"Kysely: Sosiaaliturvan leikkaukset ajaneet ihmisiä kodittomiksi, itsetuhoisiin ajatuksiin ja nälkään."
"Ahdistus, asunnottomuus ja nälkä ovat lisääntyneet sosiaaliturvan leikkausten myötä, raportoivat Kela ja hyvinvointialueet. Sosiaalitukien leikkaukset ja heikentynyt taloustilanne tuntuvat jo merkittävästi pienituloisten suomalaisten arjessa usealla elämän osa-alueella. Suomen sosiaali ja terveys ry Sosten tekemän kyselyn ennakkotiedoista selviää, että huoli, ahdistus ja stressi ovat lisääntyneet. Myös vuokrarästien ja häätöjen sekä ylivelkaantumisen ja maksuvaikeuksien määrä on kasvussa." Iltasanomat 9.4 2025."
Kuvitteleeko hallitus tosissaan, että ihmisten ajaminen kodittomiksi kadulle kerjäämään ei tulisi valtiolle mitään maksamaan?? Samaan aikaan hallitus antaa hyvätuloisille isot veronalennukset valtion piikkiin. Velaksi, tietenkin. Miten tämä on mahdollista? Eikös ne rahat pitänyt olla loppu???
Kommentit (428)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaali, perunat ja kaurapuuro eivät maksa paljoa joten ei voi olla nälkä. Näitä söin itse rahattomana, mutta ilmeisesti näiden rahat menee johonkin tärkeämpään.
Kaikki eivät pysty näitä syömään. Itse en mitään noista kuin satunnaisesti. Porkkanaa syön paljon mutta muutakin tarvitsee.
Onneksi kaikki pystyy syömään herkkuja. Olen kaupassa töissä ja herkkuja ostetaan enemmän kuin koskaan ennen.
Ilmainen kouluruokakin on vaihtunut paistopisteiden herkuiksi ja energiajuomiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaali, perunat ja kaurapuuro eivät maksa paljoa joten ei voi olla nälkä. Näitä söin itse rahattomana, mutta ilmeisesti näiden rahat menee johonkin tärkeämpään.
Kaikki eivät pysty näitä syömään. Itse en mitään noista kuin satunnaisesti. Porkkanaa syön paljon mutta muutakin tarvitsee.
Onneksi kaikki pystyy syömään herkkuja. Olen kaupassa töissä ja herkkuja ostetaan enemmän kuin koskaan ennen.
Ilmainen kouluruokakin on vaihtunut paistopisteiden herkuiksi ja energiajuomiksi.
Juu, lääkäreiden ja asianajajien lapsia.
Vierailija kirjoitti:
"Lähitulevaisuudessa työikäisten odotetaan huolehtivan ikääntyvistä vanhemmistaan töiden ohella. Antila uskoo, että osaltaan hoivavastuuta lisää Petteri Orpon (kok) hallituksen julkiseen talouteen kohdistamat säästöt. Taustalla on ikääntyvä väestö ja heikkenevä huoltosuhde sekä siitä johtuva julkisen talouden kestävyysvaje. "
Ei huolehdita vaan matkitaan kokoomusta ja jätetään ne oman onnensa nojaa kun eivät pysty huolehtimaan itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne häädöt olisi tullut joka tapauksessa, muutaman kympin kuukaudessa maksaa itse enemmän kuin aiemmin. Kyllä häätö tulee kun ei edes yritä maksaa tai elää epäsosiaalista elämää. Kannattaa se asuminen aina maksaa ensimmäisenä
Monet on kommentoineet 200-500€ leikkauksista kuukaudessa. Kyllä siinä on jo iso hätä että saa kodin pidettyä ja lapsille ruokaa.
KUKA KÄSKI HANKKIA KERSOJA, KERRAN NIIDEN ELÄTYKSEEN, SAATIKA EDES OMAAN ELÄTYKSEEN EI RIITÄ RAHKEET??????!!!!!!!!!!
Aivan saatana turha ulista ja naukua kun ei itsellä ole edes alkeellistakaan impulssikontrollia tekemisiinsä. Ne kersat jumalauta EI EDELLEENKÄÄN OLE MIKÄÄN VTUN IHMISOIKEUS YHDELLEKÄÄN AKALLE, JOTKA PITÄÄ PÖNGÄTÄ TULEMAAN, OLI NIIDEN ELÄTYKSEEN RAHKEITA ELI EI.
Saatana että katkeaa suoni pää
Miehet voisi opetella ehkäisyä niin ei tarvitsisi rääkyä netissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahaa on! Mutta katsos vain jo ennestään hyväosaisille. Köyhät voi ajaa vaikka kadulle, ei heistä niin väliä...
Ei hallitus välitä, itsemurha on vain yksi tapa vähentää köyhiä.
"Teen ennemmin itsemurhan kuin menen töihin ja elätän itseni."
Hän tarkoitti: tapan itseni sen sijaan että tappaisin nälissäni sinut koska pelkään joutuvani helvettiin. Kaikki eivät ole kovin uskonnollisia. Kuten suuri visionääri sanoi: uskonto on opiumia kansalle.
Vierailija kirjoitti:
"Valtionhallinnosta säästetään 130 miljoonaa euroa vuonna 2026. Tulee irtisanomisia."
Ei hätää. Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Suomi ei enää tunnu miltään pohjoismaiselta hyvinvointivaltiolta. Enemmänkin Venäjän kaltainen.
Voithan muuttaa vaikka Viroon tai Venäjälle. Ilmoitat vaan rajalla että nyt tulit hyvinvoimaan toisten piikkiin. Heti annetaan kattohuoneistoa ja kela-kultakorttia millä mällätä
Vierailija kirjoitti:
Meillä on paljon maksuttomia palveluita, joissa voi harrastaa kaikenlaista, kuten kirjastosta saa kirkoja luettavaksi ja lukeminen olisi hyväksi kaikille.
Maailma on kovin erilainen eri paikoissa, toisissa maissa oikeasti voidaan kuolla nälkään ja toisissa kuollaan sokerin ja hampurilaisten ylensyönnin takia lihavuuden aiheuttamiin sairauksiin.
Jos suoraroistopalvelut katsotaan välttämättömäksi elämälle niin, että väitetään kuolevan ilman niitä nälkään, niin aika köyhää kyllä on.
Olisi hyvin vaarallista, jos työssäkäynnistä ei sairi yhtään enempää rahaa, kuin kotona olemisesta. Yhteiskunta ei toimisi, sillä ihminen on lunnostaan laiska ja tuskin kävisi töissä, jos siltä ei saisi rahaa enempää kuin pelkillä tuilla saa.
Niin se vain menee.
Ja niitä haaveiluja rikkaiden ryöstämisestä ei ehkä kannattaisi vakavasti ajatella, koska meillä ei niitä rikkaita juurikaan ole. Eikä pitäisi
Jos palkat ovat niin pienet etteivät ne pysty kilpailemaan jo valmiiksi matalan sosiaaliturvan kanssa, pitäisikö hälytyskellojen soida?
Hallitus poisti lapsikorotukset työmarkkinatuesta eli 3 lapsen äiti saa työmarkkinatukea 595 netto kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä en syö herkkuja ollenkaan enää. Vihannekset on paljon halvempia. Kouluruoasta on ollut kuvia somessa ja voin sanoa että en edes koiralle tarjoaisi, eikä koira edes söisi, olisi ennemmin nälissään.
Kaupoissa saa yleensä vain 20- 30 h töitä viikossa. Lisäksi osa on kaupoissa palkkatuella töissä ja sitten on nuoria harjoittelija palkalla.
Ei saa täysiä työtunteja ja pitää hakea asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Leikkaisitko sinäkin sosiaaliturvasta jotta varaa jäisi rahoittaa kolmansien maiden väestöräjähdystä ja saisimme siten lisää kehitysmaatyövoimaa kilpailemaan kanssasi leikkaamastasi sosiaaliturvasta?
Niinhän ne persut nyt tekee, vaikka muuta lupasivat. Ihan samanlaisena jatkuu halpatyövoiman roudaaminen kolmansista maista palkkoja polkemaan.
Isoissa marketeissa sekä pikku kaupoissa on töissä nuoria harjoittelija palkalla ja ajavat töihin pappa betalar autolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Valtionhallinnosta säästetään 130 miljoonaa euroa vuonna 2026. Tulee irtisanomisia."
Ihan tosi, onko? En ole koskaan kuullutkaan vaikka vuosia olen palstaillut. Eikö omaan asuntoon saa enää asumistukea? Tämäkin ihan uusi tieto. Ai ku hurjaa!
Vierailija kirjoitti:
Isoissa marketeissa sekä pikku kaupoissa on töissä nuoria harjoittelija palkalla ja ajavat töihin pappa betalar autolla.
Ja sitten perheelliset ei saa täysiä työtunteja ja joutuvat hakemaan asumistukea ja toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sömppu äityleille ja afgaanipojille kyllä riittää rahaa! Suomalaisista viis.
Ne on persujen tarkoitus leikata. Vasemmisto taistelee vastaan.
Miten näyttää onnistuneen? Persut taitavat olla ihan samanlaisia ulkomaalaisten suosijoita, kuin vasemmistokin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tosi, onko? En ole koskaan kuullutkaan vaikka vuosia olen palstaillut. Eikö omaan asuntoon saa enää asumistukea? Tämäkin ihan uusi tieto. Ai ku hurjaa!
Mutta eläkeläinen saa omistusasuntoon asumistukea https://www.ekl.fi/edunvalvonta/sote-palvelut/asumistuki/
"Vuoden 2023 joulukuussa eläkkeensaajan asumistukea sai 207711 henkilöä Kelasta."
https://tietotarjotin.fi/tilasto/2711779/tilasto-elakkeensaajan-asumist…
https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000011206662.html