Paastoan 240 h. Nyt paastoa takana 44 h. Kiinnostaako ketään seurata paaston vaikutuksia näinä päivinä?
Päivä 1. Meni melko helposti.
Päivä 2. Tänään ärtymystä hieman normaalia enemmän. Olen väsynyt mutta muuten ihan ok. Painoero eiliseen -2,5 kg. Kyllä, nesteitä kehossani runsaasti jotka lähtevät vauhdilla.
Lähtöpaino 108 kg, nyt 105,5 kg. Vararavintoa siis on.
Juon paastolla ainoastaan vettä. Ei mitään aineita esimerkiksi nikotiinia tai kofeiinia, ei mitään muuta kuin vettä.
Olen utelias tutkimaan kehoa ja psyykettä, siksi teen tämän.
Kommentit (179)
Minä en syö koskaan välipaloja, ja yön aikana tulee väliä (pätkäpaastoa) vähintään 14h, yleensä enemmän. En silti ilman yrittämistä pystyisi mihinkään pitkään paastoon. Siis että se tapahtuisi vähän kuin itsestään. Luultavasti kuitenkin helpommin kuin ne, joille napostelu/välipalat ja tiheät ruokailut on tärkeitä. Tämä kommentti muutamaan aiempaan, en lainannut kun tää on tällainen yleinen höpinä :)
Aplle hatunnostot, hieno suoritus ja minuakin kiinnostaa miten jatkossa menee😊
Kiitän paljon!
Se piti vielä sanoa, että yhteensä siis 6 kg painossa muutosta tässä viikon paastolla. Paino nyt nousee heti vähän kun alkaa syömään mutta koska jatkan ketoosissa niin kyllä se tippuminen taas jatkuu. -ap
Luin koko ketjun. Vaikutat syömishäiriöiseltä. Todella toivon että saisit päätäsi kuntoon, balanssia elämääsi. Ja varmaan ihan hyvä idea pysyä jatkossa sokerista erossa kokonaan jos/kun se on aiheuttanut addiktion ja ahmimista. Puhut paljon painostasi, seuraat sitä jatkuvasti. Nyt kannattaisi laihtumisen ajattelun sijaan suunnitella täysillä sitä miten teet jatkossa ruokavaliosta hyvän ja mitä teet esim. silloin kun olet todella stressaantunut.
Vierailija kirjoitti:
Luin koko ketjun. Vaikutat syömishäiriöiseltä. Todella toivon että saisit päätäsi kuntoon, balanssia elämääsi. Ja varmaan ihan hyvä idea pysyä jatkossa sokerista erossa kokonaan jos/kun se on aiheuttanut addiktion ja ahmimista. Puhut paljon painostasi, seuraat sitä jatkuvasti. Nyt kannattaisi laihtumisen ajattelun sijaan suunnitella täysillä sitä miten teet jatkossa ruokavaliosta hyvän ja mitä teet esim. silloin kun olet todella stressaantunut.
Höpö höpö. Sinä sen sijaan vaikutat mielisairaalta katastrofiajattelijalta. Kaikki ketjussa olevat toivovat, että saat pelkosi ja draamasi haltuun, ja voit jatkaa elämästä nauttimista ilman toisten terrorisointia ja vainoamista.
Aloin syömään. Te ette voi uskoa miten ihanalta turkkilainen jogurtti voi maistua. Niin samettisen pehmeää, sopivasti happaman raikasta mutta kermaista. Ostin myös juustoa ja miten hyvältä se tuoksuu, siivun söin ja maku oli mahtava.
Kyllä on niin suuri nautinto syödä. Enempää en uskalla ainakaan useampaan tuntiin ettei mene vatsa sekaisin. -ap
Vierailija kirjoitti:
Aloin syömään. Te ette voi uskoa miten ihanalta turkkilainen jogurtti voi maistua. Niin samettisen pehmeää, sopivasti happaman raikasta mutta kermaista. Ostin myös juustoa ja miten hyvältä se tuoksuu, siivun söin ja maku oli mahtava.
Kyllä on niin suuri nautinto syödä. Enempää en uskalla ainakaan useampaan tuntiin ettei mene vatsa sekaisin. -ap
Eli tavoite oli 10 päivää ja jonkun viisi paastosit? Ihan hyvä! Pelkkä vesipaasto olisi vienyt sinut tosi huonoon kuntoon. Onneksi tulit järkiisi!
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkevältä ratkaisulta kuulostaa. Tuossa kun jossain kohtaa kerroit miten mielihalut oli muuttunut sokerijutuista oikeisiin asioihin, niin kuulosti kyllä itselle, että kannattais mennä niiden mukana. Paastota voi aina uudestaan!
Onnea ap, upea suoritus! Olen tuo num.142, joka kirjoitti, että jo viisi päivää oli hieno suoritus ja nyt meni vielä pari lisää. Oli mielenkiintoista seurata matkaasi, kerrothan miten jatko menee ja millaisia tuntemuksia ja ajatuksia sinulle tulee jälkeenpäin tästä kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Onnea ap, upea suoritus! Olen tuo num.142, joka kirjoitti, että jo viisi päivää oli hieno suoritus ja nyt meni vielä pari lisää. Oli mielenkiintoista seurata matkaasi, kerrothan miten jatko menee ja millaisia tuntemuksia ja ajatuksia sinulle tulee jälkeenpäin tästä kaikesta.
Kiitos mukavista sanoistasi! -ap
Ne pari siivua juustoa oli liikaa kyllä. Olisi pitänyt vain syödä dl turkkilaista jogurttia. Noiden kombo oli näin alkuun liian rasvaista ja liikaa keholle. Vatsani meni sekaisin ja tuli aika huono olo. Eli siis todellakin täytyy varovasti purkaa paasto, pari siivua juustoa ja 2 dl jogurttia hitaastikin syötynä on liikaa.
Vatsa tuli tosi vähästä täyteen. Tänään tulee uni kun ei ole nälkää, ihanaa jos nukahtaa ilman, että pyörii ensin tunteja yrittäen saada unen päästä kiinni.
Olen tyytyväinen, että lopetin tänään, pääsee taas normaaliin rytmiin kiinni. Tämä puhdisti kyllä kehoa mutta nyt ajatus siitä, että vielä paastoaisin enemmän kuin 2-3 vrk niin tuntuu kaukaiselta. En ehkä enää toteuta pidempiä ellei minulla ole siihen joku hyvin erityinen syy. -ap
Vierailija kirjoitti:
Ne pari siivua juustoa oli liikaa kyllä. Olisi pitänyt vain syödä dl turkkilaista jogurttia. Noiden kombo oli näin alkuun liian rasvaista ja liikaa keholle. Vatsani meni sekaisin ja tuli aika huono olo. Eli siis todellakin täytyy varovasti purkaa paasto, pari siivua juustoa ja 2 dl jogurttia hitaastikin syötynä on liikaa.
Vatsa tuli tosi vähästä täyteen. Tänään tulee uni kun ei ole nälkää, ihanaa jos nukahtaa ilman, että pyörii ensin tunteja yrittäen saada unen päästä kiinni.
Olen tyytyväinen, että lopetin tänään, pääsee taas normaaliin rytmiin kiinni. Tämä puhdisti kyllä kehoa mutta nyt ajatus siitä, että vielä paastoaisin enemmän kuin 2-3 vrk niin tuntuu kaukaiselta. En ehkä enää toteuta pidempiä ellei minulla ole siihen joku hyvin erityinen syy. -ap
Miksi se ajatus tuntuu kaukaiselta?
Ja kiinnostaisi kuulla näkemystä kokemuksesta vielä esim viikon tai muun tuollaisen ajan päästä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kiinnostaisi kuulla näkemystä kokemuks
Niin ehkä on liian aikaista sanoa, ettei koskaan paastoaisi pidempää aikaa uudelleen. Se on siis mielen päälle aika kova juttu tai minulle ainakin oli sen voimakkaan nälän tunteen vuoksi. Valitettavasti se ei minulta kokonaan kadonnut vaan tuntui jopa yltyvän välillä pahemmaksi kuin alussa. Olisin kyllä jotenkin pystynyt vielä venymään mutta ei vain tuo henkinen kantti enää jaksanut. Siksi nyt on hankalaa kuvitella uudelleen samanlaista mutta todennäköisesti tämäkin mielipide tulee muuttumaan ja ehkä joskus taas kokeilen. Tärkeintä on kuitenkin kuunnella kokonaisvaltaisesti itseään ja olen tosi tyytyväinen kaiken kaikkiaan. Ei saa olla liian armoton itseään kohtaan ja on mukavaa kun löytää balanssin päätöksiinsä ja ajatuksiinsa joissa ei tunne voimakkaita ristiriitoja. -ap
Vierailija kirjoitti:
Muistan joskus kun olin ketoillut itse pidempään ja jossakin tarjottiin ruuaksi makaroonia, se tuli saman tien ylös.
Ei välttämättä kannata palata "normaaliin" rytmiin vaan jatkaa pätkäpaastolla. Eli lopettaa syömisen vaikka klo 16-18 aikoihin ja aamulla sitten taas. Sinulla on reippaasti painoa pudotettavanasi vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalista ruokailurytmistä, missä nälän tunnetta ei juuri ole, vesipaastolle hyppääminen on kyllä aikamoinen shokki. Vähän sama kuin lähtisit rupukuntoisena yhtäkkiä jonnekin urheiluleirille, missä urheillaan 8 tuntia päivässä.
Nälän sietämistä voi harjoitella ihan arjessaan pidentämällä ateriavälejä. Esimerkiksi niin, että syö vain kahdesti päivässä, aamulla ja iltapäivällä.
Tämä kaikki helpottuu huomattavasti, jos elämässä on muuta, inspiroivaa tekemistä. Silloin se syöminen unohtuu muutenkin. Moni dieetti kaatuu siihen, että se dieettaaja obsessoi vaan ruuan ympärillä, kun tämän pitäisi keskittyä johonkin ihan muuhun.
Minä paastoan aina pääsiäisen aikaan. Paastoon liittyy itsellä hyvin paljon esoteerisia osuuksia ja koen sen terveyttä edistävänä asiana. Henkiset, spyykkiset tukokset lähtevät liikkeelle ja on erityisen herkkä tunteille. Itku tulee herkästi ja jo parin päivän jälkeen muistot ja unet lisääntyy.
Jos paaston aikana ei koe että psyyke alkaa työskennellä ja virtamaana, niin lisää Qigong harjoituksia.
Minulla on hieman korni tapa mennä täysikuun aikaan yöllä autotallin katolle, josta on näkymä puutarhalle. Teen taichia katolla ja tunnen kuinka keho aktivoituu paaston aikana ihan eri tavalla. Taiji ja qigong on hyviä siitä että kroppa ei väsy ja harjoite ei ole fyysisesti heikentävä. Aineenvaihdunta lisääntyy aivojen alueella sekä ääreisverenkierrossa.
Tuloksena on hyvin värikkäitä muistoja elämän ajoilta ja traumojen uudelleen käsittelyä sekä muistojen oikomista. Totuuden nimissä uudelleen järjesteltäviä tapahtumia. Joskus on aika pyytää anteeksi itseltä ja läheisiltä, myös kuolleilta ihmisiltä voi pyytää anteeksiantoa.
Unet lisääntyvät ja voivat viedä ajattelun uusille väylille. Ehkä en antavat vihjeitä tulevalle vuodelle tai inspiraatiota uusista eri poluista elämälle.
Ruokaa kannattaa syödä tosi varovasti paaston jälkeen ettei tule refeeding syndrome. Vaikka se on yleisempi pitkäaikaisessa aliravitsemuksessa, niin se voi tapahtua myös päivien paaston jälkeen. Onneksi harvinainen.
Jotkuthan puhuu pätkäpaastossa jo päälle 12h syömättömyydestä paastona :D mutta varmaan riippuu ihmisestä ja tottumuksista, koska kyllä joillekin 48h syömättä on jo jotain.