Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiperheiden arki ilman rahaa: 9-vuotias ei ole koskaan käynyt lomamatkalla, kurkut ja salaatit jäävät kauppaan

Vierailija
22.05.2025 |

Nyt pääsevät ääneen ne oikeasti köyhät. Joilla ei ole varaa viedä lasta edes kerran vuodessa Hoploppiin (nyk. Leos leikkimaahan).

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011243259.html

Kommentit (1333)

Vierailija
81/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikouluikäinen olin 90-luvun alussa, ei ollut kurkkuja, salaatteja, hoploppeja,matkoja tai mitään muutakaan huvituksia mitä tuossa luettelivat, se ei johtunut tosin rahan puutteesta vaan ihan siitä syystä että rahaa lapsiin ei laitettu "penniäkään" kitsastelu syistä.

Vierailija
82/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti puhuen yh voi saada yhtä paljon kuin kaksi vanhempaa, koska yh saa korotetut lapsilisät ja elarit ja työtön vanhempi taas 595 työmarkkinatuen, mutta perheessä on yksi aikuinen enemmän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt on taas kirjoittaneet tähän ketjuun kaikki ne joilla 7 laudaturia. Ei koskaan sairauksia. Suku auttaa kaikessa. Ei mitään vastoinkäymisiä missään eikä koskaan. Uskomattoman typeriä kirjoituksia. Minulla mies masentui,alkoi juoda koska oli vaikeuksia löytää sopiva lääkitys ja otti ja kuoli. Jäin lasten kanssa nälkäkuoleman partaalle. Ei sukulaisia jotka olisivat auttaneet koska hyvin pieni suku. Pitäisi jokaisen miettiä mitä kirjoittaa!

leskeneläke? 

Vierailija
84/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kurkku jää kauppaan? Kilohinta nytkin 3-4e. Mä

en tajua. 

Lapsiperheessä voi mennä pari kurkkua päivässä, ei ole enää halpaa jos vaikka 14 kurkkua ostaa joka viikko.

Kurkku ei ole ravinto-opillisesti ollenkaan tarpeellista ruokaa. Lähes pelkkää vettä. Ei tule mitään puutostauteja, vaikka ei söisi yhtään kurkkua elinaikanaan.

Vierailija
85/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleisesti puhuen yh voi saada yhtä paljon kuin kaksi vanhempaa, koska yh saa korotetut lapsilisät ja elarit ja työtön vanhempi taas 595 työmarkkinatuen, mutta perheessä on yksi aikuinen enemmän. 

Eli yh saa palkan, korotetut lapsilisät ja elarit. 

Ja kahden vanhemmat perhe palkka, normaalit lapsilisät ja 595 työmarkkinatuki. 

Yh voi saada jopa enemmän riippuen palkasta. 

Irtisanomissuojaa heikennetään ja moni saa omakohtaisesti asian kokea. 

Vierailija
86/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on kyllä ihan oma moka jos on tullut mätkyjä. Niitä tuloja pitää seurata ja muuttaa veroprosenttia sen mukaan! Itse pidän aina vähän isompaa prosenttia, että ei vain tule mätkyjä ja koska saatan tehdä keikkatyötä vuoden aikana ja tulot sen vuoksi olla isommat.

Vierailija
87/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin Yh äiti. Kaksi teiniä ja kaksi pientä lasta. Kaikki koulutettu, kaikille maksoin ajokortit. Eivät ottaneet opintolainaa, minä autoin, ja he menivät kaikki töihin jo teineinä.Jakoivat mainoksia, lastenhoitoa, kaupassa, raksalla, siivousta jne.

Nyt kaikki 20-30 vee, kaikilla vakkarityöt, kolme vanhinta opiskelleet työn ohessa lisää ammatteja. Nuorimmalla vakkarityö, sai sen jo ennen inttiä. Ei vielä opiskele lisää, vaan hankki toisen työn.

Minä kävin töissä koko ajan kun he olivat pieniä, työn ohessa opiskelin lisää 3 vuotta.

Kävimme joka kesä vuokramökeillä viikon pari. Huvipuistot käytiin, laivareissut ja pari kertaa ulkomailla.

Sain normi elatustuet, sen kelan pienimmän ja lapsilisät. Asumistuki loppui kun kaksi vanhempaa ei ollut enää kirjoilla luonani. En saanut asumistukea enää kun kaksi nuorempaa asui luonani, tuloni sen verran hyvät.

Lapset ja nuoret sai hyvää, ravitsevaa ruokaa aina. Vaatteet tarpeen ja toiveen mukaan. 

Saivat kaikki myös viikkorahat minulta.

Hyvin tulin yh:na toimeen, mutta hel.vetisti tein myös töitä, ja opiskelin samalla lisätutkintoja, jotta palkkaluokka nousi. Ei se mulle ilmaiseksi tullut.

Lasten vuoksi sen tein. Ja kiitollisia ovat olleet ja sanovat ettei mistään jääneet paitsi.

On turha valittaa, jos itse ei viitsi tehdä sen eteen mitään. 

Ja päivääkään en vaihtaisi pois, vaikka välillä meni kolmekin yötä, ettei voinut kunnolla nukkua, kun oli työt, opiskelut, kodin-ja lastenhoito ja jopa ajoittain kaipaan sitä aikaa.

Hyvän tuloksen näen kun katson neljää nuorta, aikuista veronmaksajaa.

Terveyden-, sairaan- ja ensihoitaja.

Vierailija
88/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meitä lapsena viety ulkomaille tai edes kotimaan riennoille. Kerran kesässä matka mummilaan ja vaarilaan ja se oli siinä. Huoltoasemalta tankattiin bensat ja eväät syötiin taukopaikassa ja pissittiin pusikkoon. Miksi nykyajan pennuille pitäisi olla mahdottoman kalliita ylellisyyksiä?

Ennen asuttiin turvemajoissa,nyt pitää muka olla ihan ikkunat,ja ökyillä kolminkertaiset . 

Amputaatiotkin tehtiin ilman puudutuksia, nykyajan pullamössöille pitää olla terapiat ja puudutukset heti.

Vierailija
89/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole ollut vanhojen tansseissa, mutta en mä siitä traumatisoitunut. Äiti ei suostunut maksamaan niitä tansseja, eikä mulla itelläni ollut semmoiseen varaa. 

Minun äitini pieksi minua, ruokaa ei ollut.Muutin pois 16v lukioon.olin pyhät ja viikonloput opiskelija solussa.kesät töissä, onneksi töitä sai helposti.

En saanut;

Luokkaretkeä

Ajokorttia

Vanhaintansseja

Selvisin hengissä, ja valmistuin

En tehnyt lapsia

Vierailija
90/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinne syrjäseudulle on pitänyt muuttaa miksi?? Sekin on ihan oma valinta asua kaukana työpaikasta ja itkeä sitten kalliita autoremppoja. 

Just. Ja jos vähävarainen lapsiperhe asuu Helsingissä, niin sitten kirjoitetaan, että pakkoko Helsinkiin on ollut muuttaa, kaikki on kallista. Kannattaisi muuttaa syrjäseudulle.

Miksi pitää mennä ääripäihin? Voi muuttaa vaikka Keravalle tai Forssaan.

Vierailija
91/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä kuulosti raskaalta tuo perheen elämäntilanne. Ikävää, että lapsille ei voi mitään tarjota. Toisaalta, kun mietin omaa lapsuuttani, ei meilläkään ollut koskaan tuoreita kasviksia ja kerran kesässä käytiin leirintäalueilla vajaan viikon kotimaanreissulla. Enkä ajattele, että lapsuuteni olisi ollut huono. Aikuisena menin omilla rahoilla ulkomaille. Nyt elän leveämmin, mutta koko ajan säästäen, koska milloin vain voi onni kääntyä. Että en jäisi silloin pulaan.

Vierailija
92/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole ollut vanhojen tansseissa, mutta en mä siitä traumatisoitunut. Äiti ei suostunut maksamaan niitä tansseja, eikä mulla itelläni ollut semmoiseen varaa. 

Minun äitini pieksi minua, ruokaa ei ollut.Muutin pois 16v lukioon.olin pyhät ja viikonloput opiskelija solussa.kesät töissä, onneksi töitä sai helposti.

En saanut;

Luokkaretkeä

Ajokorttia

Vanhaintansseja

En tehnyt lapsia

Tää keskustelu ei koske sua.  

Oot outo..mee pois

Vierailija
93/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin Yh äiti. Kaksi teiniä ja kaksi pientä lasta. Kaikki koulutettu, kaikille maksoin ajokortit. Eivät ottaneet opintolainaa, minä autoin, ja he menivät kaikki töihin jo teineinä.Jakoivat mainoksia, lastenhoitoa, kaupassa, raksalla, siivousta jne.

Nyt kaikki 20-30 vee, kaikilla vakkarityöt, kolme vanhinta opiskelleet työn ohessa lisää ammatteja. Nuorimmalla vakkarityö, sai sen jo ennen inttiä. Ei vielä opiskele lisää, vaan hankki toisen työn.

Minä kävin töissä koko ajan kun he olivat pieniä, työn ohessa opiskelin lisää 3 vuotta.

Kävimme joka kesä vuokramökeillä viikon pari. Huvipuistot käytiin, laivareissut ja pari kertaa ulkomailla.

Sain normi elatustuet, sen kelan pienimmän ja lapsilisät. Asumistuki loppui kun kaksi vanhempaa ei ollut enää kirjoilla luonani. En saanut asumistukea enää kun kaksi nuorempaa asui luonani, tuloni sen verran hyvät.

Lapset ja nuoret sai hyvää, ravitsevaa ruokaa aina

Kyllä monessa kahden vanhemman perheessäkin työssäkäyvä tekee paljon töitä, mutta kun pieni palkka. Ja toinen tekee määräaikaisuuksia, mutta silti ei ole välttämättä varaa ulkomaan matkaan, vaikka ei polta tupakkaa eikä juo alkoholia, ei ole lemmikkejä eikä lapsilla harrastuksia. 

Nyky Suomea. 

Vierailija
94/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En saanut;

Luokkaretkeä

Ajokorttia

Vanhaintansseja

En tehnyt lapsia

Yööökkk oot epänormaali

Vierailija
95/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osassa matalapalkka töissä ei saa ylityökorvausta vaan ne saadan vapaana myöhemmin, että ei auta ylitöiden tekeminenkään. 

Vierailija
96/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset ja nuoret sai hyvää, ravitsevaa ruokaa aina

Ai että olet valioluokan ihminen. Kerro osoitteesi niin ostan mitalin ja laitan sen Sulle postissa tuleen. 

Vierailija
97/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen päättänyt, että jos en saa viedä lapsia ulkomaille niin en aio matkustaa enää ikinä, vaikka saisin lottovoiton. 

Vierailija
98/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meneekö kaikki rahat tatskoihin ja tekokynsiin jos ei ole varaa tuoretta kurkkua 1,90 euroa/ kg ostaa ?

Niihin, mutta yleisemmin alkoon ja muuhun vastaavaan. Alkkiksilla ja narkeilla rahat aina loppu

Vierailija
99/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen päättänyt, että jos en saa viedä lapsia ulkomaille niin en aio matkustaa enää ikinä, vaikka saisin lottovoiton. 

Traumat jää. 

Vierailija
100/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuollaiset ihmiset pystyy olla vastuussa lapsista, jos elämänhallinta ja talous ihan retuperällä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi