Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laittaisitko isosiskon vastuuseen pienemmästään kesällä?

Vierailija
22.05.2025 |

Jättäisitkö lapset keskenään kesälomallaan, vanhimman paimennettavaksi. Nyt en niinkään hae sitä, minkä ikäisen voi jättää. Mielestäni tuo on periaatteellisesti väärin, ja ihmettelen kun tuttuni tekee sitä (vielä nykyaikana).

Kommentit (141)

Vierailija
81/141 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 12v ja 8v lapset. Kysyi keväällä, menettekö mummolle vai oletteko kotona ja isompi pitää huolen pienemmästä. Ehdoton vastaus oli, että ollaan kotona!

Pitänee nyt soittaa mummolle, että koska "vahtimis"tilanne olisi epäreilu, niin tulevat kesä- ja elokuuksi mummolaan eivätkä näe kavareita tai harrasta tuttuja juttuja koko kesänä. Voi olla, että 12v ei tästä ilahdu.

Todellakin pitää, jos olet niin pasko vanhempi, että muita vaihtoehtoja ei ole kuin kyörätä lapset mummolaan tai jättää yksikseen koko kesäksi.

Susta pitäisi tehdä lasu oikeasti. Kaksitoistavuotias ei ole millään tavalla kypsä ottamaan vastuuta edes itsestään, saati toisesta lapsesta. On ilman muuta selvää, että lapset vastaa KOTONA, koska mahtava tilaisuus! Kuka kersa saa jäädä tekemään ihan mitä lystää ja porukat hy

No mitäs sitten kyselet ja olet mummolaan kyöräämässä, jos nyt ynt'äkkiä oletkin itse pihapiirissä?

Vierailija
82/141 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on pakko laittaa. Meillä tyttö 7v ja poika 11v. Sekä mun että miehen lomat max kolmen viikon pituisia kesäaikaan ja vaikka pidetäänkin ne lasten vuoksi eri aikoina, niin koulun kesäloma kun niin pitkä, niin muutamia viikkoja joutuu olemaan lapset keskenään.  

Se on silti laitonta laittaa. Itse en kykenisi töihin, en olisi siellä hetkeäkään ajattelematta, mitä kotona nyt tapahtuu.

Oletko sama, joka mietti, että syövät pelkkää makaronia siellä koko kesän?

Tuossa tilanteessa on vaikka sitten maksettava joku kotiin, jos kukaan sukulaisista tai ystävistä ei pääse apuun. 

Älä viitsi lietsoa hysteriaasi muihin. Vai miten lapsellisia nykyajan 7 vuotiaat on? Eihän siinä ole mitään erityistä vahdittavaa, ellei diagnoosissa ole kovin paljon aakkosia. Ja nykyään kun saa vanhemman puhelimen päähän heti. Eri asia toki, mikäli ollaan töissä, joissa puhelimeen ei voi vastata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/141 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko oikeasti nykyään vanhemmat näin sekaisin? Jättää 12 v vastuuseen 7v?

Eikö kukaan muista, miten hyviä ideoita tuossa iässä justiin saatiin, jos oli ihanat kesäiset päivät ilman huolen häivää?

Minä ihan luulin, että tämä vastuuttomuus jäi jonnekin seitkytluvulle. Hyvin tuolla joku sanoi, että saako lapset tosiaan itse nykyään päättää, koska ovat täysi-ikäisiä huolehtimaan itsestään ja toisista.

Vastuuttomalla 70-luvulla tuo 12v olisi mennyt kesätöihin harventamaan sokerijuurikasta, ei ollut mitään huolettomia kesäpäiviä vaan tiukka työrupeama.

No tuo kyllä riippuu aivan perheestä. Ei mua minään lapsityövoimana käytetty, vaan todellakin makailin kotona ihan kesälomat ala-asteikäisenä ja vielä yläasteellakin.  Tosin kun päästiin yläasteikään molemmat niin saatiin sentään olla jo kahdestaan kotona päivisin. 

Mutta ei kuuloonkaan, että vaihtoehdot olisi joko katsoa toisen perään tai mennä sokerijuurikaspellolle.

Vierailija
84/141 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lasten iästä. Sanoisin, että yli 7-8-vuotiaat pystyvät olemaan aikuisen työpäivän ajan kotona ihan yksinään, kun jääkaapissa on vain ruokaa ja vanhempi puhelinyhteyden päässä. Meillä toisen vanhemman työpaikka on vielä 2 km päässä, eli nopeasti kotiin pääsee, jos jotain yllättävää sattuu. Meillä 9 v ja 12 v pärjäävät hyvin keskenään kotona. Mutta 3-vuotiasta en kyllä uskaltaisi heidän kanssaan jättää. Varmasti pärjäisivät päivän ok, osaisivat antaa ruokaa ja pukea, mutta ikinä ei voi tietää, jos jotain yllättävää tapahtuu. Kyllä alle kouluikäisillä on aina hyvä olla täysi-ikäinen vahtija.

Vierailija
85/141 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä viitsi lietsoa hysteriaasi muihin. Vai miten lapsellisia nykyajan 7 vuotiaat on? Eihän siinä ole mitään erityistä vahdittavaa, ellei diagnoosissa ole kovin paljon aakkosia. Ja nykyään kun saa vanhemman puhelimen päähän heti. Eri asia toki, mikäli ollaan töissä, joissa puhelimeen ei voi vastata.

Olen eri, mutta kyllä 7v on aina ollut kovin lapsellinen, jos on terve lapsi. Tämän ikäisellä ei normaalisti kuulu olla kovin vahva kognitiivinen käsityskyky tai ymmärrys syystä ja seurauksesta. Tämän ikäisen kuuluu olla utelias ja hahmottaa maailmaa enemmän kuvitteellisesti kuin käsitteellisesti.

Jos seitsemän vuotiaassa ei ole mitään vahdittavaa, ennustan, että terapiakustannukset tulevat olemaan mittavat, sikäli kuin aikuisiällä sinne osaa ja kykenee hakeutumaan.

Ja vanhemman saa puhelimen päähän, jos pälkähtää päähän soittaa. Aina kun näin ei etenkään vahingon sattuessa tapahdu tai ennätä tapahtumaan.

Olette kyllä...mitähän sanaa kehtaisi käyttää. Miettikää nyt: 7 v on todennäköisesti ollut kävely- ja puhekykyinen n. 5 vuotta, millään lailla järjellistä puhetta tuottanut noin 4 vuotta. Ja nyt hänen siis pitäisi ottaa vastuu itsestään. You go!

No, tämä nyt vain kertoo siitä, että kaikki "aikuiset" eivät ole kovin kykeneviä vastuuta ottamaan.

Vierailija
86/141 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ette pennuillenne anna minkäänlaista vastuuta ,niin omapahan on vikanne että vanhempana ne tolloilevat. Vastuu on niin iso asia ja siihen pitää opetella nuorena, jotta saadaan kunnon ihmisiä.

Vierailija
87/141 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta kyllä 7v on aina ollut kovin lapsellinen, jos on terve lapsi. Tämän ikäisellä ei normaalisti kuulu olla kovin vahva kognitiivinen käsityskyky tai ymmärrys syystä ja seurauksesta. Tämän ikäisen kuuluu olla utelias ja hahmottaa maailmaa enemmän kuvitteellisesti kuin käsitteellisesti.

Jos seitsemän vuotiaassa ei ole mitään vahdittavaa, ennustan, että terapiakustannukset tulevat olemaan mittavat, sikäli kuin aikuisiällä sinne osaa ja kykenee hakeutumaan.

Ja vanhemman saa puhelimen päähän, jos pälkähtää päähän soittaa. Aina kun näin ei etenkään vahingon sattuessa tapahdu tai ennätä tapahtum

Suomessa on paljon 7-vuotiaita lapsia, jotka joutuvat kävelemään yksin kouluun ja koulusta kotiin ja odottamaan iltapäivän vanhempien saapumista töistä kotiin. Ei kaikissa kunnissa ja kouluissa järjestetä mitään iltapäivätoimintaa. 

Vierailija
88/141 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu lasten iästä. Sanoisin, että yli 7-8-vuotiaat pystyvät olemaan aikuisen työpäivän ajan kotona ihan yksinään, kun jääkaapissa on vain ruokaa ja vanhempi puhelinyhteyden päässä. Meillä toisen vanhemman työpaikka on vielä 2 km päässä, eli nopeasti kotiin pääsee, jos jotain yllättävää sattuu. Meillä 9 v ja 12 v pärjäävät hyvin keskenään kotona. Mutta 3-vuotiasta en kyllä uskaltaisi heidän kanssaan jättää. Varmasti pärjäisivät päivän ok, osaisivat antaa ruokaa ja pukea, mutta ikinä ei voi tietää, jos jotain yllättävää tapahtuu. Kyllä alle kouluikäisillä on aina hyvä olla täysi-ikäinen vahtija.

Mun mielestä onkin huima ero siinä, että lasten oletetaan pärjäävän keskenään kuin siinä, että toinen velvoitetaan toisesta vastuuseen ja vielä korostetaan tätä maksamalla.

Mekin tultiin ihan kivasti toimeen keskenämme veljen kanssa (mitä nyt tapeltiin normimäärä😂), osattiin käyttää mikroa tietysti ja ottaa pakastimestakin ruokaa jos niikseen oli. Ne oli kivojakin päiviä oikeasti, oli ihanaa olla kotona kaksin. Mutta naapurissa asuvaa ystävääni kyykytti kaksi isoveljeä josta toiselle maksettiin "perään katsomisesta". Tekivät oikeasti kiusaa, esim. viime tingassa kun piti uimaan lähteä määräsivätkin jonkun tehtävät tms. Ihan kauheaa katsottavaa. Vanhempi veljeksistä ryyppäili kotona kavereidensa kanssa päivän ja häipyi vähän ennen kuin porukat tuli kotiin, hah hah.

Eli sanoisin, että ei kannata vanhempien tässäkään kohtaa olla niiden lapsostensa suhteen liian sinisilmäisiä mitä siellä kotona tapahtuu.

Vierailija
89/141 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vanhemman saa puhelimen päähän, jos pälkähtää päähän soittaa. Aina kun näin ei etenkä

Ja tämä on ihan eri asia kuin olla yksin kotona joka päivä 8+ tuntia vanhempien työajan.

Vierailija
90/141 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, sillä vanhemmalla lapsella on oikeus lomaan. Jos ei pysty hoitamaan lapsia, ei niitä pidä tehdä. 

Jos vanhempi lapsi kaipaa tienestejä, voi toki ehdottaa, että maksua vastaan hoitaa pienempää. 

Vierailija
91/141 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko oikeasti nykyään vanhemmat näin sekaisin? Jättää 12 v vastuuseen 7v?

Eikö kukaan muista, miten hyviä ideoita tuossa iässä justiin saatiin, jos oli ihanat kesäiset päivät ilman huolen häivää?

Minä ihan luulin, että tämä vastuuttomuus jäi jonnekin seitkytluvulle. Hyvin tuolla joku sanoi, että saako lapset tosiaan itse nykyään päättää, koska ovat täysi-ikäisiä huolehtimaan itsestään ja toisista.

Vastuuttomalla 70-luvulla tuo 12v olisi mennyt kesätöihin harventamaan sokerijuurikasta, ei ollut mitään huolettomia kesäpäiviä vaan tiukka työrupeama.

Ei mitään kivaa työtä, mutta silti vähemmän vastuullista kuin lapsen hoitaminen. Jos puutarhatyössä epäonnistuu, seuraukset ovat pienemmät kuin hoitotyössä. 

Vierailija
92/141 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, sillä vanhemmalla lapsella on oikeus lomaan. Jos ei pysty hoitamaan lapsia, ei niitä pidä tehdä. 

Jos vanhempi lapsi kaipaa tienestejä, voi toki ehdottaa, että maksua vastaan hoitaa pienempää. 

Ainoastaan siinä tapauksessa, että ikäero on vähintään 8 vuotta, ei muutoin. Ei ole tarpeen rahoittaa mitään hierarkiaa lasten välillä vain siksi, että itselle tulee valheellinen mielenrauha.

Vierailija
93/141 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Se yllättävä asia voi olla myös se, että isommalle tapahtuu jotain. Minulla esim. lapsena tuli usein verta nenästä. Kerran, ollessani 12-vuotias, se ei meinannut millään loppua ja olin vähällä pyörtyä. Olin tällöin yksin ja ihan hädissäni. Onneksi vastuullani ei silloin ollut pikkusiskoa, niin kuin usein oli. Hän olisi mennyt ihan paniikkiin.

Vierailija
94/141 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoastaan siinä tapauksessa, että ikäero on vähintään 8 vuotta, ei muutoin. Ei ole tarpeen rahoittaa mitään hierarkiaa lasten välillä vain siksi, että itselle tulee valheellinen mielenrauha.

Joo ja varmaan voi lisätä, että nuorimmaisen ikä pitää olla vähintään 6-7 v, muutoin täällä jotkut tuumaa, että jes, voin laittaa 8 v hoitamaan tän kesän vastasyntynyttä!

Vierailija
95/141 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vanhemman saa puhelimen päähän, jos pälkähtää päähän soittaa. Aina kun näin ei etenkä

Missä päin ei järjestetä iltapäivätoimintaa?

Vierailija
96/141 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, no minä vahdin 10 vuotta nuorempaa siskoani useamman viikon kesäisin. Ei ollut hätäpäivää meillä.

Vierailija
97/141 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Se yllättävä asia voi olla myös se, että isommalle tapahtuu jotain. Minulla esim. lapsena tuli usein verta nenästä. Kerran, ollessani 12-vuotias, se ei meinannut millään loppua ja olin vähällä pyörtyä. Olin tällöin yksin ja ihan hädis

Joo, no voi aikuisellekin jotain sattua ja hän voi mennä paniikkiin. 

Vierailija
98/141 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Se yllättävä asia voi olla myös se, että isommalle tapahtuu jotain. Minulla esim. lapsena tuli usein verta nenästä. Kerran, ollessani 12-vuotias, se ei meinannut millään loppua ja olin vähällä pyörtyä. Olin tällöin yksin ja ihan hädissäni. Onneksi vastuullani ei silloin ollut pikkusiskoa, niin kuin usein oli. Hän olisi mennyt ihan paniikkiin.

Näin muutoin on. Lähdin itse joskus 13 v kauppaan ja kaaduin pahasti pyörällä. Kyllä siihen tulleet aikuiset aika pitkään katseli kun sanoivat, että pitää lähteä terveyskeskukseen tikkaamaan kun aloin itkeä vasta siinä vaiheessa, että en voi, kun kotona on 4 ja 7 v pikkuveljet ja niillä ei ole ruokaa.

Olen todella surullinen tästä ketjusta kun kuvittelin, että nämä ajat on lasten kohdalta jo ohi.

Vierailija
99/141 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ilman palkkaa laittaisi. Kysyisin, että on kiinnostunut tällaisesta kesätyöstä. Jos ei kiinnosta, niin sitten etsin toisen ratkaisun. 

Vierailija
100/141 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, no voi aikuisellekin jotain sattua ja hän voi mennä paniikkiin. 

Tämän uskon täysin, nykyajan aikuiset menevät paniikkiin joka pikkuasiasta, eivät osaa yhtään sen paremmin arvioida tilanteita kuin 12 vuotiaat lapset. 

Sen vuoksi heistä onkin ihan epistä, jos heille sanotaan, että eivät voi laittaa omista lapsistaan ketään muuta vastuuseen kuin itsestään, sen vuoksihan niitä lapsia on nyt tehty kaksi että se toinen alkaa sitten hoitaa!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi