulen asumaan tässä elämäni loppuun, joten ei ole ongelmaa sitoutua.
Lopuksi saan jätettyä asunnon lapselleni ja helpotan näin hänen elämäänsä senkin jälkeen kun minua ei enää ole, se tuntuu hyvältä.
En halua ostaa enempää asuntoja. Mulla (meillä yhdessä miehen kanssa) on jo kaksi. Toisessa asutaan, ja toinen toimii toimii loma-asuntona. Nämä riittävät. Ei meillä mitään stressiä näistä asunnoista ole, mutta jos ap kokee omistusasumisen stressaavaksi, niin tottakai sitten kannattaa asua vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Minä en halua omaa asuntoa. Kokemus on siitäkin ja se olikin stressi, vaikka vuosia haaveilin. Vuokralla oli on helppoa ja minulla on huippu asunto.
Joskus laskeskelin mitä tulisi maksamaan tämä nykyisen kaltainen asunto laina-ajalta. Hinta oli vähintään 200000 e lainoineen, korkoineen, vastikkeineen plus että aina tulee yllätyksiä. Ei hele tuohon hintaan asun vuokralla ikuisuuksia.
Niin. Oma valintahan tuo on, mutta vuokralla on aina riski että joutuu muuttamaan, vaikka ei haluaisi. Lisäksi vuokra tuppaa nousemaan jatkuvasti, ja sitä on maksettava vielä eläkkeelläkin vaikka tulot pienenevät. Siinä vaiheessa on oikeasti helpottavaa. Jos on oma velaton asunto, jossa maksettavana on pelkkä vastike. Kukaan ei siitä häädä pois.
Vierailija kirjoitti:
Koska sivilisaatio romahtaa pian. Haluan talon tulisijoilla, maakellarilla, omalla kaivolla ja tontilla. Vanha tuottoisa puutarha. Se rytisee pian. Max 5v.
Mä en usko tosissani tähän skenaarioon, mutta ei se toisaalta täysin mahdotontakaan ole. Meilläkin on talossa tulisijoja, ja tontilla parikin kaivoa joissa juomakelpoista vettä. Polttopuuta saatavilla omalta tontilta. Kyllähän se tietynlaista turvaa hätätilanteessa toisi, vaikka sen takia ei tällaista taloa valittu aikoinaan.
Vierailija kirjoitti:
Haluan ostaa asunnon, koska en halua maksaa kuukausittain vuokraa, joka kasvattaa vain vuokranantajan varallisuutta. Omistusasunnossa saan itse päättää, millaisia remontteja teen, ja voin oikeasti juurtua omaan kotiini ilman pelkoa siitä, että vuokranantaja päättääkin yllättäen myydä asunnon tai lopettaa vuokrauksen. Omistusasunto tuo vapautta ja turvaa. Vuokraaminen voi toki olla järkevää, jos tietää asuvansa paikkakunnalla vain lyhyen ajan, esimerkiksi muuttaessaan vuodeksi ulkomaille mutta pitkäaikaisessa asumisessa omistusasunto on mielestäni huomattavasti parempi ratkaisu.
Haluan ostaa asunnon, jonka laitan vuokralle. Vuokralainen maksaa kuukausittain vuokraa, ja se kasvattaa minun varallisuuttani ja tulojani. Saan itse päättää, millaisia remontteja teen, ja voin toimia asuntoni kanssa miten haluan. Tietenkin haluan, että asunnossani asuu tunnollinen, kunnollinen ja pitkäaikainen vuokralainen. Saatan jossakin elämänvaiheessa päättää myydä asunnon tai antaa sen vaikka lapseni käyttöön. Sijoitusasunnot tuovat vaurautta ja tuloja, sekä ainakin takaavat tulevaisuudessa sen, että en minä eivätkä lapseni joudu asunnottomiksi - tietenkin sillä edellytyksellä, että maksamme kuukausittain asuntojen vastikkeet ja muut kulut; tosin niiden maksamista helpottaa ratkaisevasti vuokralaisten maksamat vuokrat. Tällä hetkellä minulla on oman omakotitalon ja kesämökin lisäksi 3 sijoitusasuntoa, ja etsin nro 4:sta enemmän ja vähemmän aktiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska maksan tästä vastiketta 400€/kk. Aikoinaan maksoin lainanlyhennystä ja korkoja vastikkeen lisäksi 800€/kk. Naapuri maksaa samanlaisesta vuokraa 2000€/kk. Lisäksi tämän arvo on noussut 20 vuodessa 269.000€:sta 520.000€:oon.
En usko, että elämäni oli stressittömämpää vuokralla jonkun muun omistamassa yksiössä kuin tässä saunallisessa ja parvekkeellisessa kolmiossa, jossa on lisäksi kiva merinäköala.
Jos Suomessa on nuo asunnot, niin 2 000€/kk on järjetön vuokra kolmiosta, joten en ihan usko tuohon osaan tarinaasi. Lisäksi tuo arvonnousu selviää vasta, kun muut asuntosi ja myyntivoitosta vähennetään inflaation vaikutus yleisesti hintatasoon.
Toki eihän hän ole tyhmä, joka pyytää liikaa, vaan hän, joka maksaa liikaa.
Asunnon arvosta voi päätellä että tuo on Helsingissä ns hyvällä alueella. Kyllä tuo vuokra on silloin ihan realistinen.
Vierailija kirjoitti:
"Vuokrakämpässäkö voi tehdä mitä remonttia haluaa? Jos saunaa kaipaa, voi ostaa asunnon, jossa se on jo valmiina. Se ei ole mikään yleinen remppa. "
Missä niin väitettiin, että vuokrakämpässä voi tehdä mitä vaan haluamaansa remonttia. Kyse oli taloyhtiössä olevan asunnon remontoinnista oman mielen mukaan miten vaan. Monella on harhaluulo, että taloyhtiön osakas omistaisi asunnon, jossa asuu... Todellisuudessa omistaa taloyhtiön osakkeita, jotka oikeuttavat yhtiön tekemien päätösten mukaisesti asumaan asunnossa. Joitakin remontteja voidaan siihen toki tehdä, mutta mitään rakenteita et voi muuttaa.
Jos sinulla on tuollainen harhaluulo ollut, niin älä yleistä. Kyllä kaikki asunnon omistajat tietävät raamit minkä sisällä voivat toimia asuntonsa suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska mieluummin maksan lainanlyhennystä, korkoa ja vastiketta sen verran kuin mitä maksaisin samasta asunnosta vuokraa. Kun asunto on maksettu, minulla on asunnon arvon verran omaisuutta. Jo nyt asunnon arvo on kuusinumeroisen summan verran enemmän kuin mitä lainapääomaa on jäljellä.
Toki elämäntilanteita on erilaisia. Tiedän asuvani tällä paikkakunnalla pitkään, asun yksin eikä suunnitelmissa ole perustaa perhettä, sain lainan ja asun kaupungissa, jossa asunnon arvo ei pitkällä aikavälillä laske ja tarvittaessa asunnon saan varsin nopeasti myytyä.
"Jo nyt asunnon arvo on kuusinumeroisen summan enemmän kuin, mitä asunnosta on lainaa..." Miten ihmeessä olet saanut lainaa noin paljon?
Kuusinumeroinen summa voi olla esim. 100
Toimii tuo ihan samalla avalla isommillakin summilla. Millä tahansa summilla, kun lainanmaksu lähenee loppuaan. Meidän asunto on noin 280.000 arvoinen tällä hetkellä, ja lainaa jäljellä 16.000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en halua omaa asuntoa. Kokemus on siitäkin ja se olikin stressi, vaikka vuosia haaveilin. Vuokralla oli on helppoa ja minulla on huippu asunto.
Joskus laskeskelin mitä tulisi maksamaan tämä nykyisen kaltainen asunto laina-ajalta. Hinta oli vähintään 200000 e lainoineen, korkoineen, vastikkeineen plus että aina tulee yllätyksiä. Ei hele tuohon hintaan asun vuokralla ikuisuuksia.
Niin. Oma valintahan tuo on, mutta vuokralla on aina riski että joutuu muuttamaan, vaikka ei haluaisi. Lisäksi vuokra tuppaa nousemaan jatkuvasti, ja sitä on maksettava vielä eläkkeelläkin vaikka tulot pienenevät. Siinä vaiheessa on oikeasti helpottavaa. Jos on oma velaton asunto, jossa maksettavana on pelkkä vastike. Kukaan ei siitä häädä pois.
Vastike saattaa myös nousta huomattavasti remonttien tms vuoksi. Jos vuokra nousee (liikaa), voit irtisanoa vuokrasopimuksen, mutta jos vastike nousee, sinun on maksettava se tai myyrävä asunto pois. Asuntoja, jotka menevät hyvään hintaan nyt kaupaksi, on todella vähän.
Esimerkiksi meillä ei ole noussut vuokra 3 vuoteen, eikä nousekaan, koska vai tietää, että kun hän ilmoittaa korotuksesta, me irtisanomme vuokrasopimuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan ostaa asunnon, koska en halua maksaa kuukausittain vuokraa, joka kasvattaa vain vuokranantajan varallisuutta. Omistusasunnossa saan itse päättää, millaisia remontteja teen, ja voin oikeasti juurtua omaan kotiini ilman pelkoa siitä, että vuokranantaja päättääkin yllättäen myydä asunnon tai lopettaa vuokrauksen. Omistusasunto tuo vapautta ja turvaa. Vuokraaminen voi toki olla järkevää, jos tietää asuvansa paikkakunnalla vain lyhyen ajan, esimerkiksi muuttaessaan vuodeksi ulkomaille mutta pitkäaikaisessa asumisessa omistusasunto on mielestäni huomattavasti parempi ratkaisu.
Haluan ostaa asunnon, jonka laitan vuokralle. Vuokralainen maksaa kuukausittain vuokraa, ja se kasvattaa minun varallisuuttani ja tulojani. Saan itse päättää, millaisia remontteja teen, ja voin toimia asuntoni kanssa miten haluan. Tietenkin haluan, että asunnossani asuu tunnollinen, kunnollinen ja pitkä
Jos velaksi ostaa eivät sijoitusasunnot mikään kultakaivos tällä hetkellä ole. Toki jos on omaa pääomaa, jolla ostaa asunto, niin sitten. Esimerkiksi tiedän pariskunnan, jotka ostivat (sijoitus)asunnon, koska myynnissä oli juuri sellainen, jonka he halusivat eläkepäiviään varten. Nyt asuvat okt:ssa, mutta kun joku päivä joutuvat muuttamaan siitä pois, heillä on valmiina mieluinen asunto. Asunto on tällä hetkellä vuokrattuna. Saavat noin 500€/kk asunnon ostohinnasta takaisin nettovuokratuottona. Jos ehtivät pitää asuntoa esimerkiksi 20 vuotta vuokralla, ovat saaneet jo 120 000€ ostohinnasta takaisin. Tässä tapauksessa se olisi n. puolet. Tietysti jossain vaiheessa tulee remontteja ja vastike nousee, jolloin tuotto pienenee, ellei nosta vuokraa...
Tänä aikana varsinkin perheasuntojen kysyntää PKS:lla vaikuttaisi olevan vähemmän kuin tarjontaa, joten vuokrankorotuksessa on aina se riski, että vuokralaiset haluavat muuttaa pois, kun nyt kannattaa pitää hyvistä vuokralaisista kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastike saattaa myös nousta huomattavasti remonttien tms vuoks
Varmasti nousee ennenpitkää vuokra. Älä kuvittelekaan, että vuokranantajalle on niin tärkeää, että juuri TE olette hänen asunnossaan vuokralla, että hän olisi valmis ikuisesti vuokraamaan teille alihintaan. Jossain vaiheessa joudutte maksamaan enemmän, tai pakkaamaan kamat. Ei vastikkeet sitäpaitsi koskaan nouse niin korkeiksi, että vuokra samantasoisesta ja samankokoisesta asunnosta samalla alueella olisi vähemmän. Ja jos omistusasunnon joutuu tai haluaa myydä, niin siitä saa kyllä paljon rahaa, vaikka hinnat olisivatkin laskeneet. Niillä rahoilla sitten voi sitten elellä vaikka kuinka pitkään eläkkeen lisänä.
