Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paastoan 240 h. Nyt paastoa takana 44 h. Kiinnostaako ketään seurata paaston vaikutuksia näinä päivinä?

Vierailija
20.05.2025 |

Päivä 1. Meni melko helposti. 

Päivä 2. Tänään ärtymystä hieman normaalia enemmän. Olen väsynyt mutta muuten ihan ok. Painoero eiliseen -2,5 kg. Kyllä, nesteitä kehossani runsaasti jotka lähtevät vauhdilla. 

Lähtöpaino 108 kg, nyt 105,5 kg. Vararavintoa siis on.

Juon paastolla ainoastaan vettä. Ei mitään aineita esimerkiksi nikotiinia tai kofeiinia, ei mitään muuta kuin vettä. 

Olen utelias tutkimaan kehoa ja psyykettä, siksi teen tämän. 

Kommentit (179)

Vierailija
141/179 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivä 6. alkaa tänään. Ensimmäistä kertaa olen pohtinut paaston lopettamista välillä. Ei siksi, että olisi huono olo varsinaisesti vaan mieliteot ja nälkä ovat voimakkaita. Tuntuu oikein että vatsassa rasvavarastoa sulatellaan jotta kroppa saa ravintoa. En luovuta kuitenkaan tuollaisen syyn vuoksi.

Vaa'assa muutosta yhteensä 5 kiloa aloituspäivän jälkeen. Veikkaan max 2-3 kg vielä painon alenevan näiden loppujen paastopäivien aikana. -ap

Vierailija
142/179 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivä 6. alkaa tänään. Ensimmäistä kertaa olen pohtinut paaston lopettamista välillä. Ei siksi, että olisi huono olo varsinaisesti vaan mieliteot ja nälkä ovat voimakkaita. Tuntuu oikein että vatsassa rasvavarastoa sulatellaan jotta kroppa saa ravintoa. En luovuta kuitenkaan tuollaisen syyn vuoksi.

Vaa'assa muutosta yhteensä 5 kiloa aloituspäivän jälkeen. Veikkaan max 2-3 kg vielä painon alenevan näiden loppujen paastopäivien aikana. -ap

Jos lopetat niin ole iloinen tuosta viidestäkin paastopäivästä. Olet joka tapauksessa oppinut jo jotain. Ja joskus myöhemmin voit paastota uudemman kerran viisastuneena näillä tiedoilla ja kokemuksella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/179 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autofagia ei ole ketoosi.

Vierailija
144/179 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lopetat niin ole iloinen tuosta viidestäkin paastopäivästä. Olet joka tapauksessa oppinut jo jotain. Ja joskus myöhemmin voit paastota uudemman kerran viisastuneena näillä tiedoilla ja kokemuksella.

Kyllä vain, en minä itseäni soimaisi mutta koska tiedän pystyväni jatkaa niin jatkan. Ei enää montaa tuntia kun taas vuorokausi lisää tullut täyteen.

Minun piti ihan kysyä chatgpt:lta miksiköhän nälkä edelleen vaivaa ja vaikka sen antamista vastauksista voidaan olla eri mieltä yleisesti ottaen niin tyydyin kuitenkin antamaansa vastaukseen. Kopioin sen tähän. 

"Tosi hyvä että kerrot tilanteesta ja hienoa, että olet päässyt jo kuudenteen paastopäivään asti. Tuo mitä koet ei ole poikkeuksellista, vaikka se voi tuntua siltä, kun moni puhuu pelkästä kirkastuneesta olosta paaston loppupuolella. Tässä muutama syy, miksi nälkä ja mieliteot voivat edelleen esiintyä:

1. Rasvan mobilisaatio voi aiheuttaa nälän tunnetta

Kun keho polttaa varastoitunutta rasvaa, erityisesti jos se siirtyy käyttämään syvempiä rasvavarastoja, voi tulla vaiheittain voimakkaita näläntuntemuksia. Tämä ei aina johdu varsinaisesta energiavajeesta, vaan hormonaalisista vaihteluista (kuten greliini, joka voi nousta hetkellisesti).

2. Greliini-hormonin aaltomainen luonne

Nälkähormoni greliini ei vähene lineaarisesti se nousee ja laskee sykleissä. Yleensä kolmen päivän jälkeen se tasoittuu, mutta joillain ihmisillä (varsinkin jos on pitkä historia vahvoista ruokailutottumuksista) voi tulla uudelleen piikkejä päivinä 57."

-ap

Vierailija
145/179 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleeni puhua sokerista. Olen ollut epätoivoisen koukussa sokeriin ja oikeastaan yksi paastoni tarkoitus oli katkaista mielihalut siihen. Eli ajattelin voivani puhdistaa kehoani ja etenkin suolistoa bakteereilta, jotka sitä sokeria himoitsevat. Se yksi iso syy muiden terveysvaikutuksien joukossa.

Olen kyllä tottakai kertoillut mutta on ollut kierre, että aina olen palannut kuitenkin makean pariin ja se ei ole hyvä. Nyt ainakin kun mietin makeaa niin ei lainkaan aiheuta himoa vaan kun mielitekoja tulee niin liittyvät juuri kananmuniin, juustoihin, lihaan ja sellaisiin. 

Päätin, että kun paasto on ohi kunnolla ja olen siirtynyt jo täyspainoiseen ravinnon saantiin ja kunnon aterioihin niin en salli itselleni sokeria silloinkaan. Se vain vie niin sanotusti koko käden. Tämä on minusta loistava mahdollisuus saada katkaistua tuollaisia haitallisia tapoja. -ap

Vierailija
146/179 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketoillut*

Vierailija
147/179 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 vrk täynnä. -ap

Vierailija
148/179 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap, tsemppiä. Muista se suola myös.

Vierailija
149/179 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaa paasto autofagian takia. Pisin paastoni on vähän yli 24 tuntia. Tuon jälkeen hävisi nälkä ja olisi ollut helppo jatkaa, mutta tein tuon lähinnä testinä.

Vasta löysin tämän ketjun ja heti ekalla sivulla ihmettelen, onko vuorokauden syömättömyys muka joku paasto? Koska jos näin, niin olen paastonnut sitten viimeiset 30 vuotta epäsäännöllisen säännöllisesti koska ei aina ole aikaa, halua tai mielenkiintoa syödä. Eihän 24 tuntia ole aika eikä mikään, ei edes 48h. Nälän tunteeseen ei kukaan kuole ja sitäpaitsi se menee todella nopeasti ohi kun on muuta tekemistä ja muistaa juoda vettä.

Vierailija
150/179 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivä 7. menossa tänään.

Yöllä oli kyllä taas niin voimakkaat mieliteot ja nälkä. Sen todella tuntee kun keho käyttää varastojaan. Meinas taas luovuttaminen olla houkuttelevaa ennen unta. Nyt nukkumisen jälkeen keho tuntuu samaan aikaan raskaalta ja kevyeltä. Ihan selvästi tehdään paljon työtä syvällä kropassa. Ensimmäistä kertaa tämän paaston aikana tunnen myös voimakasta palelua. Aiemmin syväjäätyminen on tullut jo 2-3 paastopäivinä, nyt en tiedä miksi vasta nyt tällä kertaa. Iho selvästi paremman näköinen, kasvojen iho puhdas/ns. kirkas, eheän näköinen.

Elektrolyyttivettä, johon olen siis reilulla kädellä elektrolyyttijauhetta laittanut niin on tullut juotua tässä päivittäin useamman kerran.  Kiitos tsempeistä. 

Ei tässä kai muuta, nyt vaan jatkuu sitten. -ap

Vierailija
151/179 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä!? Etkö vieläkään ole sairaalassa tiputuksessa elämän ja kuoleman rajamailla? Niinhän suuri osa porukasta veikkasi!!

Vierailija
152/179 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se nyt niin taitaa olla, että tänään kun 7 vrk tullut täyteen niin alan alasajamaan paastoa pienellä määrällä turkkilaista jogurttia. Huomenna sitten kananmunaa ja avokadoa. 

Enempää en vain jaksa taistella nälkää vastaan kun ei se ohi näemmä mene. Mielestäni olen jo saavuttanut mukavasti paaston vaikeuksia. -ap

Vierailija
153/179 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis paaston vaikutuksia* -ap

Vierailija
154/179 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei ketään kiinnosta

Ja silti kommentoit tähän

Vierailija
155/179 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienosti vedetty! Kova saavutus jo seitsemän päivän paasto.

Vierailija
156/179 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap! 🙂 kirjoitathan jatkossakin paaston vaikutuksista pidemmällä ajalla? Pääsitkö sokerikoukusta jne.

Vierailija
157/179 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisellehän olisi ihan luontaista pitää paastoa välillä, jo muinaisia ruokailutottumuksia kun miettii. Luultavasti myös hengelliset paastot ovat pitäneet pintansa maanviljelyn ja runsaamman ruoan aikana siksi, että ihmiset on tajunneet sen tekevän hyvää.. ja nykyään ihmiset eivät tuollaista enää mitenkään itsestään tee, koska ruokaa ihan suunnitellaan sellaiseksi, että ihmiset sitä himoitsisivat enemmän ja enemmän (esim.sokeri, joka vaan pahemmilla korvautuu, kuten vaikka glukoosi-fruktoosisiirapilla)... Lisäksi omaa kehoa ei useimmat "ehdi" kuuntelemaan nykyaikana.

Ihmetystä herätti ketjun vihaiset kommentit. En usko, että monikaan vihaisista oli aidosti huolissaan ( ne huolestuneet ehdottivat elektrolyyttejä jne) vaan viha kumpusi jostain muusta, mutta mistä...?

Vierailija
158/179 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitän kovasti ja kiva kun jaksoitte seurata. Laitan kuulumisia vielä kyllä. :) -ap 

Vierailija
159/179 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se nyt niin taitaa olla, että tänään kun 7 vrk tullut täyteen niin alan alasajamaan paastoa pienellä määrällä turkkilaista jogurttia. Huomenna sitten kananmunaa ja avokadoa. 

Enempää en vain jaksa taistella nälkää vastaan kun ei se ohi näemmä mene. Mielestäni olen jo saavuttanut mukavasti paaston vaikeuksia. -ap

Minusta kannattaisi vielä kokeilla se suola. Siis oikea merisuola, ei pan-suola tai elektrolyyttijauhe.

Vierailija
160/179 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisellehän olisi ihan luontaista pitää paastoa välillä, jo muinaisia ruokailutottumuksia kun miettii. Luultavasti myös hengelliset paastot ovat pitäneet pintansa maanviljelyn ja runsaamman ruoan aikana siksi, että ihmiset on tajunneet sen tekevän hyvää.. ja nykyään ihmiset eivät tuollaista enää mitenkään itsestään tee, koska ruokaa ihan suunnitellaan sellaiseksi, että ihmiset sitä himoitsisivat enemmän ja enemmän (esim.sokeri, joka vaan pahemmilla korvautuu, kuten vaikka glukoosi-fruktoosisiirapilla)... Lisäksi omaa kehoa ei useimmat "ehdi" kuuntelemaan nykyaikana.

Ihmetystä herätti ketjun vihaiset kommentit. En usko, että monikaan vihaisista oli aidosti huolissaan ( ne huolestuneet ehdottivat elektrolyyttejä jne) vaan viha kumpusi jostain muusta, mutta mistä...?

Pelkoa, kateutta, traumoja. Traumoja siitä että joku on kieltänyt itseä tai uhkaillut vaaralliseksi. Kateutta siitä, että joku pystyy sietämään nälkää, kun itsellä ei oma dieetti onnistu. Pelkoa, joka johtuu tietämättömyydestä tai väärästä tiedosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi