Teini sanoi että meidän koti on kamalampi kuin kenenkään muun missä se on ikinä ollut
Ja sanoi tämän ihan tosissaan, ei suutuspäissään. Ei kuulemma kehtaa tuoda kavereitaan ja nyt on noloa järjestää rippijuhlat kotona. On ihan normaali lapsiperheen koti.
Kommentit (138)
Olen aikuinen ja häpeän omaa kotiani syvästi. Nyt häpeän että häpeän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän teini sanoi että meillä on vanha ja kulunut koti ja kavereiden kodit on moderneja. Tämä (okt) on rakennettu 2002 😕
Ja se on vanha ja kulunut. Vuodesta 2002 on reilusti yli 20 vuotta aikaa ja se näkyy sisustusratkaisuissa. Huonekalut varmaan on myös tuolta ajalta?
Ostetaanko teille niin laaduttomia huonekaluja, että niitä pitää uusia vähän väliä? Se on minusta ennemminkin hävettävää. Laadukkaita klassikoita ei uusita.
Ei ainakaan meillä Artekin tuolit kestäneet lapsiperhekäyttöä edes viittä vuotta, ihan karmeaan kuntoon menivät puun pehmeyden takia. Ehkäpä niitä ei sitten lasketa laadukkaisiin klassikoihin.
Mulla on vasta 42 vuotta vanha Artekin tarjoiluvaunu, täysin priimakuntoinen. Sanoisin sitä laadukkaaksi klassikoksi, samoin Aalto-jakkaroitani samalta ajalta.
Nyt alkoi kiinnostaa, minkälainen koti ei teinin mielestä olisi nolo?
Äidin ei kannata mieltään pitkäksi aikaa pahoittaa teinin kommenteista.
Omakotitalossa tai miksei vaikka kerrostalossakin juhlat voi hyvän sään aikaan pitää ulkona. Tarjoaa vain sellaista syötävää, joka on helppo viedä ulos puutarhapöydälle ja varautuu korjaamaan ruuat pois heti kun kaikki ovat ottaneet. Muuten sitten jos juhlat on pakko pitää sisällä ja oma koti ei kelpaa, jäisi juhlat varmaan pitämättä. Minä en rippijuhlia pidä niin tärkeinä että niiden takia pitäisi juhlatila vuokrata erikseen.
Mikähän siellä omassa kodissa niin mättää? Sotkut voi siivota nurkista pois jne mutta hyvin usein lapsiperheissä lastenkin tavarat lojuu ympäri asuntoa. Teinin pitäisi ymmärtää ettei kaikki asu uudisasunnoissa. Vaikea kuvitella, että kenenkään koti olisi oikeasti niin kamala ettei (tuttuja!) vieraita voi sinne kutsua.
Vierailija kirjoitti:
Muutama prinsiippi:
i) Koti on sitä varten, että siellä asutaan. Se ei ole näyttelyesine.
ii) Voisiko teinin osallistaa kodin parannustalkoisiin. Hänhän voisi tuoda esille havaitsemansa epäkohdat ja ehdottaa, kuinka ne voisi korjata. Sen jälkeen hän voisi osallistua korjaustyöhön. Vanhemmat maksavat tarveaineet taloudellisten resurssiensa puitteissa.
Erinomaiset prinsiipit. Lisäisin vielä, ettei teinin purkauksien kannata antaa mennä ihon alle. Hänellä ei ole vielä realistista käsitystä siitä mitä kodin laittaminen ja remontoiminen maksaa, kuinka paljon se vaatii aikaa jne. Teini voi osallistua kesällä vaikka aidan maalausprojektiin niin saa vähän käsitystä.
Nuorten mielestä aika usein omien vanhempien elämäntyylit on noloja. Jos perheellä vaikka olisi se hulppea kivitalo Westendissä, niin nuori saattaisi hyvinkin häpeillä sitä ja ihannoida vaatimatonta ja yltiöekologista elämäntapaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli kyllä tosi paha mieli. Mitään aloitetta ei ole koskaan tehnyt sisustamisen suhteen tai kertonut ideoita. Ei kuulemma ole kaunis silmälle. Meillä valoisaa ja avaraa, olen kyllä laittanutkin kotia jonkin verran. T.Ap
Ei tuo ole oikea hetki pahoittaa mieltänsä. Sinä olet aikuinen, ja tuossa kohtaa on oiva hetki opettaa teinille, että koti on vallan kaunis. Esittelet sinun lempinäkymäsi, kerrot mihin sisustuksesi perustuu, mihin olet tyytyväinen, jne. Voit vaikka jonkun vertailunkin tehdä, jotta teinin näkökulma laajentuu. Voit kertoa olevasi ylpeä, että olette saaneet luotua tällaiset puitteet perheellenne ja miten iloitset, siitä, että teillä on lämmin ja läheinen perhe.
Ja tietenkin voit iloita teinin kanssa siitä, että muutaman vuoden päästä hän pääsee toteuttamaan omia sisustusvisioitaan omassa kodissaan, ja kysellä millaisia ne ovat.
Näin tunnelma
Ei minusta teinille tarvitse pakkosyöttää omaa näkemystään, että koska tämä on minusta ihana silloin se on sinustakin ihana.
Teinillä saa olla oma mielipide ja yhdessä voi miettiä, miten kodista saisi kaikille viihtyisämmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mä pahottaisin mieleni kaikesta mikä teinien mielestä on noloa, niin en muuta ehtisi tekemäänkään 🙄😂
T. Kolmen teinin äiti, joka on tällä viikolla kuullut joka päivä jonkun asian olevan noloa..
Jep. Vanhemmat ovat noloja, sisarukset ovat noloja, koirat vasta noloja ovatkin. Koti on nolo, auto on nolo, oikeastaan koko kotikaupunki on nolo. Noloja ovat vaatteet, puhelimet ja kuulokkeet. Kaikki on ihan järkyttävän noloa ja koko perheen ainoa tarkoitus on olla mahdollisimman nolo ja varsinkin nolata juuri kyseinen teini. Niin perus.
Todellakin kaikki nolottaa.
Meidän teinin mielestä meidän kallis auto oli nolo, koska muiden kavereiden perheillä oli normaalihintaiset tavalliset autot. Häntä nolotti kulkea kalliin auton kyydissä.
No teinit on teinejä. Me asutaan vanhassa kyläkoulussa ja pihapiirissä on pari sähköistettyä aittarakennusta jossa voi yöpyä. Alkuviikosta 15v poika oli sitä mieltä, että ne on noloja, eikä kellään muulla ole yhtä noloa kotia ja pihapiiriä kuin meillä. Eilen hän sitten päätti, että haluaa majailla toisessa aitassa kesän 🤷 Aamulla auto oli nolo, koska se ei ole sähköauto, kummasti kelpasi kuitenkin kyyti kouluun 😂
minua pahoinpideltiin kotona
näin nälkää
tämä 90 luvulla
näytä teinille tämä
Minusta taas tuohon ei kannata edes liikoja tarttua alkamalla välittömiin sisustuspuuhiin edes teinin kanssa yhdessä. Jos hän kuitenkin itse siellä asuu ihan tyytyväisenä, voisi mieluummin opettaa, ettei muiden ihmisten takia tarvitse muutoksia tehdä. Varsinkin kun heidän puolestaan ei voi edes tietää mitä pitävät tai eivät pidä nolona.
Vierailija kirjoitti:
minua pahoinpideltiin kotona
näin nälkää
tämä 90 luvulla
näytä teinille tämä
siis järjestetäänkö aloituksen teinille juhlat+
minä en järjestäisi
sanoisin , no eipä tarvitse ainakaan hävetä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli kyllä tosi paha mieli. Mitään aloitetta ei ole koskaan tehnyt sisustamisen suhteen tai kertonut ideoita. Ei kuulemma ole kaunis silmälle. Meillä valoisaa ja avaraa, olen kyllä laittanutkin kotia jonkin verran. T.Ap
Ei tuo ole oikea hetki pahoittaa mieltänsä. Sinä olet aikuinen, ja tuossa kohtaa on oiva hetki opettaa teinille, että koti on vallan kaunis. Esittelet sinun lempinäkymäsi, kerrot mihin sisustuksesi perustuu, mihin olet tyytyväinen, jne. Voit vaikka jonkun vertailunkin tehdä, jotta teinin näkökulma laajentuu. Voit kertoa olevasi ylpeä, että olette saaneet luotua tällaiset puitteet perheellenne ja miten iloitset, siitä, että teillä on lämmin ja läheinen perhe.
Ja tietenkin voit iloita teinin kanssa siitä, että muutaman vuoden päästä hän pääsee toteuttamaan omia sisustusvisioitaan omassa kodissaan, ja kysellä millaisia ne ovat.
Näin tunnelma
lyö sitä..niin minulle tehtiin..tosin en tehnyt mitään
olen älykäs ja kaunis...miksiköhän minua lyötiin++
Vierailija kirjoitti:
No teinit on teinejä. Me asutaan vanhassa kyläkoulussa ja pihapiirissä on pari sähköistettyä aittarakennusta jossa voi yöpyä. Alkuviikosta 15v poika oli sitä mieltä, että ne on noloja, eikä kellään muulla ole yhtä noloa kotia ja pihapiiriä kuin meillä. Eilen hän sitten päätti, että haluaa majailla toisessa aitassa kesän 🤷 Aamulla auto oli nolo, koska se ei ole sähköauto, kummasti kelpasi kuitenkin kyyti kouluun 😂
emojihullu..onko sulla lapsia +
Mikähän teinien mielestä ei ole noloa? Meidän koira on nolo, koska se pitää ulkoiluttaa?!? (Ilmeisesti muiden koirat on muumeja 🤔) Ja pikkusiskot ne vasta noloja onkin, kun ne täytyy aamuisin viedä päiväkotiin 😁 Mutta tuo on ohimenevää, joten toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Vierailija kirjoitti:
Teinit on tuollaisia. Myöhemmin nolottaa kun muistelee noita puheitaan.
Meillä ei olleet, lasten synttärikutsuja pidettiin, rippijuhlat ja lakkiaiset myös. Teinitytöt taitaa olla hankalia ?
Teinit on sellasia. Kaikki on heistä noloa. Muistelepa hieman omaa teini-ikää.
Vierailija kirjoitti:
Minusta taas tuohon ei kannata edes liikoja tarttua alkamalla välittömiin sisustuspuuhiin edes teinin kanssa yhdessä. Jos hän kuitenkin itse siellä asuu ihan tyytyväisenä, voisi mieluummin opettaa, ettei muiden ihmisten takia tarvitse muutoksia tehdä. Varsinkin kun heidän puolestaan ei voi edes tietää mitä pitävät tai eivät pidä nolona.
Tässä pointissa on vinha perä. Jos oma koti on itselle just hyvä, niin muiden takia ei tarvitse lähteä sitä muuksi muuttamaan.
Mutta jos siellä kotona on jotain romukasoja, jotka teiniä hävettävät, niin voisihan tuollaiset siivota yhdessä pois. Tuollaisille epäsiisteille kohdille voi itse muuttua sokeaksi, joten hyvä jos joku perheenjäsen siitä sanoo.
Ja muutenkin jos teinillä virtaa riittää, niin mielelläni hankin tarvikkeet ja maksan hänelle palkan jos hän haluaa jonkun piha-aidan maalata.
Jos koti on niin nolo, ettei sinne kehtaa vieraita päästää, niin rippijuhlat voi pitää sitten oman perheen kesken. Lahjoja toki tulee näin vähemmän. Anna teinin päättää nieleekö häpeänsä ja keskittyy juhlimaan vai nolosteleeko.
Muistan itsekin pitäneeni meidän kotia nolona teininä, kunnes menin uuden luokkakaverin kotiin jossa poltettiin tupakkaa sisällä ja alkoholiin käytettiin enemmän rahaa kuin huonekaluihin 😔