Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 55v, paljonko pitäisi olla rahaa säästössä jotta voi lopettaa työt?

Vierailija
20.05.2025 |

Ajatus olisi elää työkkärituella eli 600€  + säästöillä 10v ja sitten saa joku 3000€/kk eläkettä 

Kommentit (147)

Vierailija
121/147 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap trollailee aikansa kuluksi.

Siltä se vaikuttaa noiden kepeiden laskelmien vuoksi, ts. kevyesti 10 vuotta työttömänä, vaikka työttömyystukia rukataan koko ajan, ja melkoinen eläkekin jo tienattuna.

Vierailija
122/147 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oot pois 10 vuotta työelämästä et tosiaankaan saa tuollaista eläkettä.

Jospa on jo tienannut sen eläkkeen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/147 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on jo kasassa nyt. AP

Tästä voimme päätellä, että ap ei ole nainen.

Kai näitä naisissakin on. Hyväpalkkaisia- ja on osannut sijoittaa.

Vierailija
124/147 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähitulevaisuuden työttömän tilit pitää olla nollissa. Jos säästät niin sijoita arvometalleihin joita pidät kämpilläsi jemmassa.

Kulta voi olla reilussakin kuplassa. Esimerkiksi 2010 huipulta ostaessa ja hinnan sen jälkeen pudotessa kesti 12 vuotta, että sai edes omansa nimellisarvoisena takaisin. Vaikka kullan hinnasta sulaisi puolet pois, se on silti historiallisen korkealla tasolla. Eläkeikää lähestyvälle se ei välttämättä tai edes todennäköisesti ole vörtti sijoitusassetti. Sen ostamisessa ja myymisessäkin on kulunsa. Myyminen ilman kuittia käteisellä on varsin kallista.

Tai sitten vasta alkumetreillä, USA ja taala tulee kaatumaan velkoihinsa, Brics maat luopuu dollarivelkakirjoista

Kaikki Bond-markkinoiden Neljä Pilaria Vapisevat Samanaikaisesti USA:ssa

Edustajainhuoneelle ehdotettu uusi budjettilakiehdotus on luonteeltaan erittäin laajeneva. Se tekee enemmän kuin vain laajentaa TCJA (Tax Cuts and Jobs Act), Trumpin hallinnon vuonna 2017 hyväksymä suuri verouudistus, joka oli huomattavasti alentanut yritysten ja kotitalouksien veroja. Tämä hanke huonontaa selvästi budjettinäkymiä, ja sen arvioitu liukuminen on 2,5 biljoonaa verrattuna muutamaa viikkoa aiemmin laadittuihin ennusteisiin! Jopa vakaan talouskasvun yhteydessä se asettaisi Yhdysvallat julkisen alijäämän kehityskaarelle, joka ylittää 8% BKT: stä. Alustavista tavoitteista finanssipolitiikan säästämiseksi luovuttiin poliittisesti suosittujen lyhyen aikavälin toimenpiteiden, kuten kiinteistösijoitusten nopeutettujen 100%: n poistojen, hyväksi. Tulevaisuutta varten ilmoitetut menoleikkaukset peittävät pääasiassa nopeasti kasvavan alijäämän, jonka ratkaiseminen jätetään tuleville sukupolville.

Tämä on poliittinen U-käännös ja sijoittajat alkavat ymmärtää, että tämä pitkäaikainen kiire heikentää koko rahoitusjärjestelmää.

Vierailija
125/147 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu paljonko on 55-vuotiaana ehtinyt kerryttämään. Enää ei ole niin, että eläke jotenkin laskettaisiin viimeisen 5 vuoden tuloista.

Vertailun vuoksi: minäkin olen 55-vuotias ja kerrytetty työeläke on 4865 eur/kk.

Eli siis sinulla on ollut 30 vuoden työuran aikana palkka keskimäärin yli kymppitonnin. Aika hulppeilla ansioilla olet ollut kun ottaa huomioon, että aniharva akateeminenkaan aloittaa työuransa yli viiden tonnin liksalla.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 120: "Aika samanlainen kokonaistilanne, mutta miten tulet saamaan enemmän eläkettä kuin palkkaa? Oletko ollut joskus pitkään paljon paremmin palkattu?"

Mun eläke tulee olemaan kutakuinkin sama kuin nyt 3-päiväisestä työviikosta on mun palkka. Mutta olen tosiaan ollut aikoinaan hyvätuloinen eli kuulunut suurimpaan tulodesiiliin. Noin puolet työurastanihan olin matalapalkka-alalla eli päivätyötä tekevä sairaanhoitaja. Niistä työvuosista ei kauheesti eläkettä kertynyt, mutta niistä "hulluista vuosista" kertyi sille sitten aika reilusti kompensaatiota. 

Vierailija
127/147 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen vuotta vanhempi ja sama täällä. Ehkä nähdään Nizzan rantapromenadilla sitten kun se 500 päivän jakso alkaa :)"

Eikö tuo 500 päivää ole muinaishistoriaa?

Vierailija
128/147 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä suosittelen, että lasket  - tai arvioit - ihan vain ne aktiiviset ja hyvät vuodet. Mulla ei ainakaan ole aikomustakaan jäädä Suomen vabhushoidon käsiin paskat vaipoissa kirkumaan kipua johonkin hoitokodin nurkkaan jossa muistisairas tappaa halolla. Saatika maksaa tuollaisesta! Eli käytännössä: minulla on toimiva kuolinapteekki mahdollisia loppuvuosia varten. Omalla kohdallani en koe yli 75-vuotiaan elämää enää elämisen arvoiseksi, sairauksia kohdatessani lähden tietysti jo aiemmin.

Kaikkihan sitä nuorena tuota mieltä on. Vanhusten itsarit ovat kuitenkin hyvin harvinaisia. Samaa mieltä olen tuosta maksamisesta. Omat säästöt eivät riitä Esperissä edes vessapaperiin, niin sama sinne on mennä persaukisena sitten.

Saat ihan saman hoidon jos olet ns persaukinen tai "pikkuvarakas" jolla on omistusasunto, sijoitusasunto, mökki ja sijoitussalkussa 200 000. Ainoa ero on että tulevaiduudessa maksat itse hoitosi. Jos haluat oikeasti hyvää hoitoa niin sitten pitää löytyä 15-20 ke kuukaudessa loppuiän ajan. Jos ei ole multimiljonääri niin kannattaa laittaa kaikki sileäksi ennen kuin hoivan tarve alkaa.

Vierailija
129/147 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä suosittelen, että lasket  - tai arvioit - ihan vain ne aktiiviset ja hyvät vuodet. Mulla ei ainakaan ole aikomustakaan jäädä Suomen vabhushoidon käsiin paskat vaipoissa kirkumaan kipua johonkin hoitokodin nurkkaan jossa muistisairas tappaa halolla. Saatika maksaa tuollaisesta! Eli käytännössä: minulla on toimiva kuolinapteekki mahdollisia loppuvuosia varten. Omalla kohdallani en koe yli 75-vuotiaan elämää enää elämisen arvoiseksi, sairauksia kohdatessani lähden tietysti jo aiemmin.

Kaikkihan sitä nuorena tuota mieltä on. Vanhusten itsarit ovat kuitenkin hyvin harvinaisia. Samaa mieltä olen tuosta maksamisesta. Omat säästöt eivät riitä Esperissä edes vessapaperiin, niin sama sinne on mennä persaukisena sitten.

Kannattaa muuttaa Espanjaan, eläminen on halvempaa ja terveydenhuolto myös halvempaa

Sinne ei tukia saa. Sehän tässä oli avauksen tarkoitus, että säästöt + työmarkkinatuki.

Vierailija
130/147 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luotatko siihen että saat jotain työkkäritukea tulevaisuudessa?

Ei tulevaisuudessa vaan tässä ja nyt saa 1.5 vuotta. Sitten ei välttämättä saa mitään, säästöjä tarvitaan kunnes varhennettu työeläke 62-vuotiaana alkaa.

Varhennettu halutaan poistaa. Se pitää huomioida suunnitelmissa. Ja varhennettu myös pienentää eläkettä. En uskaltaisi noilla luvuilla. Pari vuotta lisää töitä?

Vierailija
131/147 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sinulla on sijoituksia, ja osinkoja? Nämä kylläkin leikkaa sitten tukeasi... mutta ainakin kestävät inflaation.

Sadalla tonnilla saa normaalisti noin 3000€ vuodessa netto-osinkoja. Tuet ovat 14000 euroa. Sijoittamisessa on riskinsä. Kannattaako komen tai viiden tonnin takia menettää hyvät tukipotit ja vielä vaarantaa pääoma? Ei tämä ihan niin yksinkertaista matematiikkaa ole.

Säästöjen puuttuessa tuo sinun tukipottisi ei kyllä ole mikään hyvä.

Vierailija
132/147 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu, oletko valmis syömään pääomaa vai haluatko vain pääomatuloja. Huomioihan, että tipahdat työmarkkinatuelle ja siinä kaikki muut tulot huomioidaan. Ts. jos saat pääomatuloja, se vähennetään sitten työmarkkinatuesta. Pääomatuloja on myös esimerkiksi osakkeiden ja rahastojen myynnistä tuleva voitto. Myös korkotulot säästötililtä on tuloja.

Käytännössä voit varautua, että tuo 600 ei tule jatkumaan eläkeikään saakka, jos täydennät talouttasi sijoituksilla. Voit toki alkaa nostaan osa-aikaista eläkettä aiemmin, mutta se toki leikkaa sitä loppusummaa.

En jäisi alle 500 000 Euron salkulla. Käytännössä noin miljoona riittäisi siihen, ettei pääomaa tarvitse syödä. Olisiko sinulla mahdollisuus tehdä esim. keikkatöitä, jos et koko aikaa jaksa töissä tai osa-aikaista?

Vierailija
133/147 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis, jos olisit fiksu et söisi säästöjä vaan sijoittaisit johonkin josta saat passiivista tuloa esim. Osinkoina ja käyttäisit vain osinkoja elämiseen, koskematta pääomaan. Minulla on salkussa noin 160t ja ja saan osinkoja nettona 750e kuussa. Ei tuolla toki pelkästään vielä elä, mutta ylimääräistä rahaa kuitenkin ja pääoma kasvaa koko ajan vaikka kuluttaisinkin nuo.

Vierailija
134/147 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osittaista eläkettä alkaa saamaan 63 vuotiaana eli ei kannata ap:n odottaa 10 vuotta. Osittainen eläke kannattaa ottaa heti kun sen saa ja täysimääräisenä. Erotus siihen että odottaa varsinaiseen eläkeikään tasoittuu vasta joskus 80 vuotiaana eikä silloin sillä rahalla enää mitään tee jos ylipäätään elää niin kauan.

Tämä on jotenkin niin liikuttava ajatusvirhe, että sitten kun olen 20 vuotta nykyistä vanhempi, en minä silloin sillä rahalla enää mitään tee. Kaksikymppisen mielestä nelikymppisillä on jo elämä ohi, kun ovat niin vanhoja. Kuusikymppisen mielestä 80v on se, jonka jälkeen ei millään ole mitään väliä.

Vierailija
135/147 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen saman ikäinen (55v) ja bruttona on tällä hetkellä 3700 €/kk eläkekertymä.

No hyvä että edes yksi löytyi joka ei itke pienen eläkkeen takia onnea sulle.

Saattaa itkeäkin. Oma kertymäni on 3300, olen 52v. Eläkkeeksi se on nykymittapuulla yleisesti ottaen hyvä, mutta kyllä siinä joutuu sopeuttamaan elämää, kun tämän hetken tulot ovat 12 000/kk. Jos järjestelmä olisi sama kuin vanhemmillani, eläkkeeni olisi yli 50% kymmenen viimeisen työssäolovuoden tuloista, eli noin tuplat tuohon nähden.

Vierailija
136/147 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan silmiä avaava keskusteluketju. Mulla 850 000euroa ja velaton asunto, mutta silti ahdistaa ajatus siitä jos joutuisi työttömäksi. Niimpä...olenkohan vähän työnarkomaani.

Vierailija
137/147 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten hyvä plääni, mutta et tule saamaan sitä yleistukea jos sulla on varallisuutta ja säästöjä. Etkä saa mitään kolmea donaa eläkettä  aikoinaan

Eikös se ollut niin, että yleistukea saa kyllä, jos ilmoittautuu työttömäksi työnhakijaksi? Siis vaikka olisikin omaisuutta? Jotenkin tuossa yleistuessa on eroteltu se osuus, joka on nykyisin toimeentulotuki, ja sitä saadakseen ei saa olla säästöjä ja omaisuutta. Työttömyystuen osalta tällaista rajoitusta ei ole, eikä ilmeisesti ole tulossakaan, ja se osuus tuesta kuuluu jokaiselle työttömälle säästöistä riippumatta. Eläkkeen määrä taas riippuu tietenkin henkilön tuloista, ja mahdollisesta vakuutuksesta.

Ei ollut niin. Ensimmäisessä vaiheessa se menee kuten työmarkkinatuki, mutta myöhemmin se sulautuu yhdeksi tueksi toimeentulotuen, asumi

Jaa. No sitten kyllä herää kysymys, miksi kukaan enää ilmoittautuisi työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi. Työttömien määrästä ei tule enää olemaan mitään tietoa. Kukaan ei osallistu mihinkään työkkärin kursseille tai muuhunkaan pompotteluun. Ei ainakaan kukaan, jolla on jotain omaisuutta. Mitään hyötyähän ei työkkäriin ilmoittautumisesta ole, vaan pelkkää haittaa ja vaivaa. Jos tukia ei kerran saa kuitenkaan, eikä myöskään sopivaa työtä ole saatavilla, niin eiköhän moni varakkaampi työtön muuta maalle mahdollisimman halvalla elelemään säästöjensä varassa, tai lähde ulkomaille. Vain rutiköyhät pysyvät työnhakijoiden listalla, koska ovat ainoat jotka edelleen sitten tukea saavat.

Vierailija
138/147 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luota eläkkeisiin saati mihinkään tukiin. Näkeehän sen, että valtio pumppaa kaiken tyhjäksi, missä vielä on rahaa. Viimeistään vanhana saat maksaa itsesi kipeäksi ala-arvoisesta paskasta hoivasta. Saattaa olla myös, että julkiset palvelut poistuu kaikilta, joilla on edes vähän omaisuutta. Pääset syöpähoitoon, jos myyt asuntosi jne.

Olen koonnut tähän mennessä reilun 300 000€ salkun, ikää nyt 40. Tarkoitus on jatkaa, kunnes saavutan sen verran, että pystyn elämään tuotoilla ja säilyttämään pääoman. En ole koskaan törsäillyt, mutta ostanut sen mitä tarvitsen tai haluan. Puolisollani sama tavoite ja jo vähän isompi salkku. Saattaa olla, että jos olo täällä käy tukalaksi, kuten miltä se nyt näyttää, muutamme tulevaisuudessa ulkomaille.

Vierailija
139/147 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mihin helvettiin sinä tarvitset tuossa iässä 4000 €/kk? Aivan typeryyttä! Jos asunnon ja muut on maksettu, riittää 2000 vallan mainiosti!"

Voi olla jos ei ole tottunut käyttämään rahaa ja nauttimaan elämästä. Minä olen ja aion myös jatkaa sitä.

Minä ainakin tarvitsen. Mökki, auto, vene, harrastukset. Ja hyvä ruoka. Jos ei tarvitse käydä töissä, niin on aikaa olla mökillä ja veneillä, mutta lisäksi voi haluta joskus matkallekin.

Vierailija
140/147 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis, jos olisit fiksu et söisi säästöjä vaan sijoittaisit johonkin josta saat passiivista tuloa esim. Osinkoina ja käyttäisit vain osinkoja elämiseen, koskematta pääomaan. Minulla on salkussa noin 160t ja ja saan osinkoja nettona 750e kuussa. Ei tuolla toki pelkästään vielä elä, mutta ylimääräistä rahaa kuitenkin ja pääoma kasvaa koko ajan vaikka kuluttaisinkin nuo.

Noilla osingoilla ei enää yleistukea saa. Eli jos arvostaa aikaa enemmän kuin rahaa, pääoma on piilotettava, vaikka sijoitus onkin hyvä. Jos sijoittamista jatkaa, pitää tehdä työtä toimeentullakseen. Vuosia ei ole kuitenkaan rajattomasti. Hyviä vuosia hyvinkin alle kymmenen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme