Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko teillä menee yhdellä aterialla ruokaa (4 henkilöä)

Vierailija
20.05.2025 |

Minä kauhistelen meidän kauppalaskuja, kun tuntuu että kauppaan menee paljon rahaa ja aina kun teen mielestäni ison annoksen ruokaa, niin kaikki menee silti kerralla. Olisi siksi kiva kuulla vähän, että miten muilla...?

Meidän perheeseen kuuluu siis äiti, isä ja 2 poikaa (18v ja 21v).

Esim. tänään keitin riisiä (määrä 5 dl raakana) ja sen kanssa kanakastiketta, jossa oli 700g kanaa, 2 purkkia ruokakermaa ja lisukkeena salaattia. Itse en siitä syönyt, vaan nää perheen miehet veti koko satsin keskenään niin, että vain toiselle pojalle saatiin siitä töihin annos evääksi.

Makaronilaatikon nää syö myös keskenään, siihen laitetaan pussi (400g) makaronia ja 400g paistijauhelihaa. Siitä tuli siis 4 annosta, eli jälleen 1 annos jäi evääksi. 

Eli yhdellä aterialla menee helposti, jos kaikki syö, niin joko 400g jauhelihaa tai 700-800g kanaa. Pitäis tehdä tuplamäärät, jotta saisi riittämään vielä töihinkin eväät. Huh huh!

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan, meillä on aina aterialla salaattia, uunijuureksia tms, mutta ei nuo miehet niitä oikeen syö sitä määrää, mitä suositukset sanoo, eli ne on lisukkeena enemmän. Pitäisi ehkä opetella lisäilemään kasviksia enemmän ruokiin, mutta jotenkin sitä on aina vaan tehnyt esim. tuon kanakastikkeen ilman mitään "jatkeita". Itse syön kasviksia kyllä suositusten verran ja ylikin.

Aamupalaa eivät syö, koska lähdetään jo 7 aikaan kotoa töihin ja kouluun. Nukkuvat mieluummin pitkään. Töissä/koulussa lounas ja sitten kotona tuo päivällinen. Iltapalaksi tekevät vielä leipää lisäksi. Ruokaan rahaa menee kuukaudessa noin 1000 euroa keskimäärin.

Ehkä vertaan tätä ruuan määrää esim. omaan lapsuuteen, kun tuon kokoisesta makaronilaatikosta söi 5 hengen perhe  ja joskus sitä jäi vielä ylikin. Tosin me lapset ollaan kaikki tyttöjä, eli kai ne pojat vetää vaan niin paljon enemmän sitten ruokaa.

Ja nää kommentit jätän ihan omaan arvoonsa, joissa pohditaan sitä, etteikö pojat käy ite kaupassa ja valmista omia ruokiaan. Joskus tekevät ite jotain, mutta pääsääntöisesti minä teen, koska olen kotona aiemmin kuin he. Ei se heistä silti mitään mammanpoikia tee, tekevät kyllä sitten muita kotitöitä. Ja aikaa menee myös harrastuksiin ja kavereiden kanssa oloon.

Vierailija
62/93 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee 19v tytön kanssa paketti kanaa (400g) parin/kolmen päivän ruokiin.

Jos olen yksin, syön paketillisen kanaa/lihaa/kalaa viikossa.

n47

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä menee isot annokset. Meillä tuo määrä riittää 5 hengelle kahdelle päivälliselle. Kaikki aikuisia, kolme miestä ja kaksi naista

Vierailija
64/93 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan, meillä on aina aterialla salaattia, uunijuureksia tms, mutta ei nuo miehet niitä oikeen syö sitä määrää, mitä suositukset sanoo, eli ne on lisukkeena enemmän. Pitäisi ehkä opetella lisäilemään kasviksia enemmän ruokiin, mutta jotenkin sitä on aina vaan tehnyt esim. tuon kanakastikkeen ilman mitään "jatkeita". Itse syön kasviksia kyllä suositusten verran ja ylikin.

Aamupalaa eivät syö, koska lähdetään jo 7 aikaan kotoa töihin ja kouluun. Nukkuvat mieluummin pitkään. Töissä/koulussa lounas ja sitten kotona tuo päivällinen. Iltapalaksi tekevät vielä leipää lisäksi. Ruokaan rahaa menee kuukaudessa noin 1000 euroa keskimäärin.

Ehkä vertaan tätä ruuan määrää esim. omaan lapsuuteen, kun tuon kokoisesta makaronilaatikosta söi 5 hengen perhe  ja joskus sitä jäi vielä ylikin. Tosin me lapset ollaan kaikki tyttöjä, eli kai ne pojat vetää vaan niin paljon enemmän sitten ruokaa.

Ja nää kommentit

Meneekö sulla aikaa omiin harrastuksiin? Vai eikö sulla ole aikaa harrastuksiin?

Vierailija
65/93 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä menee isot annokset. Meillä tuo määrä riittää 5 hengelle kahdelle päivälliselle. Kaikki aikuisia, kolme miestä ja kaksi naista

Höpsistä. 400g jauhelihaa jaettuna 10 annokseen on 40g lihaa per annos.

Vierailija
66/93 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1000€/kk ruokaan kolmelle miehelle - poikasi ovat jo miehiä - kuulostaa ihan normaalilta.

Salaatin sijaan laittaisin viereen raastetta. Kuitupitoisempaa ja täyttävämpää.

Lisää kasviksia ruokaan saa lisäämällä jauhelihakastikeeseen kidneypapuja ja tomaattia ja kanakastikkeeseen parsakaalia, tomaattia ja paprikaa. Pastaan bavypinaattia.

Itse olen huomannut, että tuoreet juurekset ja kasvikset ovat täyttävämpiä kuin pakastejuurekset. Siksi teen itse keitot ja laatikot tuoreilla kasviksilla.

Ja aamupalan väliinjättäminen kostautuu kyllä iltaruuan annoskoolla. Eli aamulla pitää ehtiä syödä jotain.

Vierailija
67/93 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua kuinkahan paljon sitä ruokaa menee loma-aikana teillä kun työpaikkaruokailu ja kouluruokailu jää pois.

Vierailija
68/93 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele tekemään kastikepohjaa enemmän ja heität mukaan raastettua porkkanaa, maissia, suosikkikasviksia.

Ja äijät roudaamaan kauppaostokset kotiin.

Vierailija
69/93 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsistä. 400g jauhelihaa jaettuna 10 annokseen on 40g lihaa per annos.

Jos laittaa pussillisen makaronia ja 400 g lihaa, tulee siitä 4 litran vuoka makaronilaatikkoa. Siihen menee myös litra maitoa ja 2 kananmunaa. Lisäksi vielä salaattia. 4 ihmistä siis syö siis litran verran makaronilaatikkoa ja se on todella iso annos. Siihen vielä salaatti lisäksi. 

Vierailija
70/93 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montakos grillimakkaraa teillä pojat syö kerralla?

Vierailija
71/93 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha kunnon lautasmalli mukaeltuna eli 120g proteiinipitoista lisäkettä sis.liha, muna, pavut, tofu, soijarouhe. Loput kasviksista, hiilareista ja rasvasta.

Kaapissa löytyy aina keitettyjä munia, lämmitettäviä valmisruokia, leipätarvikkeet.

Munakkaat on myös edullinen ja täyttävä ruoka.

Vierailija
72/93 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kaikki neljä lastani asuivat kotona, ruoka meni yleensä kaikki, jonka tein.  Työkaveri kertoi aina tekevänsä reilummin ruokaa ja pakastavansa osan,  Meillä ei sitä juuri jäänyt,  Joa tarvitset eväsruokaa seuraaavaksi päiväksi, ota siitä ennen, kun tarjoilet perheelle, sillä jämiä ei yleensä jää.

Vierailija
73/93 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on ihmetelty aikuisten kommenteissa, että eikö oikeasti 1 dl keittämätöntä pastaa, riisiä tai perunaa riitä muka aterialle yhdelle henkilölle.

Varsinkin jos siihen on lisänä 20grammaa lihaa ja juuressalaattia tms.

No ei riitä. Miksi aloittajan tilanteeseen tulee selittämään jotain  45kg toimistotyöläisiä, tai eläkeläisiä, joiden kulutus on ihan tosi pientä. 

Tyyliin "meillä riittää saarioisten maksalaatikko ainakin kaksi päivää kahdelle henkilölle"

Vierailija
74/93 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mun harrastamiset liittyy tähän? Ilmeisesti tässä tehdään oletuksia, että meillä vain minä teen ruuan ja kaiken muutenkin valmiiksi näille perheen miehille. Ei, vaan jos mä haluan mennä illalla vaikka lenkille tai salille, tai ei muuten vaan huvita kokkailla, niin sitten mieheni tekee ruuan. Ja jos hänkään ei ehdi, niin pojat kyllä osaa ihan itekin tehdä jotain syötävää itselleen.

Tässä oli nyt vaan tarkoitus mielenkiinnosta kuulla, millaisia määriä muilla perheillä menee ruokaa ja verrata sitä tähän omaan, ja ehkä pohtia sitten että pitäiskö jotain muutoksia kenties tehdä. Kiitos teille, jotka olette antaneet hyviä vinkkejä! esim. papujen lisääminen jauhelihakastikkeeseen oli tosi hyvä idea!

Vierailija
75/93 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä 400g jauhelihasta saa just 4 annosta.

Vierailija
76/93 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä on 2 aikuista. Just tein 400g jauhelihasta lasagnen, jota syömme 4 päivää. Lasagnen tomaattikastikkeessa on reilusti porkkanaa. Lisukkeena aina salaattia.

Meillä kahdella tuo riittää kahdeksi päiväksi.

Puhut nyt varmaan jostain kaupan valmislasagnesetistä. Ette varmaan tee sitä itse ja niin isoa satsia kuin me? 2prk tomaattimurskaa, 400g jauhelihaa, porkkanaa raasteena, mausteet. Juustokastike. 16 lasagnelevyä.

Vierailija
77/93 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Montakos grillimakkaraa teillä pojat syö kerralla?

Toinen ei syö ollenkaan, toinen syö 2 kerralla. Meillä on tosi harvoin grillimakkaraa tai makkararuokia ylipäätään, kun minä eikä toinen poika tykkää makkarasta. Mut sit jos pihvejä grillaillaan, niin niitä menee se 2-3 per henkilö, riippuen pihvin koosta.

Vierailija
78/93 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paljon sun pitää sitten tehdä ruokaa, kun aikuiset pojat tuo kumppaninsa ja lapsenlapsesi teille syömään?

Ne lapsenlapsetkin kasvaa aikuisiksi ja tulee täysihoitoon mummolaan viikonloppuisin.

Saattaa olla sulkakin tilanne edessä, että sulla on 5 aikuista ukkoa syötettävänä.

Vierailija
79/93 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on ihmetelty aikuisten kommenteissa, että eikö oikeasti 1 dl keittämätöntä pastaa, riisiä tai perunaa riitä muka aterialle yhdelle henkilölle.

Varsinkin jos siihen on lisänä 20grammaa lihaa ja juuressalaattia tms.

No ei riitä. Miksi aloittajan tilanteeseen tulee selittämään jotain  45kg toimistotyöläisiä, tai eläkeläisiä, joiden kulutus on ihan tosi pientä. 

Tyyliin "meillä riittää saarioisten maksalaatikko ainakin kaksi päivää kahdelle henkilölle"

Meillä kyllä tyttö saa syödä yhtä paljon kuin poikakin. Vai pitäisikö olla kuten ennen vanhaan että pojat syö ensin ja tytöt jos jotain jää?

Vierailija
80/93 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaa menee paljon! Mies, kaksi teinipoikaa ja hyvin syövä alakoululainen. Teen useimmiten paljon ruokaa kerralla ja siitä syödään 2-3 krt ja lisäksi pari annosta evästä.

Esim makaronilaatikko 700g jauhelihaa tai 400g jauhelihaa + noin pari dl härkäpapu rouhetta ja 750g makaronia. Siihen 2-4 munaa ja maitoa tai kasvislientä, päälle juustoraastetta jos on. Syödään siitä 2-4 kertaa. Lisukkeena salaattia

Jauhelihakeitto 700g jauhelihaa, reilu kg perunaa ja 1500g keittojuureksia. Syödään 2-4 kertaa. Lisukkeena leipää.

Teen myös paljon one-pot ruokia. Erilaisia pistoksia esim kana-kasvis-noodeli. Ne ja vuuat/keitot ovat riittoisampia kuin kastike+riisi esimerkiksi, kasviksia menee myös enemmän kuin vain lisukkeena.