Millä perustein lääkäri ei myönnä enää ajokorttia 75-vuotiaalle?
Kommentit (10)
Ihan tuolla internetissä on tietoa, itse saat etsiä.
Ei millään perusteella, sillä lääkärit eivät ajokorttia myönnä, vaan Traficom.
Vierailija kirjoitti:
Ei millään perusteella, sillä lääkärit eivät ajokorttia myönnä, vaan Traficom.
Itse asiassa lääkärillä on valtuudet evätä ajo-oikeus.
Enoni vaimo uusi ajokorttinsa 84-vuotiaana marraskuussa. Uskomattoman terve. Kulkee vaeltamassa pohjoisen tuntureilla. Itse uusin korttini syksyllä täytettyäni 70 vuotta.
Esim. näkökyky on huono lasienkin kanssa
Vaarini sai pitää kortin vielä 90-vuotiaana, mutta itse päätti olla ajamatta kun polvi oli niin kipeä, että ei pystynyt painamaan kaasua. Jos näkö, kuulo, refleksit ja pää pelaa normaalisti niin korttia ei oteta pois. Vaarini 94-vuotias sisko vielä ajaa autolla ja hoitaa omakotitalonsa hoidon itse kun on niin hyvässä kunnossa. 75-vuotiaalla vaikka sairaudet (ms, parkinson) voivat viedä kortin pois + näköön ja kuuloon liittyvät ongelmat.
Terveys haittaa ajokykyä, lääkitys haittaa ajokykyä tai huono näkö haittaa ajokykyä.
Enoni vaimo uusi ajokorttinsa 84-vuotiaana marraskuussa. Uskomattoman terve. Kulkee vaeltamassa pohjoisen tuntureilla. Itse uusin korttini syksyllä täytettyäni 70 vuotta. Täytti 85 tapanina.
Tuttu ei osannut piirtää kellotaulua. Ei sitten kyllä vienyt trafiinkaan uusintapyyntöä.
Joillekin on kehoitettu uusimaan lasit ja senjälkeen saanut uusittua kortin.
Itellä, onneksi, meni ihan vaivatta ja ajolupa on. Diabetestarkastuksessa kysyvät myös aina onko korttia ja paljonko ajan autoa. (Joks päivä)
Lääkäri kertoi kyllä, mutta terveydentilasi takia et enää muista.