"Asunnon arvosta voi päätellä että tuo on Helsingissä ns hyvällä alueella. Kyllä tuo vuokra on silloin ihan realistinen."
Asunnon arvoarviosta päätellen kyse olisi Helsingistä. Onko arvoarvio ja vuokra järkevällä tasolla, on kokonaan toinen juttu. Meillä itsellä Helsingissä hyvältä rauhallisella alueella isossa taloyhtiössä 4h+k kämppä vuokralla, vuokra on satoja euroja tuota 2 000€/kk pienempi. No merinäköala puuttuu, mutta vesistönäköala on. Toki tuossa ei mainittu, mitä tuo vuokra pitää sisällään...
Vierailija kirjoitti:
Ei vissiin ole matematiikka vahvuuksiasi. Tosiasia on se, että jos asunnon vuokraaminen olisi pitkällä aikavälillä omistamista kannattavampaa, kukaan maailmassa ei olisi niin tyhmä, että tarjoaisi asuntoja vuokralle. Vuokralainen maksaa aina sekä asunnonhankintamenot että käyttökulut että remontit että vielä muutaman prosentin voiton omistajalle. Muuten vuokramarkkinoita ei olisi olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vuokrakämpässäkö voi tehdä mitä remonttia haluaa? Jos saunaa kaipaa, voi ostaa asunnon, jossa se on jo valmiina. Se ei ole mikään yleinen remppa. "
Missä niin väitettiin, että vuokrakämpässä voi tehdä mitä vaan haluamaansa remonttia. Kyse oli taloyhtiössä olevan asunnon remontoinnista oman mielen mukaan miten vaan. Monella on harhaluulo, että taloyhtiön osakas omistaisi asunnon, jossa asuu... Todellisuudessa omistaa taloyhtiön osakkeita, jotka oikeuttavat yhtiön tekemien päätösten mukaisesti asumaan asunnossa. Joitakin remontteja voidaan siihen toki tehdä, mutta mitään rakenteita et voi muuttaa.
Jos sinulla on tuollainen harhaluulo ollut, niin älä yleistä. Kyllä kaikki asunnon omistajat tietävät raamit minkä sisällä voivat toimia asuntonsa suhteen.
Miksi sitten tulee tietoon remontteja, joita tehty ilman asianmukaisia lupia. Viimeisen 3 vuoden aikana olen itse törmännyt 5 tällaiseen tapaukseen, että remontista ei ole etukäteen kerrottu mitään taloyhtiölle/haettu asianmukaisesti lupia, vaan myöhemmin on sattunut, remontin seurauksena, vaurioita muille asunnoille ja syyksi on paljastunut yläpuolella/seinänaapurissa huonosti toteutettu remontointi.
Koska onnistuin löytämään tarpeitani vastaavan omistusasunnon, joka tulee halvemmaksi per kuukausi kuin vastaavassa vuokralla asuminen. Kun tästä joskus tulee lähtö, asunnon myymisestä saa aika paljon enemmän rahaa kuin takuuvuokran.
"Varmasti nousee ennenpitkää vuokra. Älä kuvittelekaan, että vuokranantajalle on niin tärkeää, että juuri TE olette hänen asunnossaan vuokralla, että hän olisi valmis ikuisesti vuokraamaan teille alihintaan. Jossain vaiheessa joudutte maksamaan enemmän, tai pakkaamaan kamat. Ei vastikkeet sitäpaitsi koskaan nouse niin korkeiksi, että vuokra samantasoisesta ja samankokoisesta asunnosta samalla alueella olisi vähemmän. Ja jos omistusasunnon joutuu tai haluaa myydä, niin siitä saa kyllä paljon rahaa, vaikka hinnat olisivatkin laskeneet. Niillä rahoilla sitten voi sitten elellä vaikka kuinka pitkään eläkkeen lisänä. "
Tällä hetkellä asuntojen myyntihinnat laskevat ja tulevat tekemään sitä vielä pitkään. Se on ihan sama, mitä laitat hintapyynnöksi, jos ostajaa ei sillä hinnalla löydy. Tietenkään tilanteessa, jossa ei ole pakko myydä, ei ole nykyhintasolla merkitystä, kun voi olla myymättä mielestään liian halvalla. Vuoden parin sisään kuitenkin alkaa olla enemmän ja enemmän ns. pakkomyyntitilanteita. Toki jos on saanut velan melko pitkälle maksettua, ei ole niin tarkkaa, minkä hinnan talosta saa, että omansa saa pois. Kuitenkin nämä tilanteet, jossa velkaa on enemmän kuin asunnosta myymällä voi saada, tulevat lisääntymään. On erittäin kurjaa, että henkilöllä on 100 000€ asuntolainaa, saat asunnosta 95 000€ tarjouksen, et voi myydä, kun et saa velkaa maksettua pois. Toki pankki saattaa kaupan hyväksyä, jos otat tuolle 5 000€:lle (vakuudettoman) kulutusluoton.
"Varmasti nousee ennenpitkää vuokra. Älä kuvittelekaan, että vuokranantajalle on niin tärkeää, että juuri TE olette hänen asunnossaan vuokralla, että hän olisi valmis ikuisesti vuokraamaan teille alihintaan. Jossain vaiheessa joudutte maksamaan enemmän, tai pakkaamaan kamat. Ei vastikkeet sitäpaitsi koskaan nouse niin korkeiksi, että vuokra samantasoisesta ja samankokoisesta asunnosta samalla alueella olisi vähemmän. Ja jos omistusasunnon joutuu tai haluaa myydä, niin siitä saa kyllä paljon rahaa, vaikka hinnat olisivatkin laskeneet. Niillä rahoilla sitten voi sitten elellä vaikka kuinka pitkään eläkkeen lisänä. "
Ihan sama muuttaa pois, kun ei ole seinissä senttiäkään kiinni. Asunto se vaan on. En ole koskaan ymmärtänyt seiniin kiintymistä, mutta kai se joku turvallisuuden tunne on, jota ihmiset kokee, kun ei tarvitse asuntoa vaihtaa. Itse olen muuttanut niin paljon, ettei muuttaminen ole mikään ongelma. Toisaalta eläkkeeseen ei ole enää pitkä aika ja sitten joka tapauksessa muutetaan maalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vissiin ole matematiikka vahvuuksiasi. Tosiasia on se, että jos asunnon vuokraaminen olisi pitkällä aikavälillä omistamista kannattavampaa, kukaan maailmassa ei olisi niin tyhmä, että tarjoaisi asuntoja vuokralle. Vuokralainen maksaa aina sekä asunnonhankintamenot että käyttökulut että remontit että vielä muutaman prosentin voiton omistajalle. Muuten vuokramarkkinoita ei olisi olemassa.
Ja lehmät lentää...
No optimitilanne va:n kannalta on tuo kuvailemasi, käytäntö usein ihan muuta.
Siksi koska en halua asua kerrostalossa enää ikinä.
"Ei olekaan. Olen tuon lainausketjun ekan viestin kirjoittaja, ja asunnon arvo on noin 160 000 e ja lainaa on 30 000 e jäljellä. 130 000 e siis jäisi käteen, jos asunnon myisin nyt. Ei siis todellakaan mikään tolkuton summa enkä ole kroisos."
Eli kirjoitat eri tavalla kuin tarkoitat. Velkaa on kahdeksan numeroinen summa vähemmän kuin talon arvo.