Koulutusavustus kun elatusmaksut loppuu
Lapsen isä maksaa minimielatusmaksuja vastentahtoisesti, ei ole ollut lastensa kanssa tekemisissä erosta lähtien 10 vuoteen, koska alkoholi on tärkeämpää. Nyt odottaa kuin kuuta nousevaa, että vanhin lapsi täyttää 18 ensi kuussa ja hänen elatusvelvollisuutensa päättyy. Vaan eihän se siihen pääty kun lapsi opiskelee. Isän mielestä on oikein, että minä vastaan edelleen kaikista kuluista lähes täysin yksin (tuo maksamansa minimi kattaa 1/4 lapsen oikeista kk-kuluista). Lapsilisäkin on jo loppunut. Lukiossa opiskelevat saa kuulemma automaattisesti tuon koulutusavustuksen jos oikeuteen mennään, mutta ammattikoululaisella sen saaminen on vaikeampaa, mitä en oikein voi ymmärtää. Ammattikoulua on kuitenkin vielä vuosi jäljellä enkä todellakaan aio heittää häntä pihalle kun tulee 18 mittariin.
Onko jollain kokemusta tuosta koulutusavustuksesta ja onko se suunnilleen saman suuruinen kuin elatusmaksu kun kyllähän noita asumiskuluja riittää? Sehän maksetaan suoraan lapsen omalle tilille.
Kommentit (47)
Mun poika sai lukion aikana toimeentulotukea sosiaalisin perustein, mutta siihen oli painavat syyt. Isänsä asui hoitokodissa ja oli maksukyvytön, itse olin kuntoutustuella ja pojalla neuropsykiatrisia haasteita. Oli varmasti harvinainen poikkeus silti, että tt-tukea maksettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kokemusta. Vaati oikeuteen menemisen. Tuomari määräsi koulutusavustuksen samansuuruisena kuin mitä elatusmaksu on ja joka jatkuu, kunnes lukio on käyty loppuun.
Eihän tosiaan lapsen kulut katoa mihinkään, kun täyttää 18 vuotta. Yhä lapsi tarvii ruokaa pöytään, ulkovaatteita, kenkiä, sisävaatteita, bussirahaa, leffarahaa, mäkkärirahaa, harrastusrahaa ja opiskeluunkin rahaa (mahdolliset kirjat, reput sun muut).
Suosittelen hakemaan oikeuden kautta siis tuota koulutusavustusta, se määrätään siellä kyllä ja on ihan ulosotettavissa, jos mies ei maksa.
Onko koulutusavustus sellainen, minkä voi vahvistaa lastenvalvojalla ennen 18:aa ikävuotta? Astuu toki voimaan vasta sitten kun elatusmaksu päättyy, mutta näin välttyisi oikeuteen menemiseltä ja sopimus on kuitenkin ulosottokelpoinen kun se astuu voimaan.
Ei voi. Lastenvalvoja ei liity asiaan millään tavalla, koska kysymys on täysi-ikäisestä lapsesta, eikä kysymys ole elatuksesta.
Herranjumala sentään, kun mammoille ei mikään riitä! Vielä pitäis etäisältä saada nyhdettyä rahaa, vaikka lapsi on täysi-ikäinen. Milloin se velvollisuus oikein loppuu?
Vierailija kirjoitti:
Herranjumala sentään, kun mammoille ei mikään riitä! Vielä pitäis etäisältä saada nyhdettyä rahaa, vaikka lapsi on täysi-ikäinen. Milloin se velvollisuus oikein loppuu?
Milloin suomimies oppii, että lapsista on huolehdittava, edes taloudellisesti, vaikka munaa ei olisi omaa lasta hoitaa? Ideaalitilanteessa mies ymmärtää sen itse, että myös opiskeleva lapsi kuluttaa, muutoin käydään oikeutta.
"Lukiossa opiskelevat saa kuulemma automaattisesti tuon koulutusavustuksen jos oikeuteen mennään..."
Ei saa automaattisesti. Sehän riippuu isän maksukyvystä.
Sitä paitsi lukio ole nykyään ilmaista. Saako enää minkäänlaista kouluavustusta?
17v loppuu lapsilisä, koska katsotaan, että nuori on kykenevä/itsekin vastuussa elannostaan. Tämä pätee lukiolaiseenkin.
Vierailija kirjoitti:
Koulutusavustus on tarkoitettu KOULUSTA johtuvien kustannusten maksamiseen.
Ja nyt lukio on ILMAINEN
Opintolaina on pakollinen ja oikeutta ei käydä ens eikä välttämättä sitäkään seuraavana vuonna. Lainan joutuu ottamaan koska töitä tuskin saa.