4 päiväinen työviikko. Useammalle töitä ja vähemmän uupuneita!
Kannatetaan! T. Työttömäksi joutunut, jonka veli sai burn outin
Kommentit (177)
Työttömissä on paljon akateemisia jotka kyllä oppivat vaativammatkin toimenkuvat
Sdp:n idea. 5 päivää tekeviltä lasketaa työpäivien määrä 4 päivään ( osa-aikainen työ siitä lähtien) ja palkka sen mukana pienenee ( ei kukaan työnantaja suostu samaa palkkaa maksamaan), Samat työt pitää hoitaa lyhyemmässä ajassa, eli burnoutit vaan lisääntyvät. Jos työttömiä palkataan, niin osa-aikaisia pätkätöitä ne ovat. Ketä tulee hyödyntää. Työntekijöistä on pulaa nykyäänkin, joten kuka ne tekemättä jäävät työt sitten tekee. Miten tuo liittyy talouden kasvuun ja kehittämiseen?
Ai niin, sehän sopii vassareille, heidän ideologiansahan on se, että kaikille on annettava yhtä vähän, rikastua ei kukaan saa, yritystenkin tulos täytyy pienentyä, ettei vaan omistajat pääse liikaa rikastumaan. Riistovalta täytyy loppua.
En vain ymmärrä miten tuolla kaavalla Suomen talous kohenee ja velat pienenee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kaksi köyhää työntekijää, molemmat tarvitsee Kelan tukia.
Höpö höpö. Lopulta 80% työaika ei syö palkkaa juurikaan.
Niinhän sinä luulet. Miten sillä yrityksellä olisi rahaa palkata kaksi työntekijää nykyisillä työnantajamaksuilla? Tottakai jatkossa vähemmän työtätekevän palkkaa tulee pienentää, että raskivat palkata lisää työntekijöitä. Mutta epäilen suuresti palkkaavatko sittenkään.
Kunhan palkka ja muut edut pysyvät samana, lyhennetty työviikko sopii minulle. T. Virkaköpi
Kyllä mä voin sairaanhoitajana tehdä nelipäiväistä viikkoa niin, että perjantai tai maanantai on vapaa. Joskus voisi olla niin, että perjantaina vapaa ja seuraavan viikon maanantaina vapaa niin on neljä vapaapäivää putkeen. Mä kun teen päivätyötä niin mulla on töitä ma-pe. Vuorotyössä tuli välillä useamman päivän vapaita.
Toki palkka pitäisi pysyä samana. Koska näin ei kuitenkaan tule tapahtumaan, niin teen sitten täyttä työaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ainakaan suostuisi alentamaan palkkaani 20%
Eikä kukaan varmaan viitsisi tulle töihin yhden päivän takia viikossa, jos menettää tuet.
Ei menetä mutta vähentää tukia eli on aikalailla plus miinus nolla tilanne.
Eihän suomalaiset työlliset ole tähän suostuneet.
Ei ole enää nykyaikaista ettei haluta jakaa töitä kaikille. Muualta tulleita työttömiäkin on pilvin pimein. Voisivathan nämä parempipalkkaiset työlliset antaa ulkomaalaisen asiantuntijan tehdä heidän töitään yhden työpäivän viikossa.
Näin kaikilla olisi parempi mieli. Ja ulkomaalaisetkin asiantuntijatkin viihtyisisivät näin paremmin Suomessa.
Paljonko luulet tulleen työpaikkoja lisää kun tuli pekkaspäivät? Olin silloin töissä paikassa jossa oli n.50 henkilöä töissä. Ei tullut yhtään uutta, vaan hiukan kiristettiin työtahtia kun työpäivät väheni. Kyllä sitä pystyy nytkin duunarista puristamaan lisää.
Loppuu kouluista opettajat, sairaaloista lääkärit
Vierailija kirjoitti:
Palkka ei vain saisi laskea.
Niinpä tietenkin. Totta kai palkka tippuu, jos teet 80% viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Työttömissä on paljon akateemisia jotka kyllä oppivat vaativammatkin toimenkuvat
Asiasta voidaan olla myös erimieltä. Aika moni heistä on valmistunut pelkästään koulun penkiltä, käytännön töistä ei hajuakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän monikin voi halutessaan tehdä 80 % työaikaa, usein tämä on ihan sopimuskysymys.
Itse asiassa esim. hoitoalalla ei osa-aikaista saa välttämättä edes lääkärintodistuksella. Joko täydet tunnit tai heippa.
Näinhän se menee, vaikka periaatteessa työn jakaminen voisi onnistua.
Todellisuudessa työnantaja voi saada tyyypin, joka ei anna 100 %, vaan 80%. Eli vaikka istuu vessassa sen 20%.
Kansalaisaloite tästä. Onko joku joka vastustaa? Sanoisin että tuottavuus nousisi, kun on levänneempiä ihmisiä se neljää päivää.
Vierailija kirjoitti:
Eihän suomalaiset työlliset ole tähän suostuneet.
Ei ole enää nykyaikaista ettei haluta jakaa töitä kaikille. Muualta tulleita työttömiäkin on pilvin pimein. Voisivathan nämä parempipalkkaiset työlliset antaa ulkomaalaisen asiantuntijan tehdä heidän töitään yhden työpäivän viikossa.
Näin kaikilla olisi parempi mieli. Ja ulkomaalaisetkin asiantuntijatkin viihtyisisivät näin paremmin Suomessa.
Onko sen pakko olla ulkomaalainen? Mielummin antaisin hommani suomalaiselle työttömälle, jos saa korvamerkitä.
Siinähän odotat putkimiestä kun eivät ole töissä.
Roska-astiat pursuu pitkin kaupunkia
En ole koskaan voinut niin hyvin kuin 50% työaikaa tehneenä. Eikä muuten ollut yhtään sairauspoissaoloa sen kahden vuoden aikana ja alkon käyttökin loppui seinään kuin itsestään.
Köyhää toki oli rahallisesti, mutta se on aivan toissijainen asia tuon rinnalla.
En usko, että 100% työajan tekeminen oikeasti kuluttavilla aloilla säästää yhtään mitään, vaan päinvastoin.
Kannatan!