Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi haluat ostaa asunnon?

Vierailija
23.05.2025 |

Elämä on paljon stressittömämpää vuokralla pienessä asunnossa. Parasta olisi tietysti, jos voisi asua ilmaiseksi, mutta se rajoittaisi liikaa elämää. Ihmettelen vaan, miksi niin moni haaveilee omistusasunnosta. 

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ennemmin se ketä kerää vuokran ja maksaa palkan. Olen siis yrittäjä sekä asuntosijoittaja. Elämäntapa.

Vierailija
62/73 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi koska en halua asua kerrostalossa enää ikinä.

Joku tässä logiikassa mättää, koska juuri kerrostaloissa on omistusasuntoja hyvin paljon...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin pienessä hiprakassa 18 vuotta sitten asunnon. Tiskipöydän päällä kirjoitin sopimuksen. Menin pankkiin asunnon välittäjän kanssa. Tehtiin paperit ja kysymys tuli, millä maksan. Maksoin käteisellä.

Vierailija
64/73 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrat on hävyttömän kalliita. Nousee koko ajan. Ei riitä rahat kohta asuntoon. Minulla on melko halpa iso asunto. Tällä hinnalla ei saa edes pientä. Olen paniikissa mihin muuttaa jos lainaa ei tipu.

Vierailija
65/73 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku tässä logiikassa mättää, koska juuri kerrostaloissa on omistusasuntoja hyvin paljon...

Joissa voi joutua maksamaan valtavia yhtiölainoja.

Vierailija
66/73 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joissa voi joutua maksamaan valtavia yhtiölainoja.

Ihan samalla tavalla missä tahansa taloyhtiömuotoisessa asunisssa voi joutua maksamaan isojakin rahoitusvastikkeita joko etu- tai jälkikäteen.

Vierailija
67/73 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasunto on lähes aina laadukkaampi. Voit sisustaa ja remontoida juuri sellaiseksi sekä niin hienoksi asunnoksi kuin haluat. 

Vuokra-asunnossa on valittu yleensä halvimmat kodinkoneet ja sille on syynsä, miksi omistaja ei asu itse siinä. Naapurit ovat usein myös vuokralla eli koko talo rauhaton, ellei löydä harvinaista vuokra-asuntoa taloyhtiöstä, jossa muut omistajat asuvat itse. Lisäksi harmittaa jos joutuu omaa tahtoa vasten muuttamaan pois 6 kuukauden sisällä.

Viimeiseksi, taloa omilla seinillä tai pihalla on vaikea löytää vuokralla. Jos sellaista halajaa.

Vierailija
68/73 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä vuokraisäntäjää ei kiinnosta niin paljoa asunnon kunto kun ei itse asu siinä. Haluaa minimoida remonttikustannukset eli remontoi vasta viime hetkellä ja halvimman kautta, maksimoidakseen vuokratuoton. Tämän seurauksena kuluneet pinnat, ikäloppu keittiö ja kylpyhuone. Harvoin löytyy myöskään ilmalämpöpumppu tai viilennys vuokra-asunnosta. Omistaja hankkii sen käytännössä aina vain itselleen jos asuu.

Vierailija
69/73 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haaveilen asunnon ostamisesta, sillä ärsyttää kerryttää vuokranantajan omaisuutta. Vuokra-asuntoa en voi myöskään laittaa tai remontoida haluamallani tavalla. Tietysti on sekin, että vuokranantaja voi päättää lopettaa vuokrasuhteen. Viimeiseksi olisi kiva, että joskus ei tarvitsisi enää maksaa muuta kuin vastiketta. 

Vierailija
70/73 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllästyin maksamaan vuokraa ja ostin alakerrasta samanlaisen asunnon omaksi. Nyt maksan saman verran, mutta jonain päivänä tämä on kokonaan minun.

Vierailija
71/73 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä vuokraisäntäjää ei kiinnosta niin paljoa asunnon kunto kun ei itse asu siinä. Haluaa minimoida remonttikustannukset eli remontoi vasta viime hetkellä ja halvimman kautta, maksimoidakseen vuokratuoton. Tämän seurauksena kuluneet pinnat, ikäloppu keittiö ja kylpyhuone. Harvoin löytyy myöskään ilmalämpöpumppu tai viilennys vuokra-asunnosta. Omistaja hankkii sen käytännössä aina vain itselleen jos asuu.

Olen juuri remppaamassa asuntoani vuokrallepanoa varten. Kylppäri ja keittiö on ajettu betonille ja fancyt sisustusjutut odottaa asennusta. Tämä tulee menemään nopeasti.

Vierailija
72/73 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samasta syystä kuin muutkin plus onhan tämä asunto taloudellinen turva. Myy pois, jos valuuttaa tarvii. 

Itse ostin asunnon tarkalleen 2 v sitten. 220.000 e. Lainaa otin 80.000 ja sitä nyt jäljellä 52.000 e. Tällä vauhdilla ei paljoa noita korkoja tarvi maksaa, joista monet täällä kirjoittelee negatiiviseen sävyyn. Vastike 400, autopaikka 28, lainanlyhennys 600 ja ylimääräistä maksan 600-800 e/kk. 

Meri tuossa 150 m päässä, samoin 2 uimarantaa alle 1km, luonnonsuojelualue alkaa ikkunan alta. Missään muualla en haluaisi asua. Vuokralla maksaisin vastaavasta 1200 - 1400 e. Ei mitään järkeä.

Vierailija
73/73 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Varmasti nousee ennenpitkää vuokra. Älä kuvittelekaan, että vuokranantajalle on niin tärkeää, että juuri TE olette hänen asunnossaan vuokralla, että hän olisi valmis ikuisesti vuokraamaan teille alihintaan. Jossain vaiheessa joudutte maksamaan enemmän, tai pakkaamaan kamat. Ei vastikkeet sitäpaitsi koskaan nouse niin korkeiksi, että vuokra samantasoisesta ja samankokoisesta asunnosta samalla alueella olisi vähemmän. Ja jos omistusasunnon joutuu tai haluaa myydä, niin siitä saa kyllä paljon rahaa, vaikka hinnat olisivatkin laskeneet. Niillä rahoilla sitten voi sitten elellä vaikka kuinka pitkään eläkkeen lisänä. "

Tällä hetkellä va:lle tulee nettovoittoa noin kuukauden vastike. Eli jos hän joutuu pitämään asuntoa kuukauden tyhjillään, niin viimeisen meidän maksaman vuokran nettotuotto menee seuraavan kuukauden vuokraan jne. Nettotuotto ei ole hänellä nyt 3 vuoden aikana juurikaan muuttunut, koska vastike on noussut vain kerran n. 5%. Tämän korotuksen olisin vuokrassa ymmärtänyt, mutta jostain syystä hän ei ole sitä tehnyt, joten en valita, että on tuon omaksi tappiokseen ottanut. Tällä hetkellä pk-seudulla on hyviä perhevuokra-asuntoja jatkuvasti vapaana, joten fiksu va pitää hyvää huolta asunnon ja varusteiden kunnosta, jotta vuokralaiset viihtyvät. Toisaalta fiksut vuokralaiset tiedostavat, että vuokra varmasti nousee, jos asunnossa sikaillaan. Joten kyllä, uskon siihen, että fiksut va:t eivät ole sijoittaneet viimeisiä tai lainattuja rahoja asuntoon, vaan heidän elämänsä on turvattu muuten ja vuokraustoiminta tuo vain säästöjä tai lisäluksusta muullatavoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme