Lapsiperheiden arki ilman rahaa: 9-vuotias ei ole koskaan käynyt lomamatkalla, kurkut ja salaatit jäävät kauppaan
Nyt pääsevät ääneen ne oikeasti köyhät. Joilla ei ole varaa viedä lasta edes kerran vuodessa Hoploppiin (nyk. Leos leikkimaahan).
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011243259.html
Kommentit (1333)
Vierailija kirjoitti:
Rikkaat ei mitään pitsoja kotiin joka perjantai tilaile :D Sehän maksais jo 30€ kahdelta. Itsetehtynä koko pelillinen maksaa noin 5€. Lomat on erikseen ja silloin matkustellaan ja saatetaan syödä ulkona. Mutta sitäkin varten säästetään, vaikka osa rahoista laitettaisiinkin sijoituksiin yms. Niin ei niitä sieltä oteta, vaan jätetään kasvamaan korkoa.
Miksikö varakkaat on varakkaita? He on opiskellut, ovat ahkeria, säästeliäitä ja valmiita syömään vaikka puuroa 4 päivää putkeen päästäkseen tavoitteisiinsa. Köyhät ei varmasti suostuisi syömään edes 1 päivää pelkkää puuroa koska ihmisoikeudet ja ärsyttää ja en tykkää yms. Sitten opettavat nämä saavat ominaisuudet ja piirteet lapsilleen. Vau.
Varakkaan perheen vanhemmat usein jakavat vastuuta myös lapsilleen, jotka osallistuvat kodin pyöritykseen jo pienestä pitäen. Näin he oppivat pärjäämään. On harrastuksia ja velvollisuuksia ja kaikki kantavat oman korten
Et sitten mitään älykkäämpää ja omaperäisempää keksinyt?
Toimeentulotuellakin on mahdollista matkustaa ulkomaille. Kun elää pihisti muuten niin kyllä ne matkarahat hyvin saa kokoon. Esimerkiksi perheen puhelinliittymissä on mahdollisuus säästää satoja euroja vuodessa kun hyödyntää tarjoukset. Elisalta sai helmi-maaliskuussa puhelinliittymiä 2,99 €/kk (100 M rajaton netti, puhelut ja viestit käytön mukaan) tai 6,99 €/kk (100 M rajaton netti, rajattomat puhelut ja viestit)
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen leikkaukset on KOHDISTETTU köyhiin lapsiperheisiin ja yksinhuoltajiin. Vähävarainen perhe on saattanut menettää satoja euroja kuussa. Hinnat nousevat koko ajan. Monet vanhemmat etsivät töitä mutta eivät löydä koska työttömyysluvut ovat ennätyskorkealla.
Päiväkoti-ikäinen saattaa olla ihan tyytyväinen halpoihin leluihin. Teininä taas se vertailu. Ihan merkkivaatteita ei tarvita tai sitten niitä voi löytää halvalla nettikirppiksiltä mutta jos lapsi on luokan ainoa joka ei pääse katsomaan Minecraft-leffaa tai kesällä edes kerran lähimpään huvipuistoon niin tämä voi johtaa kiusaamiseen tai ryhmän ulkopuolelle sulkemiseen.
Kaikkein vaikeimmassa asemassa ovat ne köyhät perheet jotka EIVÄT saa toimeentulotukea!
Netin kyselytutkimuspaneelien kyselyjä täyttämällä saa rahaa ja lahjakortteja. Liittyessä kannattaa tehdä itsestään mahdollisimman kiinnostava jotta saa paljon kyselykutsuja, omistaa auton, on lemmikkejä jne. Itse saan noista vuodessa satoja euroja.
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen leikkaukset on KOHDISTETTU köyhiin lapsiperheisiin ja yksinhuoltajiin. Vähävarainen perhe on saattanut menettää satoja euroja kuussa. Hinnat nousevat koko ajan. Monet vanhemmat etsivät töitä mutta eivät löydä koska työttömyysluvut ovat ennätyskorkealla.
Päiväkoti-ikäinen saattaa olla ihan tyytyväinen halpoihin leluihin. Teininä taas se vertailu. Ihan merkkivaatteita ei tarvita tai sitten niitä voi löytää halvalla nettikirppiksiltä mutta jos lapsi on luokan ainoa joka ei pääse katsomaan Minecraft-leffaa tai kesällä edes kerran lähimpään huvipuistoon niin tämä voi johtaa kiusaamiseen tai ryhmän ulkopuolelle sulkemiseen.
Kaikkein vaikeimmassa asemassa ovat ne köyhät perheet jotka EIVÄT saa toimeentulotukea!
