Työttömän opettajan täysin turha työnhaku
Onko linjoilla muita työttömiä tai näillä näkymin ensi lukuvuonna työttömäksi jääviä opettajia, joita työnhaun toivottomuus turhauttaa?
Olen ollut jo vuoden työttömänä ja hakenut kevään virkahakuja odotellessa muidenkin alojen töitä -- tuloksetta. Hakuun tuli lopulta omalla asuinseudullani tasan kolme koulutustani vastaavaa aineenopettajan määräaikaista tai toistaiseksi voimassaolevaa virkaa. Hakualueen laajentaminen ei ollut eikä ole mahdollista.
Kahdesta noista paikoista tehtiin täyttämättä jättämispäätökset jo ennen haastatteluja, kolmannessa oli kelvollisista julkisista kulkuyhteyksistä huolimatta valintakriteerinä oman auton käyttömahdollisuus, jota minulla ei ole. Paikan sai henkilö, jolla ei ole tehtävässä opetettavien aineiden pätevyyttä vaan auto. Kuulemma heille helpompi niin, mikä varmasti on totta: tunnit pyörivät joka tapauksessa, eikä työnantajan tarvitse nähdä ylimääräistä vaivaa.
Oikeasti tekisi mieli lykätä tutkintotodistus silppuriin. Onneksi sellaista ei ole lähettyvillä. Mutta jos en kelpaa opettajaksi edes spesifiä aineenopettajan kelpoisuuttani vastaavaan työhön, voin yhtä hyvin luovuttaa.
Kommentit (82)
kolmannessa oli kelvollisista julkisista kulkuyhteyksistä huolimatta valintakriteerinä oman auton käyttömahdollisuus, jota minulla ei ole. Paikan sai henkilö, jolla ei ole tehtävässä opetettavien aineiden pätevyyttä
Siis täytyykö sinun työssä liikkua alakoulusta päivän mittaan tai alakoulusta yläkouluun, ja ne ovat liian etäällä kävelylle tai pyöräilylle?
Jos liikkumistarve on työnantajan taholta, on huono ohje täältä tullut käyttää taksia. Taksit on paljon kalliimpia käyttää kuin oma auto, ja verovähennyksiin hyväksytään vain halvimmat kulkukeinot. Muuten kaikkihan täällä taksilla ajelisivat työmatkojaan kuin kansanedustajat!
Oletko sinä se viime kauden ensitreffit alttarilla -mies?
Vierailija kirjoitti:
Sano että sinulla on auto ja jos sinut valitaan, ostat sen.
Minä sain tiedon torstaina, että tulin valituksi ja maanantaina alkaa työt, lauantaina kävin ostamassa auton.
Järkevä neuvo. t. eläkkeellä oleva ope
Oman auton käyttömahdollisuus on usein silloin, kun työtunnit kerätään useista eri kouluista, vaikka työnantaja on sama, esim. kunta tai ammatillinen oppilaitos, jolla on useita eri toimipisteitä. Se on ihan perusteltua kunnissa, joissa julkinen liikenne ei toimi siten, että ehtisi pitää oppitunnin tiettyyn aikaan toisaalla.
Riippuu minkä tyylinen opettaja on, sopiiko tuollainen tilkkuvirka. Jos tykkää ajaa ja lentää tilanteesta toiseen, sopii hyvin. Jos taas akateemisten taitojen varmistaminen ja tulosten nostaminen on tavoitteena, ei tule mitään siitä että juoksee koulusta toiseen ja opettaa milloin missäkin.
Vierailija kirjoitti:
Oman auton käyttömahdollisuus on usein silloin, kun työtunnit kerätään useista eri kouluista, vaikka työnantaja on sama, esim. kunta tai ammatillinen oppilaitos, jolla on useita eri toimipisteitä. Se on ihan perusteltua kunnissa, joissa julkinen liikenne ei toimi siten, että ehtisi pitää oppitunnin tiettyyn aikaan toisaalla.
Riippuu minkä tyylinen opettaja on, sopiiko tuollainen tilkkuvirka. Jos tykkää ajaa ja lentää tilanteesta toiseen, sopii hyvin. Jos taas akateemisten taitojen varmistaminen ja tulosten nostaminen on tavoitteena, ei tule mitään siitä että juoksee koulusta toiseen ja opettaa milloin missäkin.
*siis on perusteltua vaatia oman auton käyttömahdollisuutta kun tilanne on tuo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin alkaa olla ikää jo 45, joten alkoi olla jo hyvä aika saada vakipaikka. Vaikka onkin pitkän matkan päästä.
Tuon kauempaa ei kannata odottaakaan. Tuttu teki sen virheen, että vaihtoi alalle vasta tuon ikäisenä. Sijaisuuksia on jotain välillä saanut mutta vakivirkojen osalta ei kuulemma edes kutsuta haastatteluun. Työkokemusta on kymmenen vuotta, mutta ikää 55. Ei hyvältä näytä.
Eräs tuttu nainen kertoi iäkseen 2 x alv. Valmistui luokanopettajaksi 45-vuotiaana. Teki sijaisuuksia ja sai viran viiskymppisenä paikkakunnalta, josta valmistuu opettajia. En tiedä, onko hänen miehensä joku silmää tekevä tai koulutoimenjohtajan rappari- tai rukkikaveri.
En ymmärrä ihmisiä jotka eivät ole valmiita muuttamaan työn perässä kun se alkaa olla melkein pakko jos meinaa töitä saada nykypäivänä. Opettajan töitä on kyllä tarjolla mutta suosituilla alueilla kilpailu on kovaa. Jatkossa ikäluokat pienentyvät koko ajan eli töitä tulee vähemmän tarjolle. Suomalainen koulutus on hyvä ja periaatteessa töitä löytyisi vaikka Ruotsista jos osaa kieltä mutta taitaa olla helpompi jäädä odotettelemaan sijaisuuksia kuin tehdä isompi elämänmuutos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee sijaisuuksia. Laajenna pätevyyttä. Opiskele vaikkapa laaja-alaisen erityisopettajan pätevyys. Epäpätevä palkataan, koska on halvempi ja tai oma kaveri.
Noihin koulutuksiin on valinta, ei pääse vaikka hakisi. Toisekseen millä työtön tuon rahoittaa? Työttömyysetuudella opiskelua ei tueta enää kuin lyhyissä täsmäkoulutuksissa. Tutkintoja ei.
Joku aina niihin pääsee ja kyllä tuota koulutusta varmaan tuetaan. Kannattaa kysyä. Siinä ei ainakaan mitään menetä.
Eikö työvoimavirainen muka tue erityisopettajan tai vaikka puheterapeutin opintoja. Vastahan kirjoitettiin, että erityisopettajista ja puheterapeuteista on pula. Tekoäly ei pysty korvaamaan heitä ainakaan ihan heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin alkaa olla ikää jo 45, joten alkoi olla jo hyvä aika saada vakipaikka. Vaikka onkin pitkän matkan päästä.
Tuon kauempaa ei kannata odottaakaan. Tuttu teki sen virheen, että vaihtoi alalle vasta tuon ikäisenä. Sijaisuuksia on jotain välillä saanut mutta vakivirkojen osalta ei kuulemma edes kutsuta haastatteluun. Työkokemusta on kymmenen vuotta, mutta ikää 55. Ei hyvältä näytä.
Eräs tuttu nainen kertoi iäkseen 2 x alv. Valmistui luokanopettajaksi 45-vuotiaana. Teki sijaisuuksia ja sai viran viiskymppisenä paikkakunnalta, josta valmistuu opettajia. En tiedä, onko hänen miehensä joku silmää tekevä tai koulutoimenjohtajan rappari- tai rukkikaveri.
. . . jatkoa ja tämä tapahtui koronan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain tiedon torstaina, että tulin valituksi ja maanantaina alkaa työt, lauantaina kävin ostamassa auton.
Kannattaa sanoa, että omistaa ajokortin ja on valmius hankkia auto. Siten ei voi syyttää valehtelusta.
Laitonta silti, että pätevää ei valita jos valinta on kohdistunut epäpätevään autottomaan.
Sun pitää erottautua. Monella pätevällä aineenopella on nykyään kolmoispätevevyys ja muuta ajantasaista koulutusta. Mieti, mitä nyt tarvitaan. Sparraa itseäsi vaikeista haastatteluaiheista.
Oman auton käyttömahdollisuus edellyttää ajokorttia...
Itse olen kieltenopettaja ja turhaa työnhakuni on kun minulla ei ole kokemusta koulumaailmasta kuin ihan nuoruudesta vähän. Olen opettanut kansalaisopistoissa missä on todella epävarmaa toteutuvatko kurssit ja kaudet ovat lyhyet ja kesä kortistossa. Nyt olen kyllästynyt tilanteeseeni että en voi olla varma tienaanko edes sen verran että jotenkin selviän. Mies on käytännössä elättänyt meitä. Jonain vuonna on minulla onnenkantamoisena ollut enemmän kursseja, mutta sitten taas olen joutunut palaamaan kitkutteluun.
Kaupungeissa virkoihin on yleensä yli 50 pätevää hakijaa, eivät ota sellaista jolla koulukokemusta ei ole. Olen hakenut myös kauemmas maalle,sinnekin on löytynyt minua kokeneempia hakijoita.
Opiskelen uutta alaa opistotasolla. Se tuntuu tosi kurjalta koska pidin opettamisesta ja minulla kolmen kielen opettajan pätevyys. Pakko saada elantoa kuitenkin. Voin sitten harrastuksena vetää jonkun kielikurssin.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ihmisiä jotka eivät ole valmiita muuttamaan työn perässä kun se alkaa olla melkein pakko jos meinaa töitä saada nykypäivänä. Opettajan töitä on kyllä tarjolla mutta suosituilla alueilla kilpailu on kovaa. Jatkossa ikäluokat pienentyvät koko ajan eli töitä tulee vähemmän tarjolle. Suomalainen koulutus on hyvä ja periaatteessa töitä löytyisi vaikka Ruotsista jos osaa kieltä mutta taitaa olla helpompi jäädä odotettelemaan sijaisuuksia kuin tehdä isompi elämänmuutos.
Jobbsafari.se-sivuston suomenkielisten opettajien paikkoja kannattaa katsoa huvikseen. Ruotsissa on pula natiiveista suomen opettajista.
Itse sain open viran 51-vuotiaana hoideltuani viransijaisuuksia kotikaupungissani muutaman vuoden, puolen vuoden tai vuoden sijaisuuksia. Sitä ennen olin kotiäitinä kymmenen vuotta (neljä lasta kahden vuoden välein). Kotiäitiyttä ennen tein myös viransijaisuuksia ja välillä myös sen aikana, kun mies oli koti-isänä.
Luulen, että tapauksessani vaikutti se, että toimin melkein koko ajan samassa kaupungissa ja minut opittiin tuntemaan. Tärkeää on myös lähteä väliaikaisesti epämukaviinkin järjestelyihin, esim. pitkähkön matkan päässä olevaan kouluun. Mulla pisin oli 30 km, kimppakyydeillä kuljettiin.
Ja kotiäitiyden jälkeen tein yliopistossa uudenaikaisia lisäopintoja, se osoitti työnantajalle, että hakija päivittää tietojaan. Opinto-oikeushan ainakin silloin säilyi valmistuttuakin. Enää ei taida voida korvauksen aikana opiskella, silloin pystyi, pienen määrän. Kuten näkyy, se oli hyödyllistä minulle, ja pääsin veronmaksajien tuilta veronmaksajaksi.
Sain viran 2007, ja asun kaupungissa, jossa on yliopisto, eli tarjokkaita akateemisiin töihin riittää.
Eli: kannattaa ostaa se halpa auto, jos tulee toinen tilanne, että edellytetään autoa. Ja jaksa yrittää ja venyä hetki! Tsemppiä eläkeläisopelta!
Vierailija kirjoitti:
Minä sain vastavalmistuneena eri alan työntekijänä keskiviikkona puhelun, että maanantaina alkaisi työt, onko autoa. Vastasin, että on minulla maanantaina. Soitin saman tien pankkiin, hain lainaa ja kun se oli selvä torstaina, kävin perjantaina ostamassa auton.
Jos aloittajalla ei ole ajokorttia eikä jostakin syystä voi sitä saada, asia ei ole ratkaistavissa näin yksinkertaisesti. Opettaja tarvitsee autoa mm. kansalaisopistossa, jossa on eri toimipaikkoja ja tarvikkeitakin pitää kuljettaa.
Tuliko feninistinaisopettajille mieleen että ei ole oppilaita kun ei haluta lapsia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla hyvä valita vähän vanhempi opettaja virkaan silloin, jos on odotettavissa kouluverkon harventamista lähitulevaisuudessa. Tuossa ei ilmeisesti siitä ollut kysymys, jos kerran opettajia paikkakunnalla koulutetaan.
Joskus on opettaja saanut työn puolisonsa vuoksi. Tällainen tapaus oli tuolla pohjoisemmassa, kunnassa jossa pappia haettiin. Saatiin pappi, ja samalla järjestyi opettajapuolisolle töitä. Ei vain pappi sitten tullutkaan kuntaan, kun sai viran paremmasta paikasta. Ja taas oli opehaku päällä vielä elokuussa. Näitä on vähän pakkokin pikkupaikkakunnilla junailla, jotta saadaan tekijä siihen varsinaiseen työhön. Eihän se ihan oikein ole, ainakaan rannalle jääneiden mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa sanoa, että omistaa ajokortin ja on valmius hankkia auto. Siten ei voi syyttää valehtelusta.
Itse omistan auton, ja mulla on valmius hankkia ajokortti. Joskus näinkin päin.
Jos on pätevä esim. matematiikan, äidinkielen tai kielten, lähinnä ruotsin tai englanninopettaja niin on pätevä opettamaan peruskoulun ja lukion lisäksi myös erilaisissa aikuiskoulutuksissa, ammatillisessa, AMK:ssa ja opistoissa. Toisaalta sama se noitakin koskee, että kilpailu työstä on kovaa ja pätevintä ei välttämättä valita. Noissakin toki säästöt vaikuttavat rajusti.