Olen 55v, paljonko pitäisi olla rahaa säästössä jotta voi lopettaa työt?
Ajatus olisi elää työkkärituella eli 600€ + säästöillä 10v ja sitten saa joku 3000€/kk eläkettä
Kommentit (200)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voidaanko me muka luottaa siihen, että eläkettä maksetaan tulevaisuudessa? En millään usko, että missään potissa riittää rahaa siihen asti että olisin esim 90-vuotias.
Kertynyt työeläke nauttii lain mukaan ns. omaisuuden suojaa. Se tarkoittaa, että sitä ei valtio voi takavarikoida. Kokonaan eri asia on, että eduskunta voi halutessaan korottaa eläkkeiden verotusta vaikka sataan prosenttiin.
Aha. No mites kuolleiden ihmisten maksamattomat eläkkeet sitten? Ne on jo ansaittu joten maksetaanko ne perillisille sitten perinnönjaossa? Vai mihin häviävät yhtä-äkkiä jos ei makseta?
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä plääni, mutta et tule saamaan sitä yleistukea jos sulla on varallisuutta ja säästöjä. Etkä saa mitään kolmea donaa eläkettä aikoinaan
Olen eri mieltä. Ainoastaan kaikki tulot lasketaan vähentäväksi tekijäksi mutta ei omaisuutta. Asumistukea ja toimeentulotukea ei tietenkään saa mutta Työmarkkinatukea kylläkin joka muuttuu pian Yleistuen Perusosaksi. Lisäksi sen saaminen edellyttää että on työttömänä työnhakijana.
Vierailija kirjoitti:
Tehtiin vaimon kanssa suunnitelma: Jäädään molemmat 58-vuotiaana pois töistä, sitten ihan hyvistä tuloista lasketut ansiosidonnaiset 2 vuotta, sitten 4 vuotta työmarkkinatuella ja osakesalkusta vuolemalla (kyllä, ihan pääomaakin eikä pelkkää osinkoa). Sittenpä 62-vuotiaana onkin osittaista varhennettua vanhuuseläkettä (OVE) kunnes täysimääräinen työeläke iskee päälle.
Eli varsinaista säästöillä elämisen tarvetta tässä on 4 vuotta ja vielä jää perintöä pojallekin.
Minulla on sama suunnitelma. Olen tienannut / kerryttänyt tähän mennessä eli 55-vuotiaana vanhuuseläkettä 2800euroa. Palkkani on ollut hyvä. Jos olisin töissä 66-vuotiaaksi, eläkeodotus olisi lähemmäs 4000e, mutta minulle riittää hyvin noin 3 tuhanteen saakka kerryttäminen. Kun kasassa on siis 3 tonnia, jään pois töistä ja nautin ansiosidonnaista 2 vuotta. Sen jälkeiset vuodet ennen (3 tonnin) eläkettä kustannan itse säästöillä ja osake/vuokratuloilla. Tämä on laskettu verojuristimme tuella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä plääni, mutta et tule saamaan sitä yleistukea jos sulla on varallisuutta ja säästöjä. Etkä saa mitään kolmea donaa eläkettä aikoinaan
Olen eri mieltä. Ainoastaan kaikki tulot lasketaan vähentäväksi tekijäksi mutta ei omaisuutta. Asumistukea ja toimeentulotukea ei tietenkään saa mutta Työmarkkinatukea kylläkin joka muuttuu pian Yleistuen Perusosaksi. Lisäksi sen saaminen edellyttää että on työttömänä työnhakijana.
Tämä on oikea tulkinta.
Vierailija kirjoitti:
Sellanen 250 000 - 300 000 euroa säästöjä niin pärjäät kohtuudella 10 vuotta
Jos käyttää 2000e / kk, niin 24 te/vuosi pitää olla. 24 x 15-V = 360.000e ja sen jälkeen kun rahat loppuu, voi heittää lusikan nurkkaan. Näitä asioita laskeskelen itsekin.
T, M56 ja ajatus jäädä 5-V päästä sivuun työelämästä, 61-V iässä.
Jos loppuelämä on lyhyt, niin satanen riittää hyvin.
Laske kaikki kuukausi menosi näin alkuun.
Miten ajattelit, että eläke olisi 3000 euroa? Aika hyvät tulot pitää olla koko työuran loppuun asti, että saat 3000 euron eläkkeen. Itse tein töitä lähes 65-vuotiaaksi, palkka ennen eläköitymistä noin 3800 euroa brutto. Saan eläkettä noin 2000 euroa/kk brutto, ja siinä on jo mukana siivu itse säästettyä eläkettä, jonka säästämisen aloitin aivan liian myöhään.
Jos jäät pois työelämästä 55-vuotiaana, jää ainakin kymmenen vuotta pois eläkekertymästä. Katso nyt sieltä työeläkeotteesta, työeläkeyhtiön tai Kevan sivuilta (jos olet kunnallisella), mitä olet ansainnut eläkettä. Ei se eläke kerry yhtään enempää, jos et ole töissä esim. noin 67-vuotiaaksi, tai mikä se eläkeikä sinulla onkaan. Jos sinulla on säästöjä, voit laskea vaikkapa 20 seuraavalle vuodelle, mitä kuvittelet tarvitsevasi elämiseen kuukausittain. Siitä se alkaa hahmottua, mitä tarvitset, että voisi jäädä pois töistä 55-vuotiaana. Miljoona olisi ihan hyvä lähtökohta.
