Lapsiperheiden arki ilman rahaa: 9-vuotias ei ole koskaan käynyt lomamatkalla, kurkut ja salaatit jäävät kauppaan
Nyt pääsevät ääneen ne oikeasti köyhät. Joilla ei ole varaa viedä lasta edes kerran vuodessa Hoploppiin (nyk. Leos leikkimaahan).
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011243259.html
Kommentit (1333)
Hedelmistä joutuu maksamaan myös kuorista hinnan eli biojätteeseen menee osa. Suomalaisia porkkanoita 1€/1kg ei tarvitse kuoria. 0,5cm tosin yleensä nappasen pois kannasta, mutta hyvin vähän biojätettä tulee meillä. Kannattaa todella miettiä mitä ostaa, ja haluaako maksaa 0,50€ vaikka vesimelonin kuorista kun sisältö muutenkin lähes vettä.
Mitä helkkaria. Olet niin köyhä että ruokaostoksista pihistät ja pitäisi lomille päästä Katso peiliin, lapsesi elämä voi olla ihan onnellinen ilman lomamatkoja kunhan itse vähän panostat vaikka retkeilyillä metsässä tai ihan mitä vaan. On aivan sinun kuvitelmaa että lapsi ei ole tyytyväinen ilman lomamatkoja.
Illanistujaisia voi pitää köyhätkin kun leipoo itse ilmaisista keräämistään sienistä tai mustikoista vaikka kaikkien kehumalla omenapiirakkaohjeella piirakan. Maksaa alle 1€ ja riittää helposti 8 vieraalle. Liaäksi voi tarjota vaikka teeleipiä ja teetä. Tai vaikka suolatikkuja.
Lasten juhlissa ihan halpis tiivistemehu, vettä, popcorn, itsetehdyt kolmioleivät ja vaniljajäätelö strösselillä riittää. Halpis keksiäkin voi olla tarjolla tai tehdä itse vaikka kaurakeksejä ja halutessaan lisätä sinne joukkoon vaikka niitä itsekerättyjä mustikoita. Mielikuvitus rajana. Juhlat kestävät lähes aina 1,5-3h. Siinä ajassa kukaan ei kuole nälkään vaikka puuttuisi ne pitsat tai suklaa pöydästä. Suklaakakku on lasten juhlissa katastrofi, kerran tilattiin leipomosta ja sitä suklaata löytyi vielä viikko myöhemmin sohvan takaa, sängyistä ja tapetista. Wi juhlan järjestäjä voi pahoittaa vuorotellen jokaista lasta jokaisen suupalaa jölkeen menemään saippualla pesemään käsiään vessaan. Kohta taas sotkevat uudestaan kätensä. Pihalla järjestetty piknik-juhla on melkein parempi ja lapset voivat juosta rauhassa, eikä mitään mene kotona rikki. Itse olen juhlinut synttäreitäni teltassa järven rannalla.
Ei pitäisi olla rahasta kiinni, jos nauttii myös elämästä. Ilmaisia tapahtumia on vaikka kuinka paljon, kunhan viitsii vähän guuglata. Sinne eläintarhaan pääsee myös joka vuosi ilmaiseksi ainakin Helsingissä. Miksi ei ole kertaakaan 9 vuoden aikana käyty missään ilmaistapahtumassa? Vanhemmissa nyt selkeästi vikaa, jos edes lähisuvussa ei ole ketään, joka voisi käyttää sitä 9-vuotiasta joskus jossain ilmaistapahtumassa jos äiti on sairas
Hoplop ja lomamatka eivät ole ihmisoikeuksia. Ruoka, lääkkeet, lämpö ovat. Ne kustantaa Suomessa valtio sosiaalituilla, jos ne lapselta muuten puuttuvat. Mutta ei Hoploppeja eikä lomamatkoja tarvita, jotta pysyisi elossa.
Minä kävin ekalla lomamatkalla 19 vuotiaana.
Voivoi, onpas 9-vuotiaalla surullista, kun ei ole saanut olla koskaan lomamatkalla. Vanhempien saamattomuutta, kuten sekin ettei saa näin kesällä ostettua halpoja vihanneksia.
Aikuisilla ainakin uusien ruokasuositusten mukaan max. 350g lihaa viikossa. Jos lapsi syö 70g lihaa tai siihen verrataan tuotetta esim. Lihapullia 5 kpl päivässä eli koulussa eli 5 x viikossa niin ei kotona tarvitse tarjota lihaa ollenkaan.
Kotona voi syödä sitten halpoja juttuja kuten leipää, kasviskeittoja, soijarouhetta ja vaikka kasvispihvejä ja kesällä onkia kalaa. Niitä voi syödä vaikka pastan ja perunan kanssa. Toki ottaa välillä myös jogurttia, maitoa, munakkaita, kasviksia yms. Eikä nyt liha tai kana paljoa maksa kun tosiaan 50g päivässä riittää mainiosti. Ihmiset syö itsensä hengiltä ja tää surettaa maailmanlaajuisesti.
Olen syntynyt 1990, enkä lapsena käynyt kertaakaan missään HopLopissa tai Leo's leikkimaassa. Ihan normaali aikuinen minusta tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole ikinä ollut Hoplopissa, ei niitä edes ollut silloin 25-30 vuotta sitten, kun olin lapsi. En koe jääneeni mistään paitsi. Jos mulla olisi lapsia, ni en edes haluaisi niitä viedä tommoseen, jossa hyvin todennäköisesti haisee vain muovi.
Totta ja tahmaisia sontaisia paikkoja, sanovat lapsenlapseni, jotka eivät halunneet yhden kerra jälkeen mennä.
Ovatko lapsenlapsesi kotona luurit päällä nyhjöttäviä tietokoneella tai puhelimella pelaavia erakkoja? Omat tutut juoksevat kyllä metsässä, lenkittävät koiria ja likaavat kätensä ihan metsällä rakentamalla majoja ja jopa taloyhtiön trampalla. Peliaikaa on max. 1h päivässä ja sitten liataan muuten kädet vaikka maalaamalla ja tehdään kaikkea kivaa, mitä lasten kuuluukin. Uidaan järvessä ja sotketaan kädet metsässä, Hoplopissa ja leikkipuistossa tms. Surullista elämää jos lapset pelkäävät, että kädet menee tahmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin ekalla lomamatkalla 19 vuotiaana.
Etkä osaa vieläkään suomen kieltä kirjoittaa. Mitä sitten teit, kun et näköjään koulujakaan käynyt? Onko tosiaan niin, että köyhät ovat myös tyhmiä?
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 1990, enkä lapsena käynyt kertaakaan missään HopLopissa tai Leo's leikkimaassa. Ihan normaali aikuinen minusta tuli.
Itse synnyin samana vuonna. Metsäretkillä oltiin joka viikko, tehtiin road trippejä Suomessa ja keski-Euroopassa, yövyttiin leirintäalueilla, hostelleissa, kavereiden luona, autossa ja joskus harvoin myös hotellissa. Oltiin kesiä myös mummolassa. Käytiin myös risteilyillä. Keskiluokkainen perhe oltiin. En ikinä käynyt Hoplopissa tai missään leos leikkimaassa mutta McDonaldsin pallomeressä kyllä ja Disneylandissa. Menestyneitä ja kielitaitoisia tuli kaikista sisaruksista. Ei mikään Hoplop määritä onko lapsuutesi onnellinen, vaan se yhteinen perheaika, kasvatus, tekeminen, näkeminen ja eläminen.
En ole kuullut, että missään muualla kuin Helsingissä tietyissä paikoissa olisi lapsille ilmainen ruokailu kesäisin.
Omalla paikkakunnalla on 1 ilmainen museo. Muut maksullisia. Seurakunnan ja nuorisotoimen retkistä pitää aina maksaa, yleensä 10-30 e /hlö, riippuen kohteesta (ja osaan pitää vanhemman tulla mukaan ja maksaa myös).Yleensä niihin pitää ottaa omat eväät tai ostaa ruoka paikan päältä itse.
Lähialueiden kotieläinpihat ym on maksullisia. Ilmaisia aktiviteetteja keksin kirjaston, uimarannat ja ulkoilureitit.
Uskon, että on koululaiselle tai teinille kova paikka, jos ei pääse minnekään kotoa kesällä . En tiedä, kysytäänkö nykyään koulun alkaessa kesän kokemuksista. Ikävä olla ainoa, joka ei ole käynyt huvipuistossa tai ulkomailla vaan pyörinyt vaan kotosalla.
Kaikilla ei ole mökkiä (pienituloisilla varsinkaan) eikä edes isovanhemmilla tai tutuilla niin että sinne voisi vaan mennä viettämään aikaa ilmaiseksi.
Leirintäalueillakin on usein yllättävän kalliit maksut (ja pitäisi olla teltta tai matkailuauto).
Seurakunnan leirit on usein aika halpoja, muutaman kympin per lapsi muutaman yön leiri. Partioleireistä osa on kalliita ja siellä pitäisi olla teltta mukana ja hyvät ulkoiluvarusteet.
Päiväleirejä järjestää kunnat ja urheiluseurat. Kunnilla voi kai joskus olla ilmaisia, täällä ne maksaa 80e 6h päivässä 5 päivää omin eväin. Urheiluseurojen päiväleiri 200e viikko.
No joo, Viroon voi päästä halvalla, mutta mites jos ei ole henkilökorttia/passia (sama hinta) ja maksaa se matka ja syöminen silti jotain. Onko matkalla kivaa jos ei voi yhtään mitään tehdä, syödä tai ostaa matkalla?
Oikeastiko on paikkakuntia, missä löytyy loputtomasti ilmaista tekemistä ja ruokaakin maksutta?
Olen minäkin syntynyt 90-luvulla, enkä ole päässyt luonnollisesti Hoplopiin, koska niitä ei ollut ollenkaan.
Mutta joka kesä pääsi tivoliin tai lintsille tai Korkeasaareen. Kun vanhemmat oli maksaneet asuntolainasta osan pois, käytiin myös melkein joka kesä Kreikassa tms perusmatkakohteessa.
Sitten pääsi isovanhempien mökille.
Uskon, että kyllä niitä lapsia/nuoria karhensi, jotka ei päässeet mihinkään. Ei mökille, ei ulkomaille eikä mihinkään maksulliseen.
Matkailu ei ollut vielä silloin 2000-luvun alussa ja ennen 2010 niin yleisestä kun nyt.
Joku kyseli ilmaisista puistoruokailuista. No olen asunut Kirkkonummella, Espoossa ja Helsingissä ja siellä ainakin kaikkialla oli ilmaista kesällä. Kirjastossa myös paljon ilmaista ohjelmaa erityisesti kesällä lapsille ja nuorisolle ja sieltä pysty hakea mm. lainaan ilmaiseksi frisbeekiekkoja ja lähteä viereiselle radalle pelaamaan. Tämä siis oli esim. Masalassa. Netti täynnä ilmaista ohjelmaa, leirejä ja tekemistä lapsille jos vähänkään jaksaa selvittää asioita lapsensa puolesta. Pienemmällä paikkakunnalla kannattaa katsoa oman alueen Facebook-sivut ja käydä omassa kirjastossa ja seurakunnassa kysymässä tekemistä lapsille jos ei ole itsellä rahaa eikä mitään ideoita.
Joku valitti, että omalla paikkakunnalla vain 1 ilmainen museo. No Eikai kukaan jaksa käydä siellä joka päivä muutenkaan? Kannattaa vaikka joskus sen lapsen kanssa käydä muissakin museoissa jos niistä tykkää. Eikä aina niissä samoissa kodin vieressä. Taiteiden yönä on ilmaista kaikkialla kaikki tekeminen eli kerran vuodessa kannattaa panostaa ja käydä vaikka isommassa kaupungissa näkemässä kaikkia kivaa ja jännää. Kyllä bussit kulkee, ei tarvitse omistaa autoa. Suurin osa museoista järjestää myös ilmaisia museopäiviä, usein vaikka jokaisen kuukauden ensimmäinen perjantai tms. Soita sinne museoon ja kysy, jos et löydä netistä tietoa. Espoon kirjastossa järjestetään ilmaisia leffailtoja ja kädentaitoiltoja lapsille ja nuorille yms. Paljon muutakin.
Jos asuu keskellä ei mitään niin aina voi mennä lapsen kansa rannalle ja uimaan järveen ilmaiseksi. Eväät ja kirja vaan mukaan. Tai pyöräretkelle, metsään tai torille pällistelemään.
Itse pyysin teininä synttäri- ja joululahjaksi aina rahaa, ja viimein sain itselleni ostettua oman lumilaudan ja maksettua seurakunnan nuoriso-lasketteluleirin Ruotsiin viikoksi. Mutta parempi myöhään kun ei ollenkaan. Omat vanhempani ei ollut kiinnostunut urheilusta eikä matkustelusta.
Mediat (iltapäivälehdet erityisesti) näitä tarpeita luovat.
Jos kouluttautuneilla hyväpalkkaisilla vanhemmilla on mahdollisuus laittaa lapsensa maksulliseen harrastukseen, antaa joka lapselle oma huone tai matkustella, sama mahdollisuus pitää olla myös köyhien lapsilla. Koska tasa-arvo! Ei oteta huomioon, että varakkaat ovat opiskelleet ja hankkineet kunnon työt eli ovat nähneet vaivaa saadakseen korkean elintason, jolla mahdollistaa kaikki tämä.
Tietyt puolueetkin haluavat, että kaikkien lasten pitäisi saada maksullinen harrastus ilmaiseksi koska tasa-arvo! Kaunis ajatus, mutta mistä ne maksetaan? Suomessa kaikilla on mahdollisuus hankkia kunnon koulutus, jos vaan on älyä. Opintolainaa olen itsekin ottanut ja takaisin maksanut.
Elämä on valintoja. Opiskeletko työllistävän ammatin vai elätkö tuilla, jos ei ilman koulutusta saa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Hoplop ja lomamatka eivät ole ihmisoikeuksia. Ruoka, lääkkeet, lämpö ovat. Ne kustantaa Suomessa valtio sosiaalituilla, jos ne lapselta muuten puuttuvat. Mutta ei Hoploppeja eikä lomamatkoja tarvita, jotta pysyisi elossa.
Kyllä on sosiaalitoimisto laskenut lapsen menoihin mm. uudet vaatteet, tietoliikenne, harrastukset, huonekalut, asuminen, matkat yms. Kyllä ne kuuluu kaikille.
Jos jakaa passikuvat 5 vuoden ajalle eli vuodessa joku 20€, ruotsinristeily 40€, koko hytti maksaa siis 67€ ja 4 sänkyä eli laskettu myös bussimatkat reissuun) extra ruokaa normiruokailun lisäksi 20€ niin 80€ vuodessa on kuukaudessa 6-7€. Luulis sen verran voivan säästää vanhemmat jostain ja tarjota kerran vuodessa ruotsin risteilyn. Myös sähkölasku ja vesilasku pienenee silloin kun kukaan ei niitä kotona käytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse synnyin samana vuonna. Metsäretkillä oltiin joka viikko, tehtiin road trippejä Suomessa ja keski-Euroopassa, yövyttiin leirintäalueilla, hostelleissa, kavereiden luona, autossa ja joskus harvoin myös hotellissa. Oltiin kesiä myös mummolassa. Käytiin myös risteilyillä. Keskiluokkainen perhe oltiin. En ikinä käynyt Hoplopissa tai missään leos leikkimaassa mutta McDonaldsin pallomeressä kyllä ja Disneylandissa. Menestyneitä ja kielitaitoisia tuli kaikista sisaruksista. Ei mikään Hoplop määritä onko lapsuutesi onnellinen, vaan se yhteinen perheaika, kasvatus, tekeminen, näkeminen ja eläminen.
Olethan kuitenkin päässyt kokemaan aika paljon. Eurooppaa, Disneylandin, Suomessa matkaillut, risteily jne. Että on teidän perheellä kuitenkin ollut rahaa tehdä ja nähdä.
Turha takertua Hoplopiin, ne on perustettu vasta 2005, jolloin olet ollut teini.
200-500€/kk kuuluu lapsen normielämään. Lapsilisän jälkeen niin molempien vanhempien pitää siis saada säästettyä 50-200€/kk lapsen matkoihin, ruokaan ja harrastuksiin. Jos ei tähän pysty niin ei varmaan kannata tehdä lasta. Ja säästäjä pitää aina olla vähintään 3 kuukauden menot jos jää työttömäksi.
Tuollaisilla ei edes pitäisi olla lapsia.