Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Iltalehti: Kouluiskusta epäilty poika piti brutaalista K18-pelistä äidit, kuinka moni teistä tietää mitä lapsi oikeasti pelaa?

Vierailija
21.05.2025 |

Huhhuh, nyt kiehun. Miten tämä on taas mahdollista?! Pirkkalan kouluiskusta epäilty poika on pelannut Gorebox-nimistä K18-veripeliä, jossa "luodaan, manipuloidaan ja silvotaan hahmoja", ja netissä vielä ylpeillään kouluampumislisäosilla. Ja joo, peli on ladattu yli 10 miljoonaa kertaa Androidille.

Kysynpä vaan, missä vaiheessa meidän vanhempien valvonta oikein lakkasi? Onko ihan oikeasti niin, että 1013-vuotiaat pojat voivat pelata tällaisia tapposimulaattoreita ilman että kukaan kysyy mitään? Ja ennen kuin joku sanoo että "ei peli tee ketään väkivaltaiseksi", niin: kyllä tekee, jos elämässä ei ole muuta tarttumapintaa kuin manifestit, raajojen irrotus ja sadistiset Discord-keskustelut.

Tässä ei ole kyse enää vain kasvatuksesta, vaan yhteiskunnallisesta sokeudesta. Missä ovat koulut, missä ovat isät, missä on valvonta? Me äidit tehdään kaikkemme että pojilla olisi turvaa ja empatiaa, mutta jos vastassa on pelit joissa harjoitellaan silpomista, ollaan kyllä aika yksin tämän taakan kanssa.

Kuinka moni teistä on oikeasti katsonut mitä oma lapsi pelaa tai mitä pelit sisältää? Kuinka moni on yrittänyt puuttua, mutta saanut vain silmien pyörittelyä tai jopa opettajilta olankohautuksia? Onko enää edes mahdollista kasvattaa poikia empaattisiksi ja rauhaa rakastaviksi vai kasvattaako koulu, netti ja pelit jo aivan omanlaisensa sukupolven? Kertokaa. Mä oon ihan rikki tästä.

Kommentit (200)

Vierailija
101/200 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei, mistä löydän tämän brutaalin k-18 pelin nimeltä äidit? voisko joku briiffata mitä siinä tapahtuu? äidit tappaa vai?

Vierailija
102/200 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää pelien kauhistelu oli hip & cool joskus vuosituhannen vaihteessa.

Sitä ennen kauhisteltiin väkivaltaisia tv-ohjelmia.

Sitä ennen väkivaltaisia elokuvia.

Sitä ennen väkivaltakirjallisuutta.

Osa ihmisistä nyt vaan syntyy viallisina, eikä syy ole missään helposti tunnistettavassa ulkoisessa tekijässä.

Kuten loputtomassa rääkkäämisessä jota kiusaamiseksikin kutsutaan? Eihän se voi vaikuttaa ihmiseen mitenkään jos vaikka vuosia hakataan ja alistetaan kaikin tavoin...

Kenestäkään kiusatusta ei tule massamụrhaajaa, jos ei ole jo valmiiksi jotain ongelmia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/200 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentosimulaattoria

Vierailija
104/200 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli on pelannut peliä, joka on tarkoitettu kaksi vuotta vanhemmille. Kuinka moni mamma on antanut oman kymmenvuotiaansa katsoa Harry Potteria (K12)?

Vierailija
105/200 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää järkytyin jo siitä, kun se ruotsalaisämmä iski tiktokvideota varten raakan kananmunan pienen tyttönsä naamaan ja julkaisi sen videon ylpeänä tiktokissa. Joku sairas haaste se oli.

Vierailija
106/200 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap siis syyllistää kaikki poikalasten äidit? Ehdottomasti, kaikki on näiden äitien syy ja vika. Jopa se, että ap on typerys.

Vierailija
107/200 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattoi olla kiusattu, saattoi olla olemattakin - mutta miksi te selvästi tahdotte että olisi ollut muu syy?

Eikö kiusaamista saa haukkua? Pitääkö se sanoa että K-sana?

Vierailija
108/200 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö isät?

Mä tiedän kun lapsella Nintendo Switch ja pelaa just niitä pelejä mitä sille on ostettu. Itse ei voi ostaa mitään ja Nintendo on tunnetusti lapsiystävällinen.

Vierailija
109/200 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kuinka lapsena, 60-luvulla oli jänskää pelata kavereiden kanssa joululahjaksi saatua 'Afrikan tähti'-nimistä peliä, ja sitä ennen jopa 'Musta Pekka' -nimistä korttipeliä ..

Nyt vasta oikein  tajuan että nehän ne vasta vaarallisia pelejä olivatkin!

Lapsuutemmehan ihan suorastaan myrkyttyi niiden pelaamisesta.

Jos olisimme jatkaneet sitä, niin meistähän olisi voinut tulla vaikka kolonialisteja!

TaRZAN-sarjiksiakin vielä kun luettiin.

Huh,huh,  nyt kun oikein ajattelenkin näin  jälkeenpäin, että mihin se kaikki olisi voinut johtaa !

Ihan kauheita pelejähän ne olivat ,ne semmoiset.

Vierailija
110/200 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo pelien, elokuvien yms. viihteen syyttäminen tuollaisista teoista on menemistä siitä missä aita on matalin. Todella alhainen keino koittaa vierittää syytä pois omasta paskasta kasvatustaidosta tai kakaran kieroutuneisuudesta. "Kyllähän mää kasvatin meidän Tuutikki-Eirikin ihan kunnolla mut ku videopelit yhyy!"

Vierailija
111/200 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs anders breivikki pelaili vapaa-ajallaan world of warcraftia, joten se että lahtasi lapsosia saarella on pelaamisen syytä. Pekka-eerikki pelaili mitä lie fps:sää. Näistä havainnoista voimme olettaa, että pelaaminen on vaarallista ja sekoittaa ihmisen pään. 

Unohdin mainita myös roolipelit ja hevimusiikin. Molemmat sekoittaa päät. /s

Vierailija
112/200 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietokone on olohuoneessa, missä itsekin suurimman osan ajasta olen. Koneelle tai lapsen puhelimelle ei voi ladata mitään, ilman että siitä tulisi minulle ilmoitus. Tiedän, mitä lapseni pelaa.

Semmoista stasi-meininkiä teillä :D

Vastuullista vanhemmuutta sanon minä. Meillä on tietokone yhteisissä tiloissa jonne hyvä näkyvyys, sivuhistoriaa ei poisteta, se jo itsessään johtaa sanktioihin. Sama puhelimen kanssa, sen käyttöä valvotaan yhtälailla. Alaikäinen ei pelaa sopimattomia pelejä eikä mene sopimattomiin paikkoihin puhelimella, niin kauan kun minun leipää syö

Vierailija
113/200 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö kuinka monta vatun miljoonaa pentua maailmalla pelaa noita? Eihän täällä olisi muuta kuin hirveitä mur hia jos pelit tekisivät kaikista tap pajia. Tietenkään lasten ei saisi antaa pelata mutta kun ne kuitenkin pelaavat. Et sinäkään tiedä mitä omat kullannuppusi puuhaavat selkäsi takana. 

Tuolla pojalla oli joku trauma takana, perheen sisäinen juttu. 

Ei pelit tee kaikista, mutta se yksikin tappajalapsi on liikaa. Eikä tuollaiset pelit hyvää tee yhdellekään lapselle. Muitakin pelejä olisi kyllä. 

Näinhän se on. Mutta toisaalta sitten melkein kaikki pitäisi kieltää.

Vierailija
114/200 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kuinka lapsena, 60-luvulla oli jänskää pelata kavereiden kanssa joululahjaksi saatua 'Afrikan tähti'-nimistä peliä, ja sitä ennen jopa 'Musta Pekka' -nimistä korttipeliä ..

Nyt vasta oikein  tajuan että nehän ne vasta vaarallisia pelejä olivatkin!

Lapsuutemmehan ihan suorastaan myrkyttyi niiden pelaamisesta.

Jos olisimme jatkaneet sitä, niin meistähän olisi voinut tulla vaikka kolonialisteja!

TaRZAN-sarjiksiakin vielä kun luettiin.

Huh,huh,  nyt kun oikein ajattelenkin näin  jälkeenpäin, että mihin se kaikki olisi voinut johtaa !

Ihan kauheita pelejähän ne olivat ,ne semmoiset.

Idiootti sinusta tuli ainakin

Vierailija
115/200 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietokone on olohuoneessa, missä itsekin suurimman osan ajasta olen. Koneelle tai lapsen puhelimelle ei voi ladata mitään, ilman että siitä tulisi minulle ilmoitus. Tiedän, mitä lapseni pelaa.

Vastuullista vanhemmuutta sanon minä. Meillä on tietokone yhteisissä tiloissa jonne hyvä näkyvyys, sivuhistoriaa ei poisteta, se jo itsessään johtaa sanktioihin. Sama puhelimen kanssa, sen käyttöä valvotaan yhtälailla. Alaikäinen ei pelaa sopimattomia pelejä eikä mene sopimattomiin paikkoihin puhelimella, niin kauan kun minun leipää syö

Valitettavasti totuus on, että kyllä hän pääsee sopimattomiin paikkoihin jos niin haluaa. Ja salassakin. 

Lapselle pitää asettaa rajat, mutta "ei minun lapseni ainakaan voi" -asenne tuskin on hyvä.

Vierailija
116/200 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää pelien kauhistelu oli hip & cool joskus vuosituhannen vaihteessa.

Sitä ennen kauhisteltiin väkivaltaisia tv-ohjelmia.

Sitä ennen väkivaltaisia elokuvia.

Sitä ennen väkivaltakirjallisuutta.

Osa ihmisistä nyt vaan syntyy viallisina, eikä syy ole missään helposti tunnistettavassa ulkoisessa tekijässä.

Kuten loputtomassa rääkkäämisessä jota kiusaamiseksikin kutsutaan? Eihän se voi vaikuttaa ihmiseen mitenkään jos vaikka vuosia hakataan ja alistetaan kaikin tavoin...

Kenestäkään kiusatusta ei tule massamụrhaajaa, jos ei ole jo valmiiksi jotain ongelmia. 

Kiusaaminen aiheuttaa niitä ongelmia.

Vierailija
117/200 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa. Pelasin lapsuudesta asti kaikkia fps-pelejä ja vastaavia enkä ole koskaan ollut tappelussa. En edes käynyt armeijaa.

Sun lapsuudesta ne pelit on kyllä kehittynyt huikeesti. Grafiikat on kuin halvoissa cgi leffoissa. Pelitaloilla on kymmeniä psykologeja jotka pitävät huolen siitä että ne pelit koukuttavat kunnolla. Ja niitä pelataan muitten ihmispelaajien kanssa.

Niissä on helppo elää mukana.

Vierailija
118/200 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs anders breivikki pelaili vapaa-ajallaan world of warcraftia, joten se että lahtasi lapsosia saarella on pelaamisen syytä. Pekka-eerikki pelaili mitä lie fps:sää. Näistä havainnoista voimme olettaa, että pelaaminen on vaarallista ja sekoittaa ihmisen pään. 

Unohdin mainita myös roolipelit ja hevimusiikin. Molemmat sekoittaa päät. /s

Se on totta että roolipelit ja hevimusiikki ei ole hyväksi kenellekään.

Jokainen tietää että ihmisen mieli on herkkä paikka, roolipelit tapahtuvat ihmisen mielessä, mielen kanssa ei pitäisi hämmentää. Roolipeleistä syntyy aivan aidon kaltaisia muistoja, jotka ovat ihan yhtä aidon tuntuisia kun tosielämän muistotkin. Mielen kanssa ei pitäisi leikkiä, lopulta on mahdotonta tietää etukäteen, miten kenenkin mieli reagoi.

Vierailija
119/200 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti totuus on, että kyllä hän pääsee sopimattomiin paikkoihin jos niin haluaa. Ja salassakin. 

Lapselle pitää asettaa rajat, mutta "ei minu

Jos kaikesta huolimatta menee, niin ei tee sitä minun vshtivuorolla ja seuraamukset onkin sitten sitä kuuluisaa omaa tyhmyyttä. Minua ei voi enää asiasta syyttää, jos tuloksena omasta valinnasta on vaikkapa elämää hallitseva p0rn0 riippuvuus.

Vierailija
120/200 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että yksittäinen peli tekee kenestäkään väkivaltaista. Kyllä siinä täytyy olla muutakin taustalla. Traumoja, ongelmia kotioloissa, syrjäytymistä, huonossa hoitotasapainossa olevia mt-ongelmia, käytösongelmia... Jos tällainen syrjäytynyt lapsi viettää kaiken aikansa väkivaltaisten pelien ja väkivaltaa ihannoivien nettisivujen parissa, niin toki silloin peli vaikuttaa käytökseen.

Ongelma on laajempi kuin vain joku yksittäinen peli. Missä ovat välittävät aikuiset, miksi lapselle ostetaan väkivaltaisia pelejä, miten kotona on päädytty siihen tilanteeseen, että lapsen annetaan hautautua komeroonsa pelien kanssa kaikeksi vapaa-ajakseen? 

Mutta ne pelit ovat osa kokonaisuutta. Jos auton renkaasta irtoaa muutama nasta, heikkenikö pito? Kuinka paljon niitä pitää tahallaan irrottaa?