Riitta, 69, maksoi miehensä kanssa pelkistä Finnairin istumapaikoista yli 400 euroa: "Hinnat lähteneet lapasesta"
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/8536209
"Pelkkien istumapaikkojen hinnaksi tuli 436 euroa."
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskaan en ole maksanut erikseen istumapaikoista. Pystyn hyvin istumaan erillään matkakumppanista lennon ajan.
Kun lapset oli pieniä (5 ja7v) meidän perhe oli erotettu Hki-Singapore lennolla kaikki eri puolille konetta. Check-in:ssä ihmettelivät kanssa asiaa ja muokkasivat istumapaikkoja niin että päästiin samalle riville, kun 6 ja 9v eivät pärjää koko yön kestävää lentoa ilman vähintään toisen vanhemman läsnäoloa (etenkin kuin henkilökunta ei puhu Suomea)
Meillä diabeetikkolapsi 12 v oli eri puolilla kuin minä ja isänsä vielä ihan muualla. Samalla lipulla olimme. En päässyt viereen vaikka oli vapaa paikka
Aamuyöllä 9h lennon jälkeen tuli hypokohtaus ja oksensi päälleen ja oli mennä tajuttomaksi kun ei uskaltanut häiritä vierasta naista samalla rivillä. Itse en nähnyt häntä 3 riviä edempänä ennenkuin näin hänen huitova
Miksi et tällaisessa tilanteessa varaa paikkaa etukäteen?
Kyllä lentokoneessa voi mennä vapaaseen paikkaan istumaan. Ei siihen mitään lupaa tarvita eikä seuraavalta pysäkiltä edes tule kukaan ajamaan pois.
Tässä kuussa Finskillä lentäneenä voin sanoa, ettei aina pääse samalla varauksella vierekkäin. Mutta en ole niin läheisriippuvainen, että siihen olisin nuukahtanut. Mitä "paremmat" paikat varaat, sitä kalliimpaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lentokoneessa voi mennä vapaaseen paikkaan istumaan. Ei siihen mitään lupaa tarvita eikä seuraavalta pysäkiltä edes tule kukaan ajamaan pois.
Tähän toivoisin kyllä virallisenkin mielipiteen. Ainakin nousun aikana on käsketty istua määrätyllä paikalla ja en muutenkaan usko, että paikkoja voi muuttaa ihan miten haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Lentokoneessa paikan vaihtoon tulee olla henkilökunnan lupa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän toivoisin kyllä virallisenkin mielipiteen. Ainakin nousun aikana on käsketty istua määrätyllä paikalla ja en muutenkaan usko, että paikkoja voi muuttaa ihan miten haluaa.
Koneet on yleensä täynnä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koneet on yleensä täynnä
Ei toki aina. Esim viimeksi lennettiin puolityhjällä koneella New Yorkiin, mutta tässäkin jo ihmisten etukäteen varaamat paikat vaihtui portilla. Kaikkia ei voinut sijoittaa etuosaan koneen tasapainon vuoksi. Lennon aikana vaihtoon piti todellakin olla henkilökunnan suostumus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on yölento niin kyllä tuo satonen/suunta exit-paikasta pitkäjalkaiselle on hintansa arvoinen.
Muuten en kyllä maksaisi ylimääräistä mistään tuttavapariskunnan lähelläolosta.
Kiva nukkua EXIT- paikalla kun lentoemäntä käy tunnin välein kysymässä oletko hereillä ja pystyt toimimaan hätätilanteessa. Ei tullut nukkumisesta yhtään mitään. Sain paikan kun siihen paikalle olisi tullut henkilö joka oli murtanut jalkansa niin hänet siirrettiin sitten minun paikalle. Kone oli täynnä. Jos olisin tiennyt, että lentoemäntä ramppaa tunnin välein herättämässä en olisi vaihtanut paikkaa. Näin Finnairilla. Lento Helsingistä- Singaporeen
Multa ei ole tultu exit paikalla kyselemään mitään. Miksiköhän herättelivät sinua?
Arvattavasti humalatila sen asteinen, että epäilivät toimintakuntoa. Eipä ole minua ikinä exit-paikalla huomioitu muuten kuin lähtiessä käyty ohjeistus läpi.
Vierailija kirjoitti:
Älkää pelleilkö exit-paikkojen kanssa, helpompi ostaa businessluokan liput: on tilaa, juomaa, ruokaa ja saa olla rauhassa
Euroopan lennoilla ei vaan Finskin businessluokassa ole yhtään sen enempää jalkatilaa.
Ja kun tämä eläkeläiskööri könyää siihen exit-riville, lentoemo siirtää heidät muualle, kun sillä rivillä istujien pitää pystyä hätätilanteessa oikeasti toimimaan. Ja ripeästi.
Onko finnairilla seisomapaikkojakin?
Olen lentänyt Helsinki-Tokio-Helsinki väliä 15 vuotta Finskillä. Nykyään halvimmat liput lentohaussa Tokioon ovat käsimatkatavaralentoja. Paikkaa ei voi enää check inissä varata eli kun haluan tietyn paikan, jossa voin sekä nukkua rauhassa, syödä rauhassa ja nousta vessaan milloin haluan, joudun maksamaan siitä 100€ lisää.
Yksin matkustavana on käytännössä pakko ostaa paikka itselle pitkille lennoille, koska muutoin yksinmatkustavat tungetaan keskipenkille.
Näiden uudistusten takia entisen 750 euron lennot matkatavaroilla ja haluamallasi paikalla maksavat nykyään 1100-1200 euroa.
Tuo dynaaminen hinnoittelu sopis myös ruokakauppoihin🥳
Hinnat nousis juhlapyhien ja viikonloppujen edellä koska kysyntä on silloin vilkkainta🤡
Paljonko halvempia ovat Finnairin seisomapaikat? Onko iso hintaero? Riippuu matkan pituudesta? Kertokaa.
Vierailija kirjoitti:
Koskaan en ole maksanut erikseen istumapaikoista. Pystyn hyvin istumaan erillään matkakumppanista lennon ajan.
Kun lapset oli pieniä (5 ja7v) meidän perhe oli erotettu Hki-Singapore lennolla kaikki eri puolille konetta. Check-in:ssä ihmettelivät kanssa asiaa ja muokkasivat istumapaikkoja niin että päästiin samalle riville, kun 6 ja 9v eivät pärjää koko yön kestävää lentoa ilman vähintään toisen vanhemman läsnäoloa (etenkin kuin henkilökunta ei puhu Suomea)
On taas jännä tarina kun ap ei muista lastensa ikiä saati ikäeroa. Oliko ne siis 5 ja 7 vai 6 ja 9?
Edes mun teini-ikäinen lapsi ei ole aina päässyt mun viereen ja siitä on selvitty. Muutama tunti istumista, siinä se. Silloin kun hän oli nuorempi, niin toki maksoin paikoista. Muutama kymppi siitä varmuudesta oli minusta pikkuraha. Ei se matkustaminen kuitenkaan kovin hyvä säästökeino ole.
Eikä tuon jutun rouva tietääkseni kaikkien paikkoja maksanut, ja jos maksoi, niin mitäs läksi. Exit-paikka on erityistoive. Miksei herra pitkäjalka ottanut itselleen sitä paikkaa ja nämä muut sitten vaikka siihen taaemmalle riville.
Vierailija kirjoitti:
Kun on sormi hiirellä valmiina kun check-inn aukeaa netissä niin kyllä ne paikat kaverien kanssa vierekkäin saa ihan helposti.
inn = majatalo.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi Riitta sai varattua ensi tammikuulle Teneriffalle hieman edullisemmat lennot! Tämmöisiä huolia toisilla, itse kävin juuri kaupassa katsomassa onko punalapputuotteita, ei ollut, teen itse leipää ruuaksi.
Miksi edes menit kauppaan, jos leivot itse?
Ihan sama missä se jakkara on. Pitäis pystyä olemaan muutama tunti ilman puolison vahtimista!
Samaa minäkin jäin ihmettelemään. Ainakin Finnairilla pääsee istumaan kaikki ja jos ollaan samassa varauksessa, niin jopa ihan vierekkäin. Eikä tule lisämaksuja.