Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos naisista ja miehistä 70% saa elinaikana mt tai adhd/autismi dg niin onko ne häiriöitä vai normaali?

Vierailija
27.06.2025 |

Onko kyseessä häiriö tai poikkeavuus, jos valtaosa ihmisistä noita diagnooseja saa?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä? Moni paranee mielenterveyden häiriöstä.

Vierailija
2/20 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaosa ihmisistä saa elämänsä aikana myös noroviruksen ja korkean verenpaineen. Kyllähän niitäkin pidetään ns. häiriöinä, ei terveen ihmisen normaaliolotilana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtaosa ihmisistä saa elämänsä aikana myös noroviruksen ja korkean verenpaineen. Kyllähän niitäkin pidetään ns. häiriöinä, ei terveen ihmisen normaaliolotilana.

ADHD ja autismi ei mene ohi

Vierailija
4/20 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin joskus, että 5 % maailman väestöstä on

ns. supernormaaleja, joilla ei ole mitään psykiatrista vikaa (ei esim. fobioita ym.)

Lähes 30 vuoden työkokemuksella näistä asioista sanon, että tuhoisimpia ihmisiä ovat ne, joilla ei ole mitään diagnoosia eikä hoitoa, vaikka he sitä todella tarvitsisivat. Tällaisia ihmisiä on mm. johtavissa asemissa olevissakn.

Vierailija
5/20 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso osa saa dementian jossain vaiheessa jos elää tarpeeksi pitkään. Onko dementia siis normaali tila?

Vierailija
6/20 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidäm aivan mahdollista että jossain vaiheessa keksitään hoitomuoto jolla se menee ohi. Kyse on kuitenkin hermoston toiminnasta ja kun jotenkin keksitään tapa hermoston reseptoreiden muokkaamiseen tai muuhun mikä nyt kuulostaa scifiltä, voidaan tällaiset parantaa.

Eri asia tarvitseeko niitä parantaa, mielestäni monet hyötyvät ADHD-lääkkeistä ja saavat niistä apua. Ja ei se keskittymishäiriö tai autismi ole pelkästään paha asia, sillä on monesti myös merkittäviä hyviä puolia.

Vierailija
7/20 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko tässä yhteiskunnassa tai nykyihmisen tavassa elää olla jokin häiriö?🤔

Vierailija
8/20 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sä näitä lukuja heität? Jostain psykolääkkeiden valmistajilta?

Vierailija
9/20 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se varmaan riippuu siitä että onko nämä diagnoosit ns oikeita, tarkoitan sitä että onko ihmisellä adhd ollut lapsesta asti vai onko keskittymiskyky pilattu myöhemmin vaikka liiallisella älypuhelimen käytöllä. Autismi on kyllä asia jota ei itselleen voi 'hankkia'.

Jos ajatellaan että diagnoosit ovat oikeita niin voidaan huomata että yhteiskunta on suunniteltu sen 30% mukaan, ei niin että se 70% on jotenkin muka 'viallisia'. On vain yhteiskunta joka ei ota huomioon erilaisuutta esim oppimisessa, työnteossa yms. Toivottavasti viestini ymmärretään oikein.

t. kahden nopeaottoisen äiti

Vierailija
10/20 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esimerkiksi minulla oli diagnoosina keskivaikea masennus, mutta paranin siitä. Mielen sairaudet ovat kuten muutkin sairaudet, niistä voi parantua, ja useat parantuvatkin. Kaikki eivät.

Vierailija
11/20 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaosa ihmisistä ei saa elämänsä aikana noita diagnooseja. Diagnosoituja autistit lasketaan prosenteissa, ei kymmenissä prosenteissa. 

Vierailija
12/20 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidäm aivan mahdollista että jossain vaiheessa keksitään hoitomuoto jolla se menee ohi. Kyse on kuitenkin hermoston toiminnasta ja kun jotenkin keksitään tapa hermoston reseptoreiden muokkaamiseen tai muuhun mikä nyt kuulostaa scifiltä, voidaan tällaiset parantaa.

Eri asia tarvitseeko niitä parantaa, mielestäni monet hyötyvät ADHD-lääkkeistä ja saavat niistä apua. Ja ei se keskittymishäiriö tai autismi ole pelkästään paha asia, sillä on monesti myös merkittäviä hyviä puolia.

Kammottava ajatus. Mun autismi on läsnä ihan kaikessa ja vaikuttaa kaikkeen minussa. Ei minua olisi olemassa ilman autismiani. Jos mun autismi voitais poistaa musta, niin se ois niin kuin mut t apettaisiin, koska en olisi enää minä silloin. 

Vierailija
13/20 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi minulla oli diagnoosina keskivaikea masennus, mutta paranin siitä. Mielen sairaudet ovat kuten muutkin sairaudet, niistä voi parantua, ja useat parantuvatkin. Kaikki eivät.

Autismi ja ADHD ei ole mielen sairauksia, vaan synnynnäisiä neurologisia poikkeavuuksia, jotka eivät voi "parantua". 

Vierailija
14/20 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se tosiaan kertoo lähinnä siitä, että yhteiskunta on kehittynyt ihmiselle sopimattomaan suuntaan, vaatii ihmisiltä kohtuuttomia, ja sitten suurta osaa ihmisistä pitää lääkkeillä modifioida sopivammaksi koneistoon, sen sijaan että yritettäisiin inhimillistää koulu- ja työelämää.

Vierailija
15/20 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelisin näin, että on normaalia, mutta ei sovi nykyajan ympäristöön. 

Vierailija
16/20 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta esimerkiksi toimintaterapian avulla voi oppia toimivia keinoja, miten pystyä toimimaan täällä yhteiskunnassa muiden ihmisten kanssa. 

Vierailija
17/20 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on itse keksinyt nuo prosenttiluvut eli aloituksessa valehdellaan. Jos eri mieltä niin laittakoon linkin uutiseen tai tutkimukseen josta numerot peräisin.

Taas valeuutisesta yritetään keskustelua.

Vierailija
18/20 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autismi ja ADHD ei ole mielen sairauksia, vaan synnynnäisiä neurologisia poikkeavuuksia, jotka eivät voi "parantua". 

Tämä on hankala asia, koska näin varmasti on osalla, mutta koska näitä ei pystytä millään kiistattomilla kokeilla varmistamaan tyyliin aivokuvat, niin osa ko. diagnooseja saaneista ei ehkä olekaan tuolla tavalla oikeasti autisteja ja ADHD:itä. Esim. minulla on asperger ja ADHD-diagnoosit. Nuorena olin oikein kumpienkin perikuva, asperger esiintyi lähinnä sosiaalisena kömpelyytenä, mutta ADHD-kohellus hallitsi arkeani aika totaalisesti: koti oli kaaoksessa, laskut maksamatta, opinnoista ei tullut mitään, alkoholia meni lääkkeeksi... Mutta mä olen iän myötä päässyt sekä sosiaalisista ongelmista, että keskittymiskyvyn ongelmista, eikä mitään sellaista esiinny nyt nelikymppisenä enää. Ilmeisesti en koskaan oikeasti ollut asperger ja ADHD, vaan olin onnistunut kehittämään itselleni tuollaisia toimintamalleja, ja niistä pystyin oppimaan poiskin. 

Vierailija
19/20 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo 70 % on aivan posketon väite. Valtaosa ihmisistä ei todellakaan saa moisia diagnooseja. Kyllä ne on poikkeus ihmiskunnan valtaosan neurologiasta. Kyse lienee kuitenkin ihmiskunnan luontaisesta variaatiosta. Mahdollisesti Neandertaaleilta perityt geenit voi vaikuttaa asiaan. 

Vierailija
20/20 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta esimerkiksi toimintaterapian avulla voi oppia toimivia keinoja, miten pystyä toimimaan täällä yhteiskunnassa muiden ihmisten kanssa. 

Toki. Tosin enemmän apua on siitä, että muovataan ympäristöä paremmin myös nepsyille sopivaksi (esim. meteliä, hälinää ja kirkkaita valoja voidaan vähentää jne.). 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi