Jo selvivi, miksei maalaiset osaa ajaa autoa!
Oon aina ihmetellyt, miksi kaikki heinähatut ovat niin paskoja kuskeja. Johan selvivi; inssistäkin pääsee läpi vaikkei mitään osaa.
Tän päivän Iltalehti kertoo:
Henkilöautokortin saa helpoimmin pienellä paikkakunnalla.
Valtakunnallinen selvitys paljastaa, että insinööri- ja inssiajoksi kutsutun suorituksen kuten myös teoriakokeen ensimmäisen yrityksen hyväksymisprosentit vaihtelevat suuresti maakunnittain ja tutkintopaikoittain.
Pääkaupunkiseudulla ajokokelas saattaa joutua inssissä vilkkaaseen liikennevirtaan. Helsingin keskustan tutkintoalueella miehistä hädin tuskin yli puolet onnistuu yhdellä yrityksellä. Pääkaupungin pohjois- ja itäosissa läpimenoprosentit ovat vain hieman suurempia. Muualla Uudellamaalla virheettömien kuskien osuus nousee jo selvästi.
Muista kaupungeista ensimmäisen inssin suorittajia kohdellaan lempeimmin esimerkiksi Hämeenlinnassa ja Forssassa.
Vieläkin helpommin ajokokeesta selviää pienemmillä paikkakunnilla. Juankoskella, Nurmeksessa, Kurikassa, Alavudella ja Lapualla miesten onnistumisprosentti ensimmäisellä kerralla on 90 tai jopa sen yli.
Kommentit (38)
Aikanaan kun muutin Helsinkiin, olin ihan ihmeissäni, kun kaistanvaihdot, liittymistä tulot ym. sujuivat tosi helposti. Jossain vaiheessa tajusin, että Helsingin seudulla tällainen joustavuus on aivan välttämätöntä. Jos kukaan ei antaisi tilaa, liikenne sumppuuntuisi täysin. Turussa (ja ilmeisesti myös Treella) ei ole ihan niin pahoja ruuhkia, kun jonkun aikaa odottelee, tulee tyhjä väli, Helsingissä taas saisi odottaa iltaan asti...
huomannut, että pk-seudulla autot antavat paremmin tilaa kuin esim. tampereella. Tampereella kun yrittää ryhmittyä jonnekkin niin kukaan ei anna tilaa mutta Helsingin ruuhkassa saa tilaa paljon paremmin. Uskaltaisin melkein väittää että pk-seudun kuskit ovat suvaitsevaisempia kuin pienillä paikkakunnilla. Enkä nyt sano, että Tampere olisi pieni mutta silti siellä liikennekäyttäytyminen on ihan erilaista.
niin siinä ei ajotaitoa tarvita, kun tekniikka hoitaa kaiken.
Meillä sitten viljarekan navigaattori näytti peltotien kohdalla, että ollaan perillä. Kuljettaja ei paljon aivojaan herätellyt, kun käänsi rekan siihen peltotielle, mihin se upposi saman tien. Sanomattakin selvää, että navigaattori näytti väärin.
Siinä sitten kolme isäntää uhrasi iltansa, kun vetivät kolmella traktoriaan rekkaa sieltä "suosta" suosta ylös. Ja sitä muistellaan vieläkin silloin, kun halutaan arvostella ammattikuljettajan ammattitaitoja.
Asuin siellä aikoinaan muutaman vuoden, tosin silloin ilman autoa. Nyt kun käyn Tampereella ajaminen sujuu leikiten. Helsingissä ajaminen on kyllä vaikeampaa ja ihmiset kaahaavat hullun lailla. Mutta helppoa on autoilu Helsingissä verrattuna vaikka Pariisiin, jossa kerran pyörin varmaan 100-kaistaisessa liikenneympyrässä ainakin puoli tuntia...Helpointa on ajaa kyllä täällä maalla, se on selvä. Mutta Helsinkikin on sen verran pikkuinen kaupunki, että ei kai siitä nyt kovin vaikeasti ajettavaa edes saa?
että kun kattoo kartasta reitin mitä pitää ajaa niin paikanpäälle päästyään huomaakin että ei helvata, toi onkin ykssuuntanen väärään suuntaan ja sitten pitää ajella ties miten pitkälle että pääsee kääntymään.
Musta on ihan itsestäänselvää että maalla ja kaupungissa oppii vähän erilaisia ajotaitojen painotuksia. Kumpi sitten on oikeaa ajotaitoa?
Kumpaakin olis tietty hyvä osata kun saa kortin joka oikeuttaa ajamaan sekä mutkaisilla lumisilla peltoteillä että Helsingin ruuhkissa.
Mutta Helsinkikin on sen verran pikkuinen kaupunki, että ei kai siitä nyt kovin vaikeasti ajettavaa edes saa?
Ainakin mun kavereita siellä kuskattiin autokoulussa. Paljon autoja, isoja risteyksiä joissa monta kaistaa, jalankulkijoita, pyöräilijöitä, ratikat menee siinä keskellä (hyvä näköeste btw). Kuinkas monta kaistaa Hakaniemen torin kulmalla onkaan ratikat mukaanluettuna? 8?
Siinä seistiin iltapäiväruuhkassa, ei ehtinyt montaa kadunväliä ajella.
Kyllä mä silti jouduin tekemään pakolliset kaistanvaihdot, taskuparkin yms. Itäväylälläkin käytiin ajelemassa vähän kovempaa.
En todellakaan joutunut seistä vain valoissa, vaikka sitäkin oli.
Siitä lähtien olen ajanut ja edelleen ajan autoa. Silti mä en mene mielelläni Helsingin keskustaan autolla, mun mielestä se on äärimmäisen stressaavaa, siis jo itse siellä ajaminen, siihen vielä parkkipaikan etsintä päälle, ei kiitos!
Mutta mä olen ajanut monessa eri kaupungissa, niin pienissä kuin isoissakin. En mä ole kokenut sitä vaikeaksi. Joku esim. Kausalan keskusta on mulle ihan sama kuin täällä helsingissä oleva Puotila. Ei mitään vaikeuksia vaikka vieras kaupunki onkin. Jyväskylä, Tampere, Turku kaikki ne on läpi autolla käyty, eikä niitä voi verrata mitenkään Helsingin keskustaan tai sen ympäristöön. Tää on mun mielipide ja oma kokemus.
en tuohon inssi asiaan ota kantaa mutta kyllä ei kaupunkilaisetkaan aina osaa autoa ajaa. täällä maaseudun rauhassa näkee monesti varsinkin kesällä kun kaupunkilaisia pörrää paljon, että ajetaan ihan edellä ajan puskurissa kiinni. mikä kiire kaupungin ihmisillä aina ajaessa on? täällä on kyllä lääniä ajaa vähän kauempanakin. itseä ainakin ottaa kaupunkilais kuljettajat päähän!
mutta en yleistä tätä kaikkiin, mutta varsin usein tälläista vaan tapahtuu.
Missä päin Suomea rytisee autot yhteen ja nostellaan millon ojasta millon kaiteitten päältä..
Kyllä pääkapungin kuskit taitaa päästä otsikoihin ja uutisiin joka helvetin syksy.
Vai mites se nyt olikaan..??? ;) Että näin..
Missä päin Suomea rytisee autot yhteen ja nostellaan millon ojasta millon kaiteitten päältä..
Kyllä pääkapungin kuskit taitaa päästä otsikoihin ja uutisiin joka helvetin syksy.
Vai mites se nyt olikaan..??? ;) Että näin..
Uutisista sai kyllä muutamia kertoja lukea, miten teillä siellä maalla on vaikeaa ajaa lumimyräkässä. Ei tainnut ihan nappiin mennä?
kaupunkilaiset sitten siellä otsikoissa....
=DDD
miten hemmetissä ne liukkaat aina onnistuu yllättään vaikka jokainen tietää että ne tulossa? isoilla teillä kun on enemmän liikennettä niin luonnollisesti peltiä ruttaantuu enemmän... kumpa jotkut tajuaisivat että vaikka rajoitus on 100km/h niin ei ole pakko ajaa niin lujaa, varsinkaan jos ei sitte pysty pitämään autoa hanskassa.
Mutta tätähän eivät maalaiset ymmärrä. Kännissä ne ajelee pitkin peltoja ja pientareita, ja joka talosta löytyy traktori, millä ne autot sitten ojista pois vedetään. Ei valtakunnalliset iltapäivälehdet kiinnostu sellasesta kirjoittelemaan.
(ja tuskin edes siellä Hesassakaan). Kiva huomata kesällä pikkukaupunkimme täyttyessä pääkaupunkiseudulta ajavista mökkituristeista, että ihan ne perusliikennesäännötkin ovat kateissa (tyyliin kärkikolmio ja stop-merkki, Hesassa ilm. tuntemattomia merkkejä). Silloin on tosiaan pidettävä kieli keskellä suuta, että selviää hengissä kaupunkireissusta, koska Hesalaisten ajotaito ei tiukasta seulasta huolimatta ole kuin surkea miinus.
Olen ajanut kortin Helsingissä vuonna 1990 Töölöläisessä autokoulussa, en ollut todellakaan mikään lahjakkuus, mutta inssistä selvisin ekalla yrittämällä. Silloin ei kyllä inssiä juuri kukaan ihan keskustassa ajanut, katsastuskonttori sijaitsi Haagassa ja itse ainakin pyörin akselilla Haaga-Käpylä-Metsälä, jossa ei joitakin knoppeja, mm. Käpylän tasa-arvoiset risteykset jne. lukuunottamatta kovin vaikea ole ajaa.
Nyt asumme muualla, ja vielä joitakin vuosia sitten oli hauska seurata Helsinkiläisiä liikenneympyröissä kun vilkuttivat näpäkästi sinne ympyrän suuntaan ja sitten syöksähdettiin jonkun kylkeen. Hesassa ei nimittäin vielä kymmenisen vuotta sitten ollut kovinkaan montaa valo-ohjaamatonta liikenneympytää. Nyttemmin niitä on tullut myös Helsinkiin ja niissä on opittu ajamaan.
Muuten mielestäni Helsingissä vieraspaikkakuntalaisille voisivat olla ratikkakiskot ja kova vauhti, sekä alituiseen katutöiden vuoksi muuttuvat liikennejärjestelyt. Toisaalta Helsingissä on niin paljon valoja, että esim. tasa-arvoisista risteyksistä tarvitsee huolehtia aika vähän.
Tietä on opittu antamaan hiukan, mutta Tukholmaan verrattuna homma on lapsen kengissä. Kun olin saanut kortin, en uskaltanut ajaa Helsingin keskustassa, mutta muutettuani pariksi vuodeksi Tukholmaan opin ajamaan siellä keskustassa päivittäin, niin paljon "sallivampaa" ja kohteliaampaa liikennekulttuuri siellä oli.
Ainakin 10 vuotta sitten oli Helsingissä ihan sairaan helppo saada kortti. Minunkinlaiseni tumpelo pääsi sekä inssistä että kirjallisista kerralla läpi. Ja keskustassa tosiaan ajettiin...
En tajua, miksi noista ratikoista aina vouhkataan. Vaikkei olisi oikeasti sellaista ikinä edes nähnyt kuin telkkarissa, niin niiden väistämissääntö lienee melko helppo muistaa kuitenkin ;)
on tämä sama stanan kulunut asetelma MAALAISET vs. KAUPUNKILAISET!!!!! Se nyt on ihan yksi ja sama mistä tullaan jos ei vaan kertakaikkiaan osata ajaa=) toiset osaa toiset ei!!!!!! Näitä helkutan törttöilijöitä riittää.
Mä osaan ajaa;) mutta on mullekin virheitä sattunut muttei koskaan mitään emä mokaa että olisin aiheuttanut kolarin tai edes melkein. Helsingissä on oikeasti helppoa ajaa, mä en ymmärrä miksi ihmiset sitä niin hirveästi arastelee. Sinne pitää mennä sillä mentaliteetilla että pääset perille vaikket ihan tiedä miten. Mun mielestä rauhallisuus on kaiken a ja o=)
huomannut, että pk-seudulla autot antavat paremmin tilaa kuin esim. tampereella. Tampereella kun yrittää ryhmittyä jonnekkin niin kukaan ei anna tilaa mutta Helsingin ruuhkassa saa tilaa paljon paremmin. Uskaltaisin melkein väittää että pk-seudun kuskit ovat suvaitsevaisempia kuin pienillä paikkakunnilla. Enkä nyt sano, että Tampere olisi pieni mutta silti siellä liikennekäyttäytyminen on ihan erilaista.