Lapsiperheiden arki ilman rahaa: 9-vuotias ei ole koskaan käynyt lomamatkalla, kurkut ja salaatit jäävät kauppaan
Nyt pääsevät ääneen ne oikeasti köyhät. Joilla ei ole varaa viedä lasta edes kerran vuodessa Hoploppiin (nyk. Leos leikkimaahan).
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011243259.html
Kommentit (1333)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pitkäaikaistyötön yh. Elämme tt tuella 100 e liian kalliissa asunnossa lapsen erityistarpeiden vuoksi. Itse en syö ikinä hedelmiä vihanneksia tms lapsi syö kaikkea monipuolisesti.
Esim tänään aamu:
2 luomuappelsiinin mehu, Ruisleipää, kurkkua ja Lohta Gefilus juoma
Päivällä kouluruoka
Välipala: täysjyväsämpylä, Levite, Juustoa ja tomaattia,.cashew pähkinöitä, Vitamiinit, luonnonjugurttia, mehua
Ilta: pihvi,,perunamuussia,,vihersalaatti, Parsakaalia, jälkkärinä munkki, luomumaitoa
Iltapala: luonnonjugurttia, luomuhunajaa, mustikoita, avokadoa,, kiivi, omenaa,luomumaito
Minä olen syönyt lapsen leivän jämät, puuroa, riisiä ja pihvin reunat.
Näin sen kuuluu mennä.
Järkyttäviä määriä sokeria lapsesi syö. Pelkästään jo hedelmien määrä 2 appelsiinia, kiivi, mu
Hedelmiäkin nämä syömishäiriöiset rajoittaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkat ei kuulu automaattisesti lapsuuteen. Nykyajassa on paljon kamaa ja rahanreikiä. Joillakin on kaikki. Mutta ne eivät silti ole automaattisesti kaikkien oikeuksia jos ei vaan raha riitä. Vähävaraisia tuetaan monilta tahoilta.
Kyllä matkustelu kuuluu ihan olennaisena osana lapsuuteen ja kasvamiseen. Ei lapsia tehdä, jotta olisivat vaan kotona huoneessaan. Ja puhun siis paikoista mummolan ja mökin lisäksi. Ihan samalla lailla automaattisesti harrastukset ja lääkkeet ja koulutus kuuluu kaikille lapsille.
Ja senpä vuoksi yhdestäkään lapsesta ei ole ihmiskunnan historiassa kasvanut tasapainoista aikuista ennen 60 -lukua, jolloin matkustelu alkoi. Vai mitä?
Ei lapsen kokemuksia verrata menneisiin aikoihin. Vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pitkäaikaistyötön yh. Elämme tt tuella 100 e liian kalliissa asunnossa lapsen erityistarpeiden vuoksi. Itse en syö ikinä hedelmiä vihanneksia tms lapsi syö kaikkea monipuolisesti.
Esim tänään aamu:
Päivällä kouluruoka
Välipala: täysjyväsämpylä, Levite, Juustoa ja tomaattia,.cashew pähkinöitä, Vitamiinit, luonnonjugurttia, mehua
Ilta: pihvi,,perunamuussia,,vihersalaatti, Parsakaalia, jälkkärinä munkki, luomumaitoa
Iltapala: luonnonjugurttia, luomuhunajaa, mustikoita, avokadoa,, kiivi, omenaa,luomumaito
Näin sen kuuluu mennä.
Järkyttäviä määriä sokeria lapsesi syö. Pelkästään jo hedelmien määrä 2 appelsiinia, kiivi, mu
Olen asunut 15 v Espanjassa jossa syödään hedelmiä paljon joka aterialla. Siellä naisten elinikä on pisin koko Europassa ja Välimeren maiden ruokavalioon ovat sana kuuluneet hedelmät.
Jokainen noudattaa sitä ruokavaliota mitä haluaa,, meillä tämä on paras. Tiedän asiasta ja mm hedelmien terveellisyydestä osana ruokavaliota erään muun asian kautta aika paljon muyta en viitsi tällä palstalla kirjoittaa enempää siitä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tiennyt lasteni mieliruuat ja sen mitä kannattaa ostaa ja tarjota. Jos lapsen herkku olisi se kirsikkatomaatti, en sitä mitenkään rajoittaisi. Saisi syödä vaikka koko paketin. Ostaisin sitten harvemmin ja olisin itse ilman.
Ei ole kenenkään lapsen etu, kun ruokailua vahditaan ja rajoitetaan täysin turhaan.
Ah, mikä uhrautuva mutsi.
Mä oon ollut oikeasti todella köyhä totaaliyh. Opiskelin ja sain välillä toimeentulotukea. Meillä oli silti aina kasviksia ja hedelmiä. Lapsen kanssa kävin kotieläinpihassa, kesäteatterissa, ilmaisissa lasten tapahtumissa ja jopa hoplopissa. Käytiin myös joskus myös Ruotsin laivalla vaikka ei asuttu lähelläkään Helsinkiä.
Nyt mietin että miten tuo kaikki onnistui. Tästä on n. kymmenen vuotta ja kaikki on kallistunut aivan kauheasti nyt hyvä kun kahden työssäkäyvän perheessä leivässä pysytään.
Vierailija kirjoitti:
Esim tänään aamu:
Päivällä kouluruoka
Näin sen kuuluu mennä.
Lapsesi on läs ki ah matti. Sinä saat puut ostaudin ja kuihdut pois.
Näin sen kuuluu mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tiennyt lasteni mieliruuat ja sen mitä kannattaa ostaa ja tarjota. Jos lapsen herkku olisi se kirsikkatomaatti, en sitä mitenkään rajoittaisi. Saisi syödä vaikka koko paketin. Ostaisin sitten harvemmin ja olisin itse ilman.
Ei ole kenenkään lapsen etu, kun ruokailua vahditaan ja rajoitetaan täysin turhaan.
Ei vaan normaali äiti.
Onneksi en maininnut että lapsi syö paahtoleivät Borgesin Extra Virgin öljyn ja tomaattivalkosipulin kera. Siihenkin minulla on köyhänä varaa vaikka käytän öljyä muutenkin ruuan valmistamiseen. Toisaalta en osta ikinä leikkeleitä, nakkeja tms, Juustoa syö max pari siivua päivässä maitohapon ja kalsiumin takia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ruokailutavat mielestäni kuuluisi oppia kotona ja kokonaisen rasian ahmiminen kerralla ei ole monipuolista ravinnerikasta syömistä. Jos asiaan ei puututa niin lapsihan luulee, että mitä vain voi syödä ja juoda niin paljon kuin huvittaa, ja teini-iässä saattaa alkaa lihominen kun omilla rahoilla sitä suklaata ja karkkia ostellaan kaupasta ja ahmitaan kaksin käsin koska miksei niin saisi tehdä? Aikuisena ei osata varmaankaan pidättäytyä siinä kolmessa viinilasillisessa vaan menee kerralla 2 pulloa ja rasvamaksa, ylipaino ja alkoholisoitumisen voi tulla tutuksi. Ihana elämä tiedossa kun kotona ei ole opetettu mitään rajoja! Vanhemmat varmaan itse ylipainoisia, jotka jauhavat jostain kehopositiivisuudesta koska ei osata käsitellä niitä omia tunteita ja asettamaan lapsille rajoja.
Ei ole varaa tomaattiin ja kurkkuun mutta sipseihin, maustettuihin jukurtteihin, leivoksiin ja mm. limuun ja karkkeihin kyllä monella on.
No kun tarvitsee lohturuokaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim tänään aamu:
Päivällä kouluruoka
Näin sen kuuluu mennä.
Lapsesi on läs ki ah matti. Sinä saat puut ostaudin ja kuihdut pois.
Näin sen kuuluu mennä.
En tiedä miksi edes vastaan mutta lapsi on - 1 käyrällä painossa ollut aina, hoikka ja jäntevä ollut aina. Määrät ei ole isoja, mielummin niin että ruoka on monipuolista pieniä määriä kuin isoja satseja samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan normaali äiti.
Normaali, uhriutuva av-mamma. Vuoden Äiti - palkintoa odotellessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole. Käyttäisin rahat lapseen pääosin vaikka olisin miljonääri. Enkä tunne että uhraudun mitenkään. Saan iloa siitä että lapsi on terve ja iloinen. Toki syön myös itse vitamiiniä jne. Olen ihan kunnossa itse ja veriarvot hyvät.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt parin ystävän kanssa aina keväisin lomamatkalla aikuisten kesken.
Reilut kymmenen vuotta sitten käytiin viikonloppulomalla Euroopan kaupungeissa.
Jossain vaiheessa rahat riitti Tallinnan viikonloppuun, sitten yhdeksi yöksi ja viime vuonna enää päiväajaksi. Yöpyminen on kallista ja niin on matkatkin jos ei palaa kotiin saman päivän aikana. Tänä vuonna käytiin Porvoossa syömässä ja kahvilla.
Olemme korkeakoulutettuja työssäkäyviä ihmisiä, joilla kotona pääosin alaikäisiä lapsia.
Eihän tämä mikään todellinen ongelma ole, mutta kertoo sen, että jokin on todella muuttunut. Rahat on loppu yleensä jo ennen palkkapäivää, vaikka ei ole mitenkään tuhlaillut.
Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta Tallinnassa yöpyminen on halpaa. Oltiin alkuvuodesta yksi yö keskustan alueella 40e yö kahden hengen huone. Ei todellakaan luksusta, mutta perus siisti huone. Porvooseen maksaa Helsingistä Onnibussi melkein saman. Lounas Tallinnassa on 6-7e. Muuten ihan samat ajatukset kuin sinulla, mutta minulla ei ole enää Suomessa varaa yhtään mihinkään.Käydä töissä, maksaa laskut ja siinäpä se. Ei vaan kiinnosta maksaa koko ajan ylihintaa kaikesta korkeintaan keskinkertaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Esim tänään aamu:
Päivällä kouluruoka
Näin sen kuuluu mennä.
Eli veronmaksajat kustantavat sille erityispennullesi nuo kalliit safkat? Ja vielä kehtaat väittää, että näin sen kuuluu mennä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim tänään aamu:
Päivällä kouluruoka
Näin sen kuuluu mennä.
Järkyttäviä määriä sokeria lapsesi syö. Pelkäst
Ei varmaan ole tarkoitus kantaa selkä vääränä niitä hedelmiä monta kassia kotiin ilman autoa, että lapset söisivät vain hedelmiä ja vaikkapa se hernekeitto jäisi syömättä? Ei mielestäni voi korvata hedelmillä kunnon ruokaa ja jos lapsi niin tekee niin sitten sitä syömistä ohjataan vaikka että välipalaksi sopii 1 hedelmä, 2 leipää juustolla ja kurkulla ja jogurtti pelkän 5 hedelmän sijaan. Tai sitten ei osteta ollenkaan hedelmiä kotiin jos lapsi söisi ne kaikki kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei tehdä aina pelkkiä lapsien lempiruokia :D Kyllä joutuu maistamaan vähän kaikkea eikä voi päättää syövänsä pelkkää lenpiherkkuaan, oli se herkku sitten päivälliseksi rasia kirsikkatomaatteja tai keksipaketti. Lautasmallin mukaan syödään aina. Herkkupäivät ja juhlat on erikseen. Mitenköhän ne lapset koulussa edes pärjää, tuleeko itkupotkuraivarit kun ei ole joka päivä suosikkiherkkuja tarjolla? Entäs sitten opiskeluaikoina tai armeijassa? Ei lapsi mene rikki jos syö lautasmallin mukaan tavallista kotiruokaa arkena eikä aina vaan sitä haluamaansa kinkkupastaa tai pitsaa tms.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa tomaattiin ja kurkkuun mutta sipseihin, maustettuihin jukurtteihin, leivoksiin ja mm. limuun ja karkkeihin kyllä monella on.
No kun tarvitsee lohturuokaa...
No useimmilla on varaa kumpaankin. Kasviksiin ja herkkuihin. Ehkä hän köyttää vähemmän jonkin muuhun, jos on varaa kumpaankin? Useimmiten valinnoissa on kyse valinnoista, eikä ehkä suoraan rahasta tai jos on, niin sitten ei,niin että ei olisi varaa hedelmiin ja kasviksiin vaan niin, että ei katso tärkeäksi ihan joka päivä niitä ostaa.
Ihan kun olisi kamalaa, jos ei salaattia ole joka päivä tarjolla?
Ai ei ole paha, jos ei ole herkkujakaan joka päivä? Niin, ei olekaan.
Osta kurkkua nyt, kun se on K-marketissa 1,29€/kg. Ulkomaanmatkat ja hoplopit ovat täysin turhia, Mene lapsen kanssa metsään, saunaan tai mato-ongelle, niin hänelle jää hyviä muistoja aikuisuutta varten. Vanhempia yritetään turhaan syyllistääö hyvä-isä-hyvä-äiti-syndroomalla, että kaikki mahdolliset hyvipuistot pitää käydä. Ei tarvitse.
Täällä on näitä, jotka syö satasella kuukauden ja antaa lapselle 3 kirsikkatomaattia ja kalapuikkoa.