Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiperheiden arki ilman rahaa: 9-vuotias ei ole koskaan käynyt lomamatkalla, kurkut ja salaatit jäävät kauppaan

Vierailija
22.05.2025 |

Nyt pääsevät ääneen ne oikeasti köyhät. Joilla ei ole varaa viedä lasta edes kerran vuodessa Hoploppiin (nyk. Leos leikkimaahan).

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011243259.html

Kommentit (1333)

Vierailija
1001/1333 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt pääsevät ääneen ne oikeasti köyhät.

Oikeasti köyhillä ei ole varaa hankkia lapsia.

Vierailija
1002/1333 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallitus leikkaa kuntaosuuksista 70 miljoonaa ja valtionhallinnosta 130 miljoonaa euroa vuonna 2026.

Siellä on kalliita työntekijöitä joille on kertynyt lisiä ja lomia 38 lomapäivää. 

Valtion joidenkin työntekijöiden pitkät lomat tulivat aikoinaan siksi, että ei ollut varaa tai halua maksaa heille kunnollista palkkaa. Lomien avulla yritettiin houkutella ihmisiä sinne töihin, kun ei ollut tarjolla muita etuja. Valitettavasti vain eläkkeellä oleva ei voi syödä työvuosina pitämiään lomia vanhana.

Valtion virastot työntekijöineen ovat niin turhia. Jos ei verovirastoa olisi, voitaisiin kaikki muutkin kuin koijarit jättää verot maksamatta. Jos ei poliisia olisi, meillä kaikilla olisi niin turvallista ja mahdollisuus tehdä kivoja juttuja toisille. Jos ei julkista terveydenhoitoa olisi, kuoltaisiin kauniiksi nuoriksi ruumiiksi. Jos ei Väylävirastoa olisi tallattaisiin kaikki omat polkumme. Jos ei oikeuslaitosta ja syyttäjävirastoa olisi, kukaan ei saisi syytteitä. Jos ei opetusvirastoa olisi, ei tarvitsisi käydä koulua. Jos digi-ja väestötieovirastoa olisi, kukaan ei oikeen tietäisi ollaanko vai eikö olla. Ihan turhaa väkeä. Potkut vaan ja oikeisiin töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1003/1333 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitkäaikaistyötön yh. Elämme tt tuella 100 e liian kalliissa asunnossa lapsen erityistarpeiden vuoksi. Itse en syö ikinä hedelmiä vihanneksia tms lapsi syö kaikkea monipuolisesti. 

Esim tänään aamu:

2 luomuappelsiinin mehu, Ruisleipää, kurkkua ja Lohta Gefilus juoma 

Päivällä kouluruoka

Välipala: täysjyväsämpylä, Levite, Juustoa ja tomaattia,.cashew pähkinöitä, Vitamiinit, luonnonjugurttia, mehua 

Ilta: pihvi,,perunamuussia,,vihersalaatti, Parsakaalia, jälkkärinä munkki, luomumaitoa

Iltapala: luonnonjugurttia, luomuhunajaa, mustikoita, avokadoa,, kiivi, omenaa,luomumaito

Minä olen syönyt lapsen leivän jämät, puuroa, riisiä ja pihvin reunat.

Näin sen kuuluu mennä. 

Vierailija
1004/1333 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkat ei kuulu automaattisesti lapsuuteen. Nykyajassa on paljon kamaa ja rahanreikiä. Joillakin on kaikki. Mutta ne eivät silti ole automaattisesti kaikkien oikeuksia jos ei vaan raha riitä. Vähävaraisia tuetaan monilta tahoilta.

Kyllä matkustelu kuuluu ihan olennaisena osana lapsuuteen ja kasvamiseen. Ei lapsia tehdä, jotta olisivat vaan kotona huoneessaan. Ja puhun siis paikoista mummolan ja mökin lisäksi. Ihan samalla lailla automaattisesti harrastukset ja lääkkeet ja koulutus kuuluu kaikille lapsille.

Ja senpä vuoksi yhdestäkään lapsesta ei ole ihmiskunnan historiassa kasvanut tasapainoista aikuista ennen 60 -lukua, jolloin matkustelu alkoi. Vai mitä? 

Vierailija
1005/1333 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on kuitenkin että rikkaatkin saavat lapsilisää. Hyvätuloiset niitä todellisia uhreja ovat, kun heidän kommenttejaan kuulee.

Vierailija
1006/1333 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Netistä voi varata halvat lennot ja erikseen halvan majoituksen. Finnairiltakin tulee viikoittain halpoja tarjouksia. 500€ riittää jo Kauko-idän tai Amerikan lentoihin, Euroopan lennot kymppejä."

Lapsiperheköyhyyttä käsittelevässä keskustelussa 500 €:n lennon pitäminen halpana osoittaa kyllä totaalista vieraantumista köyhien perheiden elämästä. Jo pelkät lennot tekisivät 2000 nelihenkiselle perheelle, siihen lisäksi majoitus, ruuat, ym.

Alkuperäinen kirjoittaja on vieraantunut todellisuudesta kahdellakin tavalla. Ensinnäkään niitä muutaman kympin lentoja ei ole enää ollut pandemian jälkeen. Halvimmillaan edestakaisen lennon lähimaihin Euroopassa saa noin 200 eurolla. Mannertenväliset lennot maksavat nykyään lähemmäs tuhat euroa. Aina välillä sähköpostiini kilahtaa kampanjatarjouksia Finnairilta tai Turkish Airlinesilta Aasian lennoille, jolloin hinta alkaa kutosella. Tämä 600+ €  on halvin hinta, jolla tänä päivänä saa lennon kaukomaille, silloinkin pitää olla joustava lentojen ajankohdan suhteen.

Toisekseen kommentoija on aivan pihalla siitä, mikä on budjettia venyttävälle lapsiperheelle mahdollista. Perhe, joka syö kaksi viikkoa hernekeittoa kompensoidakseen rikkoutuneen pesukoneen korjauskustannukset, ei todellakaan pysty sijoittamaan useita satoja euroja ulkomaan lomaan. Tuhansista puhumattakaan.

Vierailija
1007/1333 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi mun kommenttia jossa kerroin lapsen ruokavaliosta eilen, on nuolia alaspäin. Olen pitkäaikaistyötön ja elänyt lapsen kanssa toimeentulotuella jo 4 vuotta. Meillä jää vuokran jälkeen 750 e kk joka sisältää lapsilisän ja elarit. Olen ylpeä että olen kyennyt pitämään lapselle hyvän ruokavalion ja hän syö terveellisesti. 

Tässä esimerkissä joka oli alunperin uutinen oli kyse ettei ole varaa ostaa kurkkua. Kyllä siihen on varaa kun laittaa oman kulutuksen minimiin ja ostaa sitä vain lapselle. En käy missään enkä käytä euroakaan itseeni puhelinlaskun lisäksi joten rahaa on lapselle,eikä hän tuedä  kuinka köyhiä olemme.

Turha laittaa kommenttia että tt tuella saa saman kuin matalapalkka- alan töissä. Ei saa. Esim Helsingissä lastenhoitan palkka jota työtä tein ennen, on noussut jo yli 2500 e kk. Ikäisillä enemmän. Eli käteen n 1900 e kk jo. Siihen elarit ja lapsilisät niin me saisimme lapsen kanssa n 2300 e kk. Vuokran jälkeen jäisi 1421 kk vielä, ja nyt jää 750 e kk. Mielestäni iso ero.

En tiedä miksi ja kuka haluaa pitää yllä narratiiviä siitä että tt tuella saa saman kuin matala- palkka alan töistä. Ei saa. 

Vierailija
1008/1333 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pitkäaikaistyötön yh. Elämme tt tuella 100 e liian kalliissa asunnossa lapsen erityistarpeiden vuoksi. Itse en syö ikinä hedelmiä vihanneksia tms lapsi syö kaikkea monipuolisesti. 

Esim tänään aamu:

Päivällä kouluruoka

Välipala: täysjyväsämpylä, Levite, Juustoa ja tomaattia,.cashew pähkinöitä, Vitamiinit, luonnonjugurttia, mehua 

Ilta: pihvi,,perunamuussia,,vihersalaatti, Parsakaalia, jälkkärinä munkki, luomumaitoa

Iltapala: luonnonjugurttia, luomuhunajaa, mustikoita, avokadoa,, kiivi, omenaa,luomumaito

Näin sen kuuluu mennä. 

Terveellistä ruokaa voi laittaa halvemmallakin, ihan vaan tiedoksi. Edullista kotiruokaa arkena ja pyhänä ja juhlapäivinä sitten pihvejä. Eivät tavalliset työssäkäyvätkään syö pihviä arkena tai aamiaisella lohta, miksi pitäisi?  Opetat lapsen tuhlaamaan ja itse kärsit kohta puutostaudeista, mutta omapa on valintasi. Onnea vaan valitsemallasi tiellä! 

Vierailija
1009/1333 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset kasvavat ihan kunnon aikuisiksi ilman ulkomaanmatkojakin, mutta hyvää ja ravitsevaa ruokaa pitää olla kaikilla saatavilla. Ja kyllä tilanne on aika huono jos ei ole varaa ostaa kurkkua ja tomaattia, silloin jää aika monta muutakin asiaa ostamatta.

Kurkku ja salaatti on ravitsemuksellisesti huonoimpia kasviksia. Halvemmalla saa porkkanaa ja tomaattisäilykettä ja kannattaisi säästää sitä tarjousparsakaalia varten. 

Vierailija
1010/1333 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim tänään aamu:

Päivällä kouluruoka

Näin sen kuuluu mennä. 

Valivalivali. Itse asun 300 e liian kalliissa asunnossa ja elän 100 % tuilla. 

Vierailija
1011/1333 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurkut, muut vihannekset ja hedelmät jäävät kauppaan mutta tupakat ja kaljat lähtee mukaan kun ollaan niin köyhiä. 

Vierailija
1012/1333 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim tänään aamu:

Päivällä kouluruoka

Näin sen kuuluu mennä. 

Järkyttäviä määriä sokeria lapsesi syö. Pelkästään jo hedelmien määrä 2 appelsiinia, kiivi, mustikoita, avocadoa, omenaa. Lisäksi munkkia jälkiruoaksi ja hunajaa ja välipalalla mehua. Meidän perhe on varakas mutta kyllä 1 hedelmä päivässä riittää.

Vierailija
1013/1333 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh?  Tuo oli normaalia elämää kaikille vielä joku vuosikymmen sitten.  Nykyinen taso on ollut velaksi, pitää muistaa. Kansantuotteen piti nousta moniosaajilla,  mutta ei ne sitten osanneetkaan mitään. 

Niin oli. Ei kasarilla monikaan 9-vuotias ollut käynyt lomamatkalla. Eikä me siitä erityisesti kärsitty.

Tuo ei todellakaan pidä paikkansa. Reissasimme säännöllisesti ja kavereidenkin perheet matkusti. Joko asuntovaunu mukana tai automatkat+mökit, laivareissut ja harvemmin lentämällä. 

Mä olen ollut lapsi ja nuori 1970-80-luvuilla. Ei me missään ulkomailla reissattu, eikä kukaan muukaan. Lensin ensimmäisen kerran lukioikäisenä omilla kesätyörahoilllani. Kävin ruotsin risteilyllä joskus 12-vuotiaana ja se oli niin suuri tapahtuma, että lähetin postikortit Tukholmasta parille kaverille.

Vierailija
1014/1333 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim tänään aamu:

Päivällä kouluruoka

Näin sen kuuluu mennä. 

Kylläpä lapsi syö kalliisti. Lohi, gefilusjuomat, pihvit, munkit, luomumaito, luomuhunaja, mustikat, avocadot, kiiwit jne. ovat jotain sellaista, että hinta hirvittäisi omaakin keskituloista lompakkoa. Meidän lapset syö tavallisen kotiruoan lisukkeena enimmäkseen porkkanaa tai pakastevihanneksia.

Vierailija
1015/1333 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voi syödä vaikka joka päivä graavilohta, mutta sitten sitä kannattaa laittaa vain se 20g leivönnpäälle. Ei ole eroa että syökö joka päivä graavilohta vai kerran viikossa sitten kerralla 140g. Toki graavilohta ei saa kyllä syödä päivän aikana 140g koska siinä on aikuisen koko päivän suolamäärät. Tai sitten ei syö päivän aikana mitään, missä on suolaa. Eli ei voi ottaa edes sitä kuivaa leipää kalan kanssa.

Eli jos joku sanoo syövänsä joka aterialla luomujogurttia ja mehua niin annos voi tosiaan olla 1 teelusikallinen sitä jogurttia muun ruoan joukossa ja 1 tippa mehua poistamaan hapanta makua. Ei aina tarvitse olettaa, että kyseessä olisi 2dl kerta-annos ja mehua lasillinen. Itse myös lantraan mehuni jos joskus sitä juon eli puolet mehua ja puolet vettä. En pidä makeasta.

Vierailija
1016/1333 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohi oli tarjouksessa edellisenä päivänä -60, en osta sitä muuten. Pihvejä on pakastimessa ostin ison määrän -60 lihaa... en tietenkään niitä osta normaalihinnalla. Ja pyrin siihen että ruokavalio olisi mahdollisimman monipuolinen sillä lapsella oli 2 antibioottikuuria juuri vähän aikaa sitten. Meillä menee ruokaan n 400 e kk sisältäen pesu jne aineet. Kaikki leivät ostan -60 alesta myös.

Olemme eläneet näin jo vuosia, olen iloinen kun lapsi saa terveellistä ruokaa, tavallaan saan sitä itsekin silloin, varmaan äidit ymmärtävät tämän. Minä en tarvitse itse samanlaisia vitamiineja tms kuin kasvava lapsi. Toki otan itse d vitamiinia ja c poreen.

Kukin valitsee itse miten rahansa käyttää, minä käyttäisin lapseen rahat vaikka olisin töissäkin.  Silloin lisäisin tuoreen kalan määrää ja marjoja enemmän. Nyt on niin pieni pakastin ( asumme 45 neliön kaksiossa) ettei sinne mahdu marjoja kuin pieniä määriä. Mielelläni keräisin itse mustikat jne.

Mutta kyllä, ihan turhaa valittaa ettei köyhän lapsi saa kurkkua, varmasti saa, jos vanhempi katsoo itse mitä syö. 

Vierailija
1017/1333 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim tänään aamu:

Päivällä kouluruoka

Näin sen kuuluu mennä. 

Kylläpä lapsi syö kalliisti. Lohi, gefilusjuomat, pihvit, munkit, luomumaito, luomuhunaja, mustikat, avo

Oma puoliso kalastaa työkseen meillä niin lohta ja muutakin kalaa syödään melkein päivittäin ja ihan ilmaiseksi. On ihan ilmaiset puolukat, mustikat ja sienetkin. Ei tarvitse hyvin syömisen olla kallista. Vehnäjauhoa ei käytetä oikeastaan ollenkaan, mutta kauraa ja ruista kyllä. Punaista lihaa ei syödä juuri ollenkaan, lapset syövät sitä kuitenkin koulussa niin ei tarvitse kotiin ostaa. Mehuja tai gefiluksia ei käytetä. Omenia syödään ihan omasta puusta ja niistä saa tehtyä kaurapaistosta herkutteluun ja hilloja puuron päälle. Enkä myöskään arvosta luomua mitenkään sen enemmän kuin muuta, pesen kuitenkin kaikki vihannekset joka tapauksessa.

En myöskään ymmärrä, että miksi lapselle syötetään vitamiineja? Onko jotenkin sairas ja siksi tuollainen älytön ruokavalio muutenkin, ihan kuin vain odotettaisiin kuolemaa kun ei voi tavallista edullista ruokaa syödä. Äidillä myös ihmeelliset kulissit päällä, ettei vaan lapsi pahoita mieltä jos kuulisi ettei olekkaan kaikkeen varaa joka päivä. 

Vierailija
1018/1333 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kurkut, muut vihannekset ja hedelmät jäävät kauppaan mutta tupakat ja kaljat lähtee mukaan kun ollaan niin köyhiä. 

Tuo asenne elää sitkeässä. Antaa kai sinulle luvan asettua toisen yläpuolelle, vaikka kuvitelmasi on puppua.

Vierailija
1019/1333 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim tänään aamu:

Päivällä kouluruoka

Näin sen kuuluu mennä. 

Kylläpä lapsi syö kalliisti. Lohi, gefilusjuomat, pihvit, munkit, luomumaito, luomuhunaja, mustikat, avo

En pidä kalliina kun lapsi syö yhden luomukiivin, avokado riittää kahdeksi päiväksi, mustikat sain isältään niitä syö.kourallisen, luonuhunaja makssa n 10 e ja riittää 6 kk ( 1 tl päivässä), gefilus juomat 6.kpl 5 e, lohen ja lihat tarjouksesta. Munkki maksoi Lidlissä 2 kpl 1,50.  Meillä menee ruokaan n 400 e kk. 

Varmaa  nyt sitten mielestäsi pitää meidän tt tukea leikata kun syödään niin kalliisti?

Tänne ei voi kirjoittaa mitään mitä ei väänneltäisi toiseksi. Varmasti sinulla riittää myös rahaa syödä noin jos et käytä itseesi rahaa ollenkaan. Minä olen ostanut viimeksi sukkia vuosi sitten enkä sen jälkeen itselleni mitään en tarvitse mitään. En käy muualla kuin kävelyllä ja uimassa joskus.

Kirjoituksen pointti oli se että jos elää itse tosi tiukalla budjetilla riittää siitä lapsen ruokaan hyvin. 

Vierailija
1020/1333 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tiennyt lasteni mieliruuat ja sen mitä kannattaa ostaa ja tarjota. Jos lapsen herkku olisi se kirsikkatomaatti, en sitä mitenkään rajoittaisi. Saisi syödä vaikka koko paketin. Ostaisin sitten harvemmin ja olisin itse ilman.

Ei ole kenenkään lapsen etu, kun ruokailua vahditaan ja rajoitetaan täysin turhaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme