Onko nykyään ihan yleistä että isovanhemmat eivät halua nähdä lapsenlapsiaan kuin satunnaisesti?
Olen itse ollut aikoinaan pitkiäkin aikoja hoidossa mummolassa kun vanhemmat olivat esimerkiksi lomamatkalla. Nykyään oma eläkeläisäitini tuntuu olevan koko ajan joko mökillä tai jossain reissussa ja on tavattavissa korkeintaan sunnuntailounaan merkeissä. En tuputa lasta hoitoon, mutta kieltämättä olisi kiva käydä miehen kanssa edes joskus leffassa tai syömässä kahdestaan. Olen myös huomannut että tätä on muillakin. Yhden kaverin äiti tulee naapurikunnasta harrastuksen takia kerran viikossa, mutta on silti sitä mieltä että ne lähistöllä asuvat lapsenlapset ovat liian kaukana niin ei voi nähdä.
Kommentit (577)
Kyllä minä haluaisin nähdä enemmän, mutta hän asuu kaukana ja varsinkin näin talvella sen on vähän hankalaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyeläkekäiset on ihan eri ihmistyyppiä kuin vanhempansa. Tärkeintä on omat nautinnot.
Minun isovanhempani halusivat tavata minua viikottain kun olin pieni ja kuukausittain kun kävin koulua. Kesät vietin heidän mökillä heidän pyynnöstä.
Omat vanhempani eivät halua lapsiani tavata koskaan, ainoastaan silloin näkevät heidät vilaukselta jos itse käymme ovella viemässä syntymäpäiväonnittelut.
Ei tarvitse leikkiä tai antaa lahjoja, mutta jotenkin paska maku tästä jää suuhun kun selitän heille, miksei mummi tai ukki halua ikinä nähdä, kysellä kuulumisia tai laittaa lapsille edes joulukorttia.
Ota niskap"rse ote itsestäsi, laita lapset kysymään sitä, saavat EHKÄ rehellisen vastauksen vanhemmiltasi, kokeile edes...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miniäni joskus nuorena sanoi että kestää minua enintään 2 tuntia. Olen pitänyt siitä kiinni, lastenkin synttäreillä max 2 tuntia.
Kyllä! Omille lapsenlapsille kannattaa kostaa miniän muinaiset sanomiset.
Ja silloinkin miniä on sanonut asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Auton perävalot olivat tämän joulun parhaat jouluvalot ja tarkoitettiin lapsen perheen poistumista isovanhempien luonta.
Eihän sille mitään voi, jos lasten huuto ja tömistely ei ilahduta, ja jo omienkin lasten hankinta kaduttaa. Saati kun lastenlapset tunkevat kotiin!
Oma anoppi sammutti yhtäkkiä kaikki valot kesken iltakahvin viime joululomalla, sanoi menevänsä nukkumaan.😁 Olimme siellä pitkän viikonlopun joulun aikaan, yht. 3 yötä. Mieheni ei tajunnut vihjettä, anoppi on vissiin aina melko ivallinen. Anoin miestä lähtemään jo kotiin sata kertaa, kunnes lopulta appiukkoni sanoi hänelle suoraan: Miksette mee jo kotiinne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auton perävalot olivat tämän joulun parhaat jouluvalot ja tarkoitettiin lapsen perheen poistumista isovanhempien luonta.
Eihän sille mitään voi, jos lasten huuto ja tömistely ei ilahduta, ja jo omienkin lasten hankinta kaduttaa. Saati kun lastenlapset tunkevat kotiin!
Oma anoppi sammutti yhtäkkiä kaikki valot kesken iltakahvin viime joululomalla, sanoi menevänsä nukkumaan.😁 Olimme siellä pitkän viikonlopun joulun aikaan, yht. 3 yötä. Mieheni ei tajunnut vihjettä, anoppi on vissiin aina melko ivallinen. Anoin miestä lähtemään jo kotiin sata kertaa, kunnes lopulta appiukkoni sanoi hänelle suoraan: Miksette mee jo kotiinne?
Appivanhemmilla on siis iso kaksikerroksinen ok-talo, mutta meidän läsnäolomme häiritsi kauheasti. Mies vaatii aina että jäämme sinne yöksi, vaikka ajomatkaa on alle tunti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyeläkekäiset on ihan eri ihmistyyppiä kuin vanhempansa. Tärkeintä on omat nautinnot.
Minun isovanhempani halusivat tavata minua viikottain kun olin pieni ja kuukausittain kun kävin koulua. Kesät vietin heidän mökillä heidän pyynnöstä.
Omat vanhempani eivät halua lapsiani tavata koskaan, ainoastaan silloin näkevät heidät vilaukselta jos itse käymme ovella viemässä syntymäpäiväonnittelut.
Ei tarvitse leikkiä tai antaa lahjoja, mutta jotenkin paska maku tästä jää suuhun kun selitän heille, miksei mummi tai ukki halua ikinä nähdä, kysellä kuulumisia tai laittaa lapsille edes joulukorttia.
Ota niskap"rse ote itsestäsi, laita lapset kysymään sitä, saavat EHKÄ rehellisen vastauksen vanhemmiltasi, kokeile edes...
No tuo nyt olisi raukkamaista, laittaa nyt lapset sijaiskärsijöiksi, ja hoitelemaan aikuisten asioita. Eiköhän syy ole itsestäänselvä: isovanhemmat ovat mukavuudenhaluisia ja väsyneitä, ja jo ajatuskin kitisevistä, nurkissa notkuvista tai rahaakerjäävistä lapsista aiheuttaa inhon väristyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miniäni joskus nuorena sanoi että kestää minua enintään 2 tuntia. Olen pitänyt siitä kiinni, lastenkin synttäreillä max 2 tuntia.
Kyllä! Omille lapsenlapsille kannattaa kostaa miniän muinaiset sanomiset.
Jos ei tykätä ei tupata. Miniä on lasten äiti ja kotinsa emäntä. Jos jo nuorena sinkkuna anoppi on vastenmielinen , viisaampi eli anoppi pitää hajuraon.
Sukupolvi jossa on ollut vielä pakko hankkia lapsia koska se kuului asiaan mutta jolla on ollut mahdolllisuus individualistisempaan ajatteluun ja elämään kuin vanhemmillaan. Tämä sukupolvi ei ole asunut enää monen sukupolven maalaistaloissa vaan on voitu tehdä jo omaa rahaa ja taloudellisen vaurastumisen ja kulttuurinmuutoksen myötä on ollut mahdollisuus toteuttaa itseään. Lapset on voitu viedä mummolaan eikä niistä juuri välitetty - nämä samat ihmiset eivät ole välttämättä sen kummempia isovanhempinakaan jos ei kiinnosta muu kuin oma napa.
Miten täällä kirjoittelevat samat ihmiset jotain ammoisia asioita suuria ikäluokkia parjaten.
En usko aloittajankaan lapsen mummon edustavan suuria ikäluokkia, suurten ikäluokkien lastenlapset on jo nuoria aikuisia. Voivat olla jopa 40.
Kaitpa suurissakin ikäluokissa on heitä jotka ovat lastenlapsiaan hoitaneet. On heitä joiden äiti on voinut asua lähellö ja olla apuna.
Sitten taas suuret ikäluokat olivat ne maaltamuuttajat. Kymmenen lasta lähti jostain tuupovaarasta etelän kaupunkeihin töihin. Mummot jäivät kantturoitaan hoitamaan ja melko vieraaksi jäivät lastenlapsilleen.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän pari mummoa ja toinen varsinkin on paljon tekemisissä lastenlasten kanssa , 3 ja toinen myös viikottain mutta on omaakin elämää. Itse en oo mummo ja sanoinkin pojalle etten vielä haua olla mummo. Tykkään matkustella ja olla vapaa.
Tauotta? Niin ettei missään välissä ehdi yhtään olla mummo?
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhempani ovat huomattavasti vähemmän motivoituneita hoitamaan lapsia kuin isovanhempani aikanaan. Isovanhemmillani oli 12 lastenlasta, joista 6 asui samassa naapurustossa. Oltiin enemmän mummolassa kuin kotona. Meidät komennettiinkin usein mummolaan häiritsemästä. Aina oli ainakin puuroa tai keksejä ja mehua tarjolla ja ruoka-aikaan ruokaa. En nyt sano, että pitäisi olla samalla tavalla avoimet ovet, mutta me olimme aina tervetulleita ja todella läheisiä. Isovanhempien luona vietetty aika onkin lapsuuteni lämpimin muisto.
Minun vanhemmilla on kolme lapsenlasta, kaikki ihan normaalisti käyttäytyviä. He eivät halua tavata lapsenlapsia useammin kuin kerran viikossa, vaikka ovat terveitä, kuusikymppisiä eläkeläisiä. No kukin tyylillään, mutta he hoidattivat aikanaan omat lapsensa vanhemmillaan.
Minusta kerran viikossa on ihan tarpeeksi. Aika useinkin, itse asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvalloissa on tutkittu, että boomer-sukupolvi vietti vähemmän aikaa omien lastensa kanssa kuin heitä edeltänyt ja x-sukupolvi. Ja nyt kun he ovat isovanhempia niin viettävät myöskin vähemmän aikaa lastenlastensa kanssa. Eli kyllä on yleistä.
Niin, siellä Yhdysvalloissa.
Parikin syytä tulee mieleen
- Oma mummoni jäi eläkkeelle viisikymppisenä. Hän ei itse ollut juurikaan saanut hoitaa lapsiaan vaan oli tehnyt töitä heti kun lapsivuoteelta pääsi. Anoppinsa hoiti hänen lapset.
-Naisille ei ollut sosiaalisesti hyväksyttävää kieltäytyä lastenlasten hoidosta.
-Ne jotka eniten ovat lapsiaan mummoilla hoidattaneet ovat todennäköisesti kokeneet lastenhoidon ikäväksi ja rasittavaksi puuhaksi. Eivät siis mielellään hoida lapsenlapsiakaan.
Kuuskympppinen hoidattanut omat lapsensa vanhemmillaan? Joka lapsi nyt on noin 30 v pienten lasten äiti. Mummo ei siis kolmikymppisenä vienyt lapsia hoitoon vaan naapurissa asuva äitinsä hoiti heidät. Kyllähän vanhempikin ikäpolvi jo kävi ansiotöissä kaupungeissa mutta tuo muistelma kai jostain maaseudulta. Nuorena 60-luvulla aloitin työelämän, esinaiset yms mestarit vaatetehtaassa olivat viiskymppisiä naisia eli 20-luvulla syntyneitä.
Kuuskymppisten synnyttäessä oli jo päivähoito paremmassa jamassa , 90-luvun alussa tuli päivähoitolaki joka takasi kunnallisen hoidon kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Parikin syytä tulee mieleen
- Oma mummoni jäi eläkkeelle viisikymppisenä. Hän ei itse ollut juurikaan saanut hoitaa lapsiaan vaan oli tehnyt töitä heti kun lapsivuoteelta pääsi. Anoppinsa hoiti hänen lapset.
-Naisille ei ollut sosiaalisesti hyväksyttävää kieltäytyä lastenlasten hoidosta.
-Ne jotka eniten ovat lapsiaan mummoilla hoidattaneet ovat todennäköisesti kokeneet lastenhoidon ikäväksi ja rasittavaksi puuhaksi. Eivät siis mielellään hoida lapsenlapsiakaan.
Ja periytyvä ominaisuus? Heidän tyttärendä myös aattelee että jonkun muun hommaa olla mun lasteni kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin sitä pitää! Kun ei tajuta lähteä vaikka rautalangasta vääntäisi niin silloin on parempi sammuttaa valot.
Lapsia haluaa nähdä mutta ei vetelää miniää.