Paljonko teillä menee yhdellä aterialla ruokaa (4 henkilöä)
Minä kauhistelen meidän kauppalaskuja, kun tuntuu että kauppaan menee paljon rahaa ja aina kun teen mielestäni ison annoksen ruokaa, niin kaikki menee silti kerralla. Olisi siksi kiva kuulla vähän, että miten muilla...?
Meidän perheeseen kuuluu siis äiti, isä ja 2 poikaa (18v ja 21v).
Esim. tänään keitin riisiä (määrä 5 dl raakana) ja sen kanssa kanakastiketta, jossa oli 700g kanaa, 2 purkkia ruokakermaa ja lisukkeena salaattia. Itse en siitä syönyt, vaan nää perheen miehet veti koko satsin keskenään niin, että vain toiselle pojalle saatiin siitä töihin annos evääksi.
Makaronilaatikon nää syö myös keskenään, siihen laitetaan pussi (400g) makaronia ja 400g paistijauhelihaa. Siitä tuli siis 4 annosta, eli jälleen 1 annos jäi evääksi.
Eli yhdellä aterialla menee helposti, jos kaikki syö, niin joko 400g jauhelihaa tai 700-800g kanaa. Pitäis tehdä tuplamäärät, jotta saisi riittämään vielä töihinkin eväät. Huh huh!
Kommentit (93)
Mulla asuu 19v tyttö kotona ja 22v poika käy välillä viikonloppuisin opiskelukaupungistaan. Isoja määriä saa kokkailla jos esikoinenkin kotona. Kuopuksen kanssa syömme hyvin kasvispainotteisesti ja proteiini on usein kik-herneitä, tofua jne. Joskus kalaa. Mutta oli ruoka mikä tahansa siinä on paljon kasviksia ja/tai juureksia. Syön kyllä lihaa, yleensä käytän makaronilaatikkoon 400 g jauhelihaa mulle ja esikoiselle. Tyttö tekee oman kasvislaatikon herneproteiinilla. Päivässä menee 2 lämmintä ruokaa, poika syö joskus kolmekin. Lisäksi pelkästään mulla ja tytöllä kuluu kananmunia 24 kpl laatikko 3 viikossa. En pidä aloittajan ruokamääriä erityisen isoina, mutta lihaanhan teillä menee hirveästi rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 700g kanasta pitäisi saada helposti kastike viidelle. Suomessa syödään ihan järkyttäviä annoksia. Tuosta määrästä broilerisuikaleita sa kyllä tehtyä kastikkeen useammalle. Riittää myös yksi purkki kermaa, kun paistettujen suikaleiden sekaan laittaa 2 rkl vehnäjauhoja ja antaa imeytyä rasvaan ja sekaan vettä ja lopuksi, kun kastike on sakeutunut niin kermaa. Itse laitan kermaa vain yhden purkin, kun teen neljälle. Usein saan jatkettua kastiketta esim silppuamalla sekaan sipulia ja paprikaa reilusti. Silloin en laita kermaa.
Teen itselleni (yhden miehen talous) usein kanakeiton johon tulee 700 g kanajauhelihaa ja 750 g keittojuureksia perunalla.
Vettä, mausteet ja suola. Ajatus kastikkeen jatkamisesta hiukkasella vehnäjauhoja on absurdi. Jos vehnää tarvitaan jatkoksi niin sitten reilusti lettuja vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 700g kanasta pitäisi saada helposti kastike viidelle. Suomessa syödään ihan järkyttäviä annoksia. Tuosta määrästä broilerisuikaleita sa kyllä tehtyä kastikkeen useammalle. Riittää myös yksi purkki kermaa, kun paistettujen suikaleiden sekaan laittaa 2 rkl vehnäjauhoja ja antaa imeytyä rasvaan ja sekaan vettä ja lopuksi, kun kastike on sakeutunut niin kermaa. Itse laitan kermaa vain yhden purkin, kun teen neljälle. Usein saan jatkettua kastiketta esim silppuamalla sekaan sipulia ja paprikaa reilusti. Silloin en laita kermaa.
Vaimon kanssa tehdään just 250gr siikafilettä (125 gr per naama) ja sen lisukkeena pieni pannullinen pasta-herkkusieni -kastiketta. Riittää erinomaisesti kahdelle ja tulemme todellakin täyteen molemmat. Kermaa emme kokkailussa käytä, mausteita sitten kylläkin runsaasti. Syömme kunnon aamiaisen, pienen kevyen lounaan ja yhden lämpimän ruoan päi
Neljään annokseen menee siis 500 g kalaa teillä.
Paljonko on siikafileen kilohinta?
Teinipojat syö paljon.
Meitä on kolme, lapsi alakouluikäinen. Meidän lämmin ruoka on puolet tuosta mitä teillä (350g filesuikaleita,purkki juustokermaa, n. 2,5 dl riisiä) lisäksi lämpimiä kasviksia pieni pussillinen pikaisesti keitettynä sekä salaattia ja raejuustoa. Jää aina yli yksi lämmin annos sekä salaattia. Mies syö lämmintä ruokaa sen verran mitä minä ja lapsi yhteensä, oli ruoka mitä hyvänsä. Minä en yleensä ota riisiä/pastaa/perunaa vaan pelkkiä kasviksia ja salaattia sekä raejuustoa kastikkeen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Keitä, paista tai paahda iso kasa porkkanoita. Tai jotain muuta juuresta mikä perheelle sopii.
Entä mistä miesten tarvitsemat valkuaisaineet?
Meillä menee yhdellä aterialla esim. 700g pakkaus jauhelihaa tai 700g pakkaus kanaa. Meitä on 6, lapset 11v, 8v 7v ja 4v.
Aika vähän riisiä kolmelle isolle miehelle. Minun urheilevat pojat, (16, 19 ja 21) Syövät riisiä n. 3dl jokainen, siis raakana mitattu.
Kasikkeeseen laitan n. 600g lihaa. Kyllä niillä nuorilla hetken päästä jo alkaa vähentyä se jatkuva nälkä.
Olen kuitenkin ajatellut, että riisiä, pastaa, perunaa tms pitää olla riittävästi, että saavat sen "karsean" nälän taltutettua.
Lisäksi meillä on aina salaattia (lähinnä minä syön) ja joku lämmin kasvis; kukkakaali, parsa ja porkkanat uppoavat hyvin
Vierailija kirjoitti:
Toinen opiskelee, joten hän ei vielä maksa mitään, kun ei ole tuloja, eikä saa opintotukeakaan. Vanhempi maksaa jonkin verran, mutta haluamme tukea häntä nyt säästämään tulevaisuutta varten, jotta olisi vähän paremmat lähtökohdat muuttaa omaan asuntoon sitten kun saa vakituisen työpaikan. Hänellä on määräaikainen työ tällä hetkellä.
Älä sitten vingu ruokalaskujen hintaa.
Riippuu täysin siitä kuinka usein teillä syödään ja kuinka aktiivista elämää vietätte. Ei 700 gramman lihapaketti ole mikään iso satsi neljälle aikuiselle ihmiselle, varsinkaan jos osa painosta on jotain marinadia. Hyvä nyrkkisääntö ruoan määrään on se, että sitä kannattaa varata lisukkeibeen n. 700-800g per ruokailija ja enemmän jos syöjät ovat isoruokaisia tai vaikka harrastavat urheilua.
Lainaus aloituksesta:
"Makaronilaatikon nää syö myös keskenään, siihen laitetaan pussi (400g) makaronia ja 400g paistijauhelihaa. Siitä tuli siis 4 annosta, eli jälleen 1 annos jäi evääksi."
Niin. No, meillä tuosta samasta määrästä lihamakaronilaatikkoa (teen munamaidolla) syö kaksi aikuista kolmena päivänä varsin hyvän kokoisen annoksen kumpikin.
700 g kanaa kolmelle miehelle on todella vähän.
400 g jauhelihaa samoin.
Keskimääräinen lihamäärä annosta kohden on perinteisesti jotain 130 g, mutta siihen lasketaan vähäruokaisemmatkin mukaan. Erittäin kevyttä konttorityötä tekevälle urheilemattomalle pienikokoiselle miehelle saattaa riittää.
Raavaalle miehelle tai kasvavalle nuorelle sopii laskea ainakin jotain 300 g kanaa tai kalaa aterialle. Sivuun vielä jotain proteiinipitoista kuten linssejä eikä mitään höttöä riisiä. Pastassa on myös yllättävän hyvin valkuaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen itselleni (yhden miehen talous) usein kanakeiton johon tulee 700 g kanajauhelihaa ja 750 g keittojuureksia perunalla.
Vettä, mausteet ja suola. Ajatus kastikkeen jatkamisesta hiukkasella vehnäjauhoja on absurdi. Jos vehnää tarvitaan jatkoksi niin sitten reilusti lettuja vaan.
Montako annosta sinun yhden miehen taloutesi syö tuosta määrästä keittoa?
Vierailija kirjoitti:
Teinipojat syö paljon.
Meitä on kolme, lapsi alakouluikäinen. Meidän lämmin ruoka on puolet tuosta mitä teillä (350g filesuikaleita,purkki juustokermaa, n. 2,5 dl riisiä) lisäksi lämpimiä kasviksia pieni pussillinen pikaisesti keitettynä sekä salaattia ja raejuustoa. Jää aina yli yksi lämmin annos sekä salaattia. Mies syö lämmintä ruokaa sen verran mitä minä ja lapsi yhteensä, oli ruoka mitä hyvänsä. Minä en yleensä ota riisiä/pastaa/perunaa vaan pelkkiä kasviksia ja salaattia sekä raejuustoa kastikkeen kanssa.
Filesuikalwissa on lisätty neste. Oikeesti sitä suikaletta on 300 g siinä paketissa.
Miehesi syö 150 g ja sinä ja kazvuikäinen jaatte sen toisen 150 g. Molemmille 75g per annos.
No tuon ikäiset pojat eli aikuiset nuoret miehet syövät normiannoksenX1.5 ja kenties miehesi myös. Eli teidän taloudessa menis 3 annosta (pojat)+1/1.5 (miehesi)+1 (sinun)= 5-5.5 annosta. Ei mitään erikoista. Taitaisi olla nuorten miesten aika muuttaa vanhempien hoivasta omaan kotiinsa jossa harjoittelevat ruokalaskun budjetointia. Jos siitä joutuu hieman nipistämään niin voipi käydä niin että poikien tulee syötyä hieman vähemmän kerralla eli kulutus laskee siihen normaaliin yhden henkilön annokseen. Kotona taas missä saapi syödä niin paljon kuin napaan jaksaa vetää niin ei ole mitään tarvetta vähentää ruoka-annoskokoja.
Eikö pojat voisi kokata edes ruokansa itse, niin edes oppisivat että sen saamiseksi pitää tehdä muutakin kuin käydä marketissa. Entä jos antaisiitte pojille ruokabudjettirahan jolla ostaa viikottaiset ruuat, niin oppisivat jopa budjetoimaan ja miettimään mitä rahalla saa. Aikamoisia mammanpoikia teillä siellä kotona kasvamassa.
Ruokaa ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi tai se ei ole riittävän ravitsevaa, jos se loppuu kesken. Lisää kastikkeeseen reilusti kasviksia sen kanan oheen ja vaihda ruokakermat oikeaan kuohukermaan. Ei lisää ruokalaskua juurikaan, mutta ruoka tulee riittämään aivan toisella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Meitä on 2 aikuista. Just tein 400g jauhelihasta lasagnen, jota syömme 4 päivää. Lasagnen tomaattikastikkeessa on reilusti porkkanaa. Lisukkeena aina salaattia.
Neljä päivää? Eipä ole hääppöiset 8 annosta.
Tää voi järkyttää teitä. Minä valmistin 1000g kanan rintafileistä Gordon bleu leikkeet.
Niistä tuli 4 annosta meille.
Vierailija kirjoitti:
700 g kanaa kolmelle miehelle on todella vähän.
400 g jauhelihaa samoin.
Keskimääräinen lihamäärä annosta kohden on perinteisesti jotain 130 g, mutta siihen lasketaan vähäruokaisemmatkin mukaan. Erittäin kevyttä konttorityötä tekevälle urheilemattomalle pienikokoiselle miehelle saattaa riittää.
Raavaalle miehelle tai kasvavalle nuorelle sopii laskea ainakin jotain 300 g kanaa tai kalaa aterialle. Sivuun vielä jotain proteiinipitoista kuten linssejä eikä mitään höttöä riisiä. Pastassa on myös yllättävän hyvin valkuaista.
Riisin tilalle tattaria.
Vierailija kirjoitti:
Miksi täysi-ikäiset, aikuiset kotona asuvat pojat eivät maksa osuuttaan kotona asumisesta ja ruoasta?
Koska he ovat lapsia, asuvat vanhempiensa luona ja tarvitsevat omia säästöjä? Onpa nyt outo idea, että lasten pitäisi muka maksaa kotona asumisesta. Ei ap
Keitä, paista tai paahda iso kasa porkkanoita. Tai jotain muuta juuresta mikä perheelle sopii.