Olen 55v, paljonko pitäisi olla rahaa säästössä jotta voi lopettaa työt?
Ajatus olisi elää työkkärituella eli 600€ + säästöillä 10v ja sitten saa joku 3000€/kk eläkettä
Kommentit (258)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkelaskurit toimivat sillä olettamuksella, että tulokehitys on eläkkeellejäämisikään asti tyypillinen ja töissä ollaan koko ajan. Jos ei ole töissä niin eläkkeen määrä pienenee voimakkaasti. Ei 55-vuotias tiedä paljonko hänelle on kertynyt eläkettä sitten kun on 66 vuotta ja jää eläkkeelle.
Katsopa uudestaan sitä työeläkeotettasi. Siinä nimenomaan kerrotaan sekä tuo mainitsemasi että JO KERTYNYT työeläke per kk. Oletan, että aloittaja viittaa tuohon jälkimmäiseen.
Tarkoitat ilmeisesti, että ihminen, joka on kerryttänyt niinkin ison eläkepotin kuin ap, on samalla niin tyhmä, ettei hän osaa itse laskea kuinka paljonko tarvitsee, vaan apua pitää hakea Vauvalta.
Lisää laskelmia?
Harkitsen, nyt 59v.
Riippuu vähän missä muodossa säästöt on. Jos määräaikaistalletuksena, niin 343 000€ tuottaa tuon 600€ korkoina kuukausittain jaettuna. Eli jos syöt pikkuhiljaa pääomaa pois niin kolmanneksen vähemmän? Karkea arvio.
Kumma kyllä, että ihminen, jolla oman arvion mukaan potentiaalia saada moinen summa säästöön, ei itse osaa laskea sitä. Johtopäätös -> trolli tai imbesilli.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän missä muodossa säästöt on. Jos määräaikaistalletuksena, niin 343 000€ tuottaa tuon 600€ korkoina kuukausittain jaettuna. Eli jos syöt pikkuhiljaa pääomaa pois niin kolmanneksen vähemmän? Karkea arvio.
Kumma kyllä, että ihminen, jolla oman arvion mukaan potentiaalia saada moinen summa säästöön, ei itse osaa laskea sitä. Johtopäätös -> trolli tai imbesilli.
Tai haluaa keskustella keskustelupalstalla, kuulla muiden kokemuksista.
Eikä kerro oikeaa ikäänsä ja säästöjään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä plääni, mutta et tule saamaan sitä yleistukea jos sulla on varallisuutta ja säästöjä. Etkä saa mitään kolmea donaa eläkettä aikoinaan
Eikös se ollut niin, että yleistukea saa kyllä, jos ilmoittautuu työttömäksi työnhakijaksi? Siis vaikka olisikin omaisuutta? Jotenkin tuossa yleistuessa on eroteltu se osuus, joka on nykyisin toimeentulotuki, ja sitä saadakseen ei saa olla säästöjä ja omaisuutta. Työttömyystuen osalta tällaista rajoitusta ei ole, eikä ilmeisesti ole tulossakaan, ja se osuus tuesta kuuluu jokaiselle työttömälle säästöistä riippumatta. Eläkkeen määrä taas riippuu tietenkin henkilön tuloista, ja mahdollisesta vakuutuksesta.
Jos on niin iso omaisuus, että sillä voi elää 10 vuotta, niin kyllähän siitä käytännössä aina on myös pääomatuloja. Ei kukaan täyspäinen ilman korkoa pidä satoja tuhansia nollakorkotilillä.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt samaa 60 vuotiana meinasin lopettaa työt ensin liiton rahoilla ja sitten yleistuella. Keskimääräinen tuki olisi 800 netto kuukaudessa ja säästöillä loput. Sitten nautin niin pitkään kuin terveys kestää. Tänä päivänä on niin suuri nuorisotyöttömyys että sitä jättää mielellään työpaikan jollekin joka tarvitsee sen.
Ei ole olemassa mitään liiton rahoja. Ne on työttömyyskassan, jos kuulut sellaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai haluaa keskustella keskustelupalstalla, kuulla muiden kokemuksista.
Eikä kerro oikeaa ikäänsä ja säästöjään.
Luulisi, että muotoilisi aloituksen toisin siinä tapauksessa. Esim. "Paljonko teillä oli säästöjä...?" Eikä ikään kuin niin, että olisi olemassa yksi tietty summa, joka sopii kaikille.
- eri -
Minä olen suunnitellut jääväni eläkkeelle ensi vuonna 62-vuotiaana eli kolme vuotta ennen alinta eläkeikää. Säästöjä (sijoituksia) on tällä hetkellä 340 000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehtiin vaimon kanssa suunnitelma: Jäädään molemmat 58-vuotiaana pois töistä, sitten ihan hyvistä tuloista lasketut ansiosidonnaiset 2 vuotta, sitten 4 vuotta työmarkkinatuella ja osakesalkusta vuolemalla (kyllä, ihan pääomaakin eikä pelkkää osinkoa). Sittenpä 62-vuotiaana onkin osittaista varhennettua vanhuuseläkettä (OVE) kunnes täysimääräinen työeläke iskee päälle.
Eli varsinaista säästöillä elämisen tarvetta tässä on 4 vuotta ja vielä jää perintöä pojallekin.
Eikö työmarkkinatuki pienene jos nostatte osinkoa tai teillä on näkyvästi realisoitavaa omaisuutta?
Juu, yleistuki pienenee jos on pääomatuloja. Kelan näkökulmasta myös osakkeiden myynti on kokonaisuudessaan pääomatuloa, ei vain myynnistä saatava voitto. Jos minulla olisi tuollainen suunnitelma, että ensin pari vuotta ansiosidonnaisilla ja sitten 4 vuotta yleistuella ennen OVE:a, niin nostaisin jo ansiosidonnaisen aikana säästö- tai käyttötilille ne 4 vuoden aikana tarvittavat rahat.
Esimerkiksi noin 25 000 euroa/vuosi, eli yhteensä 100 000 euroa käyttötilille tai säästötilille. Pienet korkotulot ei haittaa, koska yleistuessa pääomatulojen raja on 311 euroa/kk, jonka jälkeen se alkaa pienentyä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen suunnitellut jääväni eläkkeelle ensi vuonna 62-vuotiaana eli kolme vuotta ennen alinta eläkeikää. Säästöjä (sijoituksia) on tällä hetkellä 340 000 euroa.
Oletko syntynyt vuonna 1964 vai 1965? Vuonna 1964 syntyneet pääsee vielä eläkeputkeen, eli ansiosidonnainen tulee eläkeikään asti. Vaikka kyllähän tuolla rahalla nyt ihan hyvin 3 vuotta pärjää muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt samaa 60 vuotiana meinasin lopettaa työt ensin liiton rahoilla ja sitten yleistuella. Keskimääräinen tuki olisi 800 netto kuukaudessa ja säästöillä loput. Sitten nautin niin pitkään kuin terveys kestää. Tänä päivänä on niin suuri nuorisotyöttömyys että sitä jättää mielellään työpaikan jollekin joka tarvitsee sen.
Ei ole olemassa mitään liiton rahoja. Ne on työttömyyskassan, jos kuulut sellaiseen.
Ihan sama. Puhekielessä sanotaan suomeksi, että liiton rahoilla. Igor.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä plääni, mutta et tule saamaan sitä yleistukea jos sulla on varallisuutta ja säästöjä. Etkä saa mitään kolmea donaa eläkettä aikoinaan
Eikös se ollut niin, että yleistukea saa kyllä, jos ilmoittautuu työttömäksi työnhakijaksi? Siis vaikka olisikin omaisuutta? Jotenkin tuossa yleistuessa on eroteltu se osuus, joka on nykyisin toimeentulotuki, ja sitä saadakseen ei saa olla säästöjä ja omaisuutta. Työttömyystuen osalta tällaista rajoitusta ei ole, eikä ilmeisesti ole tulossakaan, ja se osuus tuesta kuuluu jokaiselle työttömälle säästöistä riippumatta. Eläkkeen määrä taas riippuu tietenkin henkilön tuloista, ja mahdollisesta vakuutuksesta.
Jos on niin iso omaisuus, että sillä voi elää 10 vuotta, niin kyllähän siitä käytännössä aina on myös pääomatuloja. Ei kukaan täyspäinen ilman korkoa pidä satoja tuhansia nollakorkotilillä.
On niitä tyhjäpäitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Lasketko asunnon tuohon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjun suurten työeläkkeiden epäilijöille tiedoksi: se, että sinulla on pieni eläkekertymä työeläkeotteellasi, ei tarkoita sitä, että jollain muulla olisi niin pieni.
nimim. On liitua.
Sitä vaan aina ihmettelee kun tänne kertyy ne ihmiset, joiden eläkekertymä 50v on suurempi kuin suomalaisen keski-palkka. Eivätkä he osaa laskea paljonko kuluttavat kymmenessä vuodessa tai mitä sijoitukset ehkä tuottavat.
Toivoisi, että palkoilla, joilla on tuollaisiin eläketuloihin nahdollisuus jonkinlainen äly olisi ihan itsellä.
Itsellä kertynyt eläke tällä hetkellä 3.400, mutta jos olisi 65 v 6 kk, mihin on 9 v, niin sitten se olisi 4.600, eli kai tässä kannattaa vielä rimpuilla vaikka oven alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko syntynyt vuonna 1964 vai 1965? Vuonna 1964 syntyneet pääsee vielä eläkeputkeen, eli ansiosidonnainen tulee eläkeikään asti. Vaikka kyllähän tuolla rahalla nyt ihan hyvin 3 vuotta pärjää muutenkin.
Olen syntynyt 1965, mutta en minä mitään työttömyyskorvausta aio nauttia, vaan elää eläkeikään asti omilla rahoillani ja lisäksi OVElla, jos sitä ei lakkauteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasketko asunnon tuohon?
En laske, koska aion asua tässä asunnossa myös eläkkeellä, joten se ei ole minulle likvidiä omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjun suurten työeläkkeiden epäilijöille tiedoksi: se, että sinulla on pieni eläkekertymä työeläkeotteellasi, ei tarkoita sitä, että jollain muulla olisi niin pieni.
nimim. On liitua.
Sitä vaan aina ihmettelee kun tänne kertyy ne ihmiset, joiden eläkekertymä 50v on suurempi kuin suomalaisen keski-palkka. Eivätkä he osaa laskea paljonko kuluttavat kymmenessä vuodessa tai mitä sijoitukset ehkä tuottavat.
Toivoisi, että palkoilla, joilla on tuollaisiin eläketuloihin nahdollisuus jonkinlainen äly olisi ihan itsellä.
Itsellä kertynyt eläke tällä hetkellä 3.400, mutta jos olisi 65 v 6 kk, mihin on 9 v, niin sitten se olisi 4.600, eli kai tässä kannattaa vielä rimpuilla vaikka oven alkuun.
Tai jos tarkemmin miettii, niin tuolla eläkkeellä pärjää hyvin, kun on hyvä talo. Ove tietysti sitä vähentää. Ihan täyteen eläkeikään en kyllä jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nimim. On liitua.
Kannattaa silti varalta myös säästääkin. Itselleni kävi niin, että irtisanottiin 58-vuotiaana eikä uutta työtä enää löytynyt, niin eläke jäi sitten siihen mitä ehti kertyä. Olin kyllä suunnitellut jatkavani pitempään töissä. Ei se vaan aina mene niin kuin suunnittelee. Säästöt helpottaa elämää.
Totta tuo.
Säästän ja säästyy, kun ei oikein kiinnosta ostaakaan mitään.
Ei, vaan se on jo kertynyt summa, ei arvio.