"Kysely: Sosiaaliturvan leikkaukset ajaneet ihmisiä kodittomiksi, itsetuhoisiin ajatuksiin ja nälkään."
"Ahdistus, asunnottomuus ja nälkä ovat lisääntyneet sosiaaliturvan leikkausten myötä, raportoivat Kela ja hyvinvointialueet. Sosiaalitukien leikkaukset ja heikentynyt taloustilanne tuntuvat jo merkittävästi pienituloisten suomalaisten arjessa usealla elämän osa-alueella. Suomen sosiaali ja terveys ry Sosten tekemän kyselyn ennakkotiedoista selviää, että huoli, ahdistus ja stressi ovat lisääntyneet. Myös vuokrarästien ja häätöjen sekä ylivelkaantumisen ja maksuvaikeuksien määrä on kasvussa." Iltasanomat 9.4 2025."
Kuvitteleeko hallitus tosissaan, että ihmisten ajaminen kodittomiksi kadulle kerjäämään ei tulisi valtiolle mitään maksamaan?? Samaan aikaan hallitus antaa hyvätuloisille isot veronalennukset valtion piikkiin. Velaksi, tietenkin. Miten tämä on mahdollista? Eikös ne rahat pitänyt olla loppu???
Kommentit (428)
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa ahdistaa tilanne. Tämä epävarmuus tappaa. Lapset surullisia, nälkäisiä.
Jos leikataan vielä emme pärjää. Ei ole mitään mistä säästää. Olen käynyt muutamia kertoja ruokajonossa. en olisi uskonut että minä korkeakoulutettu yh. joutuisin tähän. Olen hakenut töitä niin vimmatusti että en enää tiedä mistä hakisin.
Pienempään ja halvempaan asuntoon ei voida vaihtaa, ei löydy, Nyt kaksio ja vuokra 900€. 1 aik ja 2 lasta 14v, ja 16v.
Kelan tuilla ei elä. En voi jatkaa näin. Lapset eivät koskaan voi tehdä samaa kuin kaverinsa, koska rahaa ei ole. Ovat allapäin. Näin rakennetaan hyvä tulevaisuus suomelle. Vain ulkomaaliset *köyhä'Kelan tuilla nauravat. ja syövät itsensä pullukoiksi. Miten??
Jopa 1 jätskin osto on vaikeaa kallista kun on. Hyvä Suomi eiku..
Kallis vuokra! Oletko harkinnut muuttoa pienemmille paikkakunnille, joissa hyvänkokoisen rivariasunnon saa jo jopa 400 - 700 e/kk, ja avoimia työpaikkojakin on? Ja koulutusmahdollisuuksia ja rauhallisia kouluja.
Marin ei stressaa jäljistään lainkaan. Ylellisyydessä vaan rypee kuin sika vatukossa.
"Opiskelijat siirretään asumislisän piiriin elokuussa 2025 ja siinä maksimi on 296 myös Helsingissä eikä sitä saa kuin opiskelukuukausilta."
https://www.kela.fi/ajankohtaista/opiskelijat-siirretaan-yleisen-asumis…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa ahdistaa tilanne. Tämä epävarmuus tappaa. Lapset surullisia, nälkäisiä.
Jos leikataan vielä emme pärjää. Ei ole mitään mistä säästää. Olen käynyt muutamia kertoja ruokajonossa. en olisi uskonut että minä korkeakoulutettu yh. joutuisin tähän. Olen hakenut töitä niin vimmatusti että en enää tiedä mistä hakisin.
Pienempään ja halvempaan asuntoon ei voida vaihtaa, ei löydy, Nyt kaksio ja vuokra 900€. 1 aik ja 2 lasta 14v, ja 16v.
Kelan tuilla ei elä. En voi jatkaa näin. Lapset eivät koskaan voi tehdä samaa kuin kaverinsa, koska rahaa ei ole. Ovat allapäin. Näin rakennetaan hyvä tulevaisuus suomelle. Vain ulkomaaliset *köyhä'Kelan tuilla nauravat. ja syövät itsensä pullukoiksi. Miten??
Köyhille pitää yksinkertaisesti antaa enemmän
Leipäjono on syntynyt politiikan ja verorahojen törsäilyn ulkopuolella. Suomessa valehdellaan kansalle, että politiikka ratkaisee kaiken. Ei ratkaise. Ihmisillä on aina maailmalle enemmän toiveita kuin maailmassa on resursseja.
Muistakaa, että joukossanne on myös niitäkin jotka maksattavat elämänsä muilla!
Ideologisista syistä...
Vierailija kirjoitti:
"Opiskelijat siirretään asumislisän piiriin elokuussa 2025 ja siinä maksimi on 296 myös Helsingissä eikä sitä saa kuin opiskelukuukausilta."
" Kesätyöpaikkojen määrä on tänä vuonna romahtanut. Samalla harvoja paikkoja hakevat myös pidempään työttömänä olleet."
Keski-ikäiset työttömät hakevat kesätöitä.
Muuttakaa halvempiin asuntoihin älkääkä ulisko. Niin minäkin tein!
Vierailija kirjoitti:
Miten luulet rikkaiden rikastuneen? Yleensä on opittava paljon, tehtävä paljon töitä tai otettava paljon riskejä. Jonkin verran tuuriakin täytyy olla, sehän on selvää. Yrittäjän elämä ei ole niin helppoa kuin miltä se näyttää, vaatii usein vuosia työtä 24/7, puhumattakaan jatkuvasta stressistä. Joten sen sijaan, että kadehtia rikkaita tai pohtia, miten niiden varallisuutta jakaa köyhille, pitäisi miettiä, antoiko geneettinen perimäsi itsellesi tarpeeksi yrittäjyyttä, riskinottoa ja sinnikyyttää. Siitä kaikki alkaa.
Kaltaisiani on paljon. Hyvä oppilas, useamman eri alan ammattitutkinnot suoritettu lukion jälkeen ja jokainen työllistävältä alalta + yhteen sovitettavissa yrittäjyyttä ajatellen. Työtä tehty kirjaimellisesti niska limassa, suurella innolla ja antaumuksella. Sairastuin ja meni työkyky. Nyt olen kaikkien silmissä patalaiska ja tyhmä. Kaikki tieto ja taito katosi päästä sinä päivänä kun sairastuin, muiden mielestä. Oma koti ostettu ja maksettu kahdella työllä, lapsi kasvatettu ja koulutettu hyväksi veronmaksajaksi. Luuseri olen silti. Tässä maassa ei arvosteta mitään eikä auteta kun työkyky menee. Itkien pitäisi kontata töihin jotta joku stanan sadisti saisi tyydytyksen. Olen piru vieköön ansainnut elatuksen, olen pian eläkeiässä, mutta nyt työtön työnhakija kun Kela eväsi sairauspäivärahan.
Juu, niin varmaan. Marginaaliset leikkaukset maailman anteliaimpaan sosiaaliturvaanko ajavat tukien varassa olevat vaikeuksiin. Kannattaa ehkä karsia Netflix-, kuntosali-, jne kuukausimaksullisia palveluja ja korvata ne ilmaisilla TV-kanavilla ja kunnan uimahallilla sekä sen kuntosalilla.
"Alhainen syntyvyy on mahdollisuus, ei uhka. Pienentyvä väestö takaa, että työpaikoista kilpailee pienempi väkimäärä jolloin työtunteja riittää useammalle. Toisekseen, väkiluvun lasku on helpoin ja tuskattomin tapa pienentää Suomen ekologista jalanjälkeä. Kolmanneksi, jos ja kun ilmastonmuutos ja muut ekologiset katastrofit, mm. massasukupuuttoaalto ja maaperän köyhtyminen etenevät pienentyvä väestö suhteessa maamme luonnonvaroihin on valtti, ei haittatekijä. Neljänneksi, pienentyvä väestö on vaurastuva väestö."
Mistä työpaikoista? Mitä vähemmän porukkaa, sitä pienemmät markkinat ihan kaikille tuotteille. Jäljelle jää ruokakaupat ja sote-alan työt. Niihinkö kaikki pakotetaan? Ei ole järkeä yrittää pyörittää tehtaita, joten loppujen lopuksi Suomessa ei valmisteta mitään, eikä ainakaan sellaista, jota ulkomailta haluttaisiin ostaa. Myöskään ei ole varaa ostaa ulkomailta. Luonnonvarat myydään vähiten tarjoavalle, koska on pakko. Tänne jäädään pettua järsimään omavaraistalouteen, kunnes joku toinen valtio ottaa haltuunsa. Mutta hei, ainakin sinä haudassa maatessasi olet tyytyväinen Suomen kohtaloon.
Vierailija kirjoitti:
"Yleistä asumistukea ei saa enää omistusasuntoon."
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010787008.html
"Eläkeläinen saa omistusasuntoon asumistukea." https://www.ekl.fi/edunvalvonta/sote-palvelut/asumistuki/
"Vuoden 2023 joulukuussa eläkkeensaajan asumistukea sai 207711 henkilöä Kelasta."
https://tietotarjotin.fi/tilasto/2711779/tilasto-elakkeensaajan-asumist…
Laita lisää linkkejä, näitä on ihana lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Kesätyöpaikkojen määrä on tänä vuonna romahtanut. Samalla harvoja paikkoja hakevat myös pidempään työttömänä olleet."
Keski-ikäiset työttömät hakevat kesätöitä.
Eli kesällä 2026 opiskelija ei saa asumislisää, jos ei ole opintoja. Opiskelija ei saa toimeentulotukea ennenkuin kaikki opintolainat on nostettu.
Myös keski-ikäiset työttömät hakevat kesätöitä.
Minulla on todella paha olla joka päivä. Lapset kärsii.
Ei ole mitään enää jäljellä. Joskus olin työkykyinen (suurimman osan elämästäni) ja säästin ja sijoitin mm eläkerahastoon.
No sitten kävi auto-onnettomuus ja tuli työkyvyttömyys. Kaikki säästö piti käyttää ja nyt äärimmäisessä köyhyydessä loppuelämän. Erokin tuli ja muutto vuokralle pienen pieneen yksiöön. Ahdistaa loppuelämä. Suomi ei ole hyvä maa.
Kuntiin ja kaupunkeihin on tulossa irtisanomisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten luulet rikkaiden rikastuneen? Yleensä on opittava paljon, tehtävä paljon töitä tai otettava paljon riskejä. Jonkin verran tuuriakin täytyy olla, sehän on selvää. Yrittäjän elämä ei ole niin helppoa kuin miltä se näyttää, vaatii usein vuosia työtä 24/7, puhumattakaan jatkuvasta stressistä. Joten sen sijaan, että kadehtia rikkaita tai pohtia, miten niiden varallisuutta jakaa köyhille, pitäisi miettiä, antoiko geneettinen perimäsi itsellesi tarpeeksi yrittäjyyttä, riskinottoa ja sinnikyyttää. Siitä kaikki alkaa.
Kaltaisiani on paljon. Hyvä oppilas, useamman eri alan ammattitutkinnot suoritettu lukion jälkeen ja jokainen työllistävältä alalta + yhteen sovitettavissa yrittäjyyttä ajatellen. Työtä tehty kirjaimellisesti niska limassa, suurella innolla ja antaumuksella. Sairastuin ja meni työkyky. Nyt olen kaikkien silmissä patalaiska ja tyhmä. Kaikki tieto ja tait
Kyllähän kaikki edelleen elatuksen saa. Mutta luksus saattaa jäädä pois. Muuta halvempaan asuntoon. Niin minäkin tein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leipäjono on syntynyt politiikan ja verorahojen törsäilyn ulkopuolella. Suomessa valehdellaan kansalle, että politiikka ratkaisee kaiken. Ei ratkaise. Ihmisillä on aina maailmalle enemmän toiveita kuin maailmassa on resursseja.
Monet parannukset on saatu aikaan nimenomaan puoluepolitiikan ulkopuolisella kansalaistoiminnalla. Esim Marraskuun liike vähensi asunnottomuutta merkittävästi. Se oli oman aikansa leipäjono.
Lisää linkkejä.
Ok
"Hallitus haluaa työntekijöitä Suomeen ulkomailta esim. palomiehiä, puheterapeutteja, sairaanhoitajia jne."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailman onnellisimman kansan maailman suurin hiilijalanjälki pienenee huimaa vauhtia. Eivätkö nämä ilmastotoimet niin kivoja nyt olekaan?
Persutkin jopa kannattaa ilmastotoimia, kunhan niillä pääsee köyhää suomalaista kiduttamaan??
En tiedä mitä kannettavat, eikä puolueolitiikalla tässä asiassa ole mitään merkitystäkään. Suomi on sitoutunut siihen, että hiilijalanjälki on negatiivinen 2030. Tämä nyt nähty on vasta alkua elintason korjaamisessa kestävälle tasolle.
Köyhille pitää yksinkertaisesti antaa enemmän ruokaa, vaatteita, yms vastaavaa täsmäapua. Leipäjonoja pitäisi olla enemmän. Ne ovat nimenomaan täsmäapua niille, jotka tarvitsevat säälin sijaan ruokaa.
Ongelma on siinä, että hyvinvointivaltio tuottaa oman tuhonsa siemenet. Vaikka köyhyyttä on yritetty vimmatusti poistaa entistä suuremmilla tulonsiirroilla ja ankarammalla verotuksella, tulos on ollut nolla tai jopa väärän suuntainen. Uusia köyhiä on tullut koko ajan lisää, köyhiä lapsiperheitä, työtä karttelevia hyvinvointivaltion elättejä, viisikyppisenä eläkkeelle hamuavia ja yhteiskuntaan huonosti integroituneitamaahanmuuttajia. Julkiset menot jatkavat kasvuaan vääjäämättä, koska ilmaishyödykkeiden kysyntä on ääretöntä.