Lapsiperheiden arki ilman rahaa: 9-vuotias ei ole koskaan käynyt lomamatkalla, kurkut ja salaatit jäävät kauppaan
Nyt pääsevät ääneen ne oikeasti köyhät. Joilla ei ole varaa viedä lasta edes kerran vuodessa Hoploppiin (nyk. Leos leikkimaahan).
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011243259.html
Kommentit (1333)
Ai niin piti lisätä, että meillä on kyllä alakouluikäisille pojalle hedelmiä myös pöydällä mutta ne eivät maistu. Ei siis kiiwi, banaani, omena, appelsiini, mandariini. Kesällä menee vesimeloni ja mansikat. Ollaan siis jätetty hedelmät kokonaan kauppaan koska aina ne on vain mädäntynyt, koska kukaan ei niitä syö. Mehua kyllä menee päivittäin runsaasti. Hoikka poika on eikä reikiä ole niin ei rajoiteta mehun juomista.
Pakasteenahan löytyy myös kasviksia.. Jenkithän syö melkein pelkästään eineksiä.
Marjoja saisi metstä syksyllä ja pakastaa voi jos ostaa ison laatikon pieniin minigrip- pusseihin.
Ongelma taitaa piillä usein siinä, että jos noihin asioihin ei ole lapsuudessa tottunut, ne jää tekemättä ja kasvikset hyllylle....
Jos 9-vuotias ei ole päässyt lomamatkalle niin onhan se vähän erikoista. Jos ei pysty säästämään mistään 50€, että pääsisi sinne tuetulle perhelomalle niin vaikuttaa, ettei vanhempia edes kiinnosta viettää aikaa lasten kanssa. Onhan se kauhean vaikeaa lähettää netissä hakemus. Tulee fiilis että vanhempia itseään kiinnostaa se sohvalla makaaminen eikä mikään reippailu ja yhdessä tekeminen.
Ymmärrän että passit maksaa jos haluaisi vaikka Tallinnaan tai Ruotsin-risteilylle mennä, mutta itse lähtisin miettimään sitten, että mistä saan extratuloja perheeni hyvinvointiin. Itse olen päätyöni lisäksi mm. Tehnyt pihatöitä, myynyt tavaraa ja vahtinut muiden perheiden lapsia jotta saisin lisää rahaa säästöön. Sieniä ja mustikoita olen myös kerännyt ja myynyt. Kyllä elämä on valintoja, että haluaako vain valittaa vai tehdä asialle jotain.
Mitå perhe sitten söi jos kurkkua ei syönyt? Kannattaa ostaa kananmunia, pastaa, perunaa, porkkanaa, kaalia, jauhelihaa sikaa ja kanaa, soijarouhetta, kausikasviksia, tomaattimurskaa ja tietenkin aina halvinta kilohinnaltaan. Kurkkua lapsi saa koulussa, niin ei siitä ehdi tulla mitään kurkun puutostiloja jos sitä ei kotona ole talvisin tarjolla. Kesällä se sitten maksaa taas 0,99€/kg niin ostaa silloin sellaisen. Kesällä sitten mato-ongelle ahvenia hakemaan ja syksyllä hakee mustikat ja sienet myös talvea varten. Loput myy.
Vierailija kirjoitti:
Minulla työttömänä on sukulaisen vanha älypuhelin, en ole tainnut koskaan ostaa uutta.
Sama täällä, vaikka kuukausituloni ovat jo vuosia olleet 3000-4000 euroa. Viimeksi ostamani kännykkä oli kaverin käytetty Nokia E51 joskus 00-luvun loppupuolella, ja käytin tuota puhelinta yhä 10 vuotta sitten. Sen jälkeen käytössäni on ollut sukulaiseni vanha iPhone 6, 7 ja 11, josta luovuin viime kesänä.
Nykyisin käytössäni on työsuhdepuhelin omalla sekä työliittymällä. Edellistä työsuhdepuhelintani pidin yli sopimuskauden, jotta sain sen lunastettua itselleni ja lahjoitettua vanhemmalleni.
Artikkelissa kerrottiin, että joudutaan ostamaan halvimpia kasviksia. Olen hyvätuloinen mutta ostan niitä muutenkin. Vaikka olisin rikas niin miksi ostaisin jotain turhaa kallista kun halvempaa on tarjolla? Köyhillä on tapana valittaa kaikesta. Joku kertoi että 2 vuotena on jäänyt lapsen synttärit välistä kun ei ole varaa niitä järjestää. No oman lapsen synttärit järjestettiin viimeksi ihan ilmaiseksi lähipuiston grillipaikalla. Tarjolla oli lettuja, mansikkahilloa ja Fun light mehua. Poppareita myös. Kaikki tykkäsivät ja ohjelmanumerossa oli aarteen etsintää ja hippaa.
Jos elämä Suomessa on liian kallista eikä ole varaa mihinkään, niin miettisin ulkomaille muuttoa valittamisen sijaan. Aasiassa ja Afrikassa esimerkiksi älyttömän halpaa ja lämmintä vielä. Ei tarvitse ostaa talvivaatteita ja maksaa hurjia lämmityskuluja. Kommuunissa asuminen on myös hyvä vaihtoehto.
Lapsen kaverille voi antaa syntymälahjana oman lapsen valitseman vanhan lelunsa, jolla ei enää leiki. Kierrätyslahjat ovat muutenkin pop. Ei tarvitse olla lapsen siksi menemättä synttäreille jos ei ole kallista lahjaa. Kortin tekeminen ei maksa mitään, voi leikata korttipaperin vaikka siitä äidin ulosottokirjeen kuoresta jos piirrustuspaperia ei ole tai muuta pahvia, vaikka sen äidin tyhjää hanaviiniboksia. Kuulostaa oudolta, että artikkelissa äiti itkee tällaisia asioita ja lapselta perutaan kaikki kiva, koska rahat menee kuulemma kaikkialle muualle. Jos työssä käyvä yh, jolla 3 lasta eli saa varmasti vielä lapsilisät ja elatusmaksut, ei keksi ratkaisua edes lapsen kaverin synttärilahjan kokoamiseen, niin kyllä nyt jätetään jotain kertomatta.
Onko mt-ongelmia vai mitä taustalla. Miksi lapset eivät matkusta sitten isänsä kanssa? Tuskinpa isä/isät ovat lapsiaan kokonaan hylänneet. Tai ainakin joku isä maksoi tytön vanhojentanssi-asunkin. Itse olisin kyllä vain laittanut ilmoituksen paikalliseen Faceryhmään, että olisiko jollakin lainata 2 päiväksi kokoa 38 vanhojentasseihin sopivaa mekkoa, mieluiten tämän tyyppistä? Tms. Ei ole järkeä pataa 1 illan takia mitään kallista mekkoa vaatekaapin perälle homehtumaan. Varsinkaan jos on köyhä perhe.
Xtran keksipaketti maksaa 0,49€. Saman verran maksaa itsetehty kasvissosekeitto ja pari näkkäriä. Molemmista tulee varmasti maha täyteen, eli voi sitten päättää itse täyttääkö vatsansa herkulla vai terveellisellä ruoalla. Kaikki herkut ei siis ole kallista. Esim popparipussi maksaa myös 0,50€. Sipsin ja karkin hintaa en tiedä, niitä ei juuri kotiin ostella. Eikä limuja tai leivoksia. Välillä toki leivotaan itse tai sokeritonta tiivistemehua on myös varalla. Toki myös teetä ja kaakaota, mikä meillä siis lasketaan herkuksi koska sisältää kauheasti sokeria. Toki myös tuoreet marjat lasketaan meillä herkuiksi, koska ei niitä joka viikko ole tarjolla. Syksyisin siis lapset popsivat herkkumustikoita suoraan suuhunsa metsässä kun itse kerään niitä säilöön ämpäreihin.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan vähävaraisille lapsille oli kesäsiirtoloita. Puistoruokailuja oli myös. Eiköhän jotkut hyväntekeväisyysjärjestöt jaa nykyäänkin tyyliin huvipuistolippuja.
Ja eikö lapsella oli sukulaisia? Joku kummitäti, joka vois viedä eläintarhaan?
Olihan tuossa tapaus, kun yksi äiti nosti metelin siitä, kun ilmaisessa puistoruokailussa ei ollut tarjolla hänen lapselleen vegeä. Pääsi lehteen. Noilta nirsoajilta pitää kieltää kaikki maksuttomat tarjoilut tai tapahtumat.
Mä en ymmärtänyt tuosta artikkelista mitään. Ei kerrottu perheen palkkaa eikä yh:n saamia elatusmaksuja ja tukia, ei kerrottu minne rahat menee. Ainoastaan ettei ole rahaa matkoihin tai kurkkuun tai salaattiin. Tai ei voi hommata synttäreille kaverilahjaa tai järjestää oman lapsen synttäreitä. Juusto ja kana kuulemma harvinaista herkkua. Salattijuustopaketti maksaa 1,15€ tai 1kg kermajuustoa 5,99€. Ei se juusto voi vain kadota kerralla jos kaikki ottavat pari viipaletta päivässä leivän päälle. Miksi olisi harvinaista, vai onko kaikkien tarkoitus syödä sitä 100g päivässä? Kanan jauheliha maksaa 6-7€/kg, melkein saman verran kuin sika-nauta. Miksi kanaa ei voisi ostaa? Itse teen siitä mausteisia kastikkeita ja välillä kiusauksia, keittoja, kanapullia tai pihvejä. Lisään kananmunaa ja korppujauhoa ja mausteita. Niin kuin tonnikalasta tonnikalapihvejä. 1 tonnikalapurkki ei riitä pääruokana meillä 4 hengelle, mutta kun lisää muuta joukkoon ja pyörittelee tunapihvejä niin kaikille riittää kasvisten ja perunan yms. kanssa.
Yleensä tuetulle perhelomalle pääsee alle 17-vuotiaat ilmaiseksi. Työtön aikuinen maksaa 5 vuorokaudesta yleensä 50€ omavastuu. Joissain paikoissa voi olla 100€ jos on työelämässä. Ja tuohon 50 tai 100€ sisältyy siis majoitus usein kylpylässä, kaikki ohjelma ja kaikki ruokailut ravintolassa päivittäin viiden vuorokauden ajalta. 10€ päivä vaikka äiti ja 3 lasta ei paljon ole kun ei tarvitse siivota, kokata, kuskailla, käydä kaupassa eli täys ylläpito ja lapsille ja aikuisille uusia kavereita ja kivaa tekemistä himassa kököttämisen sijaan.
Onko tällainen täyden hoidon loma niin mahdotonta vanhempien lapsilleen järjestää?
Harrastukset arjessa saavat myös lapset lähes aina ilmaiseksi jos vanhemmat viitsivät vain hakea tukea. Paikkoja on lukuisia, yhdistykset, hope, diakoni yms. Jotka maksaa lasten harrastukset jos vanhemmilla ei ole varaa. Jos vanhemmat ovat enemmän kiinnostuneita päihteistä tai omista videopeleistä kuin lapsen harrastuksista ja lomamatkoista niin silloin sossu on oikea paikka keskustella asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Jos 9-vuotias ei ole päässyt lomamatkalle niin onhan se vähän erikoista. Jos ei pysty säästämään mistään 50€, että pääsisi sinne tuetulle perhelomalle niin vaikuttaa, ettei vanhempia edes kiinnosta viettää aikaa lasten kanssa. Onhan se kauhean vaikeaa lähettää netissä hakemus. Tulee fiilis että vanhempia itseään kiinnostaa se sohvalla makaaminen eikä mikään reippailu ja yhdessä tekeminen.
Ymmärrän että passit maksaa jos haluaisi vaikka Tallinnaan tai Ruotsin-risteilylle mennä, mutta itse lähtisin miettimään sitten, että mistä saan extratuloja perheeni hyvinvointiin. Itse olen päätyöni lisäksi mm. Tehnyt pihatöitä, myynyt tavaraa ja vahtinut muiden perheiden lapsia jotta saisin lisää rahaa säästöön. Sieniä ja mustikoita olen myös kerännyt ja myynyt. Kyllä elämä on valintoja, että haluaako vain valittaa vai tehdä asialle jotain.
Mitå perhe sitten söi jos kurkkua ei syönyt? Kannattaa ostaa kananmunia, past
Kurkkua on koulussa ehkä kerran kuukaudessa
Vierailija kirjoitti:
Xtran keksipaketti maksaa 0,49€. Saman verran maksaa itsetehty kasvissosekeitto ja pari näkkäriä. Molemmista tulee varmasti maha täyteen, eli voi sitten päättää itse täyttääkö vatsansa herkulla vai terveellisellä ruoalla. Kaikki herkut ei siis ole kallista. Esim popparipussi maksaa myös 0,50€. Sipsin ja karkin hintaa en tiedä, niitä ei juuri kotiin ostella. Eikä limuja tai leivoksia. Välillä toki leivotaan itse tai sokeritonta tiivistemehua on myös varalla. Toki myös teetä ja kaakaota, mikä meillä siis lasketaan herkuksi koska sisältää kauheasti sokeria. Toki myös tuoreet marjat lasketaan meillä herkuiksi, koska ei niitä joka viikko ole tarjolla. Syksyisin siis lapset popsivat herkkumustikoita suoraan suuhunsa metsässä kun itse kerään niitä säilöön ämpäreihin.
Tee ei kyllä sisällä kauheasti sokeria. Sehän on ihan kaloritonta.
Mutta varmaan on tekotissit ja kynnet, ankkahuulet ja tekoräpsyttimet! Olet surkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee ei kyllä sisällä kauheasti sokeria. Sehän on ihan kaloritonta.
Pilkun jälkeen lause jatkui sanalla mikä, joka viittaa edelliseen sanaan eli kaakaoon. Jos tekstissä olisi sanottu pilkun jälkeen mitkä, niin olisi viitattu myös teehen. Nyt takaisin koulun penkille, jos kielioppi aiheuttaa sulle kokonaisia ymmärrysongelmia. Pitäisi osata aikuisen ihmisen ymmärtää ja sisäistää lukemansa.
Tiedän tällaisen perheen, missä lapsi ei ole ikinä päässyt matkoille ja on jo 10v., eikä harrasta mitään. Vanhemmilla ei edes omaa mökkiä. Vanhempia nyt vain ei kiinnosta vaikka rahaa varmasti olisi. Ruoaksi eineksiä tai milloin mitäkin, mutta ei juuri kasviksia, koska niitä pitäisi pilkkoa tai pestä. Einekset lapsi osaa lämmittää itse mikrossa. Juomana aina sokerimehua tai Cokista. Onhan toi nyt surullista.
Toivottamasti lapsi koulussa ymmärtää syödä monipuolisemmin ja reilusti sitä salaattia kun mahdollisuus on. Ei sitä kurkkua ja salaattia ole tarjolla siis kaikilla keskituloisillakaan aina kotona lapsille. Miksi köyhillä pitäisi joka päivä olla?
Lapsille voi sanoa, että syö siellä koulussa paljon kasviksia ja lihaa jos tarjolla on. Että kotona syödään sitten leipää, soijarouhetta ja perunaa enemmän. Joka aterialla ei tarvitse tarjoilla lapselle kurkkua tai lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitå perhe sitten söi jos
Missä koulussa olet keittäjänä jos teillä kurkkua tosiaan kerran kuukaudessa tarjolla? Meillä kyllä melkein päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole ikinä ollut Hoplopissa, ei niitä edes ollut silloin 25-30 vuotta sitten, kun olin lapsi. En koe jääneeni mistään paitsi. Jos mulla olisi lapsia, ni en edes haluaisi niitä viedä tommoseen, jossa hyvin todennäköisesti haisee vain muovi.
Totta ja tahmaisia sontaisia paikkoja, sanovat lapsenlapseni, jotka eivät halunneet yhden kerra jälkeen mennä.
Kurkkuhan on suurimmalta osin vettä. Osta silläkin rahalla hedelmiä tai parempia kasviksia.Eivät maksa hirveitä. Taidat vain olla avuton.
Meillä ei ole aina tuoretta kurkkua ja tomaattia jääkaapissa, vaikka yleensä on ainakin jompaa kumpaa. Porkkanaa on kuitenkin aina. Sääntönä meillä alakouluikäisen pojan kanssa kuitenkin, että jokaisella ruokailulla syödään jotain kasvista. Iltapalaleipien kanssa se voi olla vaikka 2 porkkanatikkua tai vaikka muutama kurkun palanen tai muutama kirsikkatomaatti.
Ei koulussakaan voi jättää ottamatta salaattia ja syömällä pelkkiä lihapullia. Kotona samat säännöt, vaikka aina ei juuri tuoretta jäävuorisalaattia ole. Se voi olla sitten porkkanaraastetta, säilyke ananaspaloja, wok-kasviksia, paprikaa tai herne-maissi-paprikaa. Myös itsetehtyyn pitsaan ni toki lisätään tomaattimurskaa, valkosipulia, sipulia, oreganoa ja ananasta juuston ja kinkkusuikaleiden lisäksi. Silloin pojan ei tarvitse erikseen syödä rucolasalaattia vaikka aikuiset sitä tekisi ja söisi pitsan kanssa keventääkseen annosta.