Laittaisitko isosiskon vastuuseen pienemmästään kesällä?
Jättäisitkö lapset keskenään kesälomallaan, vanhimman paimennettavaksi. Nyt en niinkään hae sitä, minkä ikäisen voi jättää. Mielestäni tuo on periaatteellisesti väärin, ja ihmettelen kun tuttuni tekee sitä (vielä nykyaikana).
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Ite ajattelin laittaa 11v siskon huolehtimaan 7v pikkusiskosta yhden viikon ajan kesäloman lopulla kun molemmat vanhemmat töissä... siis vain päiväsaikaan... aamupalan voin tehdä niille valmiiksi ja jättää pöydälle mutta en muista ruoista tiiä, ei nuo osaa mitään vielä. Pitää varmaan opettaa pastan keitto niin ainaki jotain voivat syödä. Ehkä teen jotain voileipiä jääkaappiin tai jotain??
Voi hyvää päivää. Sinä teet tietenkin ruuat valmiiksi jääkaappiin, ettei lasten tarvitse muuta kuin lämmittää annos mikrossa. Kyllä siinä 7-vuotiaan vahtimisessa on ihan riittävästi hommaa, tiedät sen itsekin.
Tuossa pitää ajatella myös sitä nuorempaa sisarusta. On täysin väärin rakentaa tommoinen dynamiikka sisarusten kesken, että toinen on vastuussa `= auktoriteetti sille nuoremmalle. Voin kokemuksesta nääs kertoa, että se ei jää siihen työpäivän vahtimiseen, joka sekin on saakelia, vaan jatkuu koko ajan.
Mun sisareni on maailman ihanin ihminen, mutta hän oli kypsymätön, koska hei! hän oli lapsi. Käytti niin härskisti hyväkseen asemaansa neljä vuotta vanhempana vahtijana. Juoksutti kaupassa kesken leikkien hakemassa itselleen jätskiä, teetätti omat kotityönsä jne. Kielsi menemästä pihalle kun itseään ei huvittanut jne. Ja sai tästä kaikesta vielä palkan.Valta turmelee, lastenkin kesken ja ehkä just heidän.
On hän kyllä näitä anteeksi pyytänyt ja naurattanut nämä nyt aikuisena. Mutta kertoi myös, että välillä heräsi yöllä unesta, että mulle sattuu jotain ja aikuisia ei ole missään.
Vierailija kirjoitti:
Miksipä en. Välillä pikkusiskokin on kuskina isosiskolleen
Täh?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi en laittaisi? Jos isompi ei ole kesätöissä, niin onko oikeasti iso vääryys, jos joutuu pitämään nuoremmasta huolta? Oletuksena toki se, että nuorempikin on kouluiässä eikä perhe säästä päivähoitomaksuissa.
Liian paljon meillä ajatellaan, että lasten ei perheessä pidä olla yhdessä, tavallaan muodostetaan isä+äiti+esikoinen ja isä+äiti+kuopus -perheitä olettaen, että sisaruus on rangaistus.
Eristää isomman lapsen kavereistaan, kun ei voi mennä mukaan kun pyydetään. Kaikkia ei välttämättä pyydetä usein, varsinkaan jos ei kuitenkaan pääse, kun on pallo jalassa kotona.
Jos on kesätyöikäinen nuori kyseessä, aika monet hänen kavereistaankin ovat varmaan kesätöissä. Tällöin eivät hekään voi mennä mukaan kun pyydetään. Hassu ajatus, että työnteko eristää ihmisen kavereistaan.
Minusta täysin ok, jos nuori on sen ikäinen, että kävisi muutenkin kesätöissä, hän on vastuuntuntoinen, hänelle maksetaan palkkaa ja työaika on määritelty. En näe tässä mitään eroa siihen, että nuori hoitaisi vieraita lapsia kesätyönään, olisi lasten leiriohjaajana tai urheiluvalmentajana.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa pitää ajatella myös sitä nuorempaa sisarusta. On täysin väärin rakentaa tommoinen dynamiikka sisarusten kesken, että toinen on vastuussa `= auktoriteetti sille nuoremmalle. Voin kokemuksesta nääs kertoa, että se ei jää siihen työpäivän vahtimiseen, joka sekin on saakelia, vaan jatkuu koko ajan.
Mun sisareni on maailman ihanin ihminen, mutta hän oli kypsymätön, koska hei! hän oli lapsi. Käytti niin härskisti hyväkseen asemaansa neljä vuotta vanhempana vahtijana. Juoksutti kaupassa kesken leikkien hakemassa itselleen jätskiä, teetätti omat kotityönsä jne. Kielsi menemästä pihalle kun itseään ei huvittanut jne. Ja sai tästä kaikesta vielä palkan.Valta turmelee, lastenkin kesken ja ehkä just heidän.
On hän kyllä näitä anteeksi pyytänyt ja naurattanut nämä nyt aikuisena. Mutta kertoi myös, että välillä heräsi yöllä unesta, että mulle sattuu jotain ja aikuisia ei ole missään.
Asiaa puhut. Minä olin kypsä ikäisekseni, siskoni taas lapsellinen. Minun piti vahtia häntä, koska minä olin varhaiskypsä, ja ikäeroa oli kuusi vuotta. Sisko ei totellut, ja myös pelkäsi vähän kaikkea. Minä vain tiuskin hänelle, kun en voinut ymmärtää miksi hän käyttäytyy niin eri tavoin kuin minä sen ikäisenä. En minä sen ikäsenä osannut ajatella, että ihmiset vain ovat erilaisia (kuin minä).
Vierailija kirjoitti:
Tämä on muuten ihan totta. On väärin ajatella, että toinen lapsi on vahtija ja toinen vahdittava. Sehän on ihan hullu ajatuskin ja tosiaan asettaa toisen ylemmälle asemalle käskyttäjäksi. Kyllähän esikoinen aina vähän nuorempia komentaa ja körmyyttää, mutta ei siihen pidä vanhempien erikoislupaa antaa ja vielä oikein maksaa siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi en laittaisi? Jos isompi ei ole kesätöissä, niin onko oikeasti iso vääryys, jos joutuu pitämään nuoremmasta huolta? Oletuksena toki se, että nuorempikin on kouluiässä eikä perhe säästä päivähoitomaksuissa.
Liian paljon meillä ajatellaan, että lasten ei perheessä pidä olla yhdessä, tavallaan muodostetaan isä+äiti+esikoinen ja isä+äiti+kuopus -perheitä olettaen, että sisaruus on rangaistus.
Eristää isomman lapsen kavereistaan, kun ei voi mennä mukaan kun pyydetään. Kaikkia ei välttämättä pyydetä usein, varsinkaan jos ei kuitenkaan pääse, kun on pallo jalassa kotona.
Jos on kesätyöikäinen nuori kyseessä, aika monet hänen kavereistaankin ovat varmaan kesätöissä. Tällöin eivät hekään voi mennä mukaan kun pyydetään. Hassu ajatus, että työnteko eris
Kesätyön tekeminen on ihan eri asia. Sen tekee yleensä vapaaehtoisesti, ja sen avulla luodaan tärkeitä suhteita (ja ehkä saadaan jopa kavereita). Paitsi, miten tämä teini voi kesätöihin mennä, jos hänen pitää olla lapsenvahtina kotona?
Minusta täysin ok, jos nuori on sen ikäinen, että kävisi muutenkin kesätöissä, hän on vastuuntuntoinen, hänelle maksetaan palkkaa ja työaika on määritelty. En näe tässä mitään eroa siihen, että nuori hoitaisi vieraita lapsia kesätyönään, olisi lasten leiriohjaajana tai urheiluvalmentajana.
Siinä on ihan se sama ero kuin siinä, miksi sinä suhtaudut erilailla omiin lapsiisi kuin vieraiden lapsiin. Tai toivottavasti suhtaudut. Ei ole sisaruksen asia suhtautua toiseen sisarukseen kuin vieraaseen leiriläiseen tai urheiluvalmennettavaan.
Kyllä voi sopia, että isosisarus ei jätä yksin ja rajat sille mitä saa tehdä ja mitä ei. Vastuusta ei kuitenkaan puhuisi. Vastuu on aina vanhemmilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on kesätyöikäinen nuori kyseessä, aika monet hänen kavereistaankin ovat varmaan kesätöissä. Tällöin eivät hekään voi mennä mukaan
No tämmöistähän me emme tiedä kun aloittaja ei halunnut kertoa tilanteesta tarkempia speksejä, edes sisarusten ikiä. Voihan myös ajatella, että nuori ei ole saanut kesätyötä, vaikka on sitä hakenut. Hän haluaa silti ansaita rahaa ja on tehnyt vanhempiensa kanssa sopimuksen asiasta. Ei ole kuule maailmanhistorian ensimmäinen nuori, joka ansaitsee omaa rahaa kotona töitä tekemällä, vaikka nyt vahtimalla nuorempia sisaruksia. Näillä vähillä tiedoilla, mitä aloittaja antoi, ei ainakaan minua saada päivittelemään ja paheksumaan tätä hypoteettista tilannetta.
Minä en laittaisi alaikäistä lapsenlikaksi alle kouluikäiselle. Jos molemmat ovat koululaisia, he voivat olla kotona sisaruksina omien kavereidensa kanssa.
Voi olla tosi hyvä diili tai todella paska.
Vastaukseni on näköjään luokkaa:
Valmistusmaa EU tai EUn ulkopuolinen
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi sopia, että isosisarus ei jätä yksin ja rajat sille mitä saa tehdä ja mitä ei. Vastuusta ei kuitenkaan puhuisi. Vastuu on aina vanhemmilla.
Onhan hänellä vastuu, jos ei saa jättää kuopusta yksin. Miksi et puhuisi asiasta sen oikealla nimellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan hänellä vastuu, jos ei saa jättää kuopusta yksin. Miksi et puhuisi asiasta sen oikealla nimellä?
Ei ole vastuuta. Hän on alaikäinen eli ei voi kirjoittaa mitään sopimusta asiasta eikä ole vastuussa, vaan vanhempi on.
Vierailija kirjoitti:
No tämmöistähän me emme tiedä kun aloittaja ei halunnut kertoa tilanteesta tarkempia speksejä, edes sisarusten ikiä. Voihan myös ajatella, että nuori ei ole saanut kesätyötä, vaikka on sitä hakenut. Hän haluaa silti ansaita rahaa ja on tehnyt vanhempiensa kanssa sopimuksen asiasta. Ei ole kuule maailmanhistorian ensimmäinen nuori, joka ansaitsee omaa rahaa kotona töitä tekemällä, vaikka nyt vahtimalla nuorempia sisaruksia. Näillä vähillä tiedoilla, mitä aloittaja antoi, ei ainakaan minua saada päivittelemään ja paheksumaan tätä hypoteettista tilannetta.
Tässä on kyse siitä, että isosisko laitetaan vahtimaan, ei siitä että hän itse sitä olisi halunnut.
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh. Oletkin pahasti hukassa.
Aikuiset ovat vastuussa lapsista.Tiedäthän sen.
Eivät lapset ole keskenään vastuusuhteessa. Aikuinen, aina aikuinen, on vastuussa.
Oikeasti se vastuu ei ikinä ole sillä sisaruksella, vaan canhemmilla. Jos jotain sattuu, vanhemmat ovat ne joihin sormet osoittaa.
En jättäisi.
Meidän perheessä ei jätetä, vaikka naapurin perheessä jätettäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ite ajattelin laittaa 11v siskon huolehtimaan 7v pikkusiskosta yhden viikon ajan kesäloman lopulla kun molemmat vanhemmat töissä... siis vain päiväsaikaan... aamupalan voin tehdä niille valmiiksi ja jättää pöydälle mutta en muista ruoista tiiä, ei nuo osaa mitään vielä. Pitää varmaan opettaa pastan keitto niin ainaki jotain voivat syödä. Ehkä teen jotain voileipiä jääkaappiin tai jotain??
Pienempi jonnekin päiväleirille siksi vkoksi. Isompi korkeintaan saattaa sinne, muuten antsisin nauttia lomastaan ikäistensä seurassa.
Milloin se vanhempi lapsi saa sitten lomailla ja tehdä mitä huvittaa, jos kesäloman vahtii sisarusta?!