Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laittaisitko isosiskon vastuuseen pienemmästään kesällä?

Vierailija
22.05.2025 |

Jättäisitkö lapset keskenään kesälomallaan, vanhimman paimennettavaksi. Nyt en niinkään hae sitä, minkä ikäisen voi jättää. Mielestäni tuo on periaatteellisesti väärin, ja ihmettelen kun tuttuni tekee sitä (vielä nykyaikana).

Kommentit (141)

Vierailija
101/141 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi en laittaisi? Jos isompi ei ole kesätöissä, niin onko oikeasti iso vääryys, jos joutuu pitämään nuoremmasta huolta? Oletuksena toki se, että nuorempikin on kouluiässä eikä perhe säästä päivähoitomaksuissa.

Liian paljon meillä ajatellaan, että lasten ei perheessä pidä olla yhdessä, tavallaan muodostetaan isä+äiti+esikoinen ja isä+äiti+kuopus -perheitä olettaen, että sisaruus on rangaistus.

On ihan eri asia olla yhdessä kuin vastuussa toisesta. En näe, että olisi sisaruussuhteelle tai kenenkään lapsen henkiselle kehitykselle kovin hyväksi joutua olemaan se, joka kantaa vastuun toisesta. Nämä mallit periytyvät helposti pitkälle aikuisuuteen ja kasaa liikaa painoa toisen harteille, kun toinen saa liihotella.

Vierailija
102/141 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin koko nuoruuteni pikkuveljestä vastuussa loma-aikoina kun äiti oli töissä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/141 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu lasten iästä. Sanoisin, että yli 7-8-vuotiaat pystyvät olemaan aikuisen työpäivän ajan kotona ihan yksinään, kun jääkaapissa on vain ruokaa ja vanhempi puhelinyhteyden päässä. Meillä toisen vanhemman työpaikka on vielä 2 km päässä, eli nopeasti kotiin pääsee, jos jotain yllättävää sattuu. Meillä 9 v ja 12 v pärjäävät hyvin keskenään kotona. Mutta 3-vuotiasta en kyllä uskaltaisi heidän kanssaan jättää. Varmasti pärjäisivät päivän ok, osaisivat antaa ruokaa ja pukea, mutta ikinä ei voi tietää, jos jotain yllättävää tapahtuu. Kyllä alle kouluikäisillä on aina hyvä olla täysi-ikäinen vahtija.

Mun lapset on 7 ja 9 ja tämä on musta täysin vastuuton ehdotus. Eivät todellakaan voi olla kotona keskenään eivätkä yksinään aikuisen työpäivän ajan. Ja se 2km on pitkä matka, jos jotain isompaa vahinkoa tapahtuu.

Vierailija
104/141 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mahdollista. Tehtäviä voit siirtää mutta vastuu säilyy sinulla.

Vierailija
105/141 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi en laittaisi? Jos isompi ei ole kesätöissä, niin onko oikeasti iso vääryys, jos joutuu pitämään nuoremmasta huolta? Oletuksena toki se, että nuorempikin on kouluiässä eikä perhe säästä päivähoitomaksuissa.

Liian paljon meillä ajatellaan, että lasten ei perheessä pidä olla yhdessä, tavallaan muodostetaan isä+äiti+esikoinen ja isä+äiti+kuopus -perheitä olettaen, että sisaruus on rangaistus.

On ihan eri asia olla yhdessä kuin vastuussa toisesta. En näe, että olisi sisaruussuhteelle tai kenenkään lapsen henkiselle kehitykselle kovin hyväksi joutua olemaan se, joka kantaa vastuun toisesta. Nämä mallit periytyvät helposti pitkälle aikuisuuteen ja kasaa liikaa painoa toisen harteille, kun toinen saa liihotella.

Juu. Itsellä hyvin lievästi kehitysvammainen sisarus. Sillä on asunto ja ajokortti. Joskus töitä. Vanhemmat pesi kätensä vastuusta, edelleen olen se joka hänen asioitaan hoitaa kun tulee sellaisia mitä ei itse osaa. Ahdistaa, mutta näin se vaan on. Kukaan muu ei häntä auta

Vierailija
106/141 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, no voi aikuisellekin jotain sattua ja hän voi mennä paniikkiin. 

Tämän uskon täysin, nykyajan aikuiset menevät paniikkiin joka pikkuasiasta, eivät osaa yhtään sen paremmin arvioida tilanteita kuin 12 vuotiaat lapset. 

Sen vuoksi heistä onkin ihan epistä, jos heille sanotaan, että eivät voi laittaa omista lapsistaan ketään muuta vastuuseen kuin itsestään, sen vuoksihan niitä lapsia on nyt tehty kaksi että se toinen alkaa sitten hoitaa!!

Mä lohduttaudun sillä, että ei täällä monikaan kirjoittajista ole nykyajan vanhempia, pari ehkä, mutta suurin osa on näitä mummoja, jotka huoletta ovat aikanaan jättäneet lapsensa ja nyt puolustelevat sitä sillä, että kyllä tuon ikäisen pitää jo osata.

Niin nimittäin puolustelivat silloinkin. Aina, kun vahinko lapsena sattui sain kuulla, että kyllä minä tuon ikäisenä jo olin sitä ja tätä. Minuun tämä ei niin vaikuttanut, mutta sisko kyllä kärsi ja vieläkin muistan ne epätoivoiset huushollinpidon yritykset, joita värkkäilimme todella pienestä.

Juu vastuunkantoa pitää oppia. Muuta ei sitten opittukaan, sisko nyt terapiassa opettelee ensimmäisenä antamaan itselleen anteeksi. Minä nauran paskaiset naurut kun mamma siskon kautta valittelee, että en koskaan käy. Musta tuon ikäisenä pitäisi osata tulla toimeen jo itsekseen.

Vierailija
107/141 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei o lapsen hommia hoitaa ja ottaa vastuuta jonkun muun tekeleistä. Ikäraja tuohon hommaan on 18v ja palkkaa pitää maksaa.

t. teininä sisaruksia pakotettuna hoitanut keski-ikäne vela

Vierailija
108/141 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet satapros oikeassa. Lisäksi (kirjoitinkin jo aiemminkin) tällä on kääntöpuolensa sitenkin, että se vastuussa olija saattaa olla hyvinkin ankara ja painostava sille, josta on pakotettu tai rahalla houkuteltu (käytännössä pakotettu) vastuuta kantamaan. Eli ikään kuin kostaa nuoremmalle tuon teettämällä kaikkea ikävää, kiusaamalla tms.

Me olemme siskon kanssa nämä asiat sopineet ja löydämme niistä paljonkin huumoria aikuisena, mutta tiedän monia, joille tuo jäi ikuiseksi haavaksi sisarussuhteeseen.

Ja sitten on vielä sekin, että aina kuitenkaan lasten keskeinen dynamiikka ei ole se, että vanhempi pystyy nuorempaa määräämään, eli vaikka toinen tekee mitä, minkäs hän mahtaa kuin rukoilla että älä, toi on vaarallista? Näitäkin nähtiin. Kamala stressi sille "vastuussa" olijalle.

Vierailija
109/141 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu. Itsellä hyvin lievästi kehitysvammainen sisarus. Sillä on asunto ja

Tuttua! Mulla on vaikeammin kehitysvammainen sisarus ja mut jätettiin jo todella pienestä olemaan vastuussa hänestä. Jälkiä on korjailtu terapiaa myöten...

Vierailija
110/141 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin koko nuoruuteni pikkuveljestä vastuussa loma-aikoina kun äiti oli töissä

Miltä se sinusta tuntui? Miten on vaikuttanut sisarusten väleihin?

Vierailija
111/141 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko oikeasti nykyään vanhemmat näin sekaisin? Jättää 12 v vastuuseen 7v?

Eikö kukaan muista, miten hyviä ideoita tuossa iässä justiin saatiin, jos oli ihanat kesäiset päivät ilman huolen häivää?

Minä ihan luulin, että tämä vastuuttomuus jäi jonnekin seitkytluvulle. Hyvin tuolla joku sanoi, että saako lapset tosiaan itse nykyään päättää, koska ovat täysi-ikäisiä huolehtimaan itsestään ja toisista.

Vastuuttomalla 70-luvulla tuo 12v olisi mennyt kesätöihin harventamaan sokerijuurikasta, ei ollut mitään huolettomia kesäpäiviä vaan tiukka työrupeama.

Minä aikuisenakin harventaisin mieluummin sokerijuurikasta kuin ottaisin vastuun toisesta. Jos näistä kahdesta inhottavasta pitäisi valita toinen, niin ottaisin sen jossa saa olla omissa ajatuksissaan eikä ihmissuhdetyössä koko ajan valppaana.

Vierailija
112/141 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öhöm. Olen nähnyt ihmisiä, jotka jättävät 3-vuotiaan 5-vuotiaan vastuulle. Se on vastuutonta. 

Mutta kyllä normaalijärjellä varustetut isot koululaiset pärjäävät muutaman tunnin keskenään, varsinkin jos vanhemmalla on mahdollisuus esim. ruokatauolla poiketa kotona katsomassa ja hän on puhelimitse jatkuvasti saavutettavissa. Kyllä lapsille nyt vähän voi antaa vastuuta.

Mutta joo, tunnen minä ihmisiä jotka hankkivat 10-vuotiaalle lapsenvahtia, kun lasta ei voi jättää hetkeksikään yksin. Nämä ovat niitä, jotka eksyvät alle kilometrin päässä kotoaan.

Vierailija
113/141 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikään alaikäinen ei ole eikä koskaan tule olemaan vastuussa lapsistani.

Vierailija
114/141 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Kun viet lapsesi päiväkotiin, niin siellä voi olla harjoittelua suorittamassa ammattikoululainen, joka ei ole täysi-ikäinen. Harva lähihoitajaksi opiskeleva on. 

Vierailija
115/141 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Kun viet lapsesi päiväkotiin, niin siellä voi olla harjoittelua suorittamassa ammattikoululainen, joka ei ole täysi-ikäinen. Harva lähihoitajaksi opiskeleva on. 

Työharjoittelijan mukana on aikuinen työntekijä.

Vierailija
116/141 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä normaalijärjellä varustetut isot koululaiset pärjäävät muutaman tunnin keskenään, varsinkin jos vanhemmalla on mahdollisuus esim. ruokatauolla poiketa kotona katsomassa ja hän on puhelimitse jatkuvasti saavutettavissa. Kyllä lapsille nyt vähän voi antaa vastuuta.

Onkos joku väittänyt, että näin ei ole? Alat sössöttää aivan eri asiasta kuin mitä tässä on puhuttu: toisen lapsen laittaminen koko kesäksi vastuuseen toisesta. Joka päivä, koko vanhempien työpäivän ajan. Kyseessä eräässäkin tapauksessa 12 ja 7 vuotiaat.

Nämä on näitä vauvavastauksia. Kun joku sanoo surevansa lapsensa kuolemaa nämä mammat vastaa, että ai kyllä meillä vaan ihanat terveet lapset jo tervejärkikin sanoo, että semmoinen on normaalia.

Vierailija
117/141 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu. Hän ei olekaan vastuussa lapsista siellä, vaan ne koulutetut lastenhoitajat ja -opettajat ovat.

Vierailija
118/141 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat vanhempien lapsia, eivät sisarusten, joten päävastuu on vanhemmilla. Perheen lapset eivät ole päättäneet hankkia jälkikasvua, joten vanhempien tehtävä on järjestää lapsilleen hoito. Tunnin tai parin tunnin ajaksi voi sisarus toisesta huolehtia, mutta lapset eivät ole toistensa kesähoitajia. Mieheni lapsuuden huonossa ja epämääräisessä  alkoholistiperheessä näin toimittiin hänen ollessaan teini ja ihmettelin jo silloin nuorena tämän perheen käytäntöjä. Lapsille ei riittänyt mitään, ei uusia vaatteita, ei harrastusmahdollisuuksia, mutta vanhempien sikiämistuloksista oli kyllä vastuu. Mieheni pelastui, koska muutimme kauas tuosta kaikesta ja minimoimme yhteydenpidon. 

Vierailija
119/141 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ei ole millään tavalla OK. Itselläni meni aina kaikki kesälomat pilalle kun mut laitettiin vahtimaan pikkusiskoa. Itse en ole omille lapsilleni tehnyt tuota.

Vierailija
120/141 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sitten epäreilua se, että perheen 14v joutuu olemaan kesän kotona, koska mummo tulee hoitamaan 7v ikästä pikkusisarusta ja tasapuolisuuden vuoksi molemmat lapset ovat kanssaan? Mummo ilmoittaa, että kavereitten kanssa saa mennä vasta sitten, kun vanhemmat on tulleet töistä kotiin ja vanhemmat ilmoittavat, että jos menet kavereitten kanssa ilman lupaa, niin sitten lähdette 150 km päähän mummolaan koko kesäksi.

Siis miksi 14-vuotias joutuu olemaan kotona jos mummo tulee hoitamaan 7-vuotiasta? Kyllähän teinin pitää saada olla kavereittensa kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi