Paljonko teillä menee yhdellä aterialla ruokaa (4 henkilöä)
Minä kauhistelen meidän kauppalaskuja, kun tuntuu että kauppaan menee paljon rahaa ja aina kun teen mielestäni ison annoksen ruokaa, niin kaikki menee silti kerralla. Olisi siksi kiva kuulla vähän, että miten muilla...?
Meidän perheeseen kuuluu siis äiti, isä ja 2 poikaa (18v ja 21v).
Esim. tänään keitin riisiä (määrä 5 dl raakana) ja sen kanssa kanakastiketta, jossa oli 700g kanaa, 2 purkkia ruokakermaa ja lisukkeena salaattia. Itse en siitä syönyt, vaan nää perheen miehet veti koko satsin keskenään niin, että vain toiselle pojalle saatiin siitä töihin annos evääksi.
Makaronilaatikon nää syö myös keskenään, siihen laitetaan pussi (400g) makaronia ja 400g paistijauhelihaa. Siitä tuli siis 4 annosta, eli jälleen 1 annos jäi evääksi.
Eli yhdellä aterialla menee helposti, jos kaikki syö, niin joko 400g jauhelihaa tai 700-800g kanaa. Pitäis tehdä tuplamäärät, jotta saisi riittämään vielä töihinkin eväät. Huh huh!
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 700g kanasta pitäisi saada helposti kastike viidelle. Suomessa syödään ihan järkyttäviä annoksia. Tuosta määrästä broilerisuikaleita sa kyllä tehtyä kastikkeen useammalle. Riittää myös yksi purkki kermaa, kun paistettujen suikaleiden sekaan laittaa 2 rkl vehnäjauhoja ja antaa imeytyä rasvaan ja sekaan vettä ja lopuksi, kun kastike on sakeutunut niin kermaa. Itse laitan kermaa vain yhden purkin, kun teen neljälle. Usein saan jatkettua kastiketta esim silppuamalla sekaan sipulia ja paprikaa reilusti. Silloin en laita kermaa.
Teen itselleni (yhden miehen talous) usein kanakeiton johon tulee 700 g kanajauhelihaa ja 750 g keittojuureksia perunalla.
Vettä, mausteet ja suola. Ajatus kastikkeen jatkamisesta hiukkasella vehnäjauhoja on absurdi. Jos vehnää tarvitaan jatkoksi niin sitten reilusti lettuja
Yleensä tuo riittää kolmeen ateriaan kun syön muutakin. Kovemman nälän sattuessa tuo on kaksi ateriaa. Lautasellisia on tietty useampia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täysi-ikäiset, aikuiset kotona asuvat pojat eivät maksa osuuttaan kotona asumisesta ja ruoasta?
Koska he ovat lapsia, asuvat vanhempiensa luona ja tarvitsevat omia säästöjä? Onpa nyt outo idea, että lasten pitäisi muka maksaa kotona asumisesta. Ei ap
Eivät ole lapsia vaan täysi-ikäisiä ukkoja.
Lasken aina kalan, lihan / jauhelihan, että naispuolisille 100-150g ja miespuolisille 150-200g, perunoita 3 kpl/hlö, makaronia/riisiä raakana 1-2 dl/hlö. Nuo siis suuntaa antavia. Sitten kasviksia teilusti, myös keitettynä. Jos päivän ainoat ateriat ovat lounas, päivällinen ja iltapala, pääaterioilla menisi tosi paljon ruokaa. Siksi olisi hyvä syödä kunnon aamupala ja välipala, näkyy heti, ettei tarvi niin isoa satsia tehdä kerralla.
Minun esikoinen, teinipoika (muistaakseni oli silloin 16-v) vetäisi uunissa olleen makaronilaatikon ihan yksinään.
Hän sanoi mulle sitten, että ei tarvise ihan niin paljon laittaa äiti ensi kerralla
Muu perhe oli siis ulkoilemassa ja mä luulin, että ruoka on hienosti valmiina KOKO perheelle palatessa (isä, äiti ja kaksi pikkuveljeä)
Varsinkin teinipoikien kulutus on ihan hirveää.
Mistä keksit tämän 5dl riisiä ohjeen?
Ap, valmistavathan pojat vuoron perään teillä ruokaa koko perheelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä on 2 aikuista. Just tein 400g jauhelihasta lasagnen, jota syömme 4 päivää. Lasagnen tomaattikastikkeessa on reilusti porkkanaa. Lisukkeena aina salaattia.
Neljä päivää? Eipä ole hääppöiset 8 annosta.
Emme tietenkään syö sitä lasagnea joka aterialla. Lounaalla jotain muuta. En kuvitellut, että joku voisi noin ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täysi-ikäiset, aikuiset kotona asuvat pojat eivät maksa osuuttaan kotona asumisesta ja ruoasta?
Koska he ovat lapsia, asuvat vanhempiensa luona ja tarvitsevat omia säästöjä? Onpa nyt outo idea, että lasten pitäisi muka maksaa kotona asumisesta. Ei ap
Vanhempiensa lapsia he ovat aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempiensa lapsia he ovat aina.
Jotka vielä keski-iässäkin syövät äipän kaapit tyhjiksi.
Ei oo tosi, että äippä tekee aikuisille äijille ruuat valmiiksi. Niks naks napanuora kiireesti poikki.
Eiks ne vois mennä seisovasta pöydästä syömään absille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinipojat syö paljon.
Meitä on kolme, lapsi alakouluikäinen. Meidän lämmin ruoka on puolet tuosta mitä teillä (350g filesuikaleita,purkki juustokermaa, n. 2,5 dl riisiä) lisäksi lämpimiä kasviksia pieni pussillinen pikaisesti keitettynä sekä salaattia ja raejuustoa. Jää aina yli yksi lämmin annos sekä salaattia. Mies syö lämmintä ruokaa sen verran mitä minä ja lapsi yhteensä, oli ruoka mitä hyvänsä. Minä en yleensä ota riisiä/pastaa/perunaa vaan pelkkiä kasviksia ja salaattia sekä raejuustoa kastikkeen kanssa.
Filesuikalwissa on lisätty neste. Oikeesti sitä suikaletta on 300 g siinä paketissa.
Miehesi syö 150 g ja sinä ja kazvuikäinen jaatte sen toisen 150 g. Molemmille 75g per annos.
Unohdit sen jäljelle jääneen annoksen, mutta siinä suurin osa kyllä riisiä ja kasviksia, nokare kastiketta. Yksi kevyt lounasannos kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinipojat syö paljon.
Meitä on kolme, lapsi alakouluikäinen. Meidän lämmin ruoka on puolet tuosta mitä teillä (350g filesuikaleita,purkki juustokermaa, n. 2,5 dl riisiä) lisäksi lämpimiä kasviksia pieni pussillinen pikaisesti keitettynä sekä salaattia ja raejuustoa. Jää aina yli yksi lämmin annos sekä salaattia. Mies syö lämmintä ruokaa sen verran mitä minä ja lapsi yhteensä, oli ruoka mitä hyvänsä. Minä en yleensä ota riisiä/pastaa/perunaa vaan pelkkiä kasviksia ja salaattia sekä raejuustoa kastikkeen kanssa.
Filesuikalwissa on lisätty neste. Oikeesti sitä suikaletta on 300 g siinä paketissa.
Miehesi syö 150 g ja sinä ja kazvuikäinen jaatte sen toisen 150 g. Molemmille 75g per annos.
Unohdit sen jäljelle jääneen annoksen, mutta siinä suurin osa kyllä riisiä ja k
Meillä tosta saa tasan 2 annosta. Siis 350g pakkaus suikaleet.
Mun iäkäs sukulaispariskunta käyttää 2 annokseen 300g jauhelihaa
Tästä ketjusta päätellen ihmiset syö kamalia kasoja riisiä ja perunaa.
Aloittajan jutussa ihmettelen, kun menee noin paljon, vaikka kertoi että on salaattiakin. Aika isot annokset.
Minä olen alkanut lisäämään kastikkeisiin vihanneksia sekaan.
Oikeesti ne annokset on isoja mitä meillä syödään. Se in vähintään 150g lihaa per annos
Meillä mies syö yksin tuollaisen annoksen. Kasvavat miehet tarvii paljon ravintoa, ei yks 50g jauhelihaa per makarooniannos pidä mitään nälkää. Munia ja ruisleipää kylkeen. Jos teen kanakastiketta, laitan yleensä 1,4kg sisäfilettä ja purkin kermaa. Tästä syödään kaksi kertaa. Minä mies ja taaperot.
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta päätellen ihmiset syö kamalia kasoja riisiä ja perunaa.
Aloittajan jutussa ihmettelen, kun menee noin paljon, vaikka kertoi että on salaattiakin. Aika isot annokset.
Et sitten ole kasvattanut tuon ikäisiä lapsia?
Ei se kulutus tuommoisena ikuisuuksiin jatku tietenkään
Vierailija kirjoitti:
Lainaus aloituksesta:
"Makaronilaatikon nää syö myös keskenään, siihen laitetaan pussi (400g) makaronia ja 400g paistijauhelihaa. Siitä tuli siis 4 annosta, eli jälleen 1 annos jäi evääksi."
Niin. No, meillä tuosta samasta määrästä lihamakaronilaatikkoa (teen munamaidolla) syö kaksi aikuista kolmena päivänä varsin hyvän kokoisen annoksen kumpikin.
Olemme siis molemmat 40 kg naisia ja harrastamme laihdutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edes Venäjällä ei tulisi mieleen alkaa veloittaa omalta jälkikasvulta perheen ruokapöydässä syömisestä, vaikka elintaso on ihan eri kuin täällä. Ihan perverssi ajatus, että lasten pitäisi maksaa vanhempien tarjoamasta ruuasta. Vain Suomessa voi tulla jotain näin sairasta mieleen.
Mitä te tuohon ap:n poikien tilanteeseen puututte? Ei hän siitä ole keskustelua aloittanut eikä tilannetta kummemmin avannut, mikä ihmeen vimma jäkistä ihan aiheen vierestä? Puhutaan niistä annoksista!
Meitä on kaksi aikuista, pienikokoinen ja isokokoinen. 350g kanapaketista tehty kastike sisältää paljon sipulia ja lisäksi ainakin yhtä muuta kasvista, yleensä esim kolme porkkanaa pilkottuna tai muuten sellainen määrä kasvista, että sitä on raakana tilavuudeltaan saman verran kuin kanaakin. Lisäksi esim kermaa tai turkkilaista jogurttia. Kastiketta tulee siis melko paljon. Riisiä yleensä ehkä n.3-4 dl kuivana. Saadaan nälkäisinä syötyä koko annos, mutta yleensä tästä jää kummallekin jonkinlaiset annokset. Syödään vain 2-3 krt päivässä.
Voi kamalaa kun ajattelen omaa äitiäni. Hänellä kävi viikonloppuisin viisikin aikuista miestä täysihoidossa.He eivät tuoneet koskaan ruokaa tullessaan.
Kun minä menin ruokatarvikkeiden kanssa äidin luo kylään, niin nää hyväkkäät veti mun ruuat kysymättä lupaa.
Että sellaisia niistä tulee, jos ei niille opeta ajoissa sitä, että pitää itse aikuisen ruokansa hankkia ja maksaa.
Meillä kahdella tuo riittää kahdeksi päiväksi.