Työttömän opettajan täysin turha työnhaku
Onko linjoilla muita työttömiä tai näillä näkymin ensi lukuvuonna työttömäksi jääviä opettajia, joita työnhaun toivottomuus turhauttaa?
Olen ollut jo vuoden työttömänä ja hakenut kevään virkahakuja odotellessa muidenkin alojen töitä -- tuloksetta. Hakuun tuli lopulta omalla asuinseudullani tasan kolme koulutustani vastaavaa aineenopettajan määräaikaista tai toistaiseksi voimassaolevaa virkaa. Hakualueen laajentaminen ei ollut eikä ole mahdollista.
Kahdesta noista paikoista tehtiin täyttämättä jättämispäätökset jo ennen haastatteluja, kolmannessa oli kelvollisista julkisista kulkuyhteyksistä huolimatta valintakriteerinä oman auton käyttömahdollisuus, jota minulla ei ole. Paikan sai henkilö, jolla ei ole tehtävässä opetettavien aineiden pätevyyttä vaan auto. Kuulemma heille helpompi niin, mikä varmasti on totta: tunnit pyörivät joka tapauksessa, eikä työnantajan tarvitse nähdä ylimääräistä vaivaa.
Oikeasti tekisi mieli lykätä tutkintotodistus silppuriin. Onneksi sellaista ei ole lähettyvillä. Mutta jos en kelpaa opettajaksi edes spesifiä aineenopettajan kelpoisuuttani vastaavaan työhön, voin yhtä hyvin luovuttaa.
Kommentit (82)
Yläkouluikäinen tyttäreni harmitteli, kuinka hänen lempiopensa ei tule enää syksyllä kouluun. Ope oli saanut vakiviran Lapista ja lähti sinne. Täällä kunta ei tarjonnut kuin määräaikaista sopparia. Opettajalla oli sellainen tilanne, että pystyi lähtemään.
Vierailija kirjoitti:
Toises ketjus just kehutaan miten jo pikkulapsille pitää puhua "kun tulet ylioppilaaksi", "kun menet yliopistoon", koska näin lapsi muka pärjää elämässä hyvin.
Niin pärjääkin. Kyllä mä sanoisin, että tulevaisuudessa mafyke-pätevyys ja it-osaaminen on aika varma tapa saada opettajan virka.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ihmisiä jotka eivät ole valmiita muuttamaan työn perässä kun se alkaa olla melkein pakko jos meinaa töitä saada nykypäivänä. Opettajan töitä on kyllä tarjolla mutta suosituilla alueilla kilpailu on kovaa. Jatkossa ikäluokat pienentyvät koko ajan eli töitä tulee vähemmän tarjolle. Suomalainen koulutus on hyvä ja periaatteessa töitä löytyisi vaikka Ruotsista jos osaa kieltä mutta taitaa olla helpompi jäädä odotettelemaan sijaisuuksia kuin tehdä isompi elämänmuutos.
Isompi elämänmuutos paikkakunnan vaihdoksineen jonnekin jeekuriin vaatii pariutuneilla sen, että myös se puoliso saa sieltä itselleen sopivan työn. Ja se ei nyt jossain Kärsämäellä tai Puolangassa ole ollenkaan helppoa. Tai jos puolisolla on yritys paikkakunnalla x, sitä ei ihan niin vaan siirretä - tai kannata siirtää - jonnekin hornaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä et ostanut autoa, jos työpaikka jäi siitä kiinni?? Ja miksi et voi hakea laajemmalta alueelta töitä, eihän sitä muuttaa tarvitse.
Oon vuosia ajanu 100 km siivu eli yli kaksi tuntia autossa joka päivä. Talvisin järjetön stressi, valtavat matkakulut, julkisilla ei pääse. Muutaman vuoden jaksoin, kesät työttömänä. Ei kannata millään mittapuulla. Muuttoa ei voi harkita, kun kyseessä on neljän muunkin ihmisen elämä. Yksi neuvo nuorille: älä opiskele opettajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Laitonta silti, että pätevää ei valita jos valinta on kohdistunut epäpätevään autottomaan.
Sun pitää erottautua. Monella pätevällä aineenopella on nykyään kolmoispätevevyys ja muuta ajantasaista koulutusta. Mieti, mitä nyt tarvitaan. Sparraa itseäsi vaikeista haastatteluaiheista.
Sijaisuuksissa ei ole laitonta syrjäyttää pätevä hakija. Myöskään työkokemus ei merkkaa mitään: otetaan mieluiten vastavalmistunut, joka tulee halvemmaksi. Virkaan pitää olla pätevä, mutta tässäkin nuoremmat halutuimpia. Eli jos olet keski-ikäinen, pätevä ope, joka on jäänyt työttömäksi, et tule työllistymään muuten kuin suhteiden kautta. Kaikillahan näitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ihmisiä jotka eivät ole valmiita muuttamaan työn perässä kun se alkaa olla melkein pakko jos meinaa töitä saada nykypäivänä. Opettajan töitä on kyllä tarjolla mutta suosituilla alueilla kilpailu on kovaa. Jatkossa ikäluokat pienentyvät koko ajan eli töitä tulee vähemmän tarjolle. Suomalainen koulutus on hyvä ja periaatteessa töitä löytyisi vaikka Ruotsista jos osaa kieltä mutta taitaa olla helpompi jäädä odotettelemaan sijaisuuksia kuin tehdä isompi elämänmuutos.
Isompi elämänmuutos paikkakunnan vaihdoksineen jonnekin jeekuriin vaatii pariutuneilla sen, että myös se puoliso saa sieltä itselleen sopivan työn. Ja se ei nyt jossain Kärsämäellä tai Puolangassa ole ollenkaan helppoa. Tai jos puolisolla on yritys paikkakunnalla x, sitä ei ihan niin vaan siirretä - tai kannata siirtää - jonnekin hornaan.
On se kuitenkin parempi ratkaisu mennä eri paikkakunnalle töihin kuin olla työttömänä ja saada työkokemusta , asuu vaikka arkipäivät siellä jossain pienessä vuokrakämpässä ja viikonlopuksi kotiin.Eikös siitä saa jotain verovähennystä, vai onko sekin lopetettu.kulkeehan monet miehetkin reissutöissä viikot ja puoliso hoitaa lapset ja kodin.
Vierailija kirjoitti:
Tee sijaisuuksia. Laajenna pätevyyttä. Opiskele vaikkapa laaja-alaisen erityisopettajan pätevyys. Epäpätevä palkataan, koska on halvempi ja tai oma kaveri.
Varmaan hyvä tarkoittava neuvo, mutta ei mitään käsitystä tämän hetken todellisuudesta. Työttömänä ei saa opiskella. Varsinkin, jos on jo korkeakoulututkinto ja opettajan pätevyys, niin ei ole mitään toiveita päästä opiskelemaan työttömyysetuudella.
Teoriassa olisi houkuttelevaa vaihtaa statusta työttömästä opiskelijaksi, mutta korkeakoulututkinnon suorittaneilla on yleensä kaikki opintotukikuukaudet jo käytetty, joten opintotuella opiskelukaan ei yleensä ole vaihtoehto. Eikä työttömänä ole kertynyt säästöjäkään. Jollain rahalla pitäisi opiskeluaikana elääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakeudu sijaiseksi kouluihin. Samalla pysyy ammattitaito ja kosketus nuoriin. Usein hyvälle tyypille löytyy töitä paljonkin ja samalla oppii muista oppiaineista. Tsemppiä!
Olen nyt vuoden ajan roikkunut erään suuren kaupungin sijaisrekisterissä. Yhtäkään yhteydenottoa ei ole tullut. Alkuun heräsin aina ajoissa aamulla ja laitoin puhelimeen äänet päälle, jos kiireellä kutsutaan. Nykyään on puhelin äänettömällä päivät yöt, ja heräilen vasta puolilta päivin. Ei ole kaipailtu, edes lyhyellä varoitusajalla.
Olen pätevä opettaja ja kokemusta on joten luulen että kaupunki nyt vaan säästää ja palkkaa äkkisijaisuuksiin ei-päteviä tai sitten ei palkkaa ollenkaan vaan sairastuneen hommat hoitaa kollega otona.
Ainakin mun koululla käytetään koulunkäynninohjaajia lyhyisiin sijaisuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toises ketjus just kehutaan miten jo pikkulapsille pitää puhua "kun tulet ylioppilaaksi", "kun menet yliopistoon", koska näin lapsi muka pärjää elämässä hyvin.
Niin pärjääkin. Kyllä mä sanoisin, että tulevaisuudessa mafyke-pätevyys ja it-osaaminen on aika varma tapa saada opettajan virka.
Tuolla mafyke-pätevyydellä on nyt kymmenen vuoden pätkätöillä ja jatkuvalla lisäkoulutuksella saanut vakiviran 98km päästä. It-osaamista on. Jos olisin tiennyt kuinka hankalaa on, olisin opiskellut eri alaa. Parhaiten hyötyä tuonut koulutukseni on autokoulu, ilman sitä en olisi saanut sivuduunia, jolla elätäin itseni opiskellessa ja pätkiä tehdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen mahdoton on pk-seutu. Siellä olisi töitä, mutta asuntojen hintataso niin hirveä, että en pätkätyön perässä sinne muuta. Pitäisi saada virka, että uskaltaisi panostaa. Mutta sitä ei tietysti saa jos ei ensin tee niitä pätkiä.
Kaupungilta voi saada työsuhdeasunnon, jossa on kohtuullinen vuokra.
Miltä kaupungilta?
Samalla viivalla muiden asunnonhakijoiden kanssa ja vuokra normaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakeudu sijaiseksi kouluihin. Samalla pysyy ammattitaito ja kosketus nuoriin. Usein hyvälle tyypille löytyy töitä paljonkin ja samalla oppii muista oppiaineista. Tsemppiä!
Olen nyt vuoden ajan roikkunut erään suuren kaupungin sijaisrekisterissä. Yhtäkään yhteydenottoa ei ole tullut. Alkuun heräsin aina ajoissa aamulla ja laitoin puhelimeen äänet päälle, jos kiireellä kutsutaan. Nykyään on puhelin äänettömällä päivät yöt, ja heräilen vasta puolilta päivin. Ei ole kaipailtu, edes lyhyellä varoitusajalla.
Olen pätevä opettaja ja kokemusta on joten luulen että kaupunki nyt vaan säästää ja palkkaa äkkisijaisuuksiin ei-päteviä tai sitten ei palkkaa ollenkaan vaan sairastuneen hommat hoitaa kollega otona.
Ainakin mun koululla käytetään koulunkäynninohjaajia lyhyisiin sijaisuuksiin.
Sekin voi olla vaikeaa ellei jopa laitonta, ellei koulunkäynninohjaaja ole sijaisuuksien aikana virkavapaalla omasta työstään ja hänelle makseta sijaisuuden ajalta opettajan palkkaa.
Tuo on etu, jos sijainen on valmis tulemaan lyhyellä varoitusajalla. Tänä keväänä eräs opettaja ilmoitti harrastuksista tutun abiturientin apulaisrehtorille, että tämä on valmis tekemään sekä ohjaajan että opettajan sijaisuuksia. Apulaisrehtori soitti tälle heti ja poika oli koululla alle puolen tunnin päästä. Nyt hän on pyöriskellyt koululla useampana päivänä viikossa sekä opettajien että koulunkäynnninohjaajien sijaisena.
Minä sain viran 10 vuoden pätkä- ja silpputyövuosien jälkeen 45-vuotiaana. Se vaati ensinnäkin oman auton hankinnan ja sen, että ruuhkavuosina tein välillä kahta sivutoimista työtä rinnakkain. Lopulta tärppäsi ja nyt olen työuupumuksen vuoksi sairauslomalla. Kannattiko tämä kaikki? Ehkä ei.
Tee sijaisuuksia. Laajenna pätevyyttä. Opiskele vaikkapa laaja-alaisen erityisopettajan pätevyys. Epäpätevä palkataan, koska on halvempi ja tai oma kaveri.
Et ole sitten uutisia seurannut? Seuraavina vuosina poistetaan suuri määrä erityisopettajan paikkoja ja korvataan luokanopettajilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla mafyke-pätevyydellä on nyt kymmenen vuoden pätkätöillä ja jatkuvalla lisäkoulutuksella saanut vakiviran 98km päästä. It-osaamista on. Jos olisin tiennyt kuinka hankalaa on, olisin opiskellut eri alaa. Parhaiten hyötyä tuonut koulutukseni on autokoulu, ilman sitä en olisi saanut sivuduunia, jolla elätäin itseni opiskellessa ja pätkiä tehdessä.
Asutko jossain skutsissa tai kranttuiletko? Kaveri sai kolmoispätevyydellä E-Suomesta vakiviran heti valmistumisen jälkeen. Oli ainoa pätevä hakija.
Vierailija kirjoitti:
Sitten vaan tekemään jotain muita töitä. Esimerkiksi päiväkotiin pääsisit sijaiseksi.
Ei pääse. Olen hakenut moneen paikkaan. Ja käytännön kokemustakin olisi.
t. työtön opettaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan hyvä tarkoittava neuvo, mutta ei mitään käsitystä tämän hetken todellisuudesta. Työttömänä ei saa opiskella. Varsinkin, jos on jo korkeakoulututkinto ja opettajan pätevyys, niin ei ole mitään toiveita päästä opiskelemaan työttömyysetuudella.
Teoriassa olisi houkuttelevaa vaihtaa statusta työttömästä opiskelijaksi, mutta korkeakoulututkinnon suorittaneilla on yleensä kaikki opintotukikuukaudet jo käytetty, joten opintotuella opiskelukaan ei yleensä ole vaihtoehto. Eikä työttömänä ole kertynyt säästöjäkään. Jollain rahalla pitäisi opiskeluaikana elääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain opiskella työttömyystuella sivutoimisesti. Päätoimisesti en olisi saanut. Tämä sopii erittäin hyvin aineopintojen suorittamiseen.
Mitään uskontoa tai terveystietoa ei tietenkään kannata opiskella. Opv iso ja tunteja vähän. Plus nämä pätevyydet löytyvät jo kaikilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isompi elämänmuutos paikkakunnan vaihdoksineen jonnekin jeekuriin vaatii pariutuneilla sen, että myös se puoliso saa sieltä itselleen sopivan työn. Ja se ei nyt jossain Kärsämäellä tai Puolangassa ole ollenkaan helppoa. Tai jos puolisolla on yritys paikkakunnalla x, sitä ei ihan niin vaan siirretä - tai kannata siirtää - jon
" On se kuitenkin parempi ratkaisu mennä eri paikkakunnalle töihin kuin olla työttömänä ja saada työkokemusta , asuu vaikka arkipäivät siellä jossain pienessä vuokrakämpässä ja viikonlopuksi kotiin.Eikös siitä saa jotain verovähennystä, vai onko sekin lopetettu.kulkeehan monet miehetkin reissutöissä viikot ja puoliso hoitaa lapset ja kodin."
Minä toimin noin. En saanut kotipaikkakunnallani enää yhtään sijaispätkää sen jälkeen, kun muste oli kuivunut yliopiston kelpoisuustodistuksesta - joko kirjoitin tämän aiemmin? Veroprosenttini oli 1, työmatkaa 600 km ja nyt olen iloinen siitä, että pääsin töihin eri alalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen mahdoton on pk-seutu. Siellä olisi töitä, mutta asuntojen hintataso niin hirveä, että en pätkätyön perässä sinne muuta. Pitäisi saada virka, että uskaltaisi panostaa. Mutta sitä ei tietysti saa jos ei ensin tee niitä pätkiä.
Kaupungilta voi saada työsuhdeasunnon, jossa on kohtuullinen vuokra.
Miltä kaupungilta?
Samalla viivalla muiden asunnonhakijoiden kanssa ja vuokra normaali.
Olen onnistunut samaan viikkoreissuja varten edullisia asuntola-asuntoja. Viimeksi tyhjilleen jääneessä 1970-luvulla rakennetussa opettajien asuntolassa, ja sitä ennen opiskelija-asuntolan solussa parissakin paikassa.
No, mä en pääse 55-vuotiaana edes haastatteluun, koska ne paikat täytetään mieluummin nuorilla vastavalmistuneilla, koska ne ovat n. 1000€/kk halvempia kuin minä.