Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömän opettajan täysin turha työnhaku

Vierailija
21.05.2025 |

Onko linjoilla muita työttömiä tai näillä näkymin ensi lukuvuonna työttömäksi jääviä opettajia, joita työnhaun toivottomuus turhauttaa?

Olen ollut jo vuoden työttömänä ja hakenut kevään virkahakuja odotellessa muidenkin alojen töitä -- tuloksetta. Hakuun tuli lopulta omalla asuinseudullani tasan kolme koulutustani vastaavaa aineenopettajan määräaikaista tai toistaiseksi voimassaolevaa virkaa. Hakualueen laajentaminen ei ollut eikä ole mahdollista.

Kahdesta noista paikoista tehtiin täyttämättä jättämispäätökset jo ennen haastatteluja, kolmannessa oli kelvollisista julkisista kulkuyhteyksistä huolimatta valintakriteerinä oman auton käyttömahdollisuus, jota minulla ei ole. Paikan sai henkilö, jolla ei ole tehtävässä opetettavien aineiden pätevyyttä vaan auto. Kuulemma heille helpompi niin, mikä varmasti on totta: tunnit pyörivät joka tapauksessa, eikä työnantajan tarvitse nähdä ylimääräistä vaivaa.

Oikeasti tekisi mieli lykätä tutkintotodistus silppuriin. Onneksi sellaista ei ole lähettyvillä. Mutta jos en kelpaa opettajaksi edes spesifiä aineenopettajan kelpoisuuttani vastaavaan työhön, voin yhtä hyvin luovuttaa.

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon miettinyt tässä että työpaikkoja on loppujen lopuksi aika vähän Suomessa... Kun hakee kymmeniä kertoja samaan paikkaan töihin, alkaa olemaan aikasen hölmö olo. 

Vierailija
42/82 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee sijaisuuksia. Laajenna pätevyyttä. Opiskele vaikkapa laaja-alaisen erityisopettajan pätevyys. Epäpätevä palkataan, koska on halvempi ja tai oma kaveri.

Noihin koulutuksiin on valinta, ei pääse vaikka hakisi. Toisekseen millä työtön tuon rahoittaa? Työttömyysetuudella opiskelua ei tueta enää kuin lyhyissä täsmäkoulutuksissa. Tutkintoja ei.

Joku aina niihin pääsee ja kyllä tuota koulutusta varmaan tuetaan. Kannattaa kysyä. Siinä ei ainakaan mitään menetä.

Eikö työvoimavirainen muka tue erityisopettajan tai vaikka puheterapeutin opintoja. Vastahan kirjoitettiin, että erityisopettajista ja puheterapeuteista on pula. Tekoäly ei pysty korvaamaan heitä ainakaan ihan heti.

Puheterapeuttikoulutukseen ainakin on melko vaikea päästä. Ei sinne vain mennä ja ylemmän korkeakoulututkinnon suorittamiseen menee se viitisen vuotta. Eikä erkkaopekoulutukseenkaan oli helppo päästä, vaikka olisi opettajaopinnot taustalla. Toisaalta aina joku pääsee ja ovat tavallisia ihmisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ihmisiä jotka eivät ole valmiita muuttamaan työn perässä kun se alkaa olla melkein pakko jos meinaa töitä saada nykypäivänä. Opettajan töitä on kyllä tarjolla mutta suosituilla alueilla kilpailu on kovaa. Jatkossa ikäluokat pienentyvät koko ajan eli töitä tulee vähemmän tarjolle. Suomalainen koulutus on hyvä ja periaatteessa töitä löytyisi vaikka Ruotsista jos osaa kieltä mutta taitaa olla helpompi jäädä odotettelemaan sijaisuuksia kuin tehdä isompi elämänmuutos.

Onko jossain päin Suomea nyt jäänyt virka täyttämättä siksi, että kukaan kelpoinen ei sinne muuta?

Voi niitä muutamia olla, mutta silloin on kyllä kyse siitä, että koko kombo on aivan mahdoton. Paikkakunnalla ei esimerkiksi ole järkeviä vuokra-asuntoja lainkaan. Voi olla vuokrattavana jotain omakotitaloja haja-asutusalueella kaukana varsinaisesta työpaikasta. Itse en hakenut töitä eräästä koulusta juuri sen vuoksi. Katsoin Oikotieltä, mikä on tarjonta ja Matkahuollon sivuilta, mitkä on kulkuyhteydet. Mitään julkisia kulkuyhteyksiä ei ollut.

Vähän liikaa vaadittu pitkäaikaistyöttömältä, että vuokrata rätkäyttää kertaheitolla rapistuvan omakotitalon maaseudulta ja ostaa auton jonkun kuolevan kunnan pian lakkautettavan koulun opettajantyön vuoksi.

Kyllä muuttovalmiutta on, mutta muuttamisen pitää olla jollain tavalla järkevää. Esimerkiksi että muuttaa paikkakunnalle, jossa on muitakin työmahdollisuuksia, jos oma pesti loppuisikin tai että kumppanille on töitä. Alle 3 000 asukkaan kuntiin ei kannata kaupungista muuttaa, ellei ole muitakin syitä kuten omien ikääntyvien vanhempien auttaminen.

Vierailija
44/82 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on monia. Työtöntä ei koskaan valita virkaan. Sijaisuuksiin ei tarvitse palkata pätevää, vaan "sopivin"= halvin/ tuttu, mukava tyyppi. Kesäajan työttömyys laskee hurjasti palkkaa, jos sellaisen sattuisi saamaan, mikä on järkyttävä epäkohta. Turha hakata päätään seinään, vaan alkaa etsiä muita töitä. Opiskelumahdollisuudet on torpattu täällä kerjussa mainituista syistä. Ja jos työttömyys venyy, älä väheksy itseäsi. Olet varmasti ammattitaitoinen osaaja, mutta sinulta on viety oikeus tehdä työtä. Se ei ole sinun syysi.

Vierailija
45/82 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen mahdoton on pk-seutu. Siellä olisi töitä, mutta asuntojen hintataso niin hirveä, että en pätkätyön perässä sinne muuta. Pitäisi saada virka, että uskaltaisi panostaa. Mutta sitä ei tietysti saa jos ei ensin tee niitä pätkiä.

Vierailija
46/82 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimessa yliopistossa voi opiskella nykyään erkkaopinot etänä. Katopa jyuavoin/tarjonta.

Vierailija
47/82 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avoimessa yliopistossa voi opiskella nykyään erkkaopinot etänä. Katopa jyuavoin/tarjonta.

Mä olen juuri noita opiskellut, vielä kesken. Lisäksi kolmen aineen pätevyys ja auto. Silti en ole lähialueilta päässyt edes haastatteluihin. T:se vakkarityön lopulta saanut.

Vierailija
48/82 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa hinta on varsin edullinen, vain 20 euroa / opintopiste. Opintokokonaisuus tulee kuitenkin maksamaan 500 euroa. Ellei ansiosidonnaiseen olisi tehty leikkausta, niin tuo olisi ihan mahdollinen. Nyt vaan jo 20 euroakin alkaa olla iso summa, neljän päivän ruokaraha.

Vierailija
49/82 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten vaan tekemään jotain muita töitä. Esimerkiksi päiväkotiin pääsisit sijaiseksi.

Ei pääse. Terveisin moneen paikkaan yrittänyt 57-vuotias opettaja, vieläpä entinen yksityinen perhepäivähoitaja (aikanaan siihen hommaan kelpasi ilman koulutusta)... 

Vierailija
50/82 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakeudu sijaiseksi kouluihin. Samalla pysyy ammattitaito ja kosketus nuoriin. Usein hyvälle tyypille löytyy töitä paljonkin ja samalla oppii muista oppiaineista. Tsemppiä!

Vierailija
51/82 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kieltenopettaja ja turhaa työnhakuni on kun minulla ei ole kokemusta koulumaailmasta kuin ihan nuoruudesta vähän. Olen opettanut kansalaisopistoissa missä on todella epävarmaa toteutuvatko kurssit ja kaudet ovat lyhyet ja kesä kortistossa. Nyt olen kyllästynyt tilanteeseeni että en voi olla varma tienaanko edes sen verran että jotenkin selviän. Mies on käytännössä elättänyt meitä....

Opiskelen uutta alaa opistotasolla. Se tuntuu tosi kurjalta koska pidin opettamisesta ja minulla kolmen kielen opettajan pätevyys. Pakko saada elantoa kuitenkin. Voin sitten harrastuksena vetää jonkun kielikurssin.

- vaka-alalla tarvitaan S2-opettajia, mikset vie sinne osaamistasi?

Vierailija
52/82 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakeudu sijaiseksi kouluihin. Samalla pysyy ammattitaito ja kosketus nuoriin. Usein hyvälle tyypille löytyy töitä paljonkin ja samalla oppii muista oppiaineista. Tsemppiä!

Olen nyt vuoden ajan roikkunut erään suuren kaupungin sijaisrekisterissä. Yhtäkään yhteydenottoa ei ole tullut. Alkuun heräsin aina ajoissa aamulla ja laitoin puhelimeen äänet päälle, jos kiireellä kutsutaan. Nykyään on puhelin äänettömällä päivät yöt, ja heräilen vasta puolilta päivin. Ei ole kaipailtu, edes lyhyellä varoitusajalla.

Olen pätevä opettaja ja kokemusta on joten luulen että kaupunki nyt vaan säästää ja palkkaa äkkisijaisuuksiin ei-päteviä tai sitten ei palkkaa ollenkaan vaan sairastuneen hommat hoitaa kollega otona.

Vierailija
53/82 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen mahdoton on pk-seutu. Siellä olisi töitä, mutta asuntojen hintataso niin hirveä, että en pätkätyön perässä sinne muuta. Pitäisi saada virka, että uskaltaisi panostaa. Mutta sitä ei tietysti saa jos ei ensin tee niitä pätkiä.

Ei ole pakko asua Helsingissä, vaikka olisikin siellä töissä. Itse käyn siellä töissä Hyvinkäältä. Asuntojen hintataso on kohtuullinen ja Helsingin keskustaan menee junalla 45 minuuttia. Helsingin ja Hyvinkään välissä on myös monta asemaa.

Vierailija
54/82 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi opiskella juu aineopintoihin asti, hintaa tulee 1000€. Mutta sillähän ei saa erityisopettajan pätevyyttä, sitä varten pitää hakea ja päästä erityisopettajan erillisiin opintoihin. Ne ovat maksuttomat, mutta vaativat päätoimista opiskelua useamman kuukauden ajan harjoittelun vuoksi, eli sillä aikaa pitäisi elämä rahoittaa jollain.

Vierailija
55/82 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatteko, kun päätitte hakea alalle? Minulla siitä on aikaa. Nuo vanhan kansan hokemat vaikutti valintaan. Kyllä opettajille aina töitä riittää. Varma työ, pitkät lomat. Hyvä ja turvallinen ammatti.

Nyt mikään noista ei enää ole totta. Tai no yhden kerran olen tuon pitkän eli palkallisen loman saanut.

Vierailija
56/82 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupungilta voi saada työsuhdeasunnon, jossa on kohtuullinen vuokra.

Vierailija
57/82 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyet sijaisuudet menee opettajien lapsille tai muuten tutuille. Osan hoitaa koulunkäynninohjaaja, reksi, erkka tai kouluun on palkattu ihminen, joka tekee vain näitä ja muulloin avustaa.

Osa määräaikaisista menee myös hyssyttelemällä (ei laiteta julkiseen hakuun), koska koulussa jo työskentelevä jatkaa hommassaan. Ehkä tämäkin parempi käytäntö kuin haut, missä kaikki osapuolet näyttelee avointa hakua, vaikka tekijä on päätetty.

Vierailija
58/82 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä et ostanut autoa, jos työpaikka jäi siitä kiinni?? Ja miksi et voi hakea laajemmalta alueelta töitä, eihän sitä muuttaa tarvitse. 

Vierailija
59/82 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupungilta voi saada työsuhdeasunnon, jossa on kohtuullinen vuokra.

Miltä kaupungilta?

Vierailija
60/82 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toises ketjus just kehutaan miten jo pikkulapsille pitää puhua "kun tulet ylioppilaaksi", "kun menet yliopistoon", koska näin lapsi muka pärjää elämässä hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi