Jo selvivi, miksei maalaiset osaa ajaa autoa!
Oon aina ihmetellyt, miksi kaikki heinähatut ovat niin paskoja kuskeja. Johan selvivi; inssistäkin pääsee läpi vaikkei mitään osaa.
Tän päivän Iltalehti kertoo:
Henkilöautokortin saa helpoimmin pienellä paikkakunnalla.
Valtakunnallinen selvitys paljastaa, että insinööri- ja inssiajoksi kutsutun suorituksen kuten myös teoriakokeen ensimmäisen yrityksen hyväksymisprosentit vaihtelevat suuresti maakunnittain ja tutkintopaikoittain.
Pääkaupunkiseudulla ajokokelas saattaa joutua inssissä vilkkaaseen liikennevirtaan. Helsingin keskustan tutkintoalueella miehistä hädin tuskin yli puolet onnistuu yhdellä yrityksellä. Pääkaupungin pohjois- ja itäosissa läpimenoprosentit ovat vain hieman suurempia. Muualla Uudellamaalla virheettömien kuskien osuus nousee jo selvästi.
Muista kaupungeista ensimmäisen inssin suorittajia kohdellaan lempeimmin esimerkiksi Hämeenlinnassa ja Forssassa.
Vieläkin helpommin ajokokeesta selviää pienemmillä paikkakunnilla. Juankoskella, Nurmeksessa, Kurikassa, Alavudella ja Lapualla miesten onnistumisprosentti ensimmäisellä kerralla on 90 tai jopa sen yli.
Kommentit (38)
Helsingin keskusta ruuhka-aikaan ei tuota ongelmia, mutta pimeillä maantiellä olen epävarma ja surkea kuski.
Maalaiset saa varmemmin kortin kuin hesalaiset ekayrittämällä... ja korttiahan ei saa jos ei osaa ajaa.... sori
ja kaikki MM-sarjaan päässeet rallikuskitkin on kotoisin Helsingin ydinkeskustasta, eikä kukaan tule maalta...
osata ajaa jossain raitiovaunujen seassa jos niitä näkee kerran vuodessa - kun käy Hesassa ostoksilla ???
Ja silloinkin liikkuu jalkaisin.
Maalaiset saa varmemmin kortin kuin hesalaiset ekayrittämällä... ja korttiahan ei saa jos ei osaa ajaa.... sori
että maallaa saa kortin helpommin, koska maalaisilla parempi ajotaito.
Harva kaupunkilainen on harjoitellut ajoa ennen autokoulua. Omalla pikkupaikkkunnallani lähes kaikki oli ajelleet (lukuisia kertoja) jäällä, pelloilla ja metsäteillä ennen autokouluun menoa. Auton käsittelyn oppimiseen ei siis enää tuhrautunut autokoulussa aikaa, vaan tunnit pystyi käyttämään paremmin hyödyksi.
Ajoin korttini maalla, missä varmasti sain sen "helpommalla" kuin kaupungissa. Sen jälkeen olen ajanut mm. Helsingissä niin paljon, ettei se tuota ongelmia. Ehkä harjoitus tekee mestarin missä tahansa. Mietipäs muuten onko hieman helpompaa ajaa millasiella ajotaidolla tahansa tutussa kaupungissa kuin vieraassa, jossa ei oikein tiedä, mikä kaista pitäis valita.
Osaatko itse kaahata turvallisesti hiekkaisella ja mutkaisella pikkutiellä. Ne taidot tuskin karttuvat keskusta-ajossa (jos tarpeenkaan) ;)
ajoin inssini paikkakunnalla, jossa oli yhdet liikennevalot, eikä ainoatakaan monikaistaista tietä. Helppoa, riitti, kun hallitsi auton. Kaupunkiajossa olenkin ihan onneton.
Mitä siellä Hesassa ajokortilla ylipäätään tekee, kun ettekös te kuitenkin liiku metrolla ja ratikalla yms? Täällä maalla sentään ajetaan joka paikkaan, kauppaan, pankkiin, töihin, tarhaan... Kun ei niitä julkisia ole. Siinä se ajotaitokin pakosta kehittyy.
Näin siis naisen logiikalla ajateltuna.
t:mies
Naisen logiikalla tämä juttu väännetään just nurin. Juttu on kirjoitettu ennakko asenteella että kortin sais "helpommalla". Samat säännöt ne on kortin saamikseksi joka paikassa, jos hesalaiset tyrii huonouttaan niin se on oma vika
Silti sain kortin :) ei ainuitakaan liikennevaloja, ei ruuhkaa... Kaikki reitit sen verran tuttuja että ei tarvinnut miettiä että mistä kannattaisi ajaa, vaan se oli ihan itsestäänselvää.
kakkosvaiheen ajoin aikoinaan kaupungissa ja se oli ihan kamalaa.
Autoja on ihan helvetisti. Niiden seassa painata sitten ratikat ja bussit. Junat ja metrot onneksi kulkevtaa omilla raiteillaan.
Yksityisautoilu on täällä todellakin massiivista, vaikka julkistakin liikennettä toki on.
Mitä siellä Hesassa ajokortilla ylipäätään tekee, kun ettekös te kuitenkin liiku metrolla ja ratikalla yms? Täällä maalla sentään ajetaan joka paikkaan, kauppaan, pankkiin, töihin, tarhaan... Kun ei niitä julkisia ole. Siinä se ajotaitokin pakosta kehittyy.
Näin siis naisen logiikalla ajateltuna.
Siinä seistiin iltapäiväruuhkassa, ei ehtinyt montaa kadunväliä ajella.
Mitenkäs tämä sitten selittää sen, että pk-seudulla näkee joka päivä määrättömästi kuskeja, joiden taidot liikenteessä ovat suunnilleen lehmän tasoa?
Ei ole kukaan vielä mua kommentoinutkaan maalaiseksi - asun 50 000 asukkaan kaupungissa Hämeenlinnassa.
Ilmeisesti helsinkiläisiltä puuttuu myös oikeinkirjoitustaito, "selvivi" kirjoitettu peräti kahteen kertaan!
a) pikkupaikkaunta, ei juuri ruuhkia tai suurta määrää busseja, jalankulkijoita ja pyöräilijöitä, vähän liikennevaloja, risteykset usein pieniä.
b) iso paikkakunta, enemmän liikennettä, jalankulkijoita, pyöräilijöitä, busseja, parhaassa tapauksessa ratikoitakin. Risteyksiset isoja, kulkijoita suihkii enemmän ja kaistojakin on enemmän. On yksisuuntaista katua, tiheästi risteyksiä jne.
Ihan vaan liikennemääriä katselemalla (jätetään nyt kaupungin tuttuus pois), kummassa on helpompi saada ajokortti, paikassa jossa liikennöivien kulkuvälineiden määrä on X, vai se jossa määrä on 5X?
Mitenkäs tämä sitten selittää sen, että pk-seudulla näkee joka päivä määrättömästi kuskeja, joiden taidot liikenteessä ovat suunnilleen lehmän tasoa?
Ihan vakavissaan, jostain syystä suurin osa mun muaalta muuttaneista opiskelukavereista ei suostu ajamaan Hesan keskustassa vaikka ovat asuneet täällä jo vuosia (siis lähentele ekymmentä tai ylikin). Miksi, jos ne kerran ovat parempia kuskeja, eihän tämä kaupunki kovin vieras voi noin pitkän asumisen jälkeen olla?
Jos ei osaa niin menee muitten perässä ja suosii liikennevaloristeyksiä. Niin helppoa!
Täällä maalla on kyllä oikeasti ääliö kuskeja. Ihan omalla kotitiellä joka on hiljainen pieni asfalttitie olen meinannut ajaa pahimmat kolarini. Traktorista lähdetään ohi katsomatta paikkaa, olen kahdeksti saanut ilmatyynyn kasvoilleni koska olen joutunut jarruttamaan äkisti näiden takia, nää sankarit ajaa vaan ohi. Traktoritkin kulkee nykyään 60 km/h ja jos perässä vielä joku työkone/kärri niin ei siitä ihan heittämällä vain ohi mennä. En jaksa edes muistaa mitä kaikkea tässä on sattunut mutta paljon!
Ihan uskomattoman typeriä kuskeja nämä hiljaisimmilla tiellä ajajat. Sitä kuvitellaan ettei kukaan vastaan tule.
Ihmiset muuttuu ihan aivottomiksi tumpeloiksi kun liikenteessä on jotain epänormaalia. Aurausauto, viitoituskone, lakaisinkone, traktori, lanaaja... Ihmiset heittää aivot narikkaan ja vaarantaavat kaikkien hengen typerillä ohituksillaan. Ja jotkut jopa ylivarovaisuudellaan.
Kyllä tuolla saa henkesä puolesta pelätä. Kaupungissa on oikeastio fiksumpaa porukkaa ratin takana. Tulkaa ihan huvikseen katsomaan tänne maalle tätä typeryyttä!!!
En minäkään saata selvitä kommelluksitta Helsingin liikennevirroissa, kun en tunne kaupunkia, ei oo navigaattoria, ja ajaessa pitää samalla lukea karttaa.
Mutta minä tiedän miten ajetaan nietostuneessa lumessa ettei auto jää kiinni nietokseen. Minä osaan peltotiellä arvioida saako auton ympäri upottamatta sitä peltomultaan vai onko peruutettava, ja osaan peruutta sen auton siinä heinäisellä peltotiellä takaisin, vaikka matkaa olisi kilometri. Tiedän myös miten ajetaan juurakkoisella ja kivisellä metsätiellä ilman, että tulee pohjakosketuksia.
Osaan myös ajaa traktoria ja peruuttaa peräkärry perässä.
Ajotaitoja ne on nuokin, vaikka maalainen olenkin.