Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen 55v, paljonko pitäisi olla rahaa säästössä jotta voi lopettaa työt?

Vierailija
20.05.2025 |

Ajatus olisi elää työkkärituella eli 600€  + säästöillä 10v ja sitten saa joku 3000€/kk eläkettä 

Kommentit (199)

Vierailija
181/199 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voidaanko me muka luottaa siihen, että eläkettä maksetaan tulevaisuudessa? En millään usko, että missään potissa riittää rahaa siihen asti että olisin esim 90-vuotias.

Kertynyt työeläke nauttii lain mukaan ns. omaisuuden suojaa. Se tarkoittaa, että sitä ei valtio voi takavarikoida. Kokonaan eri asia on, että eduskunta voi halutessaan korottaa eläkkeiden verotusta vaikka sataan prosenttiin.

Aha. No mites kuolleiden ihmisten maksamattomat eläkkeet sitten? Ne on jo ansaittu joten maksetaanko ne perillisille sitten perinnönjaossa? Vai mihin häviävät yhtä-äkkiä jos ei makseta?

Leski ja lapset saa kuolleen eläkettä perhe- eläkkeenä. Loput katoaa taivaan tuuliin...

Vierailija
182/199 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkettä ei voi nostaa, ennekuin on tätttänyt 62 vuotta.Sitten voi anoa osavarhaiseläkettä 25 % tai 50% eläkertymästä, joka kertyy hitaasti eläkeikään asti.  Osavarhaiseläke vähentää tulevaa eläkettä kuukausittain. Menkää lukemaan työeläkeyhtiöiden sivulta. Joku julkisuuden ihminen kertoi Tv:ssä, että oli ottanut osavarhaiseläkkeen ja sanoi sen vähentävän eläkettä niin paljon, että peruuttaa osavarhaiseläkkeensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/199 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkettä ei voi nostaa, ennekuin on tätttänyt 62 vuotta.Sitten voi anoa osavarhaiseläkettä 25 % tai 50% eläkertymästä, joka kertyy hitaasti eläkeikään asti.  Osavarhaiseläke vähentää tulevaa eläkettä kuukausittain. Menkää lukemaan työeläkeyhtiöiden sivulta. Joku julkisuuden ihminen kertoi Tv:ssä, että oli ottanut osavarhaiseläkkeen ja sanoi sen vähentävän eläkettä niin paljon, että peruuttaa osavarhaiseläkkeensä.

Just katsoin omastani, että 25% Ovella vähentää kk eläkettäni n.80e/kk. Eli eipä paljon mitään.

Vierailija
184/199 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ajattelit, että eläke olisi 3000 euroa? Aika hyvät tulot pitää olla koko työuran loppuun asti, että saat 3000 euron eläkkeen. Itse tein töitä lähes 65-vuotiaaksi, palkka ennen eläköitymistä noin 3800 euroa brutto. Saan eläkettä noin 2000 euroa/kk brutto, ja siinä on jo mukana siivu itse säästettyä eläkettä, jonka säästämisen aloitin aivan liian myöhään.

Jos jäät pois työelämästä 55-vuotiaana, jää ainakin kymmenen vuotta pois eläkekertymästä. Katso nyt sieltä työeläkeotteesta, työeläkeyhtiön tai Kevan sivuilta (jos olet kunnallisella), mitä olet ansainnut eläkettä. Ei se eläke kerry yhtään enempää, jos et ole töissä esim. noin 67-vuotiaaksi, tai mikä se eläkeikä sinulla onkaan. Jos sinulla on säästöjä, voit laskea vaikkapa 20 seuraavalle vuodelle, mitä kuvittelet tarvitsevasi elämiseen kuukausittain. Siitä se alkaa hahmottua, mitä tarvitset, että voisi jäädä pois töistä 55-vuotiaana. Miljoona olisi ih

Varmaan ajatteli siten, että tähän mennessä kertynyt eläke on tuo 3000€/kk

Itsellä on kertymä 2000€/kk luokkaa enkä ole lähelläkään 50 vuotta. 

Vierailija
185/199 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuo eläkekertymä ole laskettu niin, että jos teet tätä työtä eläkeikään asti , eläkekertymäsi on tämä. Jos jäät työkykyisenä pois töistä vaikka 58 vuotiaana, et saa tuota eläkettä, kun vanhuuseläkkeen aika koittaa.

Vierailija
186/199 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy nyt vaan rauhassa 10 vuotta vielä töissä.  Rupeat sitten vasta miettimään.  Niin me muutkin olemme teneet.

Vierailija
187/199 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa keskustella eläkeyhtiön eläkeneuvojan kanssa, ennen kuin tekee tyhmiä päätöksiä.

Vierailija
188/199 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

2500e/kk eli 30000/v puhtaana riittää elikkäs tarviit 300.000e.

Vierailija
189/199 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä osakkeita teillä on, joista revitte noi hurjat osingot?

Vierailija
190/199 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehtiin vaimon kanssa suunnitelma: Jäädään molemmat 58-vuotiaana pois töistä, sitten ihan hyvistä tuloista lasketut ansiosidonnaiset 2 vuotta, sitten 4 vuotta työmarkkinatuella ja osakesalkusta vuolemalla (kyllä, ihan pääomaakin eikä pelkkää osinkoa). Sittenpä 62-vuotiaana onkin osittaista varhennettua vanhuuseläkettä (OVE) kunnes täysimääräinen työeläke iskee päälle. 

Eli varsinaista säästöillä elämisen tarvetta tässä on 4 vuotta ja vielä jää perintöä pojallekin.

