Laittaisitko isosiskon vastuuseen pienemmästään kesällä?
Jättäisitkö lapset keskenään kesälomallaan, vanhimman paimennettavaksi. Nyt en niinkään hae sitä, minkä ikäisen voi jättää. Mielestäni tuo on periaatteellisesti väärin, ja ihmettelen kun tuttuni tekee sitä (vielä nykyaikana).
Kommentit (141)
Kyll mun mielestä ikä on hyvinkin ratkaiseva tekijä.
Onko esim lukiolainen ja muut alakoulussa tai nuorempia. Tai että vain 12 vuotias huolehtisi nuoremmistaan.
Ja kuinka kauan ja mitä pitää sisällään..
Mun 17vee vahtii viikon kesällä 7.vee pikku veljeään kun ollaan töissä,maksetaan tietysti
Vierailija kirjoitti:
Ite ajattelin laittaa 11v siskon huolehtimaan 7v pikkusiskosta yhden viikon ajan kesäloman lopulla kun molemmat vanhemmat töissä... siis vain päiväsaikaan... aamupalan voin tehdä niille valmiiksi ja jättää pöydälle mutta en muista ruoista tiiä, ei nuo osaa mitään vielä. Pitää varmaan opettaa pastan keitto niin ainaki jotain voivat syödä. Ehkä teen jotain voileipiä jääkaappiin tai jotain??
Teet edellisenä päivänä ruuan ja lapset lämmittää..
Miksei koululaiset osaa enempiä ruokajuttuja?
Onhan einekset keksitty, jos ei halua opettaa.
Vai eikö tuon ikäiset saa koskea esim mikroon? Kuten työkaverilla oli sääntö. Vasta yläasteella ja lapsi yksin kotona kesät.
Naapurissa teini vahti nuorempaa muutaman viikon päivähoitomaksujen hinnalla. Taisi olla niin, että tuolla järjestelyllä sai olla kaksi kuukautta ilmaiseksi pois päivähoidosta, joten teini sai ihan hyvät rahat.
Vierailija kirjoitti:
Mun 17vee vahtii viikon kesällä 7.vee pikku veljeään kun ollaan töissä,maksetaan tietysti
Tämä on ihan eri asia, lapsillasi on joka tapauksessa täysin eri dynamiikka sisaruussuhteessaan kuin heillä, joilla on vähemmän ikäeroa. Ei heillä sellaista tasa-arvoa ja ystävyyttä suhteessaan olekaan kuin esim. 4-3 v ikäerolla. Esikoisesi tulee aina olemaan enemmän vanhempien kuin lasten leirissä suhteessa pikkuveljeensä.
Sen sijaan karmii nämä jutut, että 11 v vahtii, että 7 v syö keitetyn makaronin. Pakko toivoa, että nämä on trolleja.
Mun ystävän lapset olivat kaksin monta kesää. Ystävä teki puolikasta päivää, 7-11 ja lapset saivat valvoa yöhön asti.
Lapset tiesivät sen verran kelloa, jos heräsivät, tiesi milloin äiti tulee. Yleensä eivät kertaakaan heränneet ennen 11.
Se on pakko laittaa. Meillä tyttö 7v ja poika 11v. Sekä mun että miehen lomat max kolmen viikon pituisia kesäaikaan ja vaikka pidetäänkin ne lasten vuoksi eri aikoina, niin koulun kesäloma kun niin pitkä, niin muutamia viikkoja joutuu olemaan lapset keskenään.
Tilannekohtaista sanoisin.
Minulla ja pikkuveljellä on vain vuoden ikäero joten en periaatteessa koskaan joutunut hoitamaan häntä esim. kesällä kun vanhemmat olivat töissä.
Toisaalta vanhemmat opettivat meidät alusta asti itsenäisiksi, niin lomapäivä kesällä saattoi alkaa yhteisellä aamupalalla. Sitten tehtiin muutamat pikkuaskareet joista vanhemmat oli jättäneet lapun - kastelkaa marjapuskat tms. Sitten soittamaan kavereille, että tulisivatko leikkipuistoon, sinne yhdessä pyörillä, kummatkin varmistivat että avaimet on mukana ja ulkoovi meni lukkoon. Sieltä pers'tuntumalla takaisin kotia ja joko vanhemmat olivat kotona tai tulivat vähän ajan päästä.
Tämä 2000-luvun alussa, emme omistaneet tuolloin kännyköitä joten ei välitöntä yhteyttä vanhempiin.
Vierailija kirjoitti:
Se on pakko laittaa. Meillä tyttö 7v ja poika 11v. Sekä mun että miehen lomat max kolmen viikon pituisia kesäaikaan ja vaikka pidetäänkin ne lasten vuoksi eri aikoina, niin koulun kesäloma kun niin pitkä, niin muutamia viikkoja joutuu olemaan lapset keskenään.
Se on silti laitonta laittaa. Itse en kykenisi töihin, en olisi siellä hetkeäkään ajattelematta, mitä kotona nyt tapahtuu.
Oletko sama, joka mietti, että syövät pelkkää makaronia siellä koko kesän?
Tuossa tilanteessa on vaikka sitten maksettava joku kotiin, jos kukaan sukulaisista tai ystävistä ei pääse apuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on silti laitonta laittaa. Itse en kykenisi töihin, en olisi siellä hetkeäkään ajattelematta, mitä kotona nyt tapahtuu.
Tuossa tilanteessa on vaikka sitten maksettava joku kotiin, jos kukaan sukulaisista tai ystävistä ei pääse apuun.
Itse tuossa tilanteessa tsekkasin ensimmäisenä kaupungin tarjonnan, lapsille olikin yllättävän hyvin tarjolla tekemistä päiväsaikaan. Sitten pyysin vanhemman koulukaverin äidiltä, että voisko katsoa, että lapset tulevat sinne puistoon ja hain itse pois. Olivat siis keskenään tunnin aamupalan jälkeen, kello soitti, koska pitää lähteä puistoon.
Vttumaisin kesä ikinä, koko ajan olin huolissani, vaikka kaikki lopulta meni ihan hyvin. Oltiin kesän jälkeen molemmat siitä huolesta poikki ja sovittiin, että nyt alkoi säästäminen, että ensi kesänä saadaan joku tänne kotiin. Onneksi ei tarvittu ihan koko rahaa ammattilaisen palkkaa maksaa, vaan saatiin ystävän 19 v kesätöihin meille. Se oli ihana kesä, lapset tykkäsi hoitajasta tosi paljon, oli paljon aktiviteetteja ja menoa heillä. Vastuullinen ihana nuori, jonka elämässä olemme kaikki edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Naapurissa teini vahti nuorempaa muutaman viikon päivähoitomaksujen hinnalla. Taisi olla niin, että tuolla järjestelyllä sai olla kaksi kuukautta ilmaiseksi pois päivähoidosta, joten teini sai ihan hyvät rahat.
Tai sitten teini sai 0 euroa, ei kaikki maksa päivähoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite ajattelin laittaa 11v siskon huolehtimaan 7v pikkusiskosta yhden viikon ajan kesäloman lopulla kun molemmat vanhemmat töissä... siis vain päiväsaikaan... aamupalan voin tehdä niille valmiiksi ja jättää pöydälle mutta en muista ruoista tiiä, ei nuo osaa mitään vielä. Pitää varmaan opettaa pastan keitto niin ainaki jotain voivat syödä. Ehkä teen jotain voileipiä jääkaappiin tai jotain??
Teet edellisenä päivänä ruuan ja lapset lämmittää..
Miksei koululaiset osaa enempiä ruokajuttuja?
Onhan einekset keksitty, jos ei halua opettaa.
Vai eikö tuon ikäiset saa koskea esim mikroon? Kuten työkaverilla oli sääntö. Vasta yläasteella ja lapsi yksin kotona kesät.
Miksi koululaisen pitäisi osata jotain ruokajuttuja? Meillä 11v lähtee kouluun klo 6.45 ja palaa kotiin klo 16.00, matkaa koululle on 11 km. Sitten vielä läksyt ja kahdesti viikossa harrastus, ei tule edes mieleen laittaa rättiväsynyttä lasta paistamaan lihapullia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuossa on siis laitonta?
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeasti nykyään vanhemmat näin sekaisin? Jättää 12 v vastuuseen 7v?
Eikö kukaan muista, miten hyviä ideoita tuossa iässä justiin saatiin, jos oli ihanat kesäiset päivät ilman huolen häivää?
Minä ihan luulin, että tämä vastuuttomuus jäi jonnekin seitkytluvulle. Hyvin tuolla joku sanoi, että saako lapset tosiaan itse nykyään päättää, koska ovat täysi-ikäisiä huolehtimaan itsestään ja toisista.
Vastuuttomalla 70-luvulla tuo 12v olisi mennyt kesätöihin harventamaan sokerijuurikasta, ei ollut mitään huolettomia kesäpäiviä vaan tiukka työrupeama.
Mä olin jo 7-vuotiaana paljon yksin, hengissä oon edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 12v ja 8v lapset. Kysyi keväällä, menettekö mummolle vai oletteko kotona ja isompi pitää huolen pienemmästä. Ehdoton vastaus oli, että ollaan kotona!
Pitänee nyt soittaa mummolle, että koska "vahtimis"tilanne olisi epäreilu, niin tulevat kesä- ja elokuuksi mummolaan eivätkä näe kavareita tai harrasta tuttuja juttuja koko kesänä. Voi olla, että 12v ei tästä ilahdu.
Todellakin pitää, jos olet niin pasko vanhempi, että muita vaihtoehtoja ei ole kuin kyörätä lapset mummolaan tai jättää yksikseen koko kesäksi.
Susta pitäisi tehdä lasu oikeasti. Kaksitoistavuotias ei ole millään tavalla kypsä ottamaan vastuuta edes itsestään, saati toisesta lapsesta. On ilman muuta selvää, että lapset vastaa KOTONA, koska mahtava tilaisuus! Kuka kersa saa jäädä tekemään ihan mitä lystää ja porukat hykertelee päälle? Hyvin harva onneksi nykyään.
Yksin koko kesäksi? Ei me vanhemmat olla kotoa minnekään lähdössä, ei ne lapset yksin ole. Tee ihmeessä lasu yrittäjäpariskunnasta, jotka ovat niin paskoja vanhempia, että tekevät töitä samassa pihapiirissä.
Ihan sama mitä haet ja mikä on sun mielestä periaatteellisesti väärin.
Mutta iällä on eroa. Ja myös sillä, onko kyseessä koko kesäloma, pari kuukautta, pari viikkoa vai pari päivää. Onko vahtimisaika päivittäin pari tuntia vai parikymmentä tuntia. Joutuuko sen takia luopumaan muista kesätöistä yms.
Voit miettiä vaikka sitä, että jos pienempi on 5 vuotias, on todellakin eroa, onko isosisko 6, 7, 16 tai vaikkapa 17.
Ja niin, ei ole periaatteellisesti väärin. Olosuhteet määrittää ja niissä on muuttujia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos rajallinen aika niin ok. Vastuunkannon opetteleminen on ihan hyväksi.
Merkillinen paikka aloittaa. En itse aloittaisi vastuunkannon opettelemista toisen lapseni hengen ja hyvinvoinnin kustannuksella, mutta nähtävästi vanhempia on todella monenlaisia.
:D Hohhoijjaa, vai että oikein hengen ja hyvinvoinnin kustannuksella? Mistäs sinä tiedät kumpi vaikuttaa enemmän koko perheen hyvinvointiin, se, että sisarus katsoo toisen perään vaikkapa kerran viikossa tunnin, kuin se, että vanhemmat ovat 24/7 kiinni lapsissaan esimerkiksi 25 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuossa on siis laitonta?
Totta on, että ei se laitonta ole. Lastensuojeluviranomaisilla on kuitenkin velvollisuus puuttua asiaan, etenkin, jos toistuvasti jätetään alakouluikäinen yksin koko päiväksi. Toivottavasti joku teidän läheinen tai naapuri uskaltaa ja viitsii tehdä huoli-ilmoituksen.
Merkillinen paikka aloittaa. En itse aloittaisi vastuunkannon opettelemista toisen lapseni hengen ja hyvinvoinnin kustannuksella, mutta nähtävästi vanhempia on todella monenlaisia.