Tätä juuri tarkoitin, kun olen kirjoittanut, että kaikkien perheiden ei todellakaan ole mahdollista säästää ulkomaanmatkan verran rahaa. Tai kun olen yrittänyt kertoa, että matkaan säästäminen ei välttämättä ole sen pihistelyn väärti. Voi joutua luopumaan liian monesta lapsille tärkeästä asiasta, jotta saisi matkarahan kasaan. Kaikki eivät priorisoi samoja asioita.
Poika pallomeressä ja mä mamman kanssa hytissä naida naputtelemassa.
Hyvät ihmiset lopettakaa nyt kurkuista jauhaminen! On typerää sanoa että köyhä ei voi ikinä ostaa lapselleen tuorekurkkua ja ihan yhtä typerää on täällä sanoa että kurkut voi kasvattaa itse. Sanon tämän tietäen mitä on käydä taskulaskimen kanssa ruokakaupassa.
Ei se ole olennaista. Olennaista on että Tämä Hallitus poisti Suojaosat ja Lapsikorotukset ja leikkasi Asumistukia rajusti. Joten ei mikään ihme että köyhät lapsiperheet ovat entistäkin köyhempiä ja hädässä ja pulassa!
Tavallinen ihminen ei voi oikein muuta tehdä kuin tarjota empatiaa ja ymmärrystä ja opettaa lapsilleenkin että jos jollain toisella lapsella ei ole rahaa kaikkeen niin sille ei sitten naureskella.
Ne jotka selviävät hengissä saavat kahden vuoden päästä sitten äänestää inhimillisemmän hallituksen.
Joo ja työvoimatoimistoon ilmoittautumissoitto soiteltiin vaikka Fuengirolan bissebaarin tiskiltä.
Ei mulla ainakaan ole omatunto antanut myöden, että alkaisin valehtelemaan noissa kyselyissä. Aika törkeää tehdä sellaista.
Vihanneksia löytyy ihan ilmaiseksi puutarhojen ja kasvihuoneiden tunkiolta.
Vierailija kirjoitti:
"Pitäisi olla myös tekemistä lapsille. Harvaa lasta kiinnostaa joku Gdansk."
Niinpä tietenkin. Kolmekymmentä kilometriä hiekkarantaa on aivan liian vähän, eikä leikkikalumuseo tai tiedekeskuskaan kiinnosta. Jo itse kaupunki, vaikka vain kävelisi kaduilla, on useimpien lasten mielestä erilaisuudessaan kiinnostava.
Balihan sen pitää olla, pieni, kostea ja kuuma saari, jossa ei ole mitään muuta kuin vettä ympärillä.
Gdanskissa on myös todella suuri ja hieno eläintarha. Ehdottomasti käymisen arvoinen lasten kanssa tai aikuisten kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Itselläni ei ole ollut mitään ongelmaa reissata sinkkuna todella pienellä budjetilla, mutta lasten kanssa en siihen lähde. "
Valistanpa sinua hieman lisää. Euroopan lentojen hinnoista riippumatta bisnesluokan penkki on yhtä kapea kuin turistiluokan penkki, ja kapealla penkillä voi istua kolme tuntia ihan hyvin. Toki yksityiskoneella matka menisi mukavammin, mutta harvalla on siihen varaa.
Hotellien tähtiluokitus taas riippuu hotellien järjestämistä palveluista, ei huoneista. Tuskin tarvitset lomalla business centeriä, erillisiä neuvottelutiloja, limusiinipalvelua, consigliereä, viittä erilaista hotelliravintolaa, henkilökohtaista kokkia tai muita vastaavia palveluita. Yleensä ihmisille riittää lomalla siisti hotellihuone ja respa.
Sekin on oma valinta, mitä haluaa syödä. Ravintolaillallisen saa Gdanskissa pienemmissä ravintoloissa 7€/henkilö, ellei mihinkään
Katsoppas wizzair.com, löytyy kyllä kympin/kahden lentoja Gdanskiin
Miksi täällä puhutaan Gdanskin- lennoista kun köyhillä lapsiperheillä ei ole oikeasti varaa ostaa koko kesänä kuuden euron mansikkarasiaa tai viiden euron kioskijäätelöä!
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä puhutaan Gdanskin- lennoista kun köyhillä lapsiperheillä ei ole oikeasti varaa ostaa koko kesänä kuuden euron mansikkarasiaa tai viiden euron kioskijäätelöä!
Minun syyni varmaankin, kun yksi ongelmakimppu väitti varsin epäkohteliaasti, ettei Euroopan lentoja saa alle 200€:n. Kun googlasin halpoja lentoja, ensimmäiseksi tuli vastaan 32 euron tarjouslento Gdanskiin. Sitten samainen ihminen väitti, ettei lasten kanssa voi majoittua hostellissa, kun niissä biletetään niin paljon.
Seuraavaksi katsoin ko. alennuslentoon sopivia hotelleja, koska hostelli ei käynyt, ja halpaa oli myös hotelleissa. Kun sekään ei kelvannut, niin sitten matkailun esteeksi tuli se, ettei ollut varaa ostaa rinkkaa viiden päivän kaupunkilomaa varten.
Seuraavaksi käsiteltiin muita kuluja, mitä ko. matkaan liittyisi. Kun nekin osoittautuivat varsin pieniksi, niin syyksi matkan mahdottomuuteen tulivat suuret ruokakulut. Sekin osoitettiin vääräksi Puolan varsin vaatimattoman hintatason vuoksi. Sitten Gdansk muuttui niin tylsäksi kaupungiksi, ettei siellä ollut lapsille mitään tekemistä, eikä siellä kukaan voinut viihtyä, vaikka kyseessä on vanha, hieno kaupunki ja paljon aktiviteetteja hyvinkin edullisesti.
Onhan se totta, että osalla lapsiperheistä asiat ovat niin surkeasti, ettei lyhyellä tähtäimellä voi kuluttaa euroakaan ylimääräistä, mutta nämä huutelijat eivät ole niitä, vaan he ovat "kaikki heti mulle"-porukkaa. Ne, jotka oikeasti ovat vaikeassa tilanteessa, kärsivät hiljaa ja yrittävät parantaa omaa tilannettaan kaikilla mahdollisilla tavoilla.
"Minun syyni varmaankin, kun yksi ongelmakimppu väitti varsin epäkohteliaasti, ettei Euroopan lentoja saa alle 200€:n. Kun googlasin halpoja lentoja, ensimmäiseksi tuli vastaan 32 euron tarjouslento Gdanskiin. Sitten samainen ihminen väitti, ettei lasten kanssa voi majoittua hostellissa, kun niissä biletetään niin paljon.
Seuraavaksi katsoin ko. alennuslentoon sopivia hotelleja, koska hostelli ei käynyt, ja halpaa oli myös hotelleissa. Kun sekään ei kelvannut, niin sitten matkailun esteeksi tuli se, ettei ollut varaa ostaa rinkkaa viiden päivän kaupunkilomaa varten.
Seuraavaksi käsiteltiin muita kuluja, mitä ko. matkaan liittyisi. Kun nekin osoittautuivat varsin pieniksi, niin syyksi matkan mahdottomuuteen tulivat suuret ruokakulut. Sekin osoitettiin vääräksi Puolan varsin vaatimattoman hintatason vuoksi. Sitten Gdansk muuttui niin tylsäksi kaupungiksi, ettei siellä ollut lapsille mitään tekemistä, eikä siellä kukaan voinut viihtyä, vaikka kyseessä on vanha, hieno kaupunki ja paljon aktiviteetteja hyvinkin edullisesti.
Onhan se totta, että osalla lapsiperheistä asiat ovat niin surkeasti, ettei lyhyellä tähtäimellä voi kuluttaa euroakaan ylimääräistä, mutta nämä huutelijat eivät ole niitä, vaan he ovat "kaikki heti mulle"-porukkaa. Ne, jotka oikeasti ovat vaikeassa tilanteessa, kärsivät hiljaa ja yrittävät parantaa omaa tilannettaan kaikilla mahdollisilla tavoilla."
Kaikki väittämäsi kohdat eivät ole yhden ja saman kirjoittajan teksteistä. Tiedän sen, koska olen vastannut sinulle, mutta nuo kaikki eivät ole minun tekstejäni. Lisäksi, mikäli olisit lukenut viestini, olisit huomannut etten kirjoittanut omasta tilanteestani jokaisessa viestissä. Minulla on sekä rinkka että matkalaukku ja olen käynyt Gdanskissa, jota en ole kohteena yhdenkään viestin verran täällä kommentoinut. Lasten seuraava toivepaikka se ei kuitenkaan ole. Pidemmän vastaukseni löydät sivun tai kaksi taaksepäin lukemalla.
"Onhan se totta, että osalla lapsiperheistä asiat ovat niin surkeasti, ettei lyhyellä tähtäimellä voi kuluttaa euroakaan ylimääräistä, mutta nämä huutelijat eivät ole niitä, vaan he ovat "kaikki heti mulle"-porukkaa. Ne, jotka oikeasti ovat vaikeassa tilanteessa, kärsivät hiljaa ja yrittävät parantaa omaa tilannettaan kaikilla mahdollisilla tavoilla."
Tämä on ensimmäinen viestisi, jossa myönnät, että ehkäpä kaikilla ei olekaan mahdollista säästää sitä sinun mittapuulla edullista matkaa. Tähän asti olet väittänyt sen olevan kaikille mahdollista. Tätä väitettäsi vastaan olen argumentoinut yleisesti. En ole "kaikki heti mulle" -tyyppi. Aika erikoista, että yrität kanssasi eri mieltä olevasta maalata tällaista, vaikka olen esimerkein kertonut, mitkä asiat voivat olla kiireellisempiä tai tärkeämpiä hankintoja tai rahankäytön kohteita lapsiperheessä. Tällöin nimenomaan ei ole mahdollista saada kaikkea (esim. sitä matkaa) heti.
"Kaikki väittämäsi kohdat eivät ole yhden ja saman kirjoittajan teksteistä. Tiedän sen, koska olen vastannut sinulle, mutta nuo kaikki eivät ole minun tekstejäni. Lisäksi, mikäli olisit lukenut viestini, olisit huomannut etten kirjoittanut omasta tilanteestani jokaisessa viestissä. Minulla on sekä rinkka että matkalaukku ja olen käynyt Gdanskissa, jota en ole kohteena yhdenkään viestin verran täällä kommentoinut. Lasten seuraava toivepaikka se ei kuitenkaan ole. Pidemmän vastaukseni löydät sivun tai kaksi taaksepäin lukemalla."
Ihan hyvä, kunhan vielä opit sen, ettei kukaan lähde viettämään lyhyttä kaupunkilomaa rinkan kanssa, ja matkalaukkuakin kaikki yrittävät välttää ihan viimeiseen asti. On melko viheliäistä hommaa kantaa painavaa rinkkaa tai raahata iso matkalaukkua julkisissa kulkuvälineissä.
Kokeneet kaupunkimatkailijat tekevät reissun repun, pukupussin tai pienen lentolaukun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
"Kaikki väittämäsi kohdat eivät ole yhden ja saman kirjoittajan teksteistä. Tiedän sen, koska olen vastannut sinulle, mutta nuo kaikki eivät ole minun tekstejäni. Lisäksi, mikäli olisit lukenut viestini, olisit huomannut etten kirjoittanut omasta tilanteestani jokaisessa viestissä. Minulla on sekä rinkka että matkalaukku ja olen käynyt Gdanskissa, jota en ole kohteena yhdenkään viestin verran täällä kommentoinut. Lasten seuraava toivepaikka se ei kuitenkaan ole. Pidemmän vastaukseni löydät sivun tai kaksi taaksepäin lukemalla."
Ihan hyvä, kunhan vielä opit sen, ettei kukaan lähde viettämään lyhyttä kaupunkilomaa rinkan kanssa, ja matkalaukkuakin kaikki yrittävät välttää ihan viimeiseen asti. On melko viheliäistä hommaa kantaa painavaa rinkkaa tai raahata iso matkalaukkua julkisissa kulkuvälineissä.
Kokeneet kaupunkimatkailijat tekevät reissun repun, pukupussin tai pienen lentolaukun kanssa.
Olet kyllä omituinen pätijä. Veikkaan pappaikäistä insinööriä, kun noin pitää päästä pätemään. Kyllä multa löytyy myös lentolaukku, pienempi vaellusreppu, vielä pienempi päiväreppu, putkikasseja ym. Sekä myös kokemusta rinkan kantamisesta julkisissa kulkuvälineissä useamman kuukauden ajalta.
Meillä lapsi jätti omatoimisesti väliin, kun itse laski kustannuksia. Oli sitä mieltä, ettei ole sen pienen hetken arvoista. Olemme siis hyvätuloinen perhe.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole ollut vanhojen tansseissa, mutta en mä siitä traumatisoitunut. Äiti ei suostunut maksamaan niitä tansseja, eikä mulla itelläni ollut semmoiseen varaa.
Me telttailemme paljon, myös ulkomailla. On toki edullista vs hotelliasuminen, mutta ei sekään ilmaista ole. Rahaa kuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntemani vähävarainen perhe pakkasi teltan autoon, ajoi keski-Eurooppaan ja yöpyi leirintäalueilla.
Onko tämä muille liian rahvasta toteuttaa?
Ei kaikilla ole autoa. :D