Olen 59v ja ollut vähän samat ajatukset. Koen olevani nyt turvassa vaikka tulisi kenkää. Mutta jatkankin vielä töissä, koska olen täysin terve, eikä jaksamisen kanssa ongelmaa.

Vierailija
191/199 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä suosittelen, että lasket  - tai arvioit - ihan vain ne aktiiviset ja hyvät vuodet. Mulla ei ainakaan ole aikomustakaan jäädä Suomen vabhushoidon käsiin paskat vaipoissa kirkumaan kipua johonkin hoitokodin nurkkaan jossa muistisairas tappaa halolla. Saatika maksaa tuollaisesta! Eli käytännössä: minulla on toimiva kuolinapteekki mahdollisia loppuvuosia varten. Omalla kohdallani en koe yli 75-vuotiaan elämää enää elämisen arvoiseksi, sairauksia kohdatessani lähden tietysti jo aiemmin.

Paha kiteytys - sinulla on ns munaa. Karua, mutta totta.

kunhan uhoaa

Vierailija
192/199 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

700 000 euroa säästöjä, jotta voit elää 75-vuotiaaksi ilman mitään apuja ja muita tuloja ja pitää mukavan elintason.

Menot 3000€/kk?? Ei tarvitse lähelläkään tuota

Tuon verran menee belkästään sugar beiben ylläpitokuluihin. Aion nussia vielä 75 vuotiaanakin.

taas sama 75 uhoaja. Etkö teekään harakiria 75 v.?

Vierailija
193/199 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oot pois 10 vuotta työelämästä et tosiaankaan saa tuollaista eläkettä.

Se on jo kasassa nyt. AP

Siinä kyllä lukee, että jos saat sen saman palkan eläkeikään asti, niin summa on tuo.

Riippuu, mitö kohtaa katsoo.

Vierailija
194/199 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt samaa 60 vuotiana meinasin lopettaa työt ensin liiton rahoilla ja sitten yleistuella. Keskimääräinen tuki olisi 800 netto kuukaudessa ja säästöillä loput. Sitten nautin niin pitkään kuin terveys kestää. Tänä päivänä on niin suuri nuorisotyöttömyys että sitä jättää mielellään työpaikan jollekin joka tarvitsee sen. 

Vierailija
195/199 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvit 1000 euroa kuussa loppuelämäsi ajan

Olet 55 ja oletetaan, että elät 86-vuotiaaksi.

86-55 = 31 vuotta elinaikaa

12 x 1000 x 31 = 372 000

Täällä nyt tosi moni unohtaa inflaation. Tuo 31 vuotta on hirveän pitkä aika. Vuonna 1995 sai Helsingistä hyvän ison kaksion 400 000 markalla, siis alle 70 000 eurolla. Nyt kaksiosta joutuu maksamaan melkein tuon laskelman verran, jos se on hyvällä alueella. Eli tuo matematiikka ei toimi, rahan ostovoima ei pidä pintaansa noin pitkää aikaa. Pitää sijoittaa johonkin, jonka arvo nousee vähintään inflaation tahtiin.

Vierailija
196/199 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjun suurten työeläkkeiden epäilijöille tiedoksi: se, että sinulla on pieni eläkekertymä työeläkeotteellasi, ei tarkoita sitä, että jollain muulla olisi niin pieni.

nimim. On liitua.

Sitä vaan aina ihmettelee kun tänne kertyy ne ihmiset, joiden eläkekertymä 50v on suurempi kuin suomalaisen keski-palkka. Eivätkä he osaa laskea paljonko kuluttavat kymmenessä  vuodessa tai mitä sijoitukset ehkä tuottavat.

Toivoisi, että palkoilla, joilla on tuollaisiin eläketuloihin nahdollisuus jonkinlainen äly olisi ihan itsellä. 

Itse asiassa ne laskutaidottomien viestit ovat eri ihmisten kirjoittamia kuin viestit hyvästä eläkekertymästä. Osa täällä jotenkin luulee keskustelevansa vain yhden ihmisen kanssa, ja sitten ihmettelevät näitä ristiriitoja. 

Vierailija
197/199 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä osakkeita teillä on, joista revitte noi hurjat osingot?

Ihan tavallisia suomalaisia pörssiosakkeita, esim. Nordea (8,40 €), Fortum (14,00 €), Kone (20,00 €), Mandatum (2,41 €), Sampo (5,29 €). Suluissa olevat hinnat ovat niitä kappalehintoja, joilla olen aikoinaan osakkeet ostanut. Kaikki ostot olen tehnyt viimeisen 15 vuoden aikana.

On minulla sitten sijoituksia myös muiden Euroopan maiden ja pohjoisamerikkalaisiin osakkeisiin, mutta niihin olen sijoittanut indeksirahastojen kautta.

Vierailija
198/199 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten hyvä plääni, mutta et tule saamaan sitä yleistukea jos sulla on varallisuutta ja säästöjä. Etkä saa mitään kolmea donaa eläkettä  aikoinaan

Ei säästöt vaikuta yleistukeen, jos ei saa osinkotuloa. Tai muuta pääomatuloa. 

Vierailija
199/199 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voidaanko me muka luottaa siihen, että eläkettä maksetaan tulevaisuudessa? En millään usko, että missään potissa riittää rahaa siihen asti että olisin esim 90-vuotias.

Kertynyt työeläke nauttii lain mukaan ns. omaisuuden suojaa. Se tarkoittaa, että sitä ei valtio voi takavarikoida. Kokonaan eri asia on, että eduskunta voi halutessaan korottaa eläkkeiden verotusta vaikka sataan prosenttiin.

No käytännössähän se on täsmälleen sama asia, noin lopputuloksen kannalta.