Vierailija kirjoitti:
Tehtiin vaimon kanssa suunnitelma: Jäädään molemmat 58-vuotiaana pois töistä, sitten ihan hyvistä tuloista lasketut ansiosidonnaiset 2 vuotta, sitten 4 vuotta työmarkkinatuella ja osakesalkusta vuolemalla (kyllä, ihan pääomaakin eikä pelkkää osinkoa). Sittenpä 62-vuotiaana onkin osittaista varhennettua vanhuuseläkettä (OVE) kunnes täysimääräinen työeläke iskee päälle.
Eli varsinaista säästöillä elämisen tarvetta tässä on 4 vuotta ja vielä jää perintöä pojallekin.
Juuri näin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voidaanko me muka luottaa siihen, että eläkettä maksetaan tulevaisuudessa? En millään usko, että missään potissa riittää rahaa siihen asti että olisin esim 90-vuotias.
Kertynyt työeläke nauttii lain mukaan ns. omaisuuden suojaa. Se tarkoittaa, että sitä ei valtio voi takavarikoida. Kokonaan eri asia on, että eduskunta voi halutessaan korottaa eläkkeiden verotusta vaikka sataan prosenttiin.
Aha. No mites kuolleiden ihmisten maksamattomat eläkkeet sitten? Ne on jo ansaittu joten maksetaanko ne perillisille sitten perinnönjaossa? Vai mihin häviävät yhtä-äkkiä jos ei makseta?
Ei kai kuolleille makseta eläkkeitä. Eläkkeet on toki ansaittu työtä tekemällä mutta eläkerahat kerätään enimmäkseen työssä olevilta eli rahastointi ei todellakaan ole lähelläkään sataa prosenttia. Jotkut elävät pitkään eli nostavat eläkkeitä enemmän kuin toiset ja tällä tavalla järjestely pysyy tasapainossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos käyttää 2000e / kk, niin 24 te/vuosi pitää olla. 24 x 15-V = 360.000e ja sen jälkeen kun rahat loppuu, voi heittää lusikan nurkkaan. Näitä asioita laskeskelen itsekin.
Tässä nyt ei ole otettu huomioon inflaatiota tai mahdollista tuottoa tuolle pääomalle. Jos osaa sijoittaa tai on vaikka vuokratuloja, tuo summa voi riittää paljon pidemmäksikin aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt ei ole otettu huomioon inflaatiota tai mahdollista tuottoa tuolle pääomalle. Jos osaa sijoittaa tai on vaikka vuokratuloja, tuo summa voi riittää paljon pidemmäksikin aikaa.
Näin juuri. Jos sen 360 000 sijoittaa osinko-osakkeisiin, voi niistä hyvin saada osinkoa nettona 14 000 €/vuosi ilman, että tarvitsee vielä koskea itse pääomaan lainkaan. Huonona osinkovuotena voi sitten syödä vähän pääomaakin.
Onpa aloittajalla hyvä asenne. Tämän takia Suomella menee näin huonosti kun kukaan ei viitsi tehdä töitä vaan yhteiskunnan varoilla suunnitellaan elämää. Toivottavasti Suomesta loppuisi kaikki sosiaalituki jotta ihmiset oikeasti menisivät töihin eikä suunnittele että yhteiskunta maksaa kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri. Jos sen 360 000 sijoittaa osinko-osakkeisiin, voi niistä hyvin saada osinkoa nettona 14 000 €/vuosi ilman, että tarvitsee vielä koskea itse pääomaan lainkaan. Huonona osinkovuot
Noilla pääomatuloilla ei sitten mitään tukia saa. Se aikaisempi ikäraja 55 ettei omaisuus tai pääomatulot vaikuta taitaa poistua?
Vierailija kirjoitti:
Eikö työmarkkinatuki pienene jos nostatte osinkoa tai teillä on näkyvästi realisoitavaa omaisuutta?
Itse lasken että 1500 kuussa riittää eläkeikään asti. Siihen päälle tulee työmarkkinatuki mutta ilman sitäkin pärjättävä. Sen kanssa 2100 eli jonkun nettopalkka. Olen suunnilleen ikäisesi ja asunto on jo maksettu. 200 000 riittää myös yllättäviin kuluihin 10v aikana.
Tästähän on tehty päteviä laskelmia: 400 000 - 800 000 euroa riittää loppuelämäksi. Riippuu kuinka kauan elää ja millaista kulutustasoa pitää yllä, jääkö pääoma koskematta vai käytetäänkö sitäkin. Siis tuo summa sijoitettuna, ja vaikka tuottoprosenttikin olisi korkea tai melko alhainenkin, tuo summa pitäisi